Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 18 nov 2024 1:43

Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
The good life Down Under 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
1973 911 2.4T & 1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)
Melbourne
Bericht The good life Down Under
Ik was het 'stelvio'-topic aan het lezen, en bedacht me dat ik ook wel eens wat van de prachtige omgeving en wegen hier kon laten zien.

Ik zit, zoals jullie vast weten, nu al bijna een jaar vanwege m'n werk in Melbourne en ben van plan om hier (in ieder geval) tot oktober 2009 te blijven.
Intussen staat m'n 911je veilig gestald tot het baasje weer terug komt:

Afbeelding

Melbourne ligt in een baai in de staat Victoria (6 keer zo groot als Nederland, en heeft 'maar' 5 miljoen inwoners).
Victoria heeft momenteel 8 uur tijdverschil met Nederland (na daylight savings time verandering: 10 uur) en heeft zomer wanneer het bij jullie winter is.
Victoria is redelijk droog, vandaar dat er overal water-restricties zijn, waar mensen zich ook echt aan houden; Tuin sproeien en auto wassen is echt 'uit den boze' en erg hard beboet.

Afbeelding

Ik heb hier helaas geen Porsche, en ik zou alleen maar kunnen dromen van een toertocht zoals de 'elfsteden'
of 'jubi-rit' in deze prachtige omgeving in een klassiek 911je.
Maar je kan niet alles hebben, en je moet ook een reden overhouden om terug naar NL te willen, niet?
Er moest echter wel vervoer komen, dus is er na het verkopen van mijn 206je in NL, besloten (eh, democratisch door mij) dat er een praktische MX-5 moest komen.
Handig namelijk om zondag's mee naar de Australische Gamma te gaan vanwege de enorme kofferruimte... ;-)
Anyway, vanwege de natuur wilde ik heel graag een cabrio, en deze was voor ons de beste keus:
een zilver-metallic Mazda MX-5 van de B serie (geen opklaplampen) uit 1998 met 1.8 motortje.
Het is welliswaar ondergemotoriseerd, maar als het een beetje geregend heeft, is er best wel mee te driften...

Anyway
Het is hier niet alleen heel anders qua natuur dan in Nederland, als je hier eenmaal de stad uitbent, heb je de omgeving ook voornamelijk voor jezelf. Nu hebben we inmiddels de laatste maanden al veel van Victoria gezien, maar er zijn twee plekken die er echt met kop en schouders uitsteken en die ik graag met jullie wil delen.

Great Ocean Road.
Deze weg begint slingerend langs een schitterende kustlijn, met scherpe bochten, adembenemende rotspartijen, en gaat halverwege over in een schitterende weg door een oer-woud/natuurpark (Otway ranges) waar je met een beetje geluk de koala's in de eucaliptusbomen ziet zitten. 8)
Hier heb je ook echt voordeel van je cabriootje, want de geur van de zee, gemengd met de geur van de eucaliptusbomen en het geschreeuw van de overvliegende kakatoos maken deze ervaring zoveel rijker.
Uiteindelijk kom je weer bij de kust uit en zie je woest brekende golven bij de 'shipwreck cove', mooie vuurtorens en uiteindelijk de zo vaak gefotografeerde '12 apostelen', 12 (inmiddels nog maar 8 door erosie) rotsen die zo'n 50 meter boven het water uitsteken.

Deze weg is werkelijk schitterend en wordt vaker in de top tien van mooiste rijders-wegen ter wereld opgenomen.
Je kan hier in Melbourne ook luxe auto's huren, en voor ik vertrek ga ik deze weg nog eens met een 911 rijden, dat moet gewoon! :) :)

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Black Spur
Helemaal aan de andere kant van Melbourne (Noordoosten: meer richting de 'great dividing range') heb je de Yarra Ranges,
een wijnregio die weer wat op bepaalde delen van Frankrijk doet denken, en waar je fantastische wegen door de heuvels hebt.
'De' weg die hier overal op de auto-fora wordt geroemd, en berucht is onder de motor-rijders (helaas ook door de vele
dodelijke ongevallen) is de zogenaamde 'Black Spur', een weg van Healesville via Marysville naar Hamilton. (zo'n 60km ten noordoosten van Melbourne)
Slingerend met enkele haarspeldbochten door een regenwoud met hoge bomen en prachtige varens door de heuvels, met af en toe
scherpe afgronden zonder enige bescherming of markering: recept voor een erg entertaining en avontuurlijk dagje uit :!:

Genoeg gepraat, ik laat de plaatjes het verhaal wel afmaken.
Oh, en volgende keer zorg ik dat er een Porsche in beeld is in plaats van een Mazdaatje :idea: :mrgreen:

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding

29 aug 2008 16:15
Profiel WWW
ex Carrera Coupe 3.2 1987
Amsterdam
Bericht 
Leuk stukje, mooie foto's. :wink:
Je zal vast wel hebben overwogen om je 911 daar naar Downunder toe te halen.
Waarom niet gedaan, te duur ofzo :?:

29 aug 2008 16:28
Profiel
Bericht 
Ziet er erg goed uit daar, en aan old-timers geen gebrek, kun je zo opladen. :wink:
Wel lekker rustig lijkt me op zo'n oppervlakte. 8)
Geniet maar van je Mazda, des te meer heb je straks het genot van Porsche weer. :idea:

29 aug 2008 16:28
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht 
nice mate. is dat beertje echt? :mrgreen:

29 aug 2008 16:44
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht 
leuk patrick, om te zien wat jouw huidige omgeving is :thumleft:

jij zomer als wij winter hebben... heb je geluk! het is hier de afgelopen maanden al winter :cheesy:

29 aug 2008 16:48
Profiel
Melbourne
Bericht 
alvin01 schreef:
Je zal vast wel hebben overwogen om je 911 daar naar Downunder toe te halen.

Inderdaad.
Ik heb bekeken of het de moeite waard was om de mijne te verkopen en er hier een te kopen, maar dat werd me te duur. Weinig aanbod en relatief veel vraag zorgt ervoor dat de prijzen voor oudjes hier nog hoger liggen. Een vergelijkbare T (20 tot 25k in NL) zou hier omgerekend tussen de 35 en 50k euro moeten kosten. :shock:

De mijne meenemen zou dan de logische oplossing zijn, ware het niet dat de kosten voor transport, keuring en op kenteken zetten in Australie erg hoog zijn. Verder moet je met een sticker op de achterruit rondrijden "ik rijd links!" en moet de auto grondig met een stoomreiniger te grazen worden genomen.
Ergste is dat je hier dan minimaal een jaar met de auto moet rijden (die garantie heb ik niet), en dat je het risico loopt dat ze je auto hier niet goedkeuren bij binnenkomst (douane) en dus mogen vernietigen :shock: :? :roll:

Even doorbijten nu dus :wink: , en straks dubbel genieten van de 911.
Ach, en tegen die tijd kan ik het geld wat ik nu bespaar op de mazda inzetten om m'n 911je helemaal top in orde te maken.

29 aug 2008 17:37
Profiel WWW
Bericht 
patrick911 schreef:
Ach, en tegen die tijd kan ik het geld wat ik nu bespaar op de mazda inzetten om m'n 911je helemaal top in orde te maken.

Patrick, toch goed die jappen hé. :wink: :lol:

29 aug 2008 17:50
PorscheForum Junkie
KIA/ex-924 driver
DEN(k) HELDER
Bericht 
ik meende te hebben gehoord dat ze de wagen ook in beslag kunnen houden om de natuur te beschermen toch? Australie, nieuw zeeland en Tasmanie hebben al zo veel niet inheemse dieren en plantensoorten dat ze er nu een stokje voor willen steken. Alleen met planten pollen gaat het denk ik moeilijk worden? :wink:

29 aug 2008 19:09
Profiel Facebook 
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0 nu: fiets, ov
Utrecht
Bericht 
Prachtige foto's, leuk verhaal! Ik krijg zin om in het vliegtuig te stappen (eentje die niet gekaapt gaat worden, tenminste :)) en ook eens te kijken daar. Die wegen zien er bijzonder uitnodigend uit...

29 aug 2008 23:10
Profiel
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
Bericht 
He mate, lekker he dat Oz? Ben daar ook een paar maanden doorheen getrokken, Great Ocean Road ook geweest. Man die 12 Apostels, zo mooi! :shock: Super land, zou er prima kunnen wonen, met name dan in Melbourne en Sydney.

29 aug 2008 23:20
Profiel
3.2S
010
Bericht 
Leuk onderwerp Patrick. Kan jij trouwens niet iets importeren uit Amerika? Die kan je dan weer zonder BPM naar NL meenemen.
Het Stelvio onderwerp had ook te maken met "The best drivers road of the world". Tijdens die vakantie zijn wij nog tegen een andere mooie weg aangelopen / aangereden. De kustweg van Tossa naar St Feliou.
Afbeelding

29 aug 2008 23:52
Profiel WWW
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 Targa
Gemert, N-Brabant
Bericht 
Leuk vakantieland 8)

30 aug 2008 0:10
Profiel
PorscheForum Junkie
911 3.2 cabrio
Haarlem PF # 2694
Bericht 
Leuk stuk en mooie fotoos Patrick :thumright:

Heb zelf West-Australië al eens gedaan en het oosten staat ook nog altijd hoog op het verlanglijstje (zeker bij het zien van jou fotoos).

30 aug 2008 0:15
Profiel
PorscheForum Junkie
987 3.2S '07 / ex-986 2.7 '03 / ex-964 C2 '91 / ex-968 CS '92 / ex-964 C4 targa '91
regio Waterland
Bericht 
Hé Patrick, Ga 'es aan het werk man! Dáárvoor ben je toch Down Under?
.
.
.
.
.
* Afgunst, Jaloezie *.... wát een plaatjes, zeg.... En wij hier iedere dag in die @#$%^&* takke Coentunnel file, stapvoets op weg naar huisje, boompje beestje...

EnjoY :!:

30 aug 2008 0:17
Profiel Twitter 
PorscheForum Junkie
Freelance Copywriter - ex-911 2.2S 1969 - PF #369
amsterdam
Bericht 
:thumleft:
volgend jaar 1001 kurventour down under edition?

30 aug 2008 4:07
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
911 3.2 Cabrio 1986
Het hoge noorden
Bericht 
Leuk om even een stukje van je te lezen Patrick. En een goede zet om zo'n mazda cabrio aan te schaffen....
Ik heb je gele monstertje kort geleden nog (weer) bewonderd. Hij staat er nog steeds zeer mooi bij. :wink: Wat zul je daar straks ook weer een plezier van gaan hebben bij terugkomst.

Mooie foto's..... Doet me denken aan 1996... Toen reed ik daar met een stel vrienden in onze:

Afbeelding

(Die we toen hebben verkocht aan het eind van onze trip voor fl. 1000,- :shock: )

30 aug 2008 4:52
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht 
Een originele Samba? Voor fl 1000? Eikel :cheesy: Daar had ik je best 2000 gulden voor willen geven en meer :bang:

30 aug 2008 7:41
Profiel
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Mooie foto's, dito verhaal. Ik ben er nooit geweest, maar lijkt me ook wel wat.

30 aug 2008 9:33
Profiel WWW
Moderator
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
Leuk kijkje in de keuken. :thumleft:

30 aug 2008 10:13
Profiel
Melbourne
Bericht 
Hoi,

Momenteel zijn mijn ouders hier in Melbourne op bezoek (en als zij vertrekken komt na een week mijn schoonmoeder alweer, talking 'bout smart planning... :? :wink: ) en dus willen we ze tijdens hun verblijf van alles laten zien.

Aangezien we zelf al op verschillende plekken rondom Melbourne zijn geweest, wil je dan toch iets bijzonders uitzoeken. Dus hebben we afgelopen weekend een autootje gehuurd (Ford Falcon XR6) - onze MX5 kan nl niet met 4 man, en zijn we de zogenaamde 'great alpine road' gaan rijden.

Nou is het probleem hier in Australie dat alles welliswaar erg mooi is, maar alles zo verrekte ver weg ligt. Het begin van deze Alpine road ligt nl zo'n 350 km ten noordoosten van Melbourne, de weg zelf is zo'n 350 km en vervolgens kan je via de (zuid-) kust terug (250km) naar Melbourne.
....en dat in 2 dagen.

Het was dus een behoorlijk ambitieus plan, maar achteraf gezien absoluut wel de moeite waard.

Op de hoogste punten (~1900m) lag nog hier en daar wat sneeuw, maar het ski-seizoen is hier inmiddels ook al weer een week of twee voorbij.

We zouden zaterdagnacht overnachten in een hotelletje aan het einde van de Alpine road, en uiteindelijk kwamen we daar zaterdag om een uur of acht moe en zonder iets aan te hebben gereden aan. Zodra de zon onder gaat verschijnen namelijk de kangaroo's, konijntjes en wombats, en we hebben dus regelmatig vol in de ankers gemoeten die laatste twee uur. Avontuurlijk dus, maar wel erg inspannend.
Zondag zijn we via de kust terug gereden en onderweg nog even bij een regenwood gestopt om te wandelen. Die verscheidenheid aan natuur blijft me verbazen; het is echt sperciaal dat je hier in principe s'ochtends zou kunnen gaan skieen, en s'middags zo'n 170km verderop op je surfboard zou kunnen staan. 8)

Hier zijn trouwens wat van de foto's:

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Nou is zo'n Falcon XR6 best een lekkere auto hoor, maar binnenkort (als er geen 4 man mee moeten) gaat er toch echt een 911je gehuurd worden om eens 'echt' te gaan toeren :cheers:
...en ik weet ook al welke. :wink:

Groetjes uit Melbourne!
Patrick.

PS. Zit hier vandaag precies een jaar :shock: Man, wat vliegt de tijd!

30 sep 2008 16:41
Profiel WWW
ex Carrera Coupe 3.2 1987
Amsterdam
Bericht 
Jeetje man, weer n leuk verslag en foto's!
Dat zal je gemis aan je 911je wel n beetje goedmaken hoop ik!
:roll: :wink:
Bye Mate

30 sep 2008 16:47
Profiel
Bericht 
Dat is maar 380 euro voor een hele dag... Toch niet heel veel... 8)

30 sep 2008 18:10
Profiel
Melbourne
Bericht 
Precies. Die Aussie-dollar is op dit moment geen drol waard.
Helaas word ik wel uitbetaald in dollars.... :roll: :cry:

01 okt 2008 1:43
Profiel WWW
Bericht 
Tja... Dat is dan weer minder leuk... :cry:

01 okt 2008 8:43
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende