Auteur |
Bericht |
Marcel M
Volvo S80 2.5T 235pk aut. (2007) / Volvo C70 2.4i 170pk aut. (2008) / Suzuki V-strom 650 (2010)
Ex: Porsche 924S (1986)Dordrecht
|
 Casus vrijstelling motorrijtuigenbelasting...
Terwijl m'n 924S'je bij de dealer staat voor groot onderhoud en enkele reparaties, ontving ik van de Belastingdienst de beschikking op m'n verzoek Motorrijtuigenbelasting Vrijstelling. De vrijstelling wordt verleend m.i.v. 23 juni 2011!! Echter gelijk daarna de domper: omdat m.i.v. 1 januari 2012 de betreffende wetgeving wijzigt (alleen nog maar vrijstelling voor motorrijtuigen die voor het eerst in gebruik genomen zijn vóór 1 januari 1987), vervalt de vrijstelling per 1 januari 2012. Met ingang van 6 februari 2012 is weer het volledige bedrag aan motorrijtuigenbelasting verschuldigd. WTF!!!
Over mijn auto: Vanaf medio 1995 in mijn bezit!!, van modeljaar 1986, volgens haar 'Geboorte certificaat' is de 'Rechnungsdatum' 8 oktober 1985 en volgens kentekenbewijs deel I is de 'Datum eerste toelating' 6 mei 1987. Het laatste is n.m.m. de reden dat ik nooit bericht heb ontvangen van de Belastingdienst dat m'n auto ouder is dan 25 jaar.
Ik ga desondanks bezwaar maken, omdat ik niet met terugwerkende kracht tot 8 oktober 2010 vrijstelling heb gekregen (toen is immers m'n auto ouder dan 25 jaar geworden).
Ondanks dat ik op de hoogte ben van de wetswijziging per 1 januari 2012, vind ik het toch vreemd dat ik slechts tot 2012 vrijstelling krijg. - Uit Parlementaire behandeling. Belastingplan 2009: '...Ten tweede bewerkstelligt dit amendement een wijziging in de vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor voertuigen ouder dan 25 jaar. Door dit amendement wordt de vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor voertuigen ouder dan 25 jaar per 31 december 2011 bevroren. Dit wil zeggen dat de voertuigen die op die datum 25 jaar of ouder zijn onder de vrijstelling blijven vallen, maar dat voertuigen die op die datum jonger zijn niet meer van de vrijstelling gebruik kunnen maken. Kamerstukken II 2008/09, 31.704, nr. 70.' - In de folder Belastingdienst 'Personenauto’s motorrijtuigenbelasting': '...Deze vrijstelling wordt per 31 december 2011 bevroren. Dat betekent dat personenauto’s die op die datum 25 jaar of ouder zijn onder de vrijstelling blijven vallen. Personenauto’s die op 31 december 2011 jonger zijn dan 25 jaar, kunnen geen gebruik meer maken van deze vrijstelling.'
Zoals het nu in de beschikking wordt toegepast kan de bedoeling toch niet zijn geweest??? Vooral omdat het maar enkele auto's zullen betreffen die hierdoor worden gedupeerd; die auto's die voor het eerst in gebruik zijn genomen na 1 januari 1987, echter ouder zijn dan 25 jaar (huidige art. 72, lid 1, letter b Wet MB 1994 jo art. 12 Uitv.besl. MB 1994). Laatste criterium is vanaf 1 januari 2012 niet meer opgenomen in het nieuwe artikel 72, lid 1, letter b Wet MB 1994. Of art. 12 Uitv.besl. MB 1994 dan komt te vervallen heb ik zo snel ff niks kunnen vinden. Op grond van gestelde in de folder en in het amendement verwachtte ik een eerbiedigende werking.
Wie kan me meer vertellen over de situatie na 1 januari 2012 in deze casus of heeft tips waar dit verder aan te kaarten.
_________________________________________ Geniet van je Porsche
|
15 jun 2011 7:56 |
|
 |
thedutchguy
ex 993 Targa
|
 Re: Casus vrijstelling motorrijtuigenbelasting...
Dat wordt omkatten! 
_________________________________________ Black Cars Look Better In The Shade
|
15 jun 2011 8:11 |
|
 |
Marcel M
Volvo S80 2.5T 235pk aut. (2007) / Volvo C70 2.4i 170pk aut. (2008) / Suzuki V-strom 650 (2010)
|
Is me in de sportschool ook al voorgesteld, maar waag ik me toch maar niet aan... 
|
15 jun 2011 8:18 |
|
 |
Delnoy
LadaHelemaal in het zuiden.
|
Op de site staat i.d.d. leeftijd en niet datum eerste tenaamstelling. http://www.belastingdienst.nl/variabel/motorrijtuigenbelasting/motorrijtuigenbelasting-21.html#P1627_50970Ben benieuwd wat ze met je bezwaar gaan doen. Succes 
_________________________________________ Have you ever noticed that anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac?
|
15 jun 2011 8:22 |
|
 |
felix bahama 912
Porscheloos...Almkerk
|
Je moet gewoon een verzoek tot vrijstelling houderschapsbelasting indienen bij de belastingdienst, eerst even bellen, situatie uitleggen, dan heb je een contactpersoon en een afdeling waar het naar toe moet, dat scheelt enorm in de afhandeling.
Het is hier al gelukt voor een 86 er Benz van een vriend van me (datum eerste toelating feb.1987, geproduceerd volgens de wagenkarte nov.1986).
Moest wel een officiële stempel van een MB dealer op de Wagenkarte hebben.
_________________________________________ OLD PORSCHES NEVER DIE, THEY JUST GET BETTER...AND WHEN PERFECT...SELL IT.
|
15 jun 2011 10:01 |
|
 |
Marcel M
|
@ Delnoy: Thx! Ik hoop dat ze me, naar aanleiding van mijn bezwaarschrift, ook het eerste half jaar van 2011 alsnog die vrijstelling verlenen... @ felix bahama 912: Ik heb op 22 maart j.l. het verzoek gedaan, waarop door de Belastingdienst bij beschikking met dagtekening 27 juni 2011 positief is beschikt, met ingang van 23 juni 2011. Echter, in dezelfde beschikking is opgenomen dat door wetwijziging het recht op vrijstelling, in verband met wijziging van de wetgeving, per 1 januari 2012 vervalt. Is dat laatste niet in de beschikking van je vriend opgenomen en heeft hij de zekerheid verkregen dat na 1 januari 2012 de vrijstelling ook nog van toepassing blijft? Maar als ik 't goed heb gaat de vrijstelling voor zijn Benz in per of net na november 2011? In het slechtste geval zal hij een maandje vrijstelling motorrijtuigenbelasting genieten....
|
15 jun 2011 21:41 |
|
 |
felix bahama 912
Porscheloos...Almkerk
|
Heb hem net gebeld, en heeft het meteen opgezocht, er staat niets vermeld over het vervallen per 1-1-2012. Hij zal het thuis proberen te scannen (hij heeft op de zaak geen scanner, ja, ik zei al dat het belachelijk was), en dan naar mij te mailen.
_________________________________________ OLD PORSCHES NEVER DIE, THEY JUST GET BETTER...AND WHEN PERFECT...SELL IT.
|
16 jun 2011 13:27 |
|
 |
de Fiscalist
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2Den Haag
|
Ik denk dat je moet beginnen om een goed te kijken naar de teksten van de gewijzigde wet per 1 1 2012 icm de parlementaire geschiedenis. Daar ga je de bron vinden van het standpunt van de fiscus.
Alle folders, websites etc zou ik nog even links laten liggen, daar kun je geen rechten aan ontlenen.
Wat wel kan helpen is als je meerdere gelijke gevallen kunt vinden die anders (gunstiger) worden behandeld dan jij, dus een oproepjes kan geen kwaad. Wellicht dat je dit wilt bewaren tot in de beroepsfase... dat lijkt mij kansrijker dan in bezwaar.
Als je wilt, kan ik je wel helpen hiermee.
_________________________________________ Bijdrage is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet de visie van uw belastingadviseur in Den Haag
|
16 jun 2011 13:38 |
|
 |
m.vanderweerd
porsche 924 targa 1981arnhem
|
heb in de zelfde situatie gezeten maar dan om hem van 1984 om te zetten naar 1981 zoals mijn geboorte certificaat aangeeft. zoals de wet dan zegt, wie zegt die bewijst. het ligt dus aan jou zijde om te gaan bewijzen dat de auto VOOR 1 jan 1987 de weg al op is geweest. ja zal dus een zoektocht moeten beginnen naar de herkomst van de auto (bv door service boekjes etc) en dan aan kunnen tonen dat de auto bijv in 1986 is verkocht en op duits kenteken is gezet. dit wordt veel vuldig bellen naar het rdw, maar uiteindelijk moet het lukken
veel succes
gr
|
16 jun 2011 14:39 |
|
 |
Airhead
1986 C1Friesland
|
ff vraagje terzijde. Mijn 3.2 is uit april 1986 Ik heb in jan. een briefje van de belastingdienst gekregen waar ze aankondigen voorl. geen gebruik te maken van de machtiging (maandelijks de MRB af te schrijven). Daarna is er idd. niets meer afgeschreven en heb ik niets meer vernomen van de belastingdienst. Is het normaal dat je maanden moet wachten op de "eind-afrekening" en krijg ik nog een automatisch briefje dat ie vrijgesteld is van MBR; of moet ik er zolangzamerhand achteraan gaan zeuren? 
_________________________________________ Im Prinzip bist du bei dem Auto mit dem Denken schon zu langsam. [Walter Röhrl - über den 911 3.2]
|
16 jun 2011 15:45 |
|
 |
Marcel M
|
Vreemd dat de Belastingdienst aankondigt dat ze VOORLOPIG geen gebruik maken van de machtiging. De auto is immers vanaf april 2011, neem tenminste aan dat deze datum blijkt uit het kentekenregister, vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Maar zolang ze niks afschrijven is er toch niks aan de hand? @ felix bahama 912: Naar mijn mening zou er in de beschikking ook niks in moeten staan over de situatie vanaf 2012. Daarover had ze me bij afzonderlijke brief moeten informeren. Nu is het deel gaan uitmaken van een voor bezwaar vatbare beschikking. Benieuwd hoe ze daar bij bezwaar en evt. beroep mee om zullen gaan...  . Ben ook benieuwd hoe het met die Benz van je vriend gaat aflopen, maar daar komen we rond of na 1 januari 2012 pas achter. Als hij dezelfde problemen krijgt, wellicht dan inderdaad handig onze krachten met zoveel mogelijk andere gedupeerden te bundelen. @ de Fiscalist: Thx, ik hou je aanbod in gedachten! Bij mijn bezwaar (en evt. beroep) tegen het niet verlenen van terugwerkende kracht, zal ik me slechts baseren op de wet en overige rechtsbronnen. Met betrekking tot de situatie na 1 januari 2012 tevens op de parlementaire behandeling. Goed plan, die oproep tzt!!! Ga daar dan zeker gebruik van maken om de krachten, en kennis, te bundelen. Probleem leeft nml al op diverse autoforums! @ m.vanderweerd: Volgens het onderhoudsboekje is de auto geleverd op 6 mei 1987 aan VAG Autohaus Osterkamp te Aurich. Op 22 oktober 1991 is bij kilometerstand 31.150 een onderhoudsbeurt afgestempels bij hetzelfde bedrijf. Ga zo daarom een lekker stukje rijden naar Aurich; wellicht dat zij nog meer info over de auto hebben.
|
18 jun 2011 8:25 |
|
 |
m.vanderweerd
porsche 924 targa 1981arnhem
|
dan wordt het denk ik toch echt wegenbelasting betalen, ( datum eerste toelating geld en niet het productie jaar)
toch veel succes
|
18 jun 2011 17:55 |
|
 |
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Mijne is 85 maar 86 op kenteken, heb idem briefje gehad van de belastingdienst.
_________________________________________ oud is beter
|
18 jun 2011 18:55 |
|
 |
Vincent Vega
P 944 MK II,
P 993 C2,
Audi TT,
VW T2
|
Mijn is net van september 87, ik heb dus gewoon vette pech. (Toen ik de auto kocht was er nog helemaal geen sprake van afschaffing van dat belasting voordeel)
_________________________________________ *vrop*vrop*
|
19 jun 2011 13:01 |
|
 |
Airhead
1986 C1Friesland
|
Geluk is met de dommen; aldus bekeken heb je dan wel weer mazzel.  @wolf: begreep uit die brief dat eea. een gezamelijk actie vergt van RDW en belastingdienst; zal wel 2012 worden dan voordat alles admistratief afgehandeld is.
_________________________________________ Im Prinzip bist du bei dem Auto mit dem Denken schon zu langsam. [Walter Röhrl - über den 911 3.2]
|
19 jun 2011 18:20 |
|
 |
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
ik vond het ook maar een vaag briefje doch sindsdien is er geen wegenbelasting meer afgeschreven. en dus doe ik ook nix.
_________________________________________ oud is beter
|
19 jun 2011 18:39 |
|
 |
Vincent Vega
P 944 MK II,
P 993 C2,
Audi TT,
VW T2
|
Ik volg je geloof ik niet?
_________________________________________ *vrop*vrop*
|
19 jun 2011 19:06 |
|
 |
PaulusdB
964 Carrera 4 Coupé, zwart, '92Grootenbosch
|
Ditto, hiero. 
|
19 jun 2011 23:04 |
|
 |
Airhead
1986 C1Friesland
|
|
19 jun 2011 23:22 |
|
 |
Marcel M
|
Vanaf 2012 bedoel je neem ik aan? Nou, zo duidelijk is dat naar mijn mening niet. Immers, de tekst van het betreffende artikel (art. 72, lid 1, letter b Wet MB 1994) is gewijzigd per 1 januari 2012 en in de Parlementaire behandeling Belastingplan 2009 staat in de toelichting dat dit amendement een wijziging in de vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor voertuigen ouder dan 25 jaar bewerkstelligt en dat de vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor voertuigen ouder dan 25 jaar per 31 december 2011 wordt bevroren. Dus zou in mijn geval sprake moeten zijn van 'bevriezen' van de vrijstelling, want op 31 december 2011 is mijn auto ouder dan 25 jaar. Daar ga ik dus op inzetten!
|
19 jun 2011 23:39 |
|
 |
Marcel M
|
Als dat de datum is die blijkt uit het kentekenregister, dan hoef je geen pech te hebben. De vrijstelling wordt volgens de Wet MB verleend onder bij algemene maatregel van bestuur te stellen voorwaarden en beperkingen. Bedoelde nadere voorwaarden zijn neergelegd in art. 12 Uitv.besl. MB 1994 waarvan de tekst o.a. luidt dat vrijstelling van belasting voor motorrijtuigen die 25 jaar en ouder zijn wordt verleend indien zulks aan de hand van bescheiden wordt aangetoond. Als je dat kan aantonen, dan kan je dus alsnog vrijstelling aanvragen.
|
20 jun 2011 22:17 |
|
 |
Marcel M
|
Even update: Ben thans bezig boven water te krijgen wanneer mijn auto de fabriek heeft verlaten, dus de productiedatum van mijn auto. Ik ging er vanuit dat dat de 'Rechnungsdatum', 8 oktober 1985, zou zijn. Maar omdat ik daar verschillende antwoorden op kreeg, heb ik een mailtje gezonden aan Porsche AG met het verzoek mij o.a. daarover duidelijkheid te verschaffen. Kreeg een mailtje terug waarin ze me mededeelden dat ze de mail ter beantwoording hadden doorgezonden aan de Nederlandse importeur. Vandaag vernomen dat zij thans weer wachten op antwoord vanuit Duitsland. Ben me ook 's gaan verdiepen in het handelen van de afdeling Motorrijtuigenbelasting van de Belastingdienst, ook via andere autoforums. Daarop lees ik vreemde dingen, waaruit blijkt dat ze zelf niet (altijd) volledig op de hoogte zijn van de wet en regelgeving. Ben toen ook mijn eigen beschikking aan 't uitpluizen gegaan en wat blijkt: nergens in wet en regelgeving kunnen vinden dat op een 'verzoek' om vrijstelling omdat de auto ouder is dan 25 jaar bij voor bezwaar vatbare beschikking wordt beslist! De vrijstelling zou nmm uit de wet voortvloeien. Ook de mededeling dat de vrijstelling niet meer van toepassing zou zijn met ingang van 1 januari 2012 kan niet bij voor bezwaar vatbare beschikking! Naar mijn mening moet ik eerst in 2012 tegen de voldoening op eerste aangifte in 2012 bezwaar maken tegen feit dat de auto dan niet langer vrijgesteld zou zijn. Als het al zover komt dan!! Heb navraag gedaan bij de afdeling Motorrijtuigenbelasting van de Belastingdienst en kreeg van de eerste persoon te horen dat ze op elk verzoek beslist bij voor bezwaar vatbare beschikking en dat ze daarvoor opdracht had gehad. De tweede persoon zei dat het in de wet stond, maar kon desgevraagd niet aangeven WAAR het dan stond. Ik zou door een derde persoon worden teruggebeld.... Ik hoop op een voor mij gunstige reactie van Pon, want ik zal v.w.b. de productiedatum wel het bewijs moeten leveren. Ik heb in ieder geval al wel inmiddels pro forma bezwaar gemaakt tegen de voldoening op (laatste) aangifte en de uitgereikte beschikking. De bezwaarschriften zal ik thans binnen 4 weken nader moeten motiveren. Beetje een formeel technisch verhaal geworden. Maar ja, leuker en makkelijker kunnen ze het inderdaad niet maken....  Wordt vervolgd.
|
29 jul 2011 19:49 |
|
 |
Marcel M
|
De strijd is begonnen!! Heb m'n bezwaarschriften tegen de beschikking (primair tegen beslissing bij beschikking en subsidiair tegen de ingangsdatum van de vrijstelling en eindigen vrijstelling van belasting per 1 januari 2012) en tegen de laatste voldoening van motorrijtuigenbelasting op aangifte (tegen de ingangsdatum van de vrijstelling) op 1 september j.l. gemotiveerd. De oorspronkelijke bezwaarschriften had ik reeds op 21 juli ingediend. De Motorrijtuigenbelasting reageerde daarop door me eerst een ontvangstbevestiging van een verzoek om vrijstelling toe te zenden ('het computersysteem doet rare dingen, maar om het op te lossen heeft geen prioriteit...') waarin staat dat het motorrijtuig vanaf 6 mei 2011 op mijn naam staat (???) en later een ontvangstbevestiging van een bezwaarschrift dat op 26 augustus ontvangen zou zijn tegen de naheffingsaanslag/beschikking/op aangifte betaalde belasting (zelf doorstrepen wat niet van toepassing is????) van 12 september 2011 (?????). Ze zijn daar echt helemaal van slag... Ben benieuwd hoe ze mijn bezwaren gaan afdoen en motiveren. Hou jullie op de hoogte. De staatssecretaris van Financiën heeft zich inmiddels uitgelaten over de vrijstelling na 1 januari 2012, volgens hem is nu de politiek aan zet. Even afwachten hoe groot de lobbykracht van de PVV is... 
|
06 sep 2011 7:55 |
|
 |
PaulusdB
964 Carrera 4 Coupé, zwart, '92Grootenbosch
|
Kleine update van het reguliere front (hier geen bezwaren etc.).
Laatste incasso was de MRB maart van dit jaar. Toen kwam de onduidelijke brief (zie mijn eerdere bericht). Nu is deze week de MRB van april en mei van dit jaar geïncasseerd.
Datum kenteken is 30-06-1986.
Denk dat het nu dus klaar is.
|
29 sep 2011 17:08 |
|
|