Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 17 nov 2024 23:59

Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Audi Bobine problemen 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
964 C2 1992
Amstelveen
Bericht Audi Bobine problemen
Even off-topic: En daarmee afgesplits van 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)

Zoals ik eerder schreef heb ik van de zomer met de Audi 2x stilgestaan door een defecte bobine. Sindsdien gaat het prima, maar je rijdt natuurlijk wel met enige reserve. Kan iemand mij een zinnig advies geven om niet voor verrassingen komen te staan wat betreft Audi? Het model is uit 2002 en heeft een 3.0 liter zes-cilinder. (bij dit blok heeft iedere cilinder een aparte bougie en bobine in 1, zgn Zündspule). Na wat speurwerk bij audi-forum kan ik geen nuttig advies vinden. Ze schijnen allemaal zo nu en dan kapot te gaan, nieuw of oud. Maar of een oude nou eerder kapot gaat dan een nieuwe weet ik niet. De Audi dealer wil me graag nog 4 nieuwe leveren, maar kan niet beloven dat ze het langer volhouden.

Iemand met advies? Gewoon doorrijden of toch de rest ook nieuw? Ik houd niet van verrassingen.... :?

23 sep 2009 20:03
Profiel
PorscheForum Rakker
Heeft ooit een Porsche ingehaald.
Bericht Re: 996: geplofte motor (+ reactie PON & AG)
Hallo, wij hebben een Audi 3.0 V6 benzine uit 2002. We hebben de auto gekocht, uhm, in de zomer van 2006 alweer.
De auto kende stotteringen bij lange ritten (300 km+), zo erg dat je dacht dat het halve blok in de soep draaide. In totaal 6x naar de dealer geweest, expert van PON langs geweest, hoge kosten en de auto soms een week kwijt.
Later bleek het ook hier om Zündspüle te gaan, de bobines. Eerst waren er 1 of 2 vervangen, later nog eens 3, en weer later ook de laatste 1 of 2. Audi wilde niet preventief vervangen. Er zitten nu dus 6 nieuwe in, en sindsdien voel ik dat de motor weer als een zonnetje loopt (toen er 3 vervangen waren voelde ik van niet).

Van verrassingen houd ik ook absoluut niet, en zeker niet van een dergelijke wagen waar je gewoon kwaliteit verwacht. In 25 jaar niet 1x stilgevallen maar met een auto uit 2002 wel.

Long story short; de bobines uit 2002 zijn een erg faute reeks en ik zou je adviseren ze toch te laten vervangen door nieuwe exemplaren. Bij ons bevalt dat goed.

24 sep 2009 7:34
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Audi Bobine problemen
turbocruiser schreef:
Na wat speurwerk bij audi-forum kan ik geen nuttig advies vinden.

... maken jij en mazdarati daar allebei even 'n accountje aan :idea: :wink:

24 sep 2009 7:59
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
964 C2 1992
Amstelveen
Hallo Mazderati,
Ik heb precies zo'n 3.0 quattro Avant uit 2002 van de winter uit D'land gehaald. Rijdt als de brandweer, behalve dan die twee keer afgelopen zomer. Ik ga volgende week maar eens even naar de dealer waar ik hem vandaan heb, en dan gaan ze wat mij betreft de andere 4 ook verwisselen. Op het Duitse A4 Freunde forum heb ik wel wat kunnen lezen over een foute reeks met een bepaald nummer eindigend op L. Het schijnt dat je de serie moet hebben die eindigt op R. Maar mijn scepsis blijft bestaan omdat er ook tongen zijn die beweren dat je er beter niet aan kan komen als het werkt. Nieuwe Zündspule schijnen niet altijd gegarandeerd beter te functioneren. En ik wil best eea vervangen, maar dan moeten ze het toch op zijn minst beter doen dan de oude!

24 sep 2009 21:29
Profiel
PorscheForum Junkie
964 C2 1992
Amstelveen
Olaf schreef:
.. maken jij en mazdarati daar allebei even 'n accountje aan :idea: :wink:

Heb afgezien van Tom80 nog bijna nooit iets inhoudelijks gezien op het nl audi forum. Veel gehannes daaro.

24 sep 2009 21:30
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
turbocruiser schreef:
Veel gehannes daaro.

En dat willen we hier vermijden :idea: ... vandaar :cheesy:

24 sep 2009 21:33
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0 nu: fiets, ov
Utrecht
For the record: vanavond even overlegd met een vriend die monteur is bij een VAG-dealer. Voor alle motoren behalve de 1.4TFSI zijn de bobines inmiddels verbeterd en betrouwbaar. Alle originele bobines vervangen lijkt dus de beste optie.

24 sep 2009 23:22
Profiel
PorscheForum Junkie
964 C2 1992
Amstelveen
Olaf schreef:
turbocruiser schreef:
Veel gehannes daaro.

En dat willen we hier vermijden :idea: ... vandaar :cheesy:

Beste Olaf. Ik lease niet!

en @Tom80; Many thanks again! :cheers: