
Nederland wil BPM behouden
Zoals we allen al wisten: de BPM is alleen bedoeld om de Staatskas te spekken.
Wanneer komt de automobilist in opstand?
Ik vind het prima om rekening te houden met het milieu, maar als zaken zoals BPM geheven moet worden onder het mom van milieu, maar ondertussen aan andere zaken besteed worden dan voel ik me flink genaa.. We betalen nl al jaren BPM en volgens mij is geen enkele cent van de opbrengsten gebruikt voor milieu en of wegennet...
maandag 12 november 2007
Nederland en enkele andere landen verzetten zich tegen een Europese ontwerp-richtlijn om de BPM af te schaffen. Bezwaar van Nederland is dat de belasting veel geld opbrengt (circa 3 miljard euro per jaar). Bovendien zijn dit soort belastingen een nationale zaak en geen Europese bevoegdheid, zo heeft Nederland volgens ingewijden aan EU-voorzitter Portugal gemeld.
Nederland op bres voor behoud BPM
Naast Nederland hebben ook landen als Groot-Brittannië, Ierland, Tsjechië en Letland een aankoopbelasting. De meeste EU-landen hebben de belasting echter niet.
Huidig EU-voorzitter Portugal wil dinsdag wel alvast spreken over enkele andere onderdelen van de nieuwe wet op autobelastingen. Zo is het idee om de motorrijtuigenbelasting te laten variëren naar CO2-uitstoot.
Nederland heeft ook bezwaren tegen de systematiek hiervoor. "Nederland geeft er de voorkeur aan beoogde doelen van CO2-uitstoot via andere instrumenten te bereiken, bijvoorbeeld via uitstootnormering'', meldde minister Wouter Bos (Financiën) recent aan de Tweede Kamer.
Wel doemt onder de EU-ministers van Financiën overeenstemming op over een systeem voor belastingteruggave als iemand een personenauto naar een ander EU-lidstaat uitvoert. Nederland heeft een dergelijk systeem begin 2007 alvast ingevoerd.
Bron: ANP
BPM mag blijven bestaan
dinsdag 13 november 2007
Europa ziet af van plannen om de aankoopbelasting op auto's (BPM) af te schaffen. "Uitermate onwaarschijnlijk dat de Europese Commissie nog met zulke voorstellen zal komen'', zei staatssecretaris Jan Kees de Jager (Belastingen) dinsdag na EU-beraad met collega's uit andere EU-landen.
BPM mag blijven bestaan
"Veel lidstaten hebben steun uitgesproken voor het Nederlandse standpunt om niet langer te streven naar afschaffing van de aankoopbelasting'', zei De Jager.
De BPM is volgens hem juist erg handig om consumenten te verleiden een milieuvriendelijke auto te kopen. Nederland begint daarom in 2008 met hogere tarieven voor benzineslurpende modellen ('slurptax'). "De aankoop in de showroom is het meest geschikte moment om verschil te maken tussen modellen'', zei De Jager.
De BPM levert Nederland ongeveer 3 miljard euro per jaar op.
Bron: ANP