Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 11 apr 2025 12:34



Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
BPM lager in 2010 ? 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht BPM lager in 2010 ?
Discussie Overige Zaken: Hier kun je praten over alles wat niets of weinig met ons merk te maken heeft.
Verplaatst dus! :idea:


Hoor allerlei verhalen, wie weet wat er werkelijk gaat gebeuren :?:
Als de nieuwprijs wat gaat zakken heeft dit ook invloed op de gebruikte auto's :idea:
Ze zijn er al jaren mee bezig en dit zou stapsgewijs gaan gebeuren :shock:
En heeft dit ook nog gevolgen met de import van gebruikte (Porsche's) auto's uit Duitsland :?:
Hoor het graag :salut:
_________________________________________
Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!


18 nov 2009 9:38
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: BPM lager in 2010 ?
Citaat:
BPM-afbouw
Per 1 februari 2008 wordt begonnen met het afbouwen van de BPM. Deze moet op termijn plaatsmaken voor de kilometerheffing. De BPM zal gedurende 5 jaar met 5% per jaar worden verlaagd, onder gelijktijdige verhoging van de MRB (motorrijtuigenbelasting).



Citaat:
Verhoging van de motorrijtuigenbelasting (MRB)
Tegenover de verlaging van de BPM staat per 1 februari 2008 een verhoging van de MRB met gemiddeld 7,2%. De verhoging geldt voor personenauto’s, bestelauto’s, motorrijwielen, autobussen en vrachtauto’s (m.u.v. bestelwagens voor gehandicaptenvervoer).



Citaat:
Vluchtheuvelvariant
In 2012 zal een aanvang worden gemaakt met de invoering van de kilometerprijs voor personenauto’s. In de jaren daaraan voorafgaand wordt de BPM geleidelijk verlaagd om in 2018 in zijn geheel te worden afgeschaft. Om het budgettaire verlies van de afbouw voor de overheid in de tussenliggende jaren te compenseren, wordt motorrijtuigenbelasting (MRB) voor alle personenauto’s en motorfietsen jaarlijks gering verhoogd. Deze constructie wordt de ‘vluchtheuvelvariant’ genoemd.

Afbouw BPM
De aanleiding voor de vluchtheuvelvariant is de afbouw van de BPM op personenauto’s. De eerste stap van 5% afbouw BPM is in 2008 genomen. In de jaren 2009-2012 zijn de jaarlijkse stappen steeds 5%. Voor de jaren 2013-2018 zijn de jaarlijkse stappen 12,5%. Samen met de eerste stap in 2008, vormt dit 100% van de BPM.

In het Belastingplan 2009 is het afbouwschema van de BPM opgenomen. Voor de periode 2009-2013 is dit wettelijk vastgelegd. Voor de jaren erna is in de Memorie van Toelichting van het Belastingplan 2009 een vooruitblik opgenomen.

Gevolgen voor de MRB
De jaarlijkse stappen van de afbouw BPM leiden tot een verhoging van de MRB voor alle personenauto’s en motorfietsen. De verhoging is niet van toepassing voor bestel- en vrachtauto’s. De jaarlijkse stappen va 5% BPM-afbouw leidt globaal tot een jaarlijkse MRB-verhoging van 6-7%. De stappen van 12,5% BPM-afbouw vanaf 2013 zullen naar verwachting leiden tot een MRB-verhoging van circa 14%.

Einde van de verhoging
Vanaf 2012 zal een aanvang worden gemaakt met de invoering van de kilometerprijs voor personenauto’s (zie ook Anders Betalen voor Mobiliteit). De invoering zal geleidelijk gaan door ‘inloting’ op basis van het kenteken. Vanaf het moment dat een voertuig is ingeloot voor de kilometerprijs, stopt de heffing van motorrijtuigenbelasting voor dat voertuig. Vanaf 2016 is de kilometerprijs voor alle personenauto’s van toepassing en is de MRB in zijn geheel verdwenen.


18 nov 2009 9:39
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht Re: BPM lager in 2010 ?
Als aanvulling op bovenstaande enkele effecten.

De verlaging van de nieuwprijs door de verlaging van de BPM zou effect op de prijs van gebruikte kunnen hebben. Maar dit zal beperkt zijn door enerzijds de geringe verlaging (per jaar) en anderzijds de verhoging door 2 (nieuwe) toeslagen! (zie onder)

Voor import heeft de wijziging van BPM geen effect omdat daarbij al wordt uitgegaan van de verschuldigde BPM voor een nieuwe auto uit het betreffende jaar, dus wordt het daarmee verwerkt.
Wat wel een (verhogend) effect heeft - voor auto's die onze belangstelling hebben - zijn de toeslagen voor CO2 uitstoot en energielabel, welke momenteel jaarlijks verhoogd worden!

Details over bedragen op de website van de douane.
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


18 nov 2009 13:58
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht Re: BPM lager in 2010 ?
Paul II schreef:
Voor import heeft de wijziging van BPM geen effect

Voor jou in ieder geval niet. :lol:
_________________________________________
Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster! Afbeelding


18 nov 2009 14:45
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 4 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.