....(geschreven uit Belgisch oogpunt)

...
Williams Grand-Prix Engineering bestaat dit jaar 30j en laat ons dat effe in de spotlight zetten...Globaal gezien kunnen we stellen Williams zowat het 3de succesvolste team uit de geschiedenis is na het onsterfelijke Ferrari en het flegmatieke, statusbewuste McLaren.
Williams heeft als team steeds een ietwat "koude" indruk op me nagelaten, zowel vroeger als nu...ze hebben prachtige resultaten behaald, maar ook (recent nog) door diepe dalen gegaan...hieronder een klein verslagje van de Williams loopbaan met nadruk op de 80's toen ik als kleine jongen de F1 beter kende dan m'n eigen familie:
Williams...een ietwat speciaal F1 verhaal toch vind ik...sta me effe toe:
Allereerst hoed af voor Sir Frank Williams...ergens midden jaren 80 (denk 86) raakt Frank Williams de controle kwijt over het stuur van z'n Sierra en raakt verlamd aan beide benen...de kranige man laat de moed niet zakken en het team wordt in de jaren erna nog sterker dan weleer. In een boek heb ik trouwens ooit es gelezen van een journalist die erbij zat hoe Piquet en Mansell de dikke 500SEC tussen het drukke verkeer laveerden om hun gewonde "boss" te gaan bezoeken in het hospitaal kort na het incident...de Mercedes zou door de tweevoudig wereldkampioen achter het stuur meermaals in drift gezet zijn om zo snel mogelijk ter plekke te komen (ik typ hier maar wat ik gelezen heb, weet ni of het de waarheid is...maar die Piquet kan wel een potje driften =>
http://www.youtube.com/watch?v=XxgHeqhMe9M)
Wat ik zo raar vind aan Williams is het pieken en dalen doorheen hun aanwezigheid in F1...het ene jaar alle records brekend (1992), het andere jaar hekkesluiter (1988, 2006). De (moeilijke) persoonlijkheid van Frank Williams en de (koppige) Patrick Head het technische aspect voor z'n rekening neemt, zijn daar volgens mijn niet vreemd aan. Ik ben ook van mening dat Williams niet altijd evenveel haar op z'n tanden had als het op onderhandelen aankwam achter de schermen.
Voorbeelden hiervan zijn er genoeg...
In 1985 rijdt ene Mansell zich in de kijker op de Britse GP in Brands Hatch die hij voor eigen publiek wint...het wordt duidelijk dat de McLaren TAG Porsche van de concurrentie (Prost Lauda) over z'n hoogtepunt heen is en de Honda de dikste power biedt. Teammaat Rosberg weet de Williams fantastisch rond te sturen en wordt zelfs 3de in de eindstand!
1986 en 1987 bevestigen...een Williams Honda was de wagen die je moest hebben...jammer genoeg leidde de interne strijd tussen Mansell en Piquet ertoe dat geen van beiden met de titel naar huis ging...Williams was blijkbaar minder onderlegd dan bijvoorbeeld een Ron Dennis zoals later zou blijken om 2 heren te dienen. De consistente Prost werd in Adelaide 86 tot koning gekroond nadat Mansell's Williams de strijd moest staken door een klapbanden zo een vrijwel zekere wereldtitel aan z'n neus zag voorbijgaan.
Piquet had een jaar later de bovenhand op Mansell (hoewel Nigel 2 keer zoveel races won) door z'n regelmaat. We herinneren ons nog allemaal de schijnbeweging op Hanger Straight, Silverstone waar Mansell alles op alles zet om "zijn GP" te winnen...prachtig!! Piquet wordt verdiend wereldkampioen voor de 3de en jammer genoeg laatste keer.
Keke Rosberg
De relatie Mansell-Piquet...het prentje spreekt boekdelen
Eind 1986...Mansell start op een zucht van de titel in Adelaide tot z'n achterband explodeert...teammaat Piquet wordt uit voorzorg binnengeroepen voor een wissel...Prost wordt (ietwat verbaasd) wereldkampioen
1987...Piquet verovert de titel, Mansell de harten van de fans
In 1988 valt Williams letterlijk door motorproblemen stil. Ron Dennis van McLaren pikt z'n motoren in en Williams mag gaan betalen voor de povere en onbetrouwbare Judd...de enige wapenfeiten die we er ons van herinneren zijn de schitterende 2de plaats van Mansell in een uitgeregend Silverstone achter Senna, en de 2de startpositie van Mansell in Rio, op een halve seconde van wederom Senna (de halve paddock en Senna incluis stonden met de mond open hoe Mansell dat rondje uit de wagen geperst had), maar wel sneller dan Prost in de McLaren-Honda!!!
Mansell op weg naar een tweede plaats in Silverstone '88
De start in Rio...Mansell verliest z'n fantastische 2de startpositie meteen aan Prost; poleman Senna is al metersver weg
In 1989 komt Renault het team vervoegen...mooie deal die na een paar jaar fameus vruchten begint af te werpen. De Williams van 89 is niet slecht, het is de FW12 dus eigenlijk de auto van 88 maar ze hebben er een B versie van gemaakt voor de Renault motor te dragen. De FW13 die eigenlijk al begin 89 moet klaar staan, blijft op zich wachten en komt pas eind dat seizoen (Jerez of Estoril) op het toneel. Onze brave Thierry Boutsen blijft trouw aan de doop dezer nieuweling en kwalificeert op een miserabele 21ste plaats!!!...Sluwe Patrese kiest voor de oude FW12B en kan op de eerste startrijen postvatten. Eigenlijk zijn dit soort taferelen een "topteam" onwaardig...Boutsen wint dat jaar wel Montreal en Adelaide...Thierry staat eind dat jaar heel hoog aangeschreven binnen F1-kringen.
De gelukkigste periode van Thierry
Rainman...een welverdiende nickname
In 1990 wordt het wel duidelijk dat de FW13 (intussen ook al aan zijn B versie toe) onder een verkeerd gesternte geboren is...de wagen is nooit echt goed ondanks de Renault motor die het beste van zichzelf geeft. Boutsen wint heel koel in Hongarije, maar eigenlijk is er op dat moment al geen plaats meer in het team...na de podiumceremonie komt Thierry in een verlaten box toe...alles en iedereen had al ingepakt...dank u Frank Williams. De reden erachter: Oogappel en Brits publiekslieveling nr1 Nigel Mansell was unhappy met de politieke Prost spelletjes bij Ferrari en toen dan ook nog es de melodieuze 700pk V12 uit Maranello de geest gaf tijdens een weer eens 120% gemotiveerde Nige in de Britse GP, kondigde de besnorde Brit frappant z'n afscheid aan in de F1...exit Boutsen, in Mansell...Patrese mocht voor een mooi jaarsalaris tweede viool gaan spelen...hij had immers eerder op 't jaar al de GP van San Marino gewonnen.
Achter de schermen slaat Williams weer een blunder van formaat...rising star Jean Alesi heeft een contract met Williams op zak voor 1991 ergens midden in 't seizoen, maar toch laat hij 'm nog uit z'n handen glippen aan Ferrari...nee in het zaken doen moet Williams z'n meerdere erkennen in de concurrentie.
Patrese kan de tifosi gedeeltelijk tevreden maken...een Italiaan wint in San Marino
De 3de en laatste van Boutsen...z'n mooiste ondanks het laagdunken van Frank Williams
In 1991 is de Williams de snelste wagen van het veld, alleen de betrouwbaarheid in het begin van het seizoen nekt hen bij het eind...na 4 wedstrijden had Senna 40 punten, Mansell slechts 6!! Bij Williams zouden ze de schade nooit meer helemaal inlopen, het was een bijna onbegonnen opdracht.
Tot 3 keer toe in '91 was de Honda dorstiger dan de McLaren tank groot was...na een klinkende overwinning op Silverstone geeft Mansell een lift aan Senna
1992 is het overmacht voor Williams...Schumacher verwoordt het het best: "we race in 1992, Williams in 2000"...er staat geen maat op Mansell en 5 GP's voor 't eind van 't seizoen is de buit al binnen.
Toch rommelt het weer in de onderhandelingen voor 1993...Mansell wordt "op Williamse wijze" (stilaan een begrip in F1) aan de deur gezet voor Prost, die op zijn beurt een gemotiveerde Senna van het zitje afhoudt...zo wordt testrijder Damon Hill onverwacht gepromoveerd tot 2de piloot...jammer.
De volgorde dan 92...ook dan is het al duidelijk tot wat de jongeman in het gele pak in staat is
1993 wordt perfect afgewerkt...Senna (die volgens mij in 1993 zijn beste seizoen allertijden rijdt) geeft lang de indruk om te kunnen volgen maar moet op de duur toch het onderspit delven voor de koele en berekende Prost die in de Williams z'n 4de titel pakt!
McLaren krijgt voor het tweede seizoen op rij tikken van Williams...Senna blijkt toch wel "magisch" te zijn, chapeau!
Voor 1994 lijkt het scenario wederom perfect voorbereid...Prost op pensioen, Senna in een zetel naar Williams...het resultaat kent iedereen...heb geen zin om daar nog verder over uit te wijden. Jammer dat de Williams niet dé supercar was van weleer...de ban van actieve ophanging en traction control maken de FW15C tot een moeilijk de besturen wagen en Senna moet alles eruit halen om Michael Schumacher te kunnen counteren.
Hill, die onverwacht de fakkel doorkrijgt slaagt er niet meer in om Schumacher van z'n eerste titel te houden...meer nog, Williams verliest het alleenrecht op de Renault raket en ook rivaal Benetton kan in 1995 van de Renault motoren profiteren.
Schumacher hoger dan Hill...ook in de eindafrekening
Het hele jaar moet Williams in de achtervolging op z'n eigen krachtbron...Renault boven, maar niet met Williams
1996 en 1997 zijn 2 goede jaren voor Williams...Hill en Villeneuve worden kampioen en kunnen een opstormende Schumacher in de Ferrari van de titel houden. Jammer voor Williams maar Renault kondigt z'n afscheid aan in de F1...onder de naam Mecachrome worden de motoren nog onderhouden maar niet meer ontwikkeld...new kid on the block Heinz-Harald-Frentzen lost ook de verwachtingen niet in...het lichtje in de Williams tunnel gaat langzaam uit.
Hill heeft 'm eindelijk te pakken, die titel...maar het zijn de twee "men in red" die de lakens zullen uitdelen in de jaren erna
Villeneuve op z'n best...de laatste titel voor Williams tot nu
Van 1998 tot nu heeft Williams de titel aan McLaren, Ferrari en Renault (eigen team) moeten laten...het huwelijk met BMW begint goed, maar al gauw komen er knikjes in de kabel. Jammer want BMW boert met Sauber heel goed en de progressie is gestaag...iets wat bij Williams niet lukte...ik blijf erbij - zoals ik in het begin al aangaf - dat de grillen van Williams en de kuren van Head niet altijd in het voordeel speelden in de continuiteit van het team...
Het is alleszinds het team met de meeste ups en downs de laatste 20 jaar...Ferrari, McLaren en Benetton kwakkelden ook geregeld maar zelden zo diep en zo lang als Williams...
...maar bovenal: bedankt Williams om de F1 zo kleur te geven...