Ik was het 'stelvio'-topic aan het lezen, en bedacht me dat ik ook wel eens wat van de prachtige omgeving en wegen hier kon laten zien.
Ik zit, zoals jullie vast weten, nu al bijna een jaar vanwege m'n werk in Melbourne en ben van plan om hier (in ieder geval) tot oktober 2009 te blijven.
Intussen staat m'n 911je veilig gestald tot het baasje weer terug komt:
Melbourne ligt in een baai in de staat Victoria (6 keer zo groot als Nederland, en heeft 'maar' 5 miljoen inwoners).
Victoria heeft momenteel 8 uur tijdverschil met Nederland (na daylight savings time verandering: 10 uur) en heeft zomer wanneer het bij jullie winter is.
Victoria is redelijk droog, vandaar dat er overal water-restricties zijn, waar mensen zich ook echt aan houden; Tuin sproeien en auto wassen is echt 'uit den boze' en erg hard beboet.
Ik heb hier helaas geen Porsche, en ik zou alleen maar kunnen dromen van een toertocht zoals de 'elfsteden'
of 'jubi-rit' in deze prachtige omgeving in een klassiek 911je.
Maar je kan niet alles hebben, en je moet ook een reden overhouden om terug naar NL te willen, niet?
Er moest echter wel vervoer komen, dus is er na het verkopen van mijn 206je in NL, besloten (eh, democratisch door mij) dat er een praktische MX-5 moest komen.
Handig namelijk om zondag's mee naar de Australische Gamma te gaan vanwege de enorme kofferruimte...
Anyway, vanwege de natuur wilde ik heel graag een cabrio, en deze was voor ons de beste keus:
een zilver-metallic Mazda MX-5 van de B serie (geen opklaplampen) uit 1998 met 1.8 motortje.
Het is welliswaar ondergemotoriseerd, maar als het een beetje geregend heeft, is er best wel mee te driften...
Anyway
Het is hier niet alleen heel anders qua natuur dan in Nederland, als je hier eenmaal de stad uitbent, heb je de omgeving ook voornamelijk voor jezelf. Nu hebben we inmiddels de laatste maanden al veel van Victoria gezien, maar er zijn twee plekken die er echt met kop en schouders uitsteken en die ik graag met jullie wil delen.
Great Ocean Road.
Deze weg begint slingerend langs een schitterende kustlijn, met scherpe bochten, adembenemende rotspartijen, en gaat halverwege over in een schitterende weg door een oer-woud/natuurpark (Otway ranges) waar je met een beetje geluk de koala's in de eucaliptusbomen ziet zitten.
Hier heb je ook echt voordeel van je cabriootje, want de geur van de zee, gemengd met de geur van de eucaliptusbomen en het geschreeuw van de overvliegende kakatoos maken deze ervaring zoveel rijker.
Uiteindelijk kom je weer bij de kust uit en zie je woest brekende golven bij de 'shipwreck cove', mooie vuurtorens en uiteindelijk de zo vaak gefotografeerde '
12 apostelen', 12 (inmiddels nog maar 8 door erosie) rotsen die zo'n 50 meter boven het water uitsteken.
Deze weg is werkelijk schitterend en wordt vaker in de top tien van mooiste rijders-wegen ter wereld opgenomen.
Je kan hier in Melbourne ook luxe auto's huren, en voor ik vertrek ga ik deze weg nog eens met een 911 rijden, dat moet gewoon!
Black Spur
Helemaal aan de andere kant van Melbourne (Noordoosten: meer richting de 'great dividing range') heb je de Yarra Ranges,
een wijnregio die weer wat op bepaalde delen van Frankrijk doet denken, en waar je fantastische wegen door de heuvels hebt.
'De' weg die hier overal op de auto-fora wordt geroemd, en berucht is onder de motor-rijders (helaas ook door de vele
dodelijke ongevallen) is de zogenaamde 'Black Spur', een weg van Healesville via Marysville naar Hamilton. (zo'n 60km ten noordoosten van Melbourne)
Slingerend met enkele haarspeldbochten door een regenwoud met hoge bomen en prachtige varens door de heuvels, met af en toe
scherpe afgronden zonder enige bescherming of markering: recept voor een erg entertaining en avontuurlijk dagje uit
Genoeg gepraat, ik laat de plaatjes het verhaal wel afmaken.
Oh, en volgende keer zorg ik dat er een Porsche in beeld is in plaats van een Mazdaatje