Auteur |
Bericht |
Master Ken
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 TargaGemert, N-Brabant
|
Gokje wagen??
Ben ik zojuist een beetje mijn post aan het bijwerken kom ik een rek afschrift tegen van mijn creditcard. Uiteraard wordt deze wel eens gebruikt. Meestal, zoals waarschijnlijk de meeste, voor het boeken van hotels. Nu zie ik ineens erg hoge bedragen bij goksites
Als ik iets niet doe, is het dat wel!!!! Tjeszus krijgen we waarschijnlijk dat kastje-muur-verhaal bij de ING Bank.
Iemand nog tips , of ook zoiets voorbij zien komen? Ik zal morgen direct maar even bellen met de bank.
|
12 mei 2008 21:37 |
|
|
Traveller69
996C2 cabrio, ex-911 SC, Volvo V70Zeist
|
Bij twijfel wordt in principe het geld bij de incassant teruggehaald en geparkeerd bij de bank zelf. Als de incassant geen correcte bevestiging kan laten zien, hebben zij een probleem, niet jij.
Ik heb dit zelf gelukkig niet meegemaakt, wel een leverancier waarbij de levering nogal moeilijk ging. Toen heeft de bank ook het geld teruggehaald en toen werd er heel snel geleverd
|
12 mei 2008 21:44 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Credit card en terugboeken gaat een stuk makkelijker dan via de bank. Denk dat je hier een goede kans maak zonder al te veel gedoe er vanaf te komen!!
|
12 mei 2008 21:47 |
|
|
Master Ken
|
Ik hoop het........ Het zijn toch flinke bedragen waar je aardig wat liters voor kunt tanken
|
12 mei 2008 21:52 |
|
|
ECT
|
Misschien slachtoffer van phishing?
Gebruik je soms regelmatig jouw creditcard voor internet-aankoopjes?
|
12 mei 2008 21:53 |
|
|
ErikE
987 3.2S '07 /
ex-986 2.7 '03 /
ex-964 C2 '91 /
ex-968 CS '92 /
ex-964 C4 targa '91regio Waterland
|
Herkenbaar!
Vorig jaar was van mijn card ineens 2x een groot bedrag afgeschreven, tgv een goksite in Oostenrijk. Schrikken. Ik ben toen gaan terugbladeren in mijn afschriften waarbij ik een eerdere, mij totaal onbekende, afboeking tegen kwam, van 2 euro via Malta(!). Dat was blijkbaar een 'test afboeking' van die @#^$#@#$% criminelen, om te zien of ik wel zat op te letten. Nee dus.
Alles meteen laten blokkeren, mijn bank en InterPay op de hoogte gesteld. Men vertelde me om meteen aangifte te doen bij de politie, zodat alles juridisch geborgd werd enz.
Daarna een aantal formulieren ingevuld. Binnen een paar weken was de zaak (blijkbaar) opgehelderd, en werd het totaal bedrag terug gestort. Vervelend, maar de banken staan (gelukkig) garant.
Hoe ze aan mijn gegevens zijn gekomen, Joost mag het weten. Kan net zo goed op vakantie zijn geweest, waarbij men de card even heeft geskimmed.
Succes en Sterkte er mee!
_________________________________________ Take the long way home....
|
12 mei 2008 22:00 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Bij afwijkend betaaldgedrag is het IMO vrij eenvoudig om de betaling ongedaan te laten maken heb zelf voor internet aankopen 1 CC en voor andere zaken (reizen en vervoer) 'n 2de
|
12 mei 2008 22:07 |
|
|
Master Ken
|
Zegt me niks..... heb weleens wat gekocht. Maar dat komt niet erg vaak voor.
Heb wel eens het advies gekregen om altijd de hotelkamerkaart altijd kapot te knippen ivm uitlezen hiervan.
Kwam dit filmpje zojuist nog tegen. Wist niet dat het zo makkelijk was!!
http://www.rtl.nl/(/actueel/editienl/archief/2004/)/components/actueel/editienl/2004/week32/0408061.xml
|
12 mei 2008 22:21 |
|
|
michael
Ex 911 [930] turbo, ex 356 speedster replikaReuver
|
Re: Gokje wagen??
Je hebt de kaart toch wel gelijk laten blokkeren?
Bij mij trouwens ook al verschillende keren gebeurd. Tot nu toe nooit iets hoeven te betalen en altijd alles netjes afgehandeld door de ccmaatschappij.
_________________________________________ 911 turbo, the boosted beast.
mhaschreurs.hyves.nl
|
12 mei 2008 23:40 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Misschien simpel terug te boeken, maar wel weer een hoop gedoe. Balen hoor.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
13 mei 2008 16:59 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Bewijslast ligt altijd bij de bank om aan te tonen dat degene die opdracht heeft gegeven het bedrag af te boeken dat terecht heeft gedaan.
Als je die transactie niet gedaan hebt kunnen ze dat dus niet.
Direct bank en card maatschappij bellen.
Blokkeren van de kaart is niet altijd nodig, is aan die partijen.
Opdracht geven het bedrag te laten terugstorten naar je rekening.
Dat horen ze direct te doen.
Zelf ook een keer gehad met 3x 100 gulden die waren gebruikt om een belkaart op te waarderen. Als ze geen handtekening van je kunnen overleggen hebben ze geen poot om op te staan.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
13 mei 2008 22:07 |
|
|
Master Ken
|
Heb inmiddels contact gehad met de ING Bank en zal wat papierwerk moeten invullen.
Aangezien het gaat om goksites wordt er uiteraard niet gevraagd om een handtekening. Waarschijnlijk alleen een creditcard nummer, "gok"ik!!
Ben benieuwd waar ze mee gaan bewijzen dat ik op de website ben geweest, mijn IP adres!!??
|
13 mei 2008 23:26 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Om die reden staat een internetbedrijf per definitie "zwak" als een klant bezwaar maakt tegen een afboeking. Hij heeft nl geen handtekening. Iedere winkelmedewerker die verkeerd wil kan immers alle gegevens van jouw creditcard overschrijven en op internet mee gaan shoppen.
Maar zonder handtekening kun je doorgaans met succes in bezwaar.
Behalve als je ook op dubieuze sites loopt te shoppen wat als onzorgvuldig gebruik kan worden aangemerkt (bijvoorbeeld eerdere transacties op dubieuze websites waar je geen bezwaar tegen hebt gemaakt).
Je zou denken dat je als cardhouder dus ook zelf frauduleus daarvan zou kunnen profiteren; maar als het een paar keer voorkomt bij dezelfde kaarthouder en verschillende (opnieuw uitgegeven) passen dan val je al erg gauw op. Bovendien wil je niet op een zwarte lijst komen van financiele dienstverleners.
Het in bezwaar gaan tegen transacties die je wel hebt gedaan is daarom heel erg dom.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
14 mei 2008 11:43 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Ergo credicards zijn gewoon onveilig.
_________________________________________ oud is beter
|
14 mei 2008 12:03 |
|
|
Traveller69
996C2 cabrio, ex-911 SC, Volvo V70Zeist
|
Bij webshops moet er natuurlijk een afleveradres worden opgegeven. Dat kan dan weer worden gebruikt om fraude al dan niet aannemelijk te maken.
|
14 mei 2008 12:04 |
|
|
diggler_911
ex 997 4S,
ex 993 Targa,
ex 964 TargaAmstelveen
|
Heb het in de afgelopen jaren diverse keren meegemaakt (zowel zakelijk als prive). Creditcard fraude komt (helaas) veel voor en hoeft lang niet altijd het gevolg te zijn van een betaling via het internet of bij een webwinkel. Ik heb altijd de onterecht afgeschreven bedragen teruggekregen.
Banken en met name Interpay houden hele gedetailleerde profielen bij van hun gebruikers van credit cards, ze kunnen op basis hiervan over het algemeen heel goed bonafide betalingen van de malafide betalingen scheiden.
Als je zelf de bijbehorende papierwinkel serieus invult, komt het goed
_________________________________________ whatever you do, don't congratulate or berate yourself too much, your choices are half chance, so are everybody else's
|
14 mei 2008 12:14 |
|
|
2.2VTEC
Sint-Niklaas (B)
|
in BEL is toch al een aantal jaren de Visa-kaart met chip in gebruik, helaas zijn nog niet alle betaalterminals ermee uitgerust Met PIN-code (4 cijfers) is het toch een pak veiliger dan zo'n handtekening die je op een strookje van 5 mm hoog moet zien te krabbelen (en waarvan snel een copietje genomen is)
_________________________________________ MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster Honda VFR800FI
|
14 mei 2008 21:14 |
|
|
Lydia
|
Ik heb ook zoiets meegemaakt. Elke maand werd er een bedrag van € 10,00 afgeschreven door een Uitgeverij. Ik kreeg ook elke maand de Playboy. Ontelbaren keren gebeld, het blad in de folie gesealed teruggestuurd. Ontelbare keren gebeld, bleek ook via mijn CC te lopen.
Op mijn vraag of ze mij een getekende aanvraag voor een abo konden sturen werd wazig gereageerd. Ik werd gewoon niet serieus genomen. Ik heb een mannelijke vriend laten bellen en uiteindelijk stopte het toen!
|
14 mei 2008 23:18 |
|
|
Master Ken
|
Is toch niet erg om de playboy te ontvangen
|
14 mei 2008 23:24 |
|
|
Lydia
|
Voor een man niet. Wat moet IK er mee, staan geen blote mannen in ...
|
14 mei 2008 23:30 |
|
|
torig
ex 996 Carrera 4Oost-Vlaanderen, België
|
Wat is veilig natuurlijk.
Kaarten zijn ook vrij makkelijk na te maken; een 4-cijferige PINcode geeft slechts een 10 000 mogelijke combinaties makkkelijk en niet te tijdrovend om te kraken mits je wat technisch bent.
Mijn bank of mobile operator "verifiëren" mijn identiteit soms telefonisch met aardsmoeilijke en geheime vragen zoals:
- Wat is uw adres?
- Wat is uw telefoonnummer?
- Wat is uw geboortedatum?
Eenmaal "geverifiëerd" krijg je ze wel zo ver om een overschrijving te doen of je abonnement op te zeggen of ...
De kunst met CC fraude is natuurlijk dat men hoopt dat het niet zal opvallen omdat mensen er niet op letten.
|
15 mei 2008 11:25 |
|
|
ECT
|
Zolang het om kleine bedragen gaat hoef je je geen zorgen te maken.
Bij grote bedragen wordt het anders.... hou svp ook je zoons in de gaten.
|
16 mei 2008 0:02 |
|
|
torig
ex 996 Carrera 4Oost-Vlaanderen, België
|
Is een kwestie van opvoeding en inzicht kweken
Met 150EUR was hij der op de wallen vanaf gekomen
|
16 mei 2008 12:40 |
|
|
Master Ken
|
Inmiddels eindelijk, na 1x extra bellen, een fraudeverklaring ontvangen. Snel op de post en laat de knaken maar weer retour komen!!
|
25 mei 2008 17:51 |
|
|
arenarood
993 biturbo 2WDCerisy la Forêt Fr.
|
Torig schreef:
Is een kwestie van opvoeding en inzicht kweken
Met 150EUR was hij der op de wallen vanaf gekomen [/quote]
Ervaring?
_________________________________________ Een vriendelijk woord kost niets! www.youtube.com/watch?v=5ts8knjz9hA
|
25 mei 2008 19:25 |
|
|