Auteur |
Bericht |
royvanoevelen
geen
|
 Rijhoogte
Goedemorgen Porsche vrienden
Ik ben bezig met mijn profielwerkstuk(school) maar nu moet ik gaan vertellen wat de rijhoogte met sneller gaan te maken heeft en dan met een natuurkundige verklaring. Zou iemand mij hier verder mee kunnen helpen? alvast bedankt
Roy
|
17 sep 2010 10:24 |
|
 |
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
 Re: Rijhoogte
Helpen: ja, maar jouw (huis)werk gaan maken:  Luchtweerstand, -stromingen, -drukverschillen 
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
17 sep 2010 10:28 |
|
 |
royvanoevelen
geen
|
 Re: Rijhoogte
Nee is geen hw maar pws is voor me examen maar op internet kan ik ook weinig vinden en hier op school lopen natuurkunde docenten rond met 0 verstand van auto's
|
17 sep 2010 10:32 |
|
 |
Cloaca
Porsche diversenOverijssel
|
 Re: Rijhoogte
Sneller op het rechte stuk of sneller door de bocht...?
_________________________________________ Have more than you show, speak less than you know... RSM-Projects
|
17 sep 2010 10:39 |
|
 |
cabrio wim
|
 Re: Rijhoogte
Hoe lager bij de grond, hoe beter de vacuüm zuiging onder de auto. 
|
17 sep 2010 10:46 |
|
 |
Cloaca
Porsche diversenOverijssel
|
 Re: Rijhoogte
Lijkt me een prima topic voor de F1 specialisten onder ons..... 
_________________________________________ Have more than you show, speak less than you know... RSM-Projects
|
17 sep 2010 10:48 |
|
 |
Mark Nauta
996 Carrera '02 - M3 3.0 '94Zevenbergen
|
 Re: Rijhoogte
Nog beter Indycar. Als ik jou was Roy zou ik eens gaan zoeken naar Indycar en dat effect. Die kunnen theoretisch op de kop rijden boven 260 ofzo.
|
17 sep 2010 10:50 |
|
 |
Master Ken
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 TargaGemert, N-Brabant
|
 Re: Rijhoogte
spreekbeurt pakket aanvragen bij PON 
|
17 sep 2010 10:52 |
|
 |
Ewout
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.Nieuwerkerk a/d IJssel
|
 Re: Rijhoogte
In Stuttgart heb je er zo één 
|
17 sep 2010 11:00 |
|
 |
royvanoevelen
geen
|
 Re: Rijhoogte
Op het rechte stuk iedereen bedankt voor snelle reacties helpt ook maar weten jullie ook natuurkundige verklaring (formules) of zijn die er niet? want ja vacuüm snap ik maar de luchtwervelingen onder de auto worden minder maar hoe bewijs ik dat. hoop dat jullie hier iets op weten maar ik ga heftig door met googelen. alvast bedankt
|
17 sep 2010 11:12 |
|
 |
Jort
Groningen
|
 Re: Rijhoogte
Er zijn doorgaans 2 zaken die een rol spelen als je de rijhoogte verlaagt. Je verkleint het frontaal oppervlak van de auto (feitelijk het totale oppervlak dat je van voren ziet) doordat de wielen verder in de wielkasten vallen en je vermindert hinderlijke luchtstromen (die "lift" en turbulentie creëren) onder de auto. Normaal gesproken is de bodem van de auto verantwoordelijk voor zo'n 30% van de luchtweerstand, met name dankzij turbulentie. Hoe minder lucht daarlangs stroomt... De eerder genoemde drukverschillen hebben meer invloed op downforce en dat is weer een ander verhaal.
_________________________________________ Tjolk.
Laatst bijgewerkt door Jort op 17 sep 2010 11:44, in totaal 1 keer bewerkt.
|
17 sep 2010 11:24 |
|
 |
Cloaca
Porsche diversenOverijssel
|
 Re: Rijhoogte
De luchtstroom verhouding die over en onder de auto stroomt wijzigt. Met een lage auto stroomt er minder lucht onder de auto door. Hierdoor neemt de "lift" minder toe bij verhoging van de snelheid.....
_________________________________________ Have more than you show, speak less than you know... RSM-Projects
|
17 sep 2010 11:43 |
|
 |
Jort
Groningen
|
 Re: Rijhoogte
Precies, maar het ging hier met name om luchtweerstand, niet om downforce of lift. Ik had het niet moeten noemen. 
_________________________________________ Tjolk.
|
17 sep 2010 11:45 |
|
 |
Cloaca
Porsche diversenOverijssel
|
 Re: Rijhoogte
Ik vroeg me in het begin ook af of het ging om de snelheid op het rechte stuk of door de bocht.... zoals je als aangeeft is downforce van ondergeschikt belang..... de luchtweerstand daarentegen.....
_________________________________________ Have more than you show, speak less than you know... RSM-Projects
|
17 sep 2010 11:52 |
|
 |
royvanoevelen
geen
|
 Re: Rijhoogte
klopt helemaal. we willen alleen hard gaan en geen downforce of grip of wat dan ook.
|
17 sep 2010 12:12 |
|
 |
Jort
Groningen
|
 Re: Rijhoogte
Smalle bandjes dan maar. 
_________________________________________ Tjolk.
|
17 sep 2010 14:06 |
|
 |
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
 Re: Rijhoogte
Snelheid op het rechte stuk, daarvoor wil je juist zo min mogelijk downforce.
Weet niet of het helemaal opgaat maar met die race games kun je jouw (F1/Indy) wagen helemaal aanpassen en het verhogen van de auto betekende juist een hogere topsnelheid op de rechte stukken, want minder downforce, luchtweerstand speelt bij dezelfde wagen veel minder een rol.
iemand nog een natuurkundige onderbouwing?
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
17 sep 2010 14:12 |
|
 |
Cloaca
Porsche diversenOverijssel
|
 Re: Rijhoogte
Dan moet je weerstand reduceren.... Tegenwoordig zijn auto vanonder helemaal voorzien van afdekplaten.... Dat je bijna geen componenten meer kan zien en dat de auto bijna heleaal "glad" is van onder..... Dat scheelt ook weer een hoop turbulentie onder de auto.....
Dan heb je nog de diffuser.....
_________________________________________ Have more than you show, speak less than you know... RSM-Projects
|
17 sep 2010 14:14 |
|
 |
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
 Re: Rijhoogte
De vraag was wat de relatie is tussen hoogte en snelheid, in principe dus hoger = minder downforce = meer snelheid op het rechte stuk.
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
17 sep 2010 14:34 |
|
 |
royvanoevelen
geen
|
 Re: Rijhoogte
Iedereen bedankt. uit deze info kan ik mijn profielwerkstuk wel afmaken danku
|
17 sep 2010 15:13 |
|
 |
Jort
Groningen
|
 Re: Rijhoogte
In principe juist niet. Het is wel zo dat áls er grote diffusers aanwezig zijn, die in relatief beperkte (daarom zijn ze veel aantrekkelijker voor het genereren van downforce dan spoilers die een aanzienlijk effect op de weerstand hebben) mate kunnen bijdragen aan extra weerstand als je de auto extreem verlaagt. Maar in het algemeen wegen eerdergenoemde factoren zwaarder. Één van de redenen waarom veel auto's met luchtvering zakken op hogere snelheid (de andere reden het vergroten van stabiliteit). Niet zozeer om de topsnelheid te verhogen alswel het verlagen van het verbruik en rijwind geluiden. De Veyron is hierop een uitzondering. Die zakt in top speed modus ook door de knieën om nog wat extra kilometers per uur eruit te persen, met dank aan een verlaging van de Cw-waarde van 0,39 naar 0,36. En die beschikt nota bene over behoorlijke diffusers. 
_________________________________________ Tjolk.
Laatst bijgewerkt door Jort op 17 sep 2010 16:11, in totaal 1 keer bewerkt.
|
17 sep 2010 15:57 |
|
 |
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
 Re: Rijhoogte
Rij hoogte heeft niet zoveel met aero te maken Het gaat met name om het verlagen van het centrale gewicht Als dit lager tussen de wielen zit heb je een betere gewichtsverdeling over de vier wielen en dus meer grip...
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
17 sep 2010 16:10 |
|
 |
Jort
Groningen
|
 Re: Rijhoogte
Beide natuurlijk, maar grip lieten we buiten beschouwing. Je gaat mij niet vertellen dat al die eco modellen verlaagd zijn voor meer grip. 
_________________________________________ Tjolk.
|
17 sep 2010 16:13 |
|
|