Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 20 nov 2024 19:30

Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
@Jort 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht @Jort
Jort,

even een vraagje. Mijn oog viel op onderstaand artikel:

http://www.telegraaf.nl/binnenland/6285 ... tml?p=15,2

Buiten het feit dat ik de conclusie wat lachwekkend vind, meen ik mij te herinneren dat jij stellig beweerde dat de opwarming van Mars (en Jupiter) al lang ontzenuwd is. Ik heb dat toen niet kunnen ontdekken in de door jou gegeven links (mede ook omdat ik er niet van hou om te zoeken naar argumenten in lappen tekst).

Het valt mij op dat thans reeds ontzenuwde onderzoeken weer als "nieuws" worden gepresenteerd. Dat is vreemd (maar niet onmogelijk, als het niet ontzenuwd is, dan is het nog steeds geen nieuws, dus hoe dan ook is het geen staaltje topjournalistiek).

Ik wil je dan ook vriendelijk vragen om aan te geven waar ik kan vinden dat de opwarming van Mars ontzenuwd is. Gaarne een rechtstreekse link, dan wel met legenda of anderszins dat het voor mij te vinden is waar jij op doelt.

Bvd.

P.s. het lijkt misschien iets voor pm, maar omdat er destijds meerderen ge
interesseerd waren en ook meerderen iets interessants te melden hadden gewoon hier in de discussie. (overige zaken ;) .... paSCal....)

02 mei 2007 11:49
Profiel
Bericht 
Er zijn meer zaken die wij en zelfs Nasa nog niet kunnen verklaren. Wat er op Mars en andere planeten gebeurt is van een geheel andere orde dan op aarde.
Feit is wel dat de opwarming van de aarde invloed heeft op de golfstromen diep in de oceanen. Deze golfstromen fungeren als een soort "thermostaat". Verandering van de golfstromen heeft tot invloed dat de thermostaat van slag raakt en je enorme klimaatsveranderingen krijgt. Zo weet men d.m.v. computersimulaties al te voorspellen dat we over x (= 100 / 1000?) aantal jaren een nieuwe IJstijd krijgen die de zaken weer in evenwicht gaat brengen.
Zoals Newton altijd zei: actie leidt tot reactie.

Nog iets bizars:

http://www.jpl.nasa.gov/news/news.cfm?release=2007-034

02 mei 2007 12:02
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Het feit dat Mars op warmt is inderdaad ontzenuwd.

Ik moet het artikel van JPL er bij gaan zoeken maar het kwam neer op het volgende.

Sinds de jaren 50 veranderd op het zuidelijk halfrond van Mars de samenstelling van het oppervlak. Het oppervlak wordt de laatste 60 jaar steeds donkerder van kleur. IR-metingen hebben aangetoond dat deze veranderde donkere opvervlaktelaag meer warmte absorbeerd.

Of nu het één een gevolg is van het ander of anders om dat kan ik je niet vertellen maar het rapport dat in opdracht van JPL was gemaakt telde niet minder dan 200 pagina's

03 mei 2007 23:03
Profiel WWW
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
ECT schreef:
Feit is wel dat de opwarming van de aarde invloed heeft op de golfstromen diep in de oceanen. Deze golfstromen fungeren als een soort "thermostaat". Verandering van de golfstromen heeft tot invloed dat de thermostaat van slag raakt en je enorme klimaatsveranderingen krijgt. Zo weet men d.m.v. computersimulaties al te voorspellen dat we over x (= 100 / 1000?) aantal jaren een nieuwe IJstijd krijgen die de zaken weer in evenwicht gaat brengen.
Zoals Newton altijd zei: actie leidt tot reactie.

Is het een feit dat de opwarming invloed heeft op de golfstromen, of kan het ook andersom zijn (of beiden, en in hoeverre heeft het iets te maken met menselijke CO2-uitstoot?). Terecht stel je dat er een nieuwe ijstijd wordt voorspeld. Maar die komen al miljoenen jaren af en toe langs. De vorige ijstijden kwamen iig niet door het industriële tijdperk...).

04 mei 2007 12:40
Profiel
Bericht 
maurice schreef:
Het feit dat Mars op warmt is inderdaad ontzenuwd.

Ik moet het artikel van JPL er bij gaan zoeken maar het kwam neer op het volgende.

Sinds de jaren 50 veranderd op het zuidelijk halfrond van Mars de samenstelling van het oppervlak. Het oppervlak wordt de laatste 60 jaar steeds donkerder van kleur. IR-metingen hebben aangetoond dat deze veranderde donkere opvervlaktelaag meer warmte absorbeerd.

Of nu het één een gevolg is van het ander of anders om dat kan ik je niet vertellen maar het rapport dat in opdracht van JPL was gemaakt telde niet minder dan 200 pagina's

Als leek zeg ik dat de vraag of het één het gevolg is van het andere of andersom ernstig bepalend is voor de vraag of het opwarmen van Mars is ontzenuwd (en dan met name de vraag of het opwarmen aldaar niet ook (deels) dezelfde bron kan hebben als op aarde, te weten: de zon (althans, dat is dan de meest logische bron).

04 mei 2007 12:42
Profiel
1973 911 2.4T & 1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)
Melbourne
Bericht 
Devils son schreef:
(...) en dan met name de vraag of het opwarmen aldaar niet ook (deels) dezelfde bron kan hebben als op aarde, te weten: de zon (althans, dat is dan de meest logische bron).

Dat was ook de conclusie in deze documentaire, de tegenhanger van Al Gore's docu-drama.

04 mei 2007 13:14
Profiel WWW
Bericht 
patrick911 schreef:

Dat was ook de conclusie in deze documentaire, de tegenhanger van Al Gore's docu-drama.

Ik weet niet of het zinvol is als Jort en ik over die docu weer gaan discussiëren.... :twisted: :wink:

Waar blijft Jort eigenlijk?

04 mei 2007 15:53
Profiel
PorscheForum Rakker
Ex. 911 Carrera 3.2 targa en Boxster Nu 964 cabrio, boxster S
Bericht 
Werken lijkt mij ??????

04 mei 2007 16:06
Profiel Facebook 
Bericht 
911 Carrera 3.2 schreef:
Werken lijkt mij ??????

Als ik achter de pc zit ben ik ook altijd aan het werk (met tussendoortjes op websites die geen donder met mijn werk te maken hebben, maar toch)...

Geen excuus dus. :wink:

04 mei 2007 19:27
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht 
Devils son schreef:
Als ik achter de pc zit ben ik ook altijd aan het werk

Nee, als jij achter de pc zit loopt je teller gewoon door. Dat is heel wat anders... :cheesy: :^:

(Geintje, weet wel dat het anders zit, kon hem niet oningekopt voorbij laten gaan...)

04 mei 2007 23:42
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 10 berichten ]