Auteur |
Bericht |
Lydia
|
Selamat pagi, Mannen!
Hier van het zelfde: zonnetje maar een enorm koude wind.
Werk lekker, allemaal!
|
03 maart 2008 10:34 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Morge Maukers,
Wat een saaie boel hier
Heb nog nooit zo'n stil koffiehuis gezien, geef mij maar een bakkie
Hier in Haarlem nog geen sneeuwvlokje gezien
Zal De Telegraaf maar even gaan doorspitten
Werk ze
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
04 maart 2008 8:09 |
|
|
barolo
3.2S010
|
Morruguh maukers,
Wat een strak blauwe hemel. Lekker dagje werken voor de boeg. Werk ze
_________________________________________ That's thirty minutes away. I'll be there in ten.
|
04 maart 2008 8:55 |
|
|
LeoH
Amsterdam
|
VOLLUK
Goeiedinsdag. Vandaag naar PCA, set zomerbanden/velgen er op, uitlaat-schakeling fixen en het echte rijden kan beginnen. lekker
|
04 maart 2008 8:56 |
|
|
cabrio wim
|
Moguuhhh allen, hier ook geen sneeuw gehad of iets van dien aard.
Is al net zo betrouwbaar als politiek.
|
04 maart 2008 8:58 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
He he de vaste klanten komen binnen
Politiek , politiek , hoe is het nu met die film
Lijkt wel een spannend Kuifje boek
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
04 maart 2008 9:02 |
|
|
Patrick
|
Goedenmorgen allen op één na.
De lekke achterband van zaterdag leidt, zoals te verwachten viel, tot twee nieuwe achterbandjes. Prijs viel gelukkig nog mee. Volgens de bandenman heb ik wel met te harde bandjes gereden. Ik ga ze nu maar met stikstof laten vullen.
Vrijdag worden ze gemonteerd.
Wil de gene die de schroef is verloren zich bij mij melden ?
Dan kan hij deze terug krijgen.
Achterband mag hij er bij hebben.
|
04 maart 2008 11:48 |
|
|
Lydia
|
Selamat pagi, Mannen!
Pff...wat een stapel werk ligt er als je een paar dagen weg geweest bent!
Snel weer verder dus!
Hier mooie wolkenpartijen maar wel regen.
Werk lekker, allemaal!
|
04 maart 2008 11:54 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Alsof stikstof bijdraagt aan de hardheid ... overigens zou ik de banden pas laten vullen, nadat ze op de velgen gemonteerd zijn
Stukje leesvoer over de (on)zin van stikstof gevulde banden
Zuurstof dringt ongeveer viermaal zo snel door de band heen als stikstof. Bedenk echter dat buitenlucht iets meer dan viermaal zoveel stikstof dan zuurstof bevat dus is het verschil in spanningsverlies niet zo groot. Een lege band is vlak voor het vullen met stikstof volledig gevuld met lucht. Hoewel de stikstofvulling de verhouding met zuurstof nog verder verschuift, zit er nog steeds zuurstof in de band. Kortom, de band met stikstof zal langzamer leeglopen dan een band met lucht. Maar het verschil is niet zo groot. Een echt voordeel van het vullen stikstof is dat er geen vocht of olie in de band terechtkomt. Een slecht onderhouden luchtcompressor kan er zelfs voor zorgen dat er waterdruppeltjes in de band terechtkomen. Als de druppeltjes gaan verdampen, neemt hun volume sterk toe, dus stijgt de druk in de band. Als een band koud op 2,3 bar staat, zal de druk tijdens het rijden oplopen tot 2,7 à 2,8 bar. Als er waterdruppeltjes inzitten die verdampen kan de druk wel tot 3,1 à 3,2 bar oplopen. Reden genoeg om voor goed onderhoud van de oliefilters en vochtafscheiders te zorgen. Dat laatste speelt vooral bij lange leidingen. Een ouderwetse voetpomp voorkomt dit probleem. Vocht heeft ook invloed op het roesten of oxideren van ijzer of aluminium, het hoort dus niet in een band thuis. Stikstof is een gas dat niet brandt. Dat is mooi als het in banden van vliegtuigen, zwaar transport of brandweerauto’s gaat. Deze banden staan onder(zeer) hoge druk, zijn zwaar belast en mogen (als ze klappen of branden) geen bijdrage aan het vuur leveren door er zuurstof aan toe te voegen. Het idee dat zuurstof bijdraagt aan de veroudering van een band is niet juist, na zo’n half miljoen kilometers is een truckbandenkarkas mechanisch vermoeid, dus aan het einde van de levensduur. Dat stikstof een band minder gevoelig maakt voor hoge temperatuur is niet waar, de lucht in een band wordt meestal 60°C, hooguit 70 tot 80°C. De lagere banddruk bij met stikstof gevulde banden is alleen maar te verklaren uit de afwezigheid van vocht. Zuurstof of lucht uit een fles is ook vrij van vocht en olie. Enkele andere punten die bij het drukverlies van banden een rol spelen, hebben te maken met een langzame lekkage (slow puncture) en drukschommelingen als gevolg van de buitentemperatuur. De opgegeven bandenspanning geldt bij +20°C. Bij elke 10°C verschil is er 0,1 bar verschil in druk. Als we de bandenspanning meten bij nul graden zal die 0,2 bar lager zijn dan voorgeschreven. Omgekeerd zal de spanning bij +40°C 0,2 bar hoger liggen dan de voorgeschreven spanning bij +20°C. Het is dus nuttig om de buitentemperatuur, beter gezegd de bandentemperatuur, te weten voordat we besluiten lucht of stikstof bij te vullen of juist af te blazen. Een regelmatige controle van de bandenspanning is nodig om een ‘slow-puncture’ op het spoor te komen. Hou ook de leeftijd van banden in de gaten. De ouderdom is af te lezen op de band. Zoek het serienummer op dat meestal achter de letters DOT staat. Kijk naar de laatste vier aanduidingen. Staat er 1203, dan is de band van de 12e week uit 2003. Staat er 123 gevolgd door een zwart driehoekje, dan is de band gemaakt in de 12e week van 1993. Staat er 123 zonder driehoekje dan is de band uit de 12e week van 1983. Veel te oud, want als maximum voor wegvoertuigen wordt zes jaar aangehouden.
MoGgUh BtW !
|
04 maart 2008 12:12 |
|
|
Patrick
|
Ik weet niet wat te hard is. Daar wil het vrijdag even met hem over hebben.
Ik had ze op de door Porsche voorgeschreven spanning maar je weet natuurlijk nooit of de bandenpomp van de benzinepomp correct is.
Ik zal het antwoord posten.
Olaf bedankt voor je gort droge humor en info over stikstof
|
04 maart 2008 12:43 |
|
|
Traveller69
996C2 cabrio, ex-911 SC, Volvo V70Zeist
|
Morguh allemaal.
Lekker hagelbuitje gisteren, was ook wel gelijk te merken op straat met langzamer rijdend verkeer. Van Utrecht naar Zeist in 50 minuten
|
05 maart 2008 8:50 |
|
|
cabrio wim
|
Moguuhhh allen, witte wereld
het verhaal van Olaf is net als met eten, als je weet wat er allemaal in de band zit/komt en wat het doet, durf je je banden toch bijna niet meer op druk te zetten.
|
05 maart 2008 9:04 |
|
|
LeoH
Amsterdam
|
Goeiemorgen Maukers
Auto's binnenzetten. 538 gaat met ballen gooien
Marcel, wat zegt je eksteroog
|
05 maart 2008 9:47 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Ook een goede morgen Rakkers,
Prachtig weer en een beetje wit
We zullen kijken wat deze werkdag ons weer brengt
Werk ze
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
05 maart 2008 9:52 |
|
|
cabrio wim
|
http://www.eifelwetter.de/
@gast, hier kun je al een beetje koffiedik kijken.
|
05 maart 2008 9:57 |
|
|
Lydia
|
Selamat pagi, Mannen!
Hier is het ook een beetje wit. Gisterenavond heftige hagel- en sneeuwbuien en ik zat op de snelweg! Heftig, dat ben je toch niet meer gewend. Vandaag een stralende dag. Vanmiddag de troep van de storm maar eens uit de tuin ruimen.
Werk lekker, allemaal!
|
05 maart 2008 10:53 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
lekker toch, sneeuw in je 4S. daar hebbie hem toch voor
_________________________________________ oud is beter
|
05 maart 2008 11:06 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Dat zeg je toch niet tegen een dame
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
05 maart 2008 11:19 |
|
|
LeoH
Amsterdam
|
In een C2, onder een 4S
|
05 maart 2008 11:21 |
|
|
Lydia
|
Volgens mij zien ze me niet als dame, Hans!
En de sneeuw komt niet IN mijn auto, hoor! Hoe doe je dat trouwens, sneeuw IN je auto krijgen? Ow ... ik snap hem. Blond, hè?
En ja, het was best wel weer even lekker zo spelen in de sneeuw. Maar op de snelweg vind ik dat iets minder ...
Zó is het maar net, Leo!
|
05 maart 2008 11:23 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
straffe koffie hier zeg
_________________________________________ oud is beter
|
05 maart 2008 11:25 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Moet ik jou dat nog vertellen
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
05 maart 2008 11:37 |
|
|
Lydia
|
Dan ga een tijdje op vakantie met volpension
|
05 maart 2008 11:51 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
50€ boete en 3 weken taakstraf voorwaardelijk....
_________________________________________ oud is beter
|
05 maart 2008 12:17 |
|
|
Lydia
|
Een snelheidsovertreding kost meer
|
05 maart 2008 12:44 |
|
|