Auteur |
Bericht |
944 type2
944 type2zoetermeer
|
apk regelgeving
ik ben in juni dit jaar al 9 jaar werkzaam bij Citroen van Oosten in Zoetermeer.
ik ben 1e autotechnicus en APK keurmeester.
ik beschik dan over de wettelijke APK keuringseisen en kan dan alles opzoeken wat hiermee te maken heeft.
dus heb je problemen met je dealer,
stel je vraag en ik geef er antwoord op.
m.v.g stefan.
|
06 feb 2006 22:40 |
|
|
Gizmo
911 C2 CabrioDen Haag
|
Kennis
Kijk hier hebben we wat aan, nog meer kennis toppie.
|
06 feb 2006 22:50 |
|
|
944 racer
944 racer965 3.3 Turbo S '91
|
Helemaal top.
Ik heb wel een vraagje. Ik heb een racer die ook nog op straat mag. Er zit een kenteken op. Tis een 944 met alles erin wat voor wedstrijden noodzakelijk is.
Nu heb ik er van alles uitgehaald en er volgt nog meer. Binnenbekleding, achterruitenwisser, bijrijdersstoel, achterzitjes, reservewiel. De lampen zitter er natuurlijk nog in. Later zal ook de raambediening eruit gaan, de zijramen vervangen worden door kunstof.
Wat moet ik vooral laten zitten, wat er normaliter voor een racer uitgaat?
Ventilator bijvoorbeeld? Achterraamverwarming?
_________________________________________ Edwin
944 racer
www.944-basic.nl
|
06 feb 2006 22:57 |
|
|
Rob Herfst
Panamera TurboRotterdam
|
Achterruitverwarming lijkt mij geen noodzaak, zeker niet als de linker en rechter buitenspiegel er nog opzitten!
|
06 feb 2006 23:19 |
|
|
944 type2
944 type2zoetermeer
|
de raambediening kan je eruit halen maar dan moeten de buitenspiegels wel van binnenuit verstelbaar zijn.en de linker en de rechter buitenspiegel moeten aanwezig zijn
en de ventilator?bedoel je de kachelaanjager?
die moet blijven zitten,want de voorruit moet ontwasemd kunnen worden.
na 30 september 1971.
achterruitenwisser is geen keuringseis,dus die mag in de prullenbak.
achterruitverwarming is ook geen keuringseis.
wat betreft de overige zitplaatsen daar waar een zitplaats aanwezig is,moet ook een gordel aanwezig zijn na 1 januari 1990.(de stoel moet ook in alle mogelijke standen vergrendelt kunnen worden bijv.)
dus als er geen zitplaats is,zijn er geen verdere eisen aan verbonden.
ik heb zelf nooit een straatauto omgebouwd tot een racewagen,dus vertel me dan even wat je er dan allemaal uithaalt.
|
06 feb 2006 23:38 |
|
|
944 racer
944 racer965 3.3 Turbo S '91
|
Thanks.
Wat is of gaat er allemaal uit bij een racer, in dit geval 944 (1987):
binnenbekleding
gordel bestuurder vervangen door 6 punts
passagierstoel
achterzitjes en gordels
achterruitenwisser
zijramen vervangen door kunstof
raambediening eruit (spiegels zijn elektrisch verstelbaar)
middenconsole
hemeltje
targa dakje mechaniek
reservewiel
krik
stuurbekrachtiging
balansasriem
meer kan ik eigenlijk niet zo snel voor de geest halen...
_________________________________________ Edwin
944 racer
www.944-basic.nl
|
06 feb 2006 23:48 |
|
|
Rob Herfst
Panamera TurboRotterdam
|
Hoi Edwin,
Dit is duidelijk voor gewichtsbesparing, maar heb je ook enig idee wat dit aan kilo's heeft opgeleverd?
Merk je het ook in je rondetijden?
|
06 feb 2006 23:51 |
|
|
944 type2
944 type2zoetermeer
|
personenauto's moet zijn voorzien van een linkerbuitenspiegel en van een binnenspiegel.
personenauto's moeten zijn voorzien van een rechterbuitenspiegel indien met de binnenspiegel het achter het voertuig gelegen weggedeelte niet voldoende kan worden overzien.indien de binnenspiegel geen zicht naar achteren mogelijk maakt,behoeft deze niet aanwezig te zijn.
de aan de zijde van de bestuurder bevestigde buitenspiegel moet vanuit de binnenzijde bij gesloten portier kunnen worden versteld.
deze eis geldt niet voor personenauto's voor 1 januari 1975.de spiegels van deze voertuigen moeten,na door een duw te zijn omgeklapt,zonder verstelling in de oorspronkelijke stand terug kunnen klappen.
de spiegels moeten deugdelijk zijn bevestigd.
het spiegelglas van de verplichte spiegels mag geen verschijnselen vertonen en mag niet in ernstige mate zijn verweerd.
|
06 feb 2006 23:53 |
|
|
944 type2
944 type2zoetermeer
|
de aanwezige gordels moeten goed werken ,maakt niet uit of deze 2,3,4,5 of 6 puntgordels zijn.
aan het res wiel zijn ook geen eisen aan verbonden.(dus is geen afkeurpunt)
|
06 feb 2006 23:57 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
bij mijn weten
geen achter mist lampen schakelaar dan hoeven deze ook niet aanwezig te zijn en ook niet te werken als ze wel aanwezig zijn.
ruiten sproeier pomp en tank eruit halen en vervangen door een klein zakje met zo'n rubber duw pompje.
robert
_________________________________________ remmen is angst
|
07 feb 2006 1:02 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
kan je eens voor mij nakijken of (en evt wat) de minimum inbouw hoogte voor de koplampen is?
op mijn 914 (ook een racer die op kenteken blijft) zitten nu klapkoplampen en daar wil ik vanaf
ik heb bij verschillende 911 flatnose conversies (gewoon op NL kenteken) gezien dat de koplampen ook (behoorlijk laag) in de bumper zitten ingebouwd
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
07 feb 2006 2:55 |
|
|
porscheware
Ex. 964 C2 Zwart/Zwart, California T5, Kever 1303 Karmann CabrioRotterdam
|
Voor mij binnenkort een lege Katalysator. Optisch blijft alles dus hetzelfde.
Wat denk jij; kom ik ermee door de keuring zonder problemen?
|
07 feb 2006 9:06 |
|
|
outletvalve
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
|
Is de nieuwe regelgeving ( klassieker elke 2 jaar laten keuren) al ingevoerd?
_________________________________________ https://www.instagram.com/outletvalve/
"Racing is life. Anything before or after is just waiting."
Laatst bijgewerkt door outletvalve op 07 feb 2006 12:16, in totaal 1 keer bewerkt.
|
07 feb 2006 10:56 |
|
|
Harley
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxsterex RS4
|
Zo te zien is er voldoende vraag naar je expertise, Stefan
Vraagje: Zo'n sticker kenteken voorop, is dat een APK-afkeurpunt Maw, moet ik voor iedere APK-keuring de orginele plaat weer even terug erop schroeven
_________________________________________ Scheiße in der Lampenschale, bringt gedämpftes Licht im Saale.
|
07 feb 2006 11:55 |
|
|
912
|
Inderdaad mooi om deze kennis hier op het forum te hebben....
_________________________________________ There are those who love 912’s... and those who have never driven one...
|
07 feb 2006 12:07 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Niet alleen is dat een afkeurpunt voor de APK: je mag er niet eens mee rijden.
|
07 feb 2006 13:00 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
_________________________________________ Got coffee?
|
07 feb 2006 13:04 |
|
|
Harley
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxsterex RS4
|
DAT weet ik, maar boeit me niet zo. Je mag ook niet te hard rijden...
Aangezien APK bedoeld is ter bevordering van de verkeersveiligheid en ter bescherming van het milieu, vraag ik me af of zo'n sticker een van beide in gevaar brengt en daarom reden tot APK-afkeur zou zijn. Dan moeten dus iig voor de keuring de platen er (even) op.
@Marco - heb begrepen dat John4S het idd zo doet.
_________________________________________ Scheiße in der Lampenschale, bringt gedämpftes Licht im Saale.
|
07 feb 2006 13:10 |
|
|
944 racer
944 racer965 3.3 Turbo S '91
|
Die rondetijden worden vooral door je rechtervoet bepaald.
Nee hoor, het is ook een kwestie van:
Wat er niet in zit, kan ook niet stuk gaan.
Stukje veiligheid als je gaat rollen. Geen matten die door je auto gaan. Minder brandbaar materiaal.
En soms ook PK voordeel, bijv. de stuurbekrachtiging en balansasriem.
_________________________________________ Edwin
944 racer
www.944-basic.nl
|
07 feb 2006 14:30 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Ik moet mij sterk vergissen, maar een voertuig welke niet voldoet aan de wettelijke eisen dient m.i. altijd APK afgekeurd te worden.
|
07 feb 2006 15:47 |
|
|
Harley
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxsterex RS4
|
Zou iid best kunnen, ik trek je oordeel niet in twijfel. Wil het alleen absoluut zeker weten
Als Stefan jouw conclusie bevestigt weet ik in ieder geval wat ik moet doen qua montage.
_________________________________________ Scheiße in der Lampenschale, bringt gedämpftes Licht im Saale.
|
07 feb 2006 16:22 |
|
|
Rob Herfst
Panamera TurboRotterdam
|
Volgens mij heb je helemaal gelijk!
Begin jaren '90 had ik (vooruitlopend op de verplichte invoering bij nieuwe auto's) een derde remlicht gemonteerd op mijn Austin Mini.
Leek mij wel een veilig idee, voor zo'n klein zwart autotje !
Voor de APK kon ik mooi wel de bedrading bij de aansluiting (even ) loshalen, omdat hij anders niet APK goed gekeurd zou worden!
Drie maanden later werd een derde remlicht verplicht voor nieuwe auto's..... !
Rare jongens die wetgevers!
|
07 feb 2006 17:25 |
|
|
944 type2
944 type2zoetermeer
|
dit geld voor de verstralers/breedtestralers,als de schakelaar er niet zit,dan moet ook de stekkers en de lampjes eruit en de bedrading weggwerkt worden.de units zelf niet.
wat verplicht is:1 of 2 mistlichten aan de achterzijde van het voertuig(na 31 december 1997)bij 1 mistlicht moet deze zich links bevinden.
wat betreft de ruitensproeier:deze moet goed werken die de bestuurder voldoende zicht geeft.(dus achter hoeft er niks te werken)
|
07 feb 2006 19:28 |
|
|
924
Omgeving Leuven
|
Super, 9jaar is ook al heel wat, ben blij dat we zo iemand op het forum hebben
_________________________________________ R, S, ST, RS, RSR
Laatst bijgewerkt door 924 op 07 feb 2006 19:47, in totaal 1 keer bewerkt.
|
07 feb 2006 19:30 |
|
|
944 type2
944 type2zoetermeer
|
[quote="Jeroen914"]kan je eens voor mij nakijken of (en evt wat) de minimum inbouw hoogte voor de koplampen is?
op mijn 914 (ook een racer die op kenteken blijft) zitten nu klapkoplampen en daar wil ik vanaf
ik heb bij verschillende 911 flatnose conversies (gewoon op NL kenteken) gezien dat de koplampen ook (behoorlijk laag) in de bumper zitten ingebouwd
er staat niks in de apk regelgeving over min. inbouwhoogte.
wel staat er dat:het horizontale gedeelte van de scheidingslijn moet zich bevinden tussen of op de lijnen van het scherm van het koplampafstelapparaat dan wel op het verlichtingsscherm,die overeenkomen met een daling van de lichtbundel ten opzichte van de horizontale middenlijn van de koplamp van 5 tot 40mm/m
|
07 feb 2006 19:45 |
|
|