Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 20 nov 2024 7:30

Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
moeilijke keuze... 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
geen
Hilversum
Bericht moeilijke keuze...
heb vorige week een ongelukje (olie op de weg) gehad met mijn toyota starlet, schade te groot in vergelijking met de waarde van de auto.
Ik ben student, dus de starlet was een goedkope betrouwbare, bijna kosteloos vervoermiddel.

Ik ben bijna afgestudeerd (hoop met een half jaar), en heb al een paar jaartjes zover het mogelijk is voor een student gespaard voor een porsche. Het budget voor een 911/986 is er echter nog niet.

Ik ben nu al een maand aan het bedenken wat ik zou doen, en heb de volgende mogelijkheden op een rijtje gezet, wat is jullie mening.

optie 1: weer een starlet kopen (rond 1500), goedkoop rijden en door sparen voor de P

optie 2: een Fiat barchetta (ong. 5000 E) of BMW Z3 1.8 8500 E), deze een aantal jaren met beperkte kosten rijden, deze hebben naar verwachting geringe afschrijving en dan door sparen voor de P

Optie 3: een mooie 944 (S2/951) kopen, met wat hogere kosten rijden onder het motto ik rijd wel het merk waar me hart ligt.

Optie 4: een redelijke 912 aanschafen, en deze met de tijd in perfecte staat brengen.

Met kosten bedoel ik over het algemeen brandstof verbruik en onderhoud.
wegenbelasting en verzekering scheelt voor een barchetta/z3/944 weinig.

Graag jullie mening

Laatst bijgewerkt door porsche964C4 op 21 nov 2006 0:51, in totaal 1 keer bewerkt.

21 nov 2006 0:35
Profiel
PorscheForum Super Junkie
1973 911 2.4T & 1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)
Melbourne
Bericht 
Welkom plaatsgenoot :!:

Ik zou zelf voor ofwel de 944 gaan of inderdaad doorsparen.
Een 912 (of iedere andere klassieker met een Porsche-badge op) rijden met een beperkt budget is niet leuk. In het slechtste geval gaat de lol er vanaf en draait een droom uit op een nachtmerrie; in het geval het meevalt, spendeer je nog enorm veel tijd en (teveel) geld in het onderhoud.

Maar welke het ook wordt, geen enkel model kan qua kosten concureren met een Starlet.... :wink:

Succes met je keuze (en eventuele zoektocht).

21 nov 2006 0:46
Profiel WWW
Sint-Niklaas (B)
Bericht Re: wat zullen jullie doen...
porsche964C4 schreef:
Ik ben nu al een maand aan het bedenken wat ik zou doen, en heb de volgende mogelijkheden op een rijtje gezet, wat is jullie mening.

optie 1: weer een starlet kopen (rond 1500), goedkoop rijden en door sparen voor de P

optie 2: een Fiat barchetta (ong. 5000 E) of BMW Z3 1.8 8500 E), deze een aantal jaren met beperkte kosten rijden, deze hebben naar verwachting geringe afschrijving en dan door sparen voor de P

Optie 3: een mooie 944 (S2/951) kopen, met wat hogere kosten rijden onder het motto ik rijd wel het merk waar me hart ligt.

Optie 4: een redelijke 912 aanschafen, en deze met de tijd in perfecte staat brengen.

optie 2 : skippen, kan je toch geen optie noemen als je iet of wat autoliefhebber bent :?
optie 4 : het overwegen waard als je zelf enige technische vaardigheid hebt
optie 3 : de keuze van het hart
optie 1 : de keuze van het verstand
(ik heb zelf een Toyota Corolla D tot 280.000km gereden om geld te sparen voor een Porsche maar toen dat geld er een aantal jaar geleden was, was er ook die drang om een eigen woning te verwerven waardoor de Porsche-plannen opgeborgen zijn voor "enige tijd" :wink: )

en mijn 2 snelle Honda bolides wegdoen om in de week met een Starlet rond te gaan tuffen en dan het budget overhouden voor een bescheiden Porsche als hobby-auto zegt me eerlijk gezegd niks, is voor mij persoonlijk geen optie ook al ben ik een Porsche-liefhebber van kleinsaf aan... :roll:

21 nov 2006 0:54
Profiel
PorscheForum Junkie
911 3.2 Cabrio 1986
Het hoge noorden
Bericht Re: moeilijke keuze...
porsche964C4 schreef:
heb vorige week een ongelukje (olie op de weg)

Dat is echt balen zeg... Gelukkig kun je nog posten :wink:

porsche964C4 schreef:
heb al een paar jaartjes zover het mogelijk is voor een student gespaard voor een porsche. Het budget voor een 911/986 is er echter nog niet.

Het budget voor een Porsche is een ruim begrip! Helemaal als het gaat om de elfjes bijvoorbeeld. Een forumgezegde is dan ook: ''Er bestaan geen koopjes in de Porschewereld'' Om voor een gering budget dus een elfje aan te schaffen kan je voor heel veel ellende zetten. (spreek helaas uit ervaring. ) Gezien je eigen conclusie, lijkt me ook wel voor een sparende student :shock: , een wijze conclusie :!:

porsche964C4 schreef:

Een hele wijze beslissing als het vooruitzicht naar snel 'veel' geld verdienen er nog niet in zit. Als je net gaat werken en al per direct een te dure auto (voor een te geringe prijs) op de weg gaat houden dan zul je teveel kostbare euri's spenderen aan een auto die misschien niet eens je droomauto blijkt te zijn, gezien een te gering budget, waardoor je weer langer moet wachten om juist wel je droomauto te rijden.

porsche964C4 schreef:

:roll:

porsche964C4 schreef:

Een hele mooie wagen. 951 daarintegen kost naar 'mijn idee' weer meer in onderhoud. Zie ook bovenstaande. Is het een tussenoplossing om later voor een 911 door te gaan bijvoorbeeld dan kan dit een langer uitstel betekenen. Persoonlijk ben ik ook met een 944 begonnen (2x) en heb hier dus ook veel plezier van gehad.

porsche964C4 schreef:

Hangt ook weer van je toekomstige wensen af.

In jouw geval.... als afstuderend... Ik zou tot nu toe toch voor de wijze beslissing gaan en over een tijd zien hoeveel budget je kunt opbouwen zodra je met werken begint.

Succes metje keuze :!:

21 nov 2006 6:50
Profiel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616
Uden
Bericht 
je bent (nog) student, dus beperkt (tot geen?) financiele middelen, er moet ook nog geleefd en vooral gefeest (naar ik aanneem) worden.

Er van uitgaande dat het "grote geld" nog wel komt, en je niet meteen aan een koophuis, vrouw en keuters begint zul je na je afstuderen voldoende financiele armslag hebben om een "echte Porsche" te kopen als dat je droom is.

Nu ben je echter student, die tijd komt nooit meer terug, probeer daar ook van te genieten, Porsche rijden kan nog 50 jaar...

dus lekker weer een goedkope, betrouwbare starlet kopen....

21 nov 2006 7:36
Profiel
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 Targa
Gemert, N-Brabant
Bericht 
Persoonlijk zou ik kiezen voor de 912 of 944. En dan zou ik eerder voor de 912 kiezen. Financieel kan ik niks zeggen. Maar denk wel dat een 912 voor hetzelfde bedrag verkocht kan worden later mits je alles goed voor elkaar hebt.

Wil je echt goedkoop rijden.... tja dan zul je toch weer uitkomen bij Starlet, Panda etc ect :lol: succes

21 nov 2006 8:07
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht 
912? Kan je denk ik beter voor een 944 gaan (gevoelsmatig minder kosten aan).

Maar een beetje betrouwbare starlet is natuurlijk ook een goede optie. of gewoon een oude (25+ jr) opknapper kopen, kost weinig tot niks, hoop lol (volvo amazone of zoiets, en dan natuurlijk geen concoursstaat...)

21 nov 2006 8:38
Profiel
Amsterdam
Bericht 
Hoe sterker je wens 911 te rijden, des te sterker de noodzaak voor optie 1. te kiezen. ( je zult redelijk veel opzij moeten leggen voor aanschaf EN onderhoud ) Maar ja, het hart volgt niet altijd het verstand.... :roll: :wink:

21 nov 2006 9:05
Profiel
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
E30-je kopen voor een prikje.
Betrouwbare wagens met nog simpele techniek en heel veel gebruikte stukken van te vinden.
Daar mee rijden en doorsparen voor je Porsche . Dan kan je intussen al wat ervaring opdoen met een grotere en vooral achterwiel aangedreven wagen. Fun verzekerd (zeker in de winter) en komt er een deuk in , ach so what , gewoon verder rijden.
Kostprijs niet duurder dan je oude starlet maar oh zo veel leuker.
De ideale tussenstap :wink:
Veel plezier bij je keuze.

Laatste update 22/10/2013

21 nov 2006 12:03
Profiel WWW Facebook 
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Ik zou inderdaad een goedkope auto kopen voor nu en verder lekker doorsparen. Inderdaad is zo'n E30 helemaal geen slechte keuze. Zeker als je voor een 6 cylinder kiest heb je een zeer betrouwbaar stuk techniek. Alleen brandstof verbruik is dan iets hoger. :wink:

21 nov 2006 13:04
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
911 2.2E targa
Goirle, NB
Bericht 
Ik zou géén 912 kopen. De wagen zelf is erg leuk, maar het gaat erg kostbaar worden om die op te knappen. Erg veel onderdelen zijn tenslotte gewoon van een 911.
Een 944 zou je kunnen overwegen, maar het slimste lijkt me wat 911-lover zegt. Een andere auto kopen dan een starlet voor weinig geld, maar wel met een aardig ''fun-factor''.

21 nov 2006 16:19
Profiel Facebook 
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
Thomas Verheijen schreef:
Een andere auto kopen dan een starlet voor weinig geld, maar wel met een aardig ''fun-factor''.

En als het toch een Toyota moet zijn , dan gaan voor een Corolla AE86 Twin Cam :drive:

Afbeelding

Deze zijn ook goedkoop te krijgen en een achterwielaangedreven.Doch zoals bij alle japanners zijn wisselstukken zeldzaam en duur waardoor een beetje schade op een totaal verlies kan uitdraaien

21 nov 2006 16:33
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
*in between Porsches* ex 993 C2 coupe ex 993 C2 cabrio ex 964 C4
Bericht 
Optie 3

groeten

E.

21 nov 2006 17:27
Profiel
PorscheForum Rakker
Eindhoven
Bericht 
911-lover schreef:
Thomas Verheijen schreef:
Een andere auto kopen dan een starlet voor weinig geld, maar wel met een aardig ''fun-factor''.

En als het toch een Toyota moet zijn , dan gaan voor een Corolla AE86 Twin Cam :drive:

Afbeelding

Deze zijn ook goedkoop te krijgen en een achterwielaangedreven.Doch zoals bij alle japanners zijn wisselstukken zeldzaam en duur waardoor een beetje schade op een totaal verlies kan uitdraaien

lekker driften :wink: ... wel erg oppassen voor roest!

21 nov 2006 17:30
Profiel
Moderator
PF # 136
Bericht 
911-lover schreef:
bij alle japanners zijn wisselstukken zeldzaam en duur waardoor een beetje schade op een totaal verlies kan uitdraaien

Of even hier informeren !

Bij een Toyota zijn de onderdelen inderdaad niet goedkoop maar gaan wel errug lang mee!

22 nov 2006 1:06
Profiel
Sint-Niklaas (B)
Bericht 
911-lover schreef:
Doch zoals bij alle japanners zijn wisselstukken zeldzaam en duur waardoor een beetje schade op een totaal verlies kan uitdraaien

yep, deze week de factuur gekregen van de vervanging van mijn ABS-pomp - heeft de lieve som van 1.575 EUR gekost, plaatsing inbegrepen :?
in mijn geval weliswaar geen 'totaal verlies' maar toch een euh stevig bedrag

22 nov 2006 1:15
Profiel
PorscheForum Rakker
944 S 1987
Stukje onder Breda
Bericht 
Aangezien ik nu 4e jaars student ben (22), en sinds ik 19 ben een trotse eigenaar van een 944S, ben ik wel je prototyp voorbeeld. Ik heb een redelijk duure aankoop gedaan. Ik heb mijn auto aangeschaft voor 7K met veel km's op de teller +-300.000. (De vorige eigenaar had een auto-onderdelen winkel in groingen en heeft veel snelweg km-s gemaakt. Dit was natuurlijk wel iets wat de auto intressanter maakte) Ik zeg niet dat je op die prijs moet richten, er zal vast ergens een goedkopere en betere auto staan maar vind m maar. Lager in prijs betekent toch echt meestal meer werk. (en dan vooral als je onder de 5000 euro gaat, daar zou i bij een neiuwe zoektocht niet eens meer naar kijken (ik weet dat anderen hier anders over denken, en dat mag maar dat is mijn conclusie na een paar maanden van advertentie naar advertentie te zijn gereden) Maar om bij jou onderwerp te blijven na deze kleine inleiding, is het betaalbaar? En is het een goed idee voor een student?

1. kwa onderhoud. Met mijn auto goed te doen, wat gebruikelijke en ongebruikelijke dingen heb ik moeten vervangen. Bijvoorbeeld banden (vandaag weer 2 acherbanden pirelli P7 225/50 WR16 260 euro) en remmen als de gebruikelijke dingen. Ongebruikelijk was de cruiscontrol computer die alleen nog maar 140 wilde. (op zich niks tegen, prima snelheid voor deze auto :lol: ) Nog ongebruikelijker was dat ik een paar maanden terug en flinke spin maakte in de overvloedige regen. (stel banden vervangen nooit uit :oops: ) hieruit kwam voorspoiler schade (nieuwe spoilers, spuitwerk etc.) en voorophanging schade (reparatie uitlijnen etc). Ook de radiator was aan diggelen. Zo'n simpel ongelukje kost je zoomaar een handvol duizend euro's. En wees eerlijk je zegt wel dat je voorzichtig doet, maar waar heb je die auto voor :!: soms stap je wel eens op t gas en we hebben allemaal wel van die momenten dat je denkt pfejw wat close. Ongelukje zit in een klein hoekje.

2. Kwa standaard gebruiks kosten, er zijn natuurlijk manieren om die te drukken, denk met rijden aan je toeren en benzine, ook al is het zo machtig om laat te schakelen. Of autobandenmarkt.nl voor je banden, dit zorg voor wat meer slack. Overweeg of je echt met de auto wilt, of dat je gratis door de overheid uitgegeven OV-kaart misschien toch een beter idee is. In deze tijden doet tanken pijn in de portmonnee van studenten. (Van idereen denk ik soms wel eens, maar in t kabinet hebben ze geloof ik gratis benzine bonnen) Een volle tank kost zomaar 80 euro of meer. Ik heb het geluk een goed baantje in de horeca te hebben, waar ik met 3 avonden in de week meestal tussen de 100 en de 200 euro verdien. Op deze manier kan ik de auto bekostigen, nog op skivakantie gaan (2 weken als het mee zit) Met de auto en maten op zomervakantie naar zuid frankrijk en om de week goed stappen. En natuurlijk nog gewoon leven. Maar ik leef wel thuis. Zit niet op kamers, (20 minuten met de auto naar school of 20 minuten bus + 20 minuten trein is te doen.) Dus in dat opzicht spaar ik veel. Gelukkig heb ik veel bekenden waar ik kan blijven pitten om te stappen In ruil daarvoor worden zijn natuurlijk af en toe naar een discotheek gereden in een P, en zit ik aan de cola

Je bent constant aan het overwegen wat je wel of niet kan kopen. Zo ontzeg ik mezelf bijvoorbeeld altijd het broodje of kroketje op het station. Omdat 300 broodjes en kroketjes per jaar, euro's zijn die ik niet kan missen...

Maak een lijstje:

-Verzekering (voor mij wa, dus dat is een risico als je beginnend rijder bent maar ik kijk uit naar een classieker verzekering met taxatie en waarde garantstelling, om van de minieme dagwaarde die de verzekering bij een wa verzekering uitkeert af te komen.),

-Hoeveel je denkt te rijden (vorige week vanuit omgeving breda, 1x naar rotterdam, 1 x naar tilburg, 5 a 6 keer naar breda, en de tank stond weer op rood)

-Wat je aan een auto initeel uitgeeft, en wat je door de hoogte van dat bedrag en ervaringen van forummers nog denkt nodig te hebben om de auto tiptop te maken.

-Kijk of je een auto kunt aanschaffen van 20 jaar (wordt steeds makkelijker met 944's) zo vermijd je wegenbelasting!

-Denk aan je vakanties, en hoeveel je stapt. Wat je voor de auto wilt opgeven.

-Denk aan je vriendin, als die ook van de partij is :wink:

Bij mij was het de keuze op kamers, of de 944s, als ik m weer moest doen ondanks tegenvallertjes etc, ZEKER de Porsche!! Dus mijn advies, wanneer betaalbaar optie 944!! En kijk of je die S eraan kunt plakken, nog betaalbaarder dan een turbo, en 190 pk is gewoon precies goed voor zo'n auto!

(betekent niet dat ik nu alsnog niet op kamers ga :lol: )

22 nov 2006 2:57
Profiel
PorscheForum Junkie
911 3.2 Cabrio 1986
Het hoge noorden
Bericht 
911-lover schreef:
E30-je kopen voor een prikje.
Betrouwbare wagens met nog simpele techniek en heel veel gebruikte stukken van te vinden.

Welke bedoel je hiermee Koen?

22 nov 2006 5:06
Profiel
Hasselt/België
Bericht 
Geen M3 natuurlijk.Dat is zeker geen beginnerswagen en nog en droom van me. Die moet ik nog ens ooit gehad hebben :wink:

Ik dacht aan een 320 of 323 . Zat voldoende om eerst te funnen , zescilinder en zeer betrouwbare motoren.Heb zelf 320 en 323 (heb ik nog) gereden . De 325 is een te erge zuipkoe doch loopt natuurlijk navanant (ook 2 gehad) .
Een 318is is ook leuk , maar ik vind dat een BMW vanaf 3 serie een zescilinder moet zijn (M3 E30 is de uitzondering op de regel)

22 nov 2006 12:23
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
*in between Porsches* ex 993 C2 coupe ex 993 C2 cabrio ex 964 C4
Bericht 
911-lover schreef:
Geen M3 natuurlijk.Dat is zeker geen beginnerswagen en nog en droom van me. Die moet ik nog ens ooit gehad hebben :wink:

Ik dacht aan een 320 of 323 . Zat voldoende om eerst te funnen , zescilinder en zeer betrouwbare motoren.Heb zelf 320 en 323 (heb ik nog) gereden . De 325 is een te erge zuipkoe doch loopt natuurlijk navanant (ook 2 gehad) .
Een 318is is ook leuk , maar ik vind dat een BMW vanaf 3 serie een zescilinder moet zijn (M3 E30 is de uitzondering op de regel)

Amen.

22 nov 2006 16:49
Profiel
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Niks meer aan toe te voegen :thumright:

22 nov 2006 22:33
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
997 turbo / schakelkart
rotem belgie
Bericht sparen
Als ik in jouw schoenen stond zou ik doorsparen voor je droomauto, en nu een leuk goedkoop autootje kopen en lekker doortuffen :D Heb 12 jaar geleden voor het laatst op school gezeten en tijdens mijn studie al mijn bijverdiensten in auto's en motor gestoken :x Heb achteraf dubbele gevoelens hierover omdat ik wel plezier van mijn spullen heb gehad, maar toch in die tijd veel geld gestoken heb in onderhoud, verzekeringen etc, en misschien beter had kunnen doorsparen voor het "echte werk". 8) Maar hoe is het als je jong bent en je wil (gelijk) wat :!: :D 8)
Dus als ik het nog een keer over zou doen: sparen

22 nov 2006 23:24
Profiel
PorscheForum Junkie
KIA/ex-924 driver
DEN(k) HELDER
Bericht 
Webber heeft nog minder centen dan mij en een auto die nog niet eens Oldtimer is haha, en ik maar zeuren :roll: :lol: Maar goed, een 944ertje zit er best in toch? Ligt er echt aan hoeveel je wilt uitgeven en net wat Webber zegt; Wat wil je er voor over hebben, wat wil je missen? Ik zit nu vaak ook te krap met uitgaan etc maar vind het niet erg hoor. Heb geen zin me helemaal klem te zuipen :D

22 nov 2006 23:47
Profiel Facebook 
Hasselt/België
Bericht 
Webber schreef:
(betekent niet dat ik nu alsnog niet op kamers ga :lol: )

Ah , jij bent zo iemand die af en toe gaat kameren :twisted: :lol: :lol: :lol:

Effe serieus:Respect voor je beslissing en wat je voor de wagen opoffert. Ikzelf zou het niet kunnen. Een leuke en mooie wagen is natuurlijk de max , maar ik ga er mij niet alles voor ontzeggen. Ik wil ook nog leven en als ik mij dingen voor de wagen moet ontzeggen vliegt de wagen eruit en komt er niets of iets goedkopers in de plaats.
Wanneer het daarna weer wel zou kunnen schaf ik me wel weer een ander aan :wink:

Maar ieder zijn keuze en :res: daarvoor :thumleft:

22 nov 2006 23:54
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Zoekende
Oldenzaal
Bericht 
Ik heb precies hetzelfde probleem als jou gehad. Alleen was aankomend student en nu student. Ik wou eerst een porsche 912 maar mijn budget was net niet hoog genoeg om een redelijke te kopen, een porsche 944 vond ik wel een aardige auto maar werd ik niet warm van, ondanks dat er porsche op staat. En een goedkope auto rijden vond ik geen optie. Uiteidenlijk een bmw z3 (ombouw naar m) gekocht. En rijdt er nu een 4 maand in rond en het bevalt me prima! Ik ga de komende jaren bijsparen voor een porsche, het blijft tenslotte mijn droom auto.

Afbeelding

28 nov 2006 18:11
Profiel Facebook 
Antwoord op onderwerp   [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende