Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 18 nov 2024 0:31

Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Vakantie 2012: Topgear, Pilgrim en Chesil 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Fifties Café Racer a.k.a. Black Betty
Vinkeveen
Bericht Vakantie 2012: Topgear, Pilgrim en Chesil
Zoals jullie wellicht weten ben ik dit jaar met m'n campertje naar Engeland geweest.

Ik heb 3 weken door het land van de 'petrolheads' getoerd en wat ze over de Engelsen zeggen, is absoluut waar: ze zijn gek van alles wat zich mechanisch voortbeweegt (er zijn musea die volledig zijn gewijd aan vliegtuigen, stoommachines, modelbouw, et cetera, enzovoort, enzoverder) en auto's nemen daar een prominente plaats in.

Topgear is daar wel een mooie afspiegeling van: het ultieme autoprogramma wordt opgenomen in een hangar van een vliegveld (Dunsfold Airstrip). Dunsfold wordt ook gebruikt door de Britse cineasten voor opnames in bekende films (zo zijn de vliegstunts voor bijvoorbeeld Quantum of Solace hier opgenomen).

Het is normaliter niet mogelijk om het vliegveld op te komen: je komt niet eens langs de security.

Tijdens mijn bezoek van een hele leuke Engelse oldtimershow in Cranleigh ontmoette ik iemand die werkt op Dunsfold Airstrip en die nodigde mij uit om de Airstrip eens te bezoeken met mijn campertje: een aanbod dat ik natuurlijk niet kon afslaan!

Met zijn visite-kaartje kon ik de security van het vliegveld passeren en hij heeft me vervolgens een rondleiding gegeven over het vliegveld, inclusief toegang tot het bekende Topgear-circuit. Dat lukt normaliter echt niemand en het was dan ook ongelofelijk gaaf dat ik met m'n campertje op het circuit mocht rijden...

In de Topgear-hangar:
Afbeelding

Hier wordt Topgear opgenomen. Op de vloer waren overal stickers geplakt waar de bank staat waar het 'news' wordt behandeld en waar het gesprek met de 'star in an affordable car' plaatsvindt.

Toen zijn we naar het Topgear Production Office gelopen (dat zo nu en dan ook in beeld is). Dat is gewoon aan de overkant van de straat van de hangar en is echt zo shebby als het er op tv uitziet...

Afbeelding

Natuurlijk ook even m'n campertje ervoor geparkeerd:
Afbeelding

Toen -natuurlijk- het heiligste der heiligen op: het circuit!

Eerst maar even voor de start/finish gaan staan:
Afbeelding

Toen over het circuit in m'n campertje:
Afbeelding
Afbeelding

Through Hammerhead and the time is...
klik

Aan het eind voelde ik me een beetje als hem....
Afbeelding

Echt een unieke ervaring!

Een paar dagen later waren we bij Pilgrim. Den Tanner, de eigenaar, had ons uitgenodigd en we waren dus welkom.

Toen ik de werkplaats van Pilgrim binnenliep, liep ik Den Tanner direct tegen het lijf. Hij zag er vermoeid uit en ook de werkplaats had wel z'n beste tijd gehad. Het was al snel duidelijk dat Pilgrim echt een op sterven na dood bedrijf is. Den Tanner nam de tijd voor me, al was dat eigenlijk alleen maar om zijn doopzeel te kunnen lichten: ik heb het hele verhaal van de teloorgang van Pilgrim moeten aanhoren en de werkplaats maakte een en ander wel aanschouwelijk:

Afbeelding

Afbeelding

Het kantoortje van waaruit hij zaken doet, is al net zo mistroostig (al levert het een leuk plaatje op):
Afbeelding

Buiten stonden nog een tweetal bodies: een Cobra en een Speedster.

Volgens Den Tanner zou de Speedster de volgende dag worden opgehaald, maar ik had de indruk dat die body er al een tijdje stond en ook nog wel een tijdje zou blijven staan (de kwaliteit van die body was overigens ook al erg triest):

Afbeelding

Buiten stonden de Speedster- en Cobra-mallen te verweren in weer en wind... Daar zou -naar mijn bescheiden mening- nooit meer een fatsoenlijke body uit gehaald kunnen worden.

Afbeelding

Afbeelding

Laatst bijgewerkt door Black Betty op 02 sep 2012 21:44, in totaal 1 keer bewerkt.

02 sep 2012 21:41
Profiel
Vinkeveen
Bericht Re: Vakantie 2012: Topgear, Pilgrim en Chesil
Hoe anders was dat toen ik een week later bij Chesil kwam.

Ik werd daar heel vriendelijk ontvangen door een medewerker (Peter Bailey, de eigenaar, was op vakantie) in een smetteloze werkplaats.

De medewerker was net bezig om een kit klaar te maken die door een koper zou worden opgehaald:
Afbeelding

Wat een verschil met de Speedsterbody bij Pilgrim! Deze body was héél strak: alleen nog polijsten en hij zou niet eens gespoten hoeven te worden! Echt heel hoogwaardige kwaliteit!

Ook de rest van de workshop zag er verzorgd en mooi uit:
Afbeelding

Afbeelding
(tweedehands Chesils en 'customer cars' die voor onderhoud aanwezig waren)

En hoewel het er klein was, was het er wel opgeruimd en netjes. De ruimte werd optimaal benut:
Afbeelding

En ze waren met een 'nieuw project' bezig. Chesil heeft van een originele Spyder mallen mogen maken (en een originele Spyder zelfs uit elkaar mogen halen om goede 1-op-1 mallen te kunnen maken) van een echte Spyder. De eigenaar van de originele Spyder wilde als ruil alleen wat onderdelen.

Vervolgens is Chesil op basis van die originele Spyder een unieke 1-op-1 kopie aan het bouwen van die originele spyder:
Afbeelding

Afbeelding

Oké, er zit geen 4-cam motor in, maar er is wel een super90-motor gemonteerd en een uniek 550 neusstuk op de versnellingsbak...
Afbeelding

Het was al met al een erg geslaagde vakantie. Ik heb leuke contacten opgedaan en misschien dat ik volgend jaar wel met m'n eigen Speedster de overtocht ga maken...

02 sep 2012 21:42
Profiel
a.k.a. Jurgen, ex-996 carrera coupe 3.6 ex-986 boxster 2.7 S ex-944 Type I en II
Amsterdam
Dat laatste lijkt me een goed plan voor jou! Gaaf al die foto's en ontmoetingen. De UK-burgers hebben het autohart op de juiste plek!

02 sep 2012 21:47
Profiel
Ex 964 C2 nu 'n VW T2b Pickup
Keistad
Leuk verslag :thumleft:

Ik heb een jaar in Engeland gewerkt en ze zijn daar idd helemaal gek van alles wat maar op wielen staat :!:

Een vriend van mij heeft vorig jaar nog iets proberen te bestellen bij Pilgrim, maar dat lukte niet echt. Ik begrijp na het
zien van jou foto's een beetje waarom, jammer van het bedrijf... :roll:

02 sep 2012 21:49
Profiel
964 C2
Erg leuk om te lezen en te zien :!:

02 sep 2012 21:51
Profiel
996 3.6 - 2002
Gent - België
Prachtig verhaal man, proficiat !

Blijf op de hoogte van alles wat me bezighoudt :
http://www.RUFIE.be

02 sep 2012 23:06
Profiel WWW Facebook 
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Nice Story :thumleft: .. en het verhaal achter de spyder wekt m'n interesse :wink:

02 sep 2012 23:14
Profiel WWW Facebook 
Mooi verhaal Speedy356 8)

02 sep 2012 23:30
Profiel
Vinkeveen
Olaf schreef:
Nice Story :thumleft: .. en het verhaal achter de spyder wekt m'n interesse :wink:

Wat had je willen weten?

02 sep 2012 23:49
Profiel
Moderator
911 Carrera S
Alles :wink:

Hoe, Wat & Waar .. en of het op NL kenteken te krijgen is (zou zijn) ..

03 sep 2012 0:01
Profiel WWW Facebook 
Vinkeveen
Tja... Heb je even?

Het betrof een witte Spyder (die ooit blauw schijnt te zijn geweest) van een Ierse eigenaar die zijn Spyder ter beschikking heeft gesteld om mallen van te maken, foto's van te maken en maten van op te meten. De betreffende spyder had een nogal lelijk ogende rolkooi (ik heb foto's gezien van het origineel) en werd nog ingezet tijdens klassieke races. Ze hebben echt alles mogen doen met die Spyder: onderdelen eraf schroeven, alles demonteren en zelfs onderdelen eraf slijpen om goede mallen te kunnen maken. Daarna hebben ze alles weer in elkaar geschroefd, gelast, et cetera en zijn ze met alle verzamelde gegevens aan de slag gegaan.

Elke popnagel, schoef, moer etcetera zit bij deze replica dus op de juiste plek. De auto wordt (net als het origineel) helemaal uit alu vervaardigd en ze hebben nu mallen voor zo'n alu spyder die precies gelijk zijn aan de mallen voor/van een originele.

Als de auto straks klaar is, zal deze zo'n 150.000 pond moeten gaan opleveren...

03 sep 2012 0:09
Profiel
Moderator
911 Carrera S
Speedy356 schreef:
Tja... Heb je even?

:thumright:

Speedy356 schreef:
Als de auto straks klaar is, zal deze zo'n 150.000 pond moeten gaan opleveren...

Hopelijk zijn ze niet te snel klaar - ik ga vast wat harder sparen ....

03 sep 2012 8:12
Profiel WWW Facebook 
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Zeg Speedy wat heb je toch met Peugeot, was al een keertje bij je langs en toen had je een fraaie 404 :salut:

03 sep 2012 10:01
Profiel
Cayman S 2009, 924 1977
leuk verslag hoor, geweldig om te lezen! :thumleft:

03 sep 2012 16:21
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 14 berichten ]