Auteur |
Bericht |
Jort
Groningen
|
 Voor de TomTom gebruikers..
..en privacyfreaks
TomTom komt binnenkort met live informatie over reistijden op basis van verkeersstromen. Door te monitoren hoe snel mobieltjes (met dank aan Vodafone) zich verplaatsen over een bepaald traject, kan een behoorlijk nauwkeurig beeld worden geschetst van de verkeersdrukte en de snelheid waarmee datzelfde traject vervolgens kan worden afgelegd.
Het kan dan dus zomaar zo zijn, dat aan de hand van jouw mobieltje wordt bijgehouden waar je bent en hoe snel je beweegt. Wat kán en wat wordt er exact met die info gedaan? Voor sommigen weer een reden om wakker te liggen.
Verwachte introductie in 2de helft 2007.
Bron: RTLZ
_________________________________________ Tjolk.
|
27 okt 2006 13:41 |
|
 |
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Vodafone wil mij niet meer als klant, dus ik zal er geen last van hebben...
|
27 okt 2006 13:48 |
|
 |
Jort
Groningen
|
Bonje?
_________________________________________ Tjolk.
|
27 okt 2006 13:51 |
|
 |
Olaf
911 Carrera S
|
hey .... zullen we een clubje beginnen 
|
27 okt 2006 13:56 |
|
 |
ER
Boxster S 3.4 zwart 2007 993 TT Arenarood 1997Rosmalen
|
Volgens mij gebeurt dit niet uitsluitend door Vodafone!
Ik had al vernomen (van een mede forummer) dat verkeersdruktes/files gemeten worden aan de snelheid van verplaatsen en drukte van GSM's in het verkeer. Het zou alleen maar gaan om localisering van EEN mobiele telefoon, niet om WELKE individuele klant dit betreft.....
Maar ja, wie zegt ons dat dat niet gebeurt? Reken maar van yes!
|
27 okt 2006 14:04 |
|
 |
Gerhard
991.2 Carrera 4 GTS
Hendrik-ido-Ambacht
|
|
27 okt 2006 14:05 |
|
 |
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Ik officieel wel.
Wat is er gebeurd:
Ik had een 2-jaarsabbo bij (destijds) Libertel. Lopende dit abbo wilde ik een andere telefoon en heb een abbo afgeloten bij (destijds) Dutchtone (of KPN, iig andere provider) en heb mijn oorspronkelijke telefoon aan mijn vriendin gegeven incl. simkaart, zodat het maandelijkse bedrag niet voor niets werd betaald.
Op zeker moment is deze telefoon gestolen. Simkaart is geblokkeerd. Omdat het abbo nog maar 1-2 maanden doorliep geen nieuwe sim aangevraagd, maar opgezegd aan het einde van de looptijd.
Een jaar of drie later (voor zover ik mij herinner) krijg ik op mijn nieuwe adres (ik was inmiddels verhuisd) een brief van een deurwaarderskantoor namens Vodafone of ik nog even een openstaand bedrag wilde overmaken. Aangezien ik in die tijd bij Vodafone gebruik maakte van een abbo, welke automatisch werd afgeschreven en die ook netjes werd voldaan heb ik eens een belletje gedaan. Deurwaarderskantoor was duidelijk: als Vodafone zegt dat u moet betalen, dan moet u betalen (een wetswijziging die mij nog steeds niet bekend is...). Dan maar naar Vodafone zelf bellen.
Van de klantenservice kreeg ik te horen dat een jaar daarvoor mijn oude abbo 3 maanden is gaan herleven. Er was in die tijd mee gebeld en sms-jes verzonden. Let wel: ik had de simkaart niet en die was overigens ook al een paar jaar geblokkeerd.
Nadat ik mijn verhaal had uitgelegd kreeg ik te horen dat iedereen dit soort verhalen wel kan vertellen. Op mijn vraag of Vodafone abbo's kent die slechts drie maanden lopen kreeg ik te horen dat dat idd. wel erg vreemd was. Het zou worden uitgezocht.
Toevallig was ik net in de maand voordat het abbo was gaan herleven verhuisd. In de maanden daarna heb ik braaf post opgehaald en ik weet 100% zeker dat daar geen rekening bij heeft gezeten van Vodafone.
Mijn conclusie is derhalve dat binnen Vodafone iemand een nieuwe simkaart heeft aangemaakt op mijn oude klantnr. oid en daar drie maanden gebruik van heeft gemaakt, waarbij de facturen zijn geblokkeerd. Omdat ik natuurlijk die facturen niet betaalde zal na die drie maanden door Vodafone de stekker er wel uit zijn getrokken.
Hoewel ik zou worden teruggebeld mocht ik niets vernemen. Dus zelf gebeld en Vodafone meldde dat er niet werd gediscussieerd en verwees naar deurwaarderskantoor. Deurwaarderskantoor hield vast aan de stelling dat Vodafone eigenhandig bepaalt op wie zij een vordering hebben en wie niet.
Ik heb derhalve naar Vodafone en deurwaarder geschreven waarom ik niet wens te betalen en gevraagd of ze mij niet meer lastig willen vallen of gewoon dagvaarden. Aangezien mijn abbo van Vodafone kort daarna verliep ben ik snel overgestapt gezien de ervaring.
Vorig jaar had Vodafone echter een interessante aanbieding en wilde ik toch met ze in zee. Maar Vodafone wil dat niet, ze vinden mij een wanbetaler. Wat ik persoonlijk van Vodafone vind zal ik in het midden laten, maar duidelijk is dat ik thans ook definitief geen gebruik meer wens te maken van Vodafone.
|
27 okt 2006 15:05 |
|
 |
craze
ex-911 3.2 '86, ex-TT quattro 260pk, nu saab 9-5 aero 250pk
|
devils son, wat een verhaal zeg
heb zelf een tijdje geleden bij een bepaalde provider (niet Vodafone) gewerkt op kantoor en er gebeurde daar genoeg dingen die echt niet konden
beltijden opschroeven, brieven/claims laten verdwijnen, dubbele simkaarten, zelfverrijking van het managmentteam etc.
zei je er wat van dan kwam zo'n gelikte manager jou vertellen dat je kon vertrekken als je je klep niet dichthield
soort van shocktherapie, ze wilden alleen maar slaafjes/jaknikkers (de meeste die daar werkten waren begin 20 dus die zijn nog kneedbaar)
elke week v.d. feelgood-we are the bestsessies zodat je lekker gebrainwashed je targets weer ging proberen te halen etc.etc.
blijkbaar deed ik het nog redelijk goed want na mijn proeftijd vroegen ze of ik wou blijven,
ik ben dus maar gegaan.......................................................................
(ik met mijn grote bek/rechtvaardigheidsgevoel  )
_________________________________________ 911 redenen om de 3.2 te pakken!
www.thefloorfactory.nl
|
27 okt 2006 15:34 |
|
 |
Devils son
|
Doet mij denken aan dat mijn vriendin ooit een keer volgens haar specificatie midden in de nacht van 3.30u tot 4.30u met een vriendin van haar had gebeld... Me dunkt dat je zoiets kan herinneren. Uiteindelijk heeft Orange overigens dat gesprek wel vergoed na lang zeuren.
|
27 okt 2006 15:48 |
|
 |
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Dat bestaat al langer.
Mijn broer doet al enkele jaren in die dingen.
Ongelooflijk, maar tegelijk practisch.
Zo heeft hij een snelheidsovertreding kunnen werleggen die hij aankreeg met de gegevens van deze sateliet.
Ze kunnen maanden terug gaan en zo kon hij bewijzen dat hij met dat voeruig op het tijdstip van "overtreding" ergens anders was (inclusief snelheid)

_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
27 okt 2006 17:22 |
|
 |
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Ik weet het niet of dit nu de makkelijkste weg is.
In alle snelwegen en veel provinciale wegen zit om de paar honderd meter een detectielus per rijstrook die precies bij houdt hoeveel en met wet welke snelheid voertuigen passeren. (die sturen onder meer de matrix borden aan) Met het systeem dat hier achter zit wordt ook de verkeersinformatie van bv de ANWB site gevoed. En binnenkort kan er rond amsterdam worden genoten van de eerste route informatiepanelen met uitgebreide rijstijden en plaatsen waar op de weg file staat. Dit systeem ontwikkeld nog steeds verder door en is buitengewoon precies.
GSM is afhankelijk van de mast die het signaal oppikt en voor zover mij bekend is dat redelijk onnauwkeurig. Grofweg in een straal van 1 km. Hoe kun je daar nu betrouwbare positie informatie uit halen.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
27 okt 2006 22:33 |
|
 |
Webber
944 S 1987Stukje onder Breda
|
En die matrix borden die werken zoooooooooo goed he.......
 als er dudelijk een beetje doorgereden moet worden staan ineens overal de borden op 70 of zelfs op 50, idem als er in velden of wegen geen opstopping te bekennen is staan ze vaak op absurde snelheden.
_________________________________________ Scarface, knew it too, porsche is the car to drive
|
28 okt 2006 2:55 |
|
 |
Meneer aard
924 `77Wijchen
|
Mwah als dit straks gaat werken, en ze kunnen het in kaart brengen dmv de signalen die een mobiele telefoon verstuurd..
Wel verwacht ik dat daarvoor een compleet nieuw netwerk voor opgezet moet worden naas het verkeers informatie dienst (meende TMC, wat meneer tom tom gebruikt etc voor de file informatie).
Als de signalen van de telefoon`s in kaart worden gebracht, en automatisch een waarschuwing wordt weergegeven (en doorgestuurd) dat er daar mogelijk een file is / of langzaamrijdend verkeer.. (je zou ook nog de snelheid/ afstand kunnen bepalen als het echt realtime is). Maar als dat allemaal (laat nu enkel mijn fantasie de loop) mogelijk gaat worden zou dit een betaalde dienst kunnen gaan worden ivm zware pc`s / mainframe computer voor het berekenen en uitzetten van het ander sorrt TMC (file informatie) signaal.
|
28 okt 2006 12:23 |
|
 |
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Los van het feit dat die borden automatisch kunnen werken kunnen zo ook door mensen in de verkeerscentrale worden aangepast. Als ze automatische hun werk doen dan moet er een minimum aantal autos onder de 60km/u of 30 km/u komen om de borden op respectivelijk 70 of 50 te laten springen.
Dat is precies het probleem. Weer een nieuw systeem terwijl het bestaande nog niet eens klaar is. En je moet inderdaad redelijk wat rekenkracht er tegenover zetten en het zal nooit real time worden. Een GSM legt niet constant contact met de zender en dus weet je bij hogere snelheden nooit real time de positie en moet je dus gaan interpoleren met dure reken kracht.
De lussen in de weg zijn wel real time overigens.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
28 okt 2006 23:05 |
|
 |
Devils son
|
Is het echt alle snelwegen? Want op de ANWB site zijn er meerdere snelwegen "grijs", hetgeen inhoudt dat er geen info over beschikbaar is.
|
29 okt 2006 10:06 |
|
 |
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Daar heb je helemaal gelijk in. Voor die wegen is of nog geen koppeling gemaakt met sites als die van de ANWB of er bestaat zowieso nog geen weginformatie. Dat kun je vaak ook herleiden uit het feit dat er geen matrix portalen zijn.
Doel is wel dat in de komende jaren alle wegen worden uitgebreid met deze verkeersinformatiesystemen. Uiteraard worden drukke wegen met voorrang gedaan. Daar heb je ook het meeste aan als weggebruiker.
Maar ik ben helemaal met je eens dat hier ook de mancos van het systeem zitten.
Overigens geld dat voor GSM lokatiebepaling net zo. In de drukke gebieden staan veel meer antennes omdat ook de capaciteit groter moet zijn. Daar kun je dus ook nauwkeuriger een positie van een GSM bepalen. Maar kom je buiten de steden dan zitten er vaak ettelijke kilometers tussen de zendmasten en dan is positiebepaling en snelheid ook veel moeilijker af te leiden.
|
29 okt 2006 12:11 |
|
 |
Olaf
911 Carrera S
|
|
08 jan 2008 18:05 |
|
 |
aleh
ex-993 cabrio
ex-996 cabrio
ex-996 turbo
ex-Cayenne S
ex-Panamera S
993 cabrio
Haarlem
|
Wat een geweldig idee!!!!
Echt top. Eindelijk eens een goede inschatting van de reistijd. Ik ga alleen no way met zo'n ding aan m'n voorruit geplakt rijden.
_________________________________________ http://www.autodisk.nl
|
09 jan 2008 18:03 |
|
 |
Hans 3.2
911 Carrera 3.2 1987 (964 look)Oegstgeest
|
 ik heb hem ...
Heeren, dames,
Bovenstaand apparaat heb ik........ ik ben een 'testrijder' voor tomtom.
Schitterend systeem: ik zie nauwkeurig wat mijn vertraging is, ook op
B weg. Reistijd wordt opgeteld, perfect. Wachten in een file is vervelend, maar vooral als je niet weet hoe lang. Mijn ervaring tot nu toe: de tomtom go hd t (harddisk Trafic) geeft perfect weer hoe lang ik waar moet wachten. als ik deze file ontwijk, telt ie afstand erbij, vertraging eraf en verteld je hoe veel tijd je hebt bespaart! (handig: zo kan je de waarde van de tomtom in minuten aangeven!)
Verhaal over privacy: ach, niets te verbergen. Bovendien heb je al een mobiel, dus ben je al volgbaar. De providers zijn verplicht deze info te delen met overheids instanties indien gevraagd, Tomtom niet. Het is maar wat je belangrijk vindt.
Nogmaals: systeem werkt schitterend.. op een meeting van de PF zal ik hem meenemen.. natuurlijk zijn jullie welkom om dit ding in oegstgeest te zien.. (nee, ik heb geen aandelen tomtom)
Groet,
Hans 3.2
_________________________________________ luchtgekoeld is gewoon lekkerderderderder
|
09 jan 2008 20:38 |
|
 |
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
lijkt me wel wat. al te koop? moet natuurlijk weer dikke abbo bij, niet?
_________________________________________ oud is beter
|
09 jan 2008 20:42 |
|
 |
Hans 3.2
911 Carrera 3.2 1987 (964 look)Oegstgeest
|
geen idee.... voordeel als testgebruiker: gratis.......
als ik daar iets over hoor, laat ik het weten. In de vragenlijst die ik kreeg wat ik er voor over zou hebben, om zo een abbo te nemen, varieerden de bedragen tussen 40 en 90 euris
_________________________________________ luchtgekoeld is gewoon lekkerderderderder
|
10 jan 2008 11:49 |
|
 |
hackbox
964 C2 Cabrio
|
Het is er al. Check deze pagina voor detail info.
http://www.tomtom.com/page/HD_Home
(TT is klant van me zodoende vrij bekend met het systeem)
|
10 jan 2008 12:16 |
|
|