Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 24 apr 2025 6:50



Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ] 
Rijhoogte 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
geen
Bericht Rijhoogte
Goedemorgen Porsche vrienden

Ik ben bezig met mijn profielwerkstuk(school) maar nu moet ik gaan vertellen wat de rijhoogte met sneller gaan te maken heeft en dan met een natuurkundige verklaring.
Zou iemand mij hier verder mee kunnen helpen?
alvast bedankt

Roy


17 sep 2010 10:24
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht Re: Rijhoogte
Helpen: ja, maar jouw (huis)werk gaan maken: Afbeelding

Luchtweerstand, -stromingen, -drukverschillen :idea: :wink:
_________________________________________
Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster! Afbeelding


17 sep 2010 10:28
Profiel
PorscheForum Rakker
geen
Bericht Re: Rijhoogte
EriC4C schreef:
Helpen: ja, maar jouw (huis)werk gaan maken: Afbeelding

Luchtweerstand, -stromingen, -drukverschillen :idea: :wink:


Nee is geen hw maar pws is voor me examen maar op internet kan ik ook weinig vinden en hier op school lopen natuurkunde docenten rond met 0 verstand van auto's


17 sep 2010 10:32
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche diversen
Overijssel
Bericht Re: Rijhoogte
Sneller op het rechte stuk of sneller door de bocht...?
_________________________________________
Have more than you show, speak less than you know... RSM-Projects


17 sep 2010 10:39
Profiel
Bericht Re: Rijhoogte
Hoe lager bij de grond, hoe beter de vacuüm zuiging onder de auto. :popcorn:


17 sep 2010 10:46
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche diversen
Overijssel
Bericht Re: Rijhoogte
Lijkt me een prima topic voor de F1 specialisten onder ons..... :mrgreen:
_________________________________________
Have more than you show, speak less than you know... RSM-Projects


17 sep 2010 10:48
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 Carrera '02 - M3 3.0 '94
Zevenbergen
Bericht Re: Rijhoogte
Cloaca schreef:
Lijkt me een prima topic voor de F1 specialisten onder ons..... :mrgreen:

Nog beter Indycar.

Als ik jou was Roy zou ik eens gaan zoeken naar Indycar en dat effect. Die kunnen theoretisch op de kop rijden boven 260 ofzo.


17 sep 2010 10:50
Profiel WWW Facebook  Twitter 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 Targa
Gemert, N-Brabant
Bericht Re: Rijhoogte
spreekbeurt pakket aanvragen bij PON :mrgreen:


17 sep 2010 10:52
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.
Nieuwerkerk a/d IJssel
Bericht Re: Rijhoogte
Mark Nauta schreef:
Cloaca schreef:
Lijkt me een prima topic voor de F1 specialisten onder ons..... :mrgreen:

Nog beter Indycar.

Als ik jou was Roy zou ik eens gaan zoeken naar Indycar en dat effect. Die kunnen theoretisch op de kop rijden boven 260 ofzo.


In Stuttgart heb je er zo één

Afbeelding


17 sep 2010 11:00
Profiel
PorscheForum Rakker
geen
Bericht Re: Rijhoogte
Cloaca schreef:
Sneller op het rechte stuk of sneller door de bocht...?

Op het rechte stuk

iedereen bedankt voor snelle reacties helpt ook maar weten jullie ook natuurkundige verklaring (formules) of zijn die er niet? want ja vacuüm snap ik maar de luchtwervelingen onder de auto worden minder maar hoe bewijs ik dat. hoop dat jullie hier iets op weten maar ik ga heftig door met googelen.

alvast bedankt


17 sep 2010 11:12
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Groningen
Bericht Re: Rijhoogte
Er zijn doorgaans 2 zaken die een rol spelen als je de rijhoogte verlaagt. Je verkleint het frontaal oppervlak van de auto (feitelijk het totale oppervlak dat je van voren ziet) doordat de wielen verder in de wielkasten vallen en je vermindert hinderlijke luchtstromen (die "lift" en turbulentie creëren) onder de auto. Normaal gesproken is de bodem van de auto verantwoordelijk voor zo'n 30% van de luchtweerstand, met name dankzij turbulentie. Hoe minder lucht daarlangs stroomt...
De eerder genoemde drukverschillen hebben meer invloed op downforce en dat is weer een ander verhaal.
_________________________________________
Tjolk.


Laatst bijgewerkt door Jort op 17 sep 2010 11:44, in totaal 1 keer bewerkt.



17 sep 2010 11:24
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche diversen
Overijssel
Bericht Re: Rijhoogte
Jort schreef:
....en je vermindert hinderlijke luchtstromen (die "lift" en turbulentie creëren) onder de auto....


De luchtstroom verhouding die over en onder de auto stroomt wijzigt. Met een lage auto stroomt er minder lucht onder de auto door. Hierdoor neemt de "lift" minder toe bij verhoging van de snelheid.....
_________________________________________
Have more than you show, speak less than you know... RSM-Projects


17 sep 2010 11:43
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Groningen
Bericht Re: Rijhoogte
Precies, maar het ging hier met name om luchtweerstand, niet om downforce of lift. Ik had het niet moeten noemen. :wink:
_________________________________________
Tjolk.


17 sep 2010 11:45
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche diversen
Overijssel
Bericht Re: Rijhoogte
Ik vroeg me in het begin ook af of het ging om de snelheid op het rechte stuk of door de bocht.... zoals je als aangeeft is downforce van ondergeschikt belang..... de luchtweerstand daarentegen.....
_________________________________________
Have more than you show, speak less than you know... RSM-Projects


17 sep 2010 11:52
Profiel
PorscheForum Rakker
geen
Bericht Re: Rijhoogte
klopt helemaal.
we willen alleen hard gaan en geen downforce of grip of wat dan ook.


17 sep 2010 12:12
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Groningen
Bericht Re: Rijhoogte
Smalle bandjes dan maar. :wink:
_________________________________________
Tjolk.


17 sep 2010 14:06
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Rijhoogte
Snelheid op het rechte stuk, daarvoor wil je juist zo min mogelijk downforce.

Weet niet of het helemaal opgaat maar met die race games kun je jouw (F1/Indy) wagen helemaal aanpassen en het verhogen van de auto betekende juist een hogere topsnelheid op de rechte stukken, want minder downforce, luchtweerstand speelt bij dezelfde wagen veel minder een rol.

iemand nog een natuurkundige onderbouwing?
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


17 sep 2010 14:12
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche diversen
Overijssel
Bericht Re: Rijhoogte
Dan moet je weerstand reduceren....
Tegenwoordig zijn auto vanonder helemaal voorzien van afdekplaten....
Dat je bijna geen componenten meer kan zien en dat de auto bijna heleaal "glad" is van onder.....
Dat scheelt ook weer een hoop turbulentie onder de auto.....

Dan heb je nog de diffuser.....
_________________________________________
Have more than you show, speak less than you know... RSM-Projects


17 sep 2010 14:14
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Rijhoogte
royvanoevelen schreef:
Goedemorgen Porsche vrienden

Ik ben bezig met mijn profielwerkstuk(school) maar nu moet ik gaan vertellen wat de rijhoogte met sneller gaan te maken heeft en dan met een natuurkundige verklaring.
Zou iemand mij hier verder mee kunnen helpen?
alvast bedankt

Roy


De vraag was wat de relatie is tussen hoogte en snelheid,

in principe dus hoger = minder downforce = meer snelheid op het rechte stuk.
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


17 sep 2010 14:34
Profiel
PorscheForum Rakker
geen
Bericht Re: Rijhoogte
MarkS schreef:
royvanoevelen schreef:
Goedemorgen Porsche vrienden

Ik ben bezig met mijn profielwerkstuk(school) maar nu moet ik gaan vertellen wat de rijhoogte met sneller gaan te maken heeft en dan met een natuurkundige verklaring.
Zou iemand mij hier verder mee kunnen helpen?
alvast bedankt

Roy


De vraag was wat de relatie is tussen hoogte en snelheid,

in principe dus hoger = minder downforce = meer snelheid op het rechte stuk.


Iedereen bedankt.
uit deze info kan ik mijn profielwerkstuk wel afmaken
danku


17 sep 2010 15:13
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Groningen
Bericht Re: Rijhoogte
MarkS schreef:
De vraag was wat de relatie is tussen hoogte en snelheid,

in principe dus hoger = meer snelheid op het rechte stuk.


In principe juist niet. Het is wel zo dat áls er grote diffusers aanwezig zijn, die in relatief beperkte (daarom zijn ze veel aantrekkelijker voor het genereren van downforce dan spoilers die een aanzienlijk effect op de weerstand hebben) mate kunnen bijdragen aan extra weerstand als je de auto extreem verlaagt. Maar in het algemeen wegen eerdergenoemde factoren zwaarder.

Één van de redenen waarom veel auto's met luchtvering zakken op hogere snelheid (de andere reden het vergroten van stabiliteit). Niet zozeer om de topsnelheid te verhogen alswel het verlagen van het verbruik en rijwind geluiden. De Veyron is hierop een uitzondering. Die zakt in top speed modus ook door de knieën om nog wat extra kilometers per uur eruit te persen, met dank aan een verlaging van de Cw-waarde van 0,39 naar 0,36. En die beschikt nota bene over behoorlijke diffusers. :wink:
_________________________________________
Tjolk.


Laatst bijgewerkt door Jort op 17 sep 2010 16:11, in totaal 1 keer bewerkt.



17 sep 2010 15:57
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht Re: Rijhoogte
Rij hoogte heeft niet zoveel met aero te maken
Het gaat met name om het verlagen van het centrale gewicht
Als dit lager tussen de wielen zit heb je een betere gewichtsverdeling over de vier wielen en dus meer grip...
_________________________________________
W W W . 9 G E A R . N L


17 sep 2010 16:10
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Groningen
Bericht Re: Rijhoogte
Beide natuurlijk, maar grip lieten we buiten beschouwing.

Je gaat mij niet vertellen dat al die eco modellen verlaagd zijn voor meer grip. :wink:
_________________________________________
Tjolk.


17 sep 2010 16:13
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 23 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.