Auteur |
Bericht |
Rodger that!
Veghel
|
 Kilometerprijs
(edit door paSCal: Even in het goede topic gezet, die andere ging over bijtellingsregeling op oldtimers!)
TELEVAAG:
'Km-kastje simpel te kraken' door Harrie Nijen Twilhaar en Edwin Timmer AMSTERDAM - De kilometerheffing gaat niet door als blijkt dat het registratiekastje niet sabotageproof kan worden gebouwd. Dat stelt minister Eurlings (Verkeer) in reactie op waarschuwingen van beveiligingsexperts dat het registratiekastje eenvoudig zal worden gekraakt.
Het systeem moet gewoon goed zijn", reageert Eurlings. "Daarom gaan we het de komende jaren uitvoerig testen. Mocht in die testfase blijken dat de kastjes, tegen het beeld van alle geraadpleegde experts in, niet fraudebestendig zijn, dan komt de kilometerprijs er niet. Zo simpel is het." Beveiligingsexpert Pieter Rietveld van Traxion, een organisatie die gespecialiseerd is in toegangsbeveiliging van computersystemen, noemde het registratiekastje gisteren eenvoudig te kraken. Hij verwacht dat er met autoritgegevens van automobilisten volop gemanipuleerd kan worden. Ook hackers kunnen van buitenaf de registratie aanpassen waarbij automobilisten flink benadeeld of bevoordeeld worden.
Mislopen
Rietveld voorspelt dat straks speciale softwareprogramma's zullen worden aangeboden waarmee automobilisten hun eigen rittenregistratie kunnen saboteren. De Nederlandse overheid zal daardoor vele miljoenen euro's mislopen.
"We verwachten dat Nederlandse automobilisten de komende jaren onnodig worden opgezadeld met extra kosten omdat producenten extra investeringen moeten doen om de systemen te beveiligingen. Eurlings krijgt echt te maken met grote technische problemen waar geen kruid tegen opgewassen is", waarschuwt Rietveld. "Vergelijk het met software voor de populaire iPhone. Dat verkoopt! Kilometervreters kunnen zonder schroom rondrijden zonder dat ze daar een cent voor hoeven te betalen." Rietveld benadrukt dat de interfaces nauwelijks te beschermen zijn. De complexiteit om zo veel mogelijk gegevens van berijders op te slaan, is volgens de beveiligingsdeskundige de doodsteek voor het systeem.
Minister Eurlings houdt een slag om de arm. "Toch wel apart dat je nu al een kastje zegt te kunnen kraken dat nog niet eens bestaat." Bovendien bezweert hij dat een fraudebestendig systeem mogelijk is. "Kijk maar in Duitsland waar het vrachtverkeer veilig met kastjes rijdt", aldus Eurlings.
CDA-Kamerlid Koopmans juicht de kritische toon van Rietveld toe. "De opdracht is heel simpel: er moet straks een chip in het kastje die niet te kraken is."
_________________________________________ 944 Type I USA '83 Targa Antraciet zwart metalic (RR) Jumbo-exclusief.nl auto evenement.......................DARE TO BE DIFFERENT!........................
|
02 dec 2009 7:59 |
|
 |
horn
PF #57
|
 Re: discussie nieuwe bijtellingsregels
Een kastje dat niet te kraken is? Ik denk dat ze dat in Kaatsheuvel moeten laten maken...  Ik durf te wedden dat ieder ander kastje in no time gekraakt is.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
02 dec 2009 8:13 |
|
 |
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
 Re: discussie nieuwe bijtellingsregels
Misschien is Eurlings gewoon wel heel slim. Hij was immers tegenstander en voert het nu in, tenzij [vul zaken in die hoe dan ook gebeuren]... 
|
02 dec 2009 9:11 |
|
 |
horn
PF #57
|
 Re: discussie nieuwe bijtellingsregels
That thought crossed my mind this morning...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
02 dec 2009 10:09 |
|
 |
Pascal
‘64 Kever
|
 Re: Stop de kilometerheffing - teken de petitie !
Welnee, maar je moet wel discussieren op valide punten. Loze kreten als: - Ze weten straks alles van ons (hoe waar het ook is!); - We krijgen straks overal en altijd trajectcontrole; - We moeten allemaal meer betalen; - De invoering kost meer dan het op gaat leveren (!); - .... slaan op zichzelf nergens op. Onderbouw het met argumenten waarom het dan NIET zou moeten gebeuren. Kom met goede alternatieven. Ja, accijns verhogen lijkt mij ook een goed plan, maar dan bereik je niet dat mensen minder gaan rijden. In principe willen we (heel Nederland) minder files. Dat bereik je alleen als mensen minder kilometers gaan rijden. Financiele acties werken daar heel even tegen, maar na een tijdje is het "normaal", dus dan werkt het niet meer. Een stimulans om thuis te werken, of om bedrijven uit de Randstad te trekken is een beter idee, omdat je dan spreiding van het verkeer krijgt. Echter, hoe krijg je DAT voor elkaar 
|
02 dec 2009 11:45 |
|
 |
Gert
ex: 996 cabrio, Cayenne, 996GT3mk1, 911G 3.6
|
 Re: Stop de kilometerheffing - teken de petitie !
Tweewielers stimuleren, wat toevallig dat dat door jou genoemd wordt marcel Naar mijn idee heeft Eurlings zelf al voldoende voorwaarden ingebouwd om de boel niet door te laten gaan.
_________________________________________ Racefun events
|
02 dec 2009 12:29 |
|
 |
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
 Re: Stop de kilometerheffing - teken de petitie !
Gaat (weer) goed zo hoor. 
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
02 dec 2009 13:22 |
|
 |
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
 Re: Stop de kilometerheffing - teken de petitie !
+1 De overheid laat de burger nu opdraaien voor een fout die tegen beter weten in in de jaren 70 van de vorige eeuw gemaakt is. Iedere stad en dorp moest zo dicht mogelijk de op en afrit naar de snelweg hebben. Daarmee zit er soms niet meer dan 3 km tussen op en afritten. Daarnaast is tegelijkertijd het B-Wegennet in Nederland bestempeld als route voor sluipverkeer met alle mogelijke maatregelen tot gevolg. Daarmee is het B-Wegennet van Nederland in nog geen 20 jaar helemaal om zeep geholpen. Wat nu een goede oplossing zou zijn is stukken snelweg langs de steden opsplitsen. Doorgaande banen met zeer grote afstanden tussen de afritten naar de parallelwegen. Op en afritten naar de steden vervolgens op deze parallel snelwegen maken. Een beetje het idee zoals de A12 bij Utrecht maar dan in het groot. Zo zou je om Amsterdam een tweede ring moeten leggen om het doorgaande Noord-Zuid-Oost-West verkeer ongehinderd door te kunnen laten stromen met maar vier afritten (in elke windstreek een) en de huidige A10 moeten gebruiken voor het bestemmingsverkeer.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
02 dec 2009 14:40 |
|
 |
Olaf
911 Carrera S
|
 Re: Stop de kilometerheffing - teken de petitie !
MI eerder alle automobilisten verplichten motor-rijles te nemen ... denk dat je dan flink wat 'andere' automobilisten krijgt - die beter anticiperen en vooruit kijken de files (en ongelukken die files veroorzaken) zijn naar mijn mening debet aan het feit dat meer dan de helft van de NL-automobilisten zich tijdens het rijden niet met het verkeer bezig houdt en 'n mede weggebruiker zijn plaats op de weg niet gunnen En .. het verhuizen voor je werk ... en werken op afstand .. motiveren - kan MI ook zonder subsidie 
|
02 dec 2009 15:04 |
|
 |
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
 Re: Stop de kilometerheffing - teken de petitie !
Is een klein beetje voor mijn tijd (ben van bouwjaar '72) maar was het toen ook niet overheids "beleid" dat men juist niet vlak bij zijn of haar werk ging wonen?
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
02 dec 2009 16:55 |
|
 |
Olaf
911 Carrera S
|
 Re: Stop de kilometerheffing - teken de petitie !
Ik vind het idee van de zotte  .. om zondermeer iemand met 'slechts' 'n autorijbewijs op 'n motor te laten rijden .. mss dat dat in het Oosten van het land niet zoveel gevaar op levert -- maar hier in het wilde westen ligt MI de situatie toch wel 'n beetje anders .. Anticiperen leren met autorijden (lessen) - tja - dat zou je wel verwachten - alleen heeft 'n moderne auto zoveel electronica aan boord dat men (b)lijkbaar niet meer na hoeft te denken en uit te kijken ... MI is 'n groot deel van de files te wijten aan het gedrag van de automobilist .. die dan (volgens jou?) vergeten is wat hij tijdens de rijles (tig jaar geleden) heeft geleerd ... ... begrijp best dat jij jezelf gelukkig prijst met 'n evt. EU wet die het mogelijk maakt om autodebilisten op 'n lichte scooter te laten rijden 
|
02 dec 2009 19:05 |
|
 |
JMS
Porsche Targa SC 3l. 1980Middelburg (B)
|
 Re: Stop de kilometerheffing - teken de petitie !
@ paSCal: dit zei ik een bladzijde terug denk ik, een argument denk ik
|
02 dec 2009 20:04 |
|
 |
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
 Re: Stop de kilometerheffing - teken de petitie !
http://www.autoweek.nl/kilometerheffing.phpEn hoewel er nog diverse vraagtekens zijn, kun je via http://www.autoweek.nl/kilometerheffing nu al snel en simpel berekenen wat in 2012 het basistarief voor je auto is.
Binnenkort aan een andere auto toe? Dan is het wel zo prettig om te weten wat het beoogde model aan kilometerheffing gaat kosten. Maar ook als je voorlopig nog gewoon blijft doorrijden in je huidige auto, wil je natuurlijk wel weten waar je aan toe bent. Daarvoor biedt http://www.autoweek.nl nu uitkomst.
Veel sites gaan bij de berekening van de kilometerheffing uit van een bepaalde autocategorie (SUV, kleine auto, middenklasser enzovoort). Deze wijze van berekenen geeft echter geen betrouwbaar beeld, omdat het tarief afhankelijk is van (onder meer) de CO2-uitstoot. En binnen een bepaalde klasse kan de CO2-uitstoot natuurlijk sterk uiteenlopen. Al was het maar omdat oude auto’s gemiddeld veel meer CO2 uitstoten dan een vergelijkbaar nieuw model. Diesel- en lpg-rijders betalen verder meer dan benzinerijders bij dezelfde CO2-uitstoot, waarbij een g3-installatie weer een klein voordeel kent. Verder bestaat er een standaardboete van 2,5 cent per kilometer voor dieselauto’s zonder roetfilter.
Daarmee is nog niet alles bekend. Zo weten we bijvoorbeeld niet hoe hoog het spitstarief wordt en evenmin is duidelijk op welke trajecten de spitsheffing gaat gelden. Wel is bekend dat het spitstarief boven op het basistarief komt en dat het voor alle auto’s gelijk is. En aangezien het merendeel van de afgelegde kilometers waarschijnlijk buiten de spits verreden wordt, kom je met onze rekentool al een heel eind.
De tarieven die uit de berekening voortkomen, gelden alleen het eerste jaar, 2012 dus. Voor de jaren daarop is de exacte formule nog niet bekend, alleen het gemiddelde. Zo gaat de overheid in 2012 uit van een gemiddeld basistarief van 3 cent, in 2015 van 4,6 cent en in 2018 van 6,7 cent. Dit betekent echter niet dat je het basistarief van je auto voor 2012 moet vermenigvuldigen met 2,23 (6,7 gedeeld door 3) om op het tarief van 2018 uit te komen. De gemiddelde auto is in 2018 namelijk zuiniger dan nu. Het bedrag voor dezelfde auto zal daarom in 2018 zeer waarschijnlijk méér dan een factor 2,23 hoger zijn.
Hoe werkt de tool op autoweek.nl? Vul de CO2-uitstoot van je auto (te vinden bij de specificaties op de site) in om het basistarief voor 2012 te berekenen. Je kunt ook het kenteken invullen. Een kanttekening: voor sommige oudere modellen is de CO2-uitstoot niet bekend. Hier wordt het gewicht van de auto van belang, maar het is nog onbekend hoe het ministerie een en ander exact gaat berekenen. Voor deze auto’s kunnen we dus nog geen opgaaf doen. De tarieven gelden voor personenauto’s en bestelauto’s met geel kenteken. Voor grijskentekenhouders, gehandicaptenvoertuigen en touringcars gaat een andere berekening gelden waarbij het gewicht van belang wordt, voor vrachtwagens geeft de Euroklasse, gecombineerd met de maximale laadmassa de doorslag.
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
02 dec 2009 20:43 |
|
 |
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
 Re: Stop de kilometerheffing - teken de petitie !
Helaas dus nog geen uitsluitsel voor o.a. de 993.
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
02 dec 2009 20:46 |
|
 |
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
 Re: Stop de kilometerheffing - teken de petitie !
Gaat dat basistarief omhoog naar 6,7 cent in 2018? Ex bouwjaarfactor, CO2-opslag, spitstarief, spitsheffing?? Dat betekent maandelijks een factuur van honderden euro's! 
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
02 dec 2009 20:50 |
|
 |
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
 Re: Stop de kilometerheffing - teken de petitie !
De berekening op autoweek is vooralsnog gebaseerd op 2012 en berekent op basis van de huidige wegenbelasting een km omslagpunt. Ik heb hem eens voor een paar verschillende auto´s op kentekenen laten doorrekenen. BMW Z3 2.8 Roadster ± 12.000km BMW 320D ± 40.000km Porsche 997 Carrera ± 8000km Bij meer kilometers per jaar ook meer kosten. En de verwachting is dat van 2012 naar 2018 de kilometerprijs aanzienlijk zal stijgen. Ik wacht met angst en beven op het moment dat de 993 (TT) berekend kan worden. 
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
02 dec 2009 20:58 |
|
 |
aleh
ex-993 cabrio
ex-996 cabrio
ex-996 turbo
ex-Cayenne S
ex-Panamera S
993 cabrio
Haarlem
|
 Re: Stop de kilometerheffing - teken de petitie !
Precies, op http://www.berekenkilometerheffing.nl zie je nog beter hoe het in elkaar zit.
_________________________________________ http://www.autodisk.nl
|
03 dec 2009 11:12 |
|
 |
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
 Re: Stop de kilometerheffing - teken de petitie !
Meer en betere infrastructuur helpt ook en zou eerder mijn keuze zijn dan beprijzing, omdat ik niet geloof dat mensen er minder door gaan rijden. De topdrukte bestaat nl. niet uit recreatief verkeer, maar zakelijk verkeer. Als je niet in de file hoeft te staan doe je dat immers in beginsel niet.
|
03 dec 2009 12:02 |
|
 |
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
 Re: Stop de kilometerheffing - teken de petitie !
Maar heeft op de weg vrijwel dezelfde ruimte nodig. Afstand tussen voertuigen blijft immers gelijk. Daarnaast is meer tweewielers gelijk aan meer verkeersslachtoffers, dus ik vind het sowieso geen goed idee.
|
03 dec 2009 12:04 |
|
 |
LeoH
Amsterdam
|
 Re: Stop de kilometerheffing - teken de petitie !
Site deugd ook niet. Via auto-type/bjr enz : basistarief per kilometer 8,6 ct/km tarief motorrijtuigenbelasting1 € 776 kilometeromslagpunt2 9.057 km via kenteken : basistarief per kilometer 6,5 ct/km tarief motorrijtuigenbelasting1 € 776 kilometeromslagpunt2 11.857 km Invoer gegevens via kenteken > ( b.jr 2002) geeft kostenplaatje van een 2007 model. Dit is jaar van invoer uit D. Stuk gunstiger dan via autotype. Wel prettig als die fout er in Den Haag ook in blijft zitten dan.... 
|
03 dec 2009 12:15 |
|
 |
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
 Re: Stop de kilometerheffing - teken de petitie !
Volgens mij deugt de website op zich wel maar zitten er nog een aantal haken en ogen aan bepaalde modellen/typen/bouwjaren waardoor nog geen defintief betrouwbare berekening kan worden gemaakt.
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
03 dec 2009 14:12 |
|
 |
boxi
997 GT3 Mk1
|
 Re: Stop de kilometerheffing - teken de petitie !
Oorzaak: Er is 30 jaar veel te weinig aan de inforastructuur gedaan. Had dat niet gekund omdat de middelen er niet waren? Nee hoor, met alle accijns, wegenbelasting en BPM bij elkaar opgeteld hadden we vast wel een oppervlakte van 10x Nederland kunnen asfalteren. En onderhouden. Oplossing is dus niet nog meer te laten betalen voor gebruik. Dat is de wereld op z'n kop. Begin met een visie. Bijvoorbeeld supersnelwegen met veel minder afslagen. Daaronder een netwerk van normale snelwegen zoals we die nu kennen. Hieronder weer een alternatief wegennet. Sluit binnensteden af voor autoverkeer, maar zorg wel voor meg ondergrondse parkeergelegenheid. Binnen of buiten de stad. Maar koppel die met een ondergronds metro net. etc. etc. Krijgen we internationaal gezien niet alleen aanzien op gebied van infra voor waterwegen maar worden we ook het voorbeeld wanneer het gaat over infra in metropolls. Natuurlijk kan je tegen zo'n masterplan weer duizenden bezwaren indienen, maar mi is dit wel een oplossing waar dit land om vraagt. Misschien bedoelt de minister president ook wel dit soort zaken wanneer hij praat over de VOC mentaliteit. Stoppen met die lapmiddelen (prijs als driver) maar politiek kom met een echt plan. Grtz. Boxi
_________________________________________ Fahrspass Pur
|
03 dec 2009 15:56 |
|
 |
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
 Re: Stop de kilometerheffing - teken de petitie !
+1 
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
03 dec 2009 16:09 |
|
 |
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
 Re: Stop de kilometerheffing - teken de petitie !
Met de post twee VVD-stickers "Kilometerheffing No way" ontvangen. Gauw plakken!
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
03 dec 2009 21:24 |
|
 |
JMS
Porsche Targa SC 3l. 1980Middelburg (B)
|
 Re: Stop de kilometerheffing - teken de petitie !
@boxi: +2 En dokken ga je zoiezo 
|
03 dec 2009 21:39 |
|
|