|
Auteur |
Bericht |
classiccarl 2.4
993 coupe ex-2.4 targa 1972Achterhoek
|
Re: Audio (thuis)
Luisterruimte 5 x 4m schat ik. 3 muren, 1 glaswand, tapijt, 2 stoelen, tafeltje, ongeveer 20 luidsprekers (vloer en monitoren) aan de lange wand.
|
27 nov 2010 16:26 |
|
|
Jort
Groningen
|
Tapijt maakt heel veel verschil t.o.v. harde vloer, leert ook de ervaring hier, maar een luistersessie thuis zal duidelijk maken of dat verschil de beleving voor jou ook essentieel verandert.
_________________________________________ Tjolk.
|
27 nov 2010 16:34 |
|
|
classiccarl 2.4
993 coupe ex-2.4 targa 1972Achterhoek
|
Ik ben er bijna uit. Ik ga morgen nog eens een andere setup beluisteren. Weet iemand van jullie wat voor onderhandelingsruimte er evt zit op de advies prijzen?
|
01 dec 2010 23:35 |
|
|
roenkie
Boxster: ex 986-97, ex 986s-02.
Cayenne: ex 958-10, 9YA-18Dirksland
|
ja
_________________________________________ gang is alles, roak is power!
|
02 dec 2010 0:02 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Erg goede tip! Inmiddels de 14B beluisterd icm de MB2i. Misschien niet de beste combinatie als je een goede relatie met de buren wil houden, maar o wat klinkt die combi goed zeg...
|
01 aug 2011 13:31 |
|
|
3AE '99
987.2 Cayman SRoosendaal
|
hallo 'audiofielen', leuke tip voor het weekend van 1/2 oktober, open dag bij Kharma in Breda. Mooie kans om fraaie sets te beluisteren, hapje, drankje, live muziek en natuurlijk veel mooie spulletjes. Lijkt me leuk om nog meer Porsche's op de P-plaats te zien!
groeten, Ruud
_________________________________________ "...indrukwekkend, collega...maar werkt het ook in theorie?..."
Laatst bijgewerkt door 3AE '99 op 27 aug 2011 17:16, in totaal 1 keer bewerkt.
|
26 aug 2011 23:07 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Speakers van meer dan een ton beluisteren... Ook leuk. En speakerkabels van meer dan 10K als ik mij niet vergis. Dat laatste vind ik altijd een beetje hilarisch, maar toch...
|
29 aug 2011 21:59 |
|
|
Franz
ex 964, nu Cayenne
+ Audi B9 Competition QuattroNoord-Brabant
|
Speakers van meer dan een ton niet dan?
_________________________________________ Airmighty. Wie het oude niet begeert, weet niet wat hij mankeert.
|
29 aug 2011 23:38 |
|
|
3AE '99
987.2 Cayman SRoosendaal
|
Reden te meer om eens te gaan luisteren, niet? Prijzen zijn altijd een leuk discussiepunt, of het nou om audio gaat of andere kostbare hobby's (Porsche bijv), Het is maar net wat je er aan uit kunt, en vervolgens wil geven. Er van genieten (en daar gaat het immers om) heeft niets met de prijs te maken. Open dag is ter intro van een tweetal nieuwe luidsprekers, beide ver onder de ton overigens
_________________________________________ "...indrukwekkend, collega...maar werkt het ook in theorie?..."
|
30 aug 2011 9:34 |
|
|
Devils son
|
In verhouding is dat veel minder bezwaarlijk. Een goede luidsprekerkabel, mooi afgewerkt (het oog wil ook wat) mag wat mij betreft nimmer boven de 10 euro (per meter) uitkomen. Om daar een factor 1.000 boven te gaan zitten (hetgeen enkelen lukt) is bespottelijk, zeker aangezien er geen verbetering meer in het geluid kan komen (een goede kabel kan immers voor ruim onder de 10 euro (per meter). Een goede luidspreker mag wat mij betreft zeker 10.000 euro kosten. Dan hebben we het bij een ton nog over factor 10.
|
30 aug 2011 10:16 |
|
|
Devils son
|
| | | | 3AE '99 schreef: Reden te meer om eens te gaan luisteren, niet? Prijzen zijn altijd een leuk discussiepunt, of het nou om audio gaat of andere kostbare hobby's (Porsche bijv), Het is maar net wat je er aan uit kunt, en vervolgens wil geven. Er van genieten (en daar gaat het immers om) heeft niets met de prijs te maken. Open dag is ter intro van een tweetal nieuwe luidsprekers, beide ver onder de ton overigens | | | | |
Bij luidsprekers kan het geld inderdaad in kwaliteitsverbetering gaan zitten. Bij luidsprekerkabels is het gewoon onzin. Van mij mag iedereen veel geld uitgeven aan luidsprekerkabels, maar het enige waar je voor moet zorgen is dat de dikte van de kabel gewoon de juiste is en een fatsoenlijke kabel (voor enkele euro's per meter) en wat je aan de ene kant erin stopt komt er met verwaarloosbaar verlies aan de andere kant uit. En meer hoeft een luidsprekerkabel niet te doen, sterker nog... meer MAG een luidsprekerkabel niet doen (hoewel sommigen daar anders over denken, maar kwaliteit verbeter je niet door te maskeren).
|
30 aug 2011 10:20 |
|
|
de Fiscalist
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2Den Haag
|
Iemand wel eens wat gehoord van speakers van Musical Affairs?? http://www.musicalaffairs.com
_________________________________________ Bijdrage is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet de visie van uw belastingadviseur in Den Haag
|
30 aug 2011 10:43 |
|
|
3AE '99
987.2 Cayman SRoosendaal
|
beetje een dooddoener, maar voor mij draait het om de emotie in de muziek! Dat is de wijze waarop ik de hobby benader. Ben gestopt met 'technisch luisteren', werd ik onrustig van. Discussie over kabels, luidsprekers, nulletjes en eentjes, meetbaar versus hoorbaar zijn niet zo relevant als je daar van uit gaat. De manier waarop iemand muziek beleeft is afhankelijk van '1001' variabelen, van de componenten tot je luisterruimte, van de opnametechniek tot je 'state of mind' van dat moment.
@deFiscalist, heb ik nog nooit gehoord, van het uiterlijk moet je houden (als je dat belangrijk zou vinden), wel mooi gemaakt zo te zien.
|
30 aug 2011 12:23 |
|
|
Ewout
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.Nieuwerkerk a/d IJssel
|
Kom kom Devils son, voor een beetje advocaat is een ton natuurlijk klein bier. Niet zo zuinig doen hoor
|
30 aug 2011 12:40 |
|
|
horn
PF #57
|
Als ik een ton voor een speaker moest uitgeven had ik geen emotie meer over voor mijn muziek....
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
30 aug 2011 12:42 |
|
|
Ewout
|
Als ik een ton voor een speaker had uitgegeven zou ik ook moeten huilen
|
30 aug 2011 12:43 |
|
|
3AE '99
987.2 Cayman SRoosendaal
|
hahaha, indeed, indeed, dan zouden het dus prima luidsprekers zijn!
|
30 aug 2011 13:28 |
|
|
Devils son
|
Alles leuk en aardig, maar kabels zijn er voor transport en dat moet toch gewoon met zo min mogelijk verlies. Nou, dat kan al voor weinig. Veel geld uitgeven voor iets wat meerwaarde heeft is geen probleem vind ik, maar voor hetzelfde heel veel meer betalen... Dat snap ik niet zo goed.
|
30 aug 2011 18:56 |
|
|
Franz
ex 964, nu Cayenne
|
Kabel is weerstand dus is de kortste kabel de beste.
_________________________________________ Airmighty. Wie het oude niet begeert, weet niet wat hij mankeert.
|
30 aug 2011 19:09 |
|
|
mbembe
Cayman S 2009,
924 1977
|
dit is pertinent onjuist. het verschil in kabels is nl enorm. het ligt eraan wat je ervoor uit wil geven natuurlijk (wat is het je waard) maar een luidsprekerkabel van een paar euro is echt geen kwaliteit. in luistersessies kunnen ze je de verschillen duidelijk laten horen en ook thuis ben ik al een aantal x aan het experimenteren geweest met bekabeling en het verschil is ongelooflijk. dit geldt trouwens ook voor netsnoeren, kabels tussen dockingstation i-pod/cd-speler/platenspeler naar je (voor)versterker. kabels zorgen voor warmte, diepte, kleur en iedere kabel heeft zijn specifieke eigenschap. het verschil tussen een kabel van EUR 150,- p/meter of 350 p/meter is goed hoorbaar, zelfs voor de leek. of je het belangrijk vind is vers 2. een vriend van mij experimenteert hier erg veel in en heeft bijvoorbeeld een netsnoerkabel voor zijn cd-speler gekocht van 1,5mtr lang van EUR 1200,-. je herkende het geluid niet meer tov zijn vorige kabel. ikzelf heb 2 jaar terug weer een platenspeler gekocht (jaja ben weer over op platen omdat de geluidsbeleving veel mooier is) en had eerst een kabel van 80cm van EUR 300,- en ik vond het geluid niet top, was niet tevreden. heb nu een kabel van EUR 550,- en dat klinkt goed. de kabel van EUR 1000,- klonk nog beter maar dat vond ik het prijsverschil niet waard. echt, als je niet gelooft dat een kabel zoveel verschil maakt ga dan eens in een audiozaak luisteren en laat ze op dezelfde set wat verschillende bekabeling horen en dan weet je dat ik dit niet verzin. en nog een tip: 2 jaar geleden ook een nieuw audiomeubel gekocht. het lijkt net of ik een nieuwe set heb, alleen zo'n meubel maakt al een wereld van verschil. ik wist niet dat mijn set zo goed kon klinken. het lijken vaak kleine (onzin)aanpassingen maar ik heb uit ervaring geleerd dat de verschillen onmiskenbaar zijn!
_________________________________________ Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!
|
30 aug 2011 19:43 |
|
|
Franz
ex 964, nu Cayenne
|
Over een audiomeubel gesproken, mijn Linn LP12 klonk nog nooit zo mooi als op dat Ikea-tafeltje van € 99,-.
|
30 aug 2011 19:55 |
|
|
mbembe
Cayman S 2009,
924 1977
|
een Linn LP12, mooi ding! kan nog beter hoor dan op dat tafeltje
_________________________________________ Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!
|
30 aug 2011 20:43 |
|
|
3AE '99
987.2 Cayman SRoosendaal
|
Helemaal met je eens Devils son (mooie audio in jou auto trouwens, wil ik ook nog 'ns gaan doen) daarom is het zo van belang dat je die kabels thuis beluistert, in de omstandigheden en de set die je kent. Heb al vele kabels thuis als test gehad, van goedkoop tot veel te duur. En lang niet altijd gaf de imposante, dikke, duurdere kabel het betere resultaat omdat die gewoon goede match bleek met de rest van de set. Hetzelfde geldt overigens voor de overige componenten in een audioset. Trial and error, daar komt het op neer. Vind je het wat dan doe je het, ben je er niet van overtuigd dan laat je het staan. En ja, kabels zijn er voor het transport van het signaal maar dat geldt voor alle onderdelen in de keten. Vanaf de laser (of de naald) tot aan de luidsprekerunit en alle interne elektronica er tussen in. @Mbembe, ik kan je verhaal beamen, soms zijn het kleine aanpassingen, die overigens helemaal niet duur hoeven zijn, die een 'grote' verbetering teweeg kunnen brengen. Een goed meubel is er ook zo één. Al eens een AHP-zekering geprobeerd in de meterkast i.p.v. het standaard schakelautomaatje? ...oh jee, wat zeg ik nou, da's wachten op de sceptici....
|
30 aug 2011 23:12 |
|
|
Ewout
|
ik heb een goede verstandhouding met de buren, en dat wil ik graag zo houden, dus muziek en TV gaan hier op een bescheiden geluidsniveau.
|
30 aug 2011 23:22 |
|
|
Devils son
|
Als je een meter te kort komt klinkt het nog minder...
|
31 aug 2011 0:43 |
|
|