Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 17 nov 2024 14:42

Antwoord op onderwerp  [ 82 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Wegenbelastingvrij 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
ex 911 3.2 1987 ex 987.1 S 3.2 2005 981 S 3.4 Boxster
's-Hertogenbosch
Bericht Wegenbelastingvrij
ralf996 schreef:
Wimpie67 schreef:
ralf996 schreef:
Als ik een 3.2 neem moet het sowieso een pre 1987 zijn. Vanaf de 7e heb ik een paar dagen wat tijd, dan hoop ik ergens een slag te kunnen slaan!

Waarom eigenlijk, vanwege belastingvrij??

Jep. de prijzen verschillen nu nog niet enorm, maar ik verwacht dat dat nog wel gaat komen.
Dan heb je dus of dat de prijzen van de pre 1987 omhoog gaan, of de post 1987 omlaag(waarschijnlijk het laatste).
Heb ik liever geen mrb en hogere restwaarde

Ik betaal 4 tientjes belasting per maand (voor de maanden dat ik rijd). Stel dat je 4 maanden per jaar schorst dan heb je 't dus over EUR 320,00 per jaar. Hoeveel meer is een pre'87-er daarvoor dan waard? De meerwaarde lijkt me zeer beperkt. Het lijkt me véél belangrijker je te richten op de staat en specs van het aangebodene in plaats van wel of niet wegenbelastingvrij.

Als wel of geen wegenbelasting hoeven betalen het verschil moet maken bij de aanschaf van een Porsche, denk dan heel goed na of je er dan überhaupt wel aan zou moeten beginnen...

23 feb 2011 12:18
Profiel
PorscheForum Super Junkie
ex 996 4s, 993 c2 en 964 c2 tip
Weert
Bericht Re: Koopjes van het ogenblik - Deel VI
Ik hoef me er absoluut geen zorgen over te maken, maar op termijn verwacht ik dat de belastingvrije beter hun waarde zullen gaan behouden. Geloof mij, de mrb gaat de komende jaren flink omhoog, en regelingen zoals rekeningrijden zullen op termijn ook wel komen, dan is een belastingvrije wagen wel zo fijn.

23 feb 2011 12:50
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Rekeningrijden lijkt me prima. Dan wordt zo'n auto waarmee je relatief weinig rijdt alleen maar goedkoper!

23 feb 2011 15:10
Profiel
Weert
Ik ga vanaf komend jaar elke week 5x op en neer naar Tilburg moeten. Ben er nog niet uit of ik dat ga doen met een zuinige diesel of een leuke wagen, maar juist voor die groep is zo'n wagen dan wel weer leuk :mrgreen:

23 feb 2011 15:18
Profiel Facebook 
PorscheForum Junkie
El René schreef:
Rekeningrijden lijkt me prima. Dan wordt zo'n auto waarmee je relatief weinig rijdt alleen maar goedkoper!

Amén! Vooral wanneer je meerdere auto's hebt een veel beter systeem.

Alleen moeten ze het niet middels een spionage-kastje in de auto doen...
BMW M5 2001

23 feb 2011 15:51
Profiel
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht Re: Wegenbelastingvrij
Ik ga me pas echt zorgen maken als mijn 3.2 uit 1989 zonder kat belast gaat worden op basis van emissie.
Tot nu toe vind ik de MRB totaal geen issue voor deze auto.

Technisch heb ik veel liever een 1987-89 er dan een oudere 3.2 voor die paar tientjes verschil.
Als de MRB bepalend is voor het wel of niet rijden van een Porsche, dan moet je er eigenlijk bij voorbaat maar helemaal niet aan beginnen.

Uiteindelijk gaan we ze toch allemaal een keer ombouwen naar elektromotoren :-)

23 feb 2011 15:58
Profiel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616
Uden
ralf996 schreef:
zuinige diesel of een leuke wagen

het een sluit het ander zeker niet uit tegenwoordig.....en geloof me, als je 5x in de week hetzlefde traject moet rijden wil je ook af en toe gewoon lekker comfortabel zitten. Ik rijd al jaren ettelijke malen in de week Uden - Den Haag, moet er niet aan denken om dat met de Porsche te moeten doen....

23 feb 2011 16:38
Profiel
PorscheForum Rakker
^^^^ Deze ^^^^
Amsterdam
Ik reed al 3 jaar Amsterdam - Den Haag in een Boxster. Zou niet anders willen :)

23 feb 2011 16:44
Profiel
Weert
Nogmaals, wel of geen mrb maakt me in principe ook niet echt uit, dat is inderdaad tientjeswerk. Ik zal mijn eerdere uitspraak herformuleren; Ik heb liever een pre 1987, maar mocht er zich een mooie kans voordoen dan ga ik die zeker niet voorbij.
Een mooie 964 of 993 is ook een optie, en die zijn per definitie niet mrb vrij, dus daar gaat het niet om.

Wat betreft de discussie goedkope/zuinige diesel vs leuke auto. Ik moet een afweging gaan maken.

Als ik voor een goedkoop dieseltje ga dan pak ik waarschijnlijk de polo 1.2 tdi bluemotion (of de lupo 1.2).
Als ik voor een luxe diesel ga wordt het waarschijnlijk iets van een a4/a5 3.0 diesel.
Als ik voor een fun auto ga wordt het een porsche of audi s6.

Als ik snel reken komt het per maand op zo'n verschil van 500 euro als ik de 1.2 tdi vergelijk met de andere opties.

23 feb 2011 17:12
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
^^^^ Deze ^^^^
Amsterdam
Een s6 fun? booring :)

23 feb 2011 17:14
Profiel
Weert
geloof mij, lekkere uitlaat eronder schroeven en gaan, (voor juiste prijs is s4,s5,s8 natuurlijk ook optie)

23 feb 2011 17:24
Profiel Facebook 
PorscheForum Junkie
sandelow schreef:
Een s6 fun? booring :)

Amén nummer 2! Perfectie maakt saai.........
BMW M5 2001

23 feb 2011 17:55
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Wimpie67 schreef:
Ik betaal 4 tientjes belasting per maand (voor de maanden dat ik rijd). Stel dat je 4 maanden per jaar schorst dan heb je 't dus over EUR 320,00 per jaar..

Dat is het schoolvoorbeeld met maar 1 Porsche :wink:

Ik heb er 1 die houderschapsvrij is - en dat is toch wel fijn .. jammergenoeg kost schorsen dan toch ook wel weer geld voor zo'n oudje. Voor de andere(n) betaal ik gewoon het hele jaar houderschapsbelasting .. je weet namelijk maar nooit waneer het lekker weer is om 'n rondje te gaan toeren :wink:

-- in sommige delen van Amerika & Canada kan je op 1 kenteken meerdere auto's rijden .. dat zouden ze hier in Europa ook maar 'ns door moeten voeren. Je kan er tenslotte toch maar in 1 tegelijkertijd rijden :|

Citaat:
Nogmaals, wel of geen mrb maakt me in principe ook niet echt uit, dat is inderdaad tientjeswerk.

Voor zo'n dikke A4 diesel is dat toch elke maand wel even slikken, Ralf :idea:

23 feb 2011 18:24
Profiel WWW Facebook 
Omg. Amsterdam
Olaf schreef:
Voor de andere(n) betaal ik gewoon het hele jaar houderschapsbelasting .. je weet namelijk maar nooit waneer het lekker weer is om 'n rondje te gaan toeren :wink:

+1... ik wil ook rijden wanneer het lekker weer is en niet afhankelijk zijn of ik de staat wel of niet gesponsord heb, dan maken die 5 tientjes de maand ook niet uit! :drive: :drive:

23 feb 2011 18:49
Profiel
PorscheForum Rakker
Amersfoort. 996.
Maar wordt daarom het rekeningrijden niet interessant voor ons. Je betaald per km en de MRB vervalt. Of zie ik iets over het hoofdje...

23 feb 2011 20:22
Profiel
Moderator
911 Carrera S
HJDB3.2 schreef:
Of zie ik iets over het hoofdje...

Waarschijnlijk wel .. maar dat merken we vast en zeker pas als het RR ingevoerd is :|

23 feb 2011 20:31
Profiel WWW Facebook 
Weert
Als rekeningrijden wordt ingevoerd wordt elk huishouden voor 150 euro belast door de provincie om het verlies aan inkomsten te compenseren, maar dat vertellen ze er nooit bij.

Olaf: ik weet dat het duur is, de a6 kost 1700mrb per jaar, daarom prefereer ik een 1.2tdi (mrb vrij) of een porsche, maar een a4/a6 is natuurlijk wel meer luxe voor langere trajecten. Elk voordeel....

23 feb 2011 20:36
Profiel Facebook 
Moderator
911 Carrera S
ralf996 schreef:
Als rekeningrijden wordt ingevoerd wordt elk huishouden voor 150 euro belast door de provincie om het verlies aan inkomsten te compenseren ..

.... per maand, per kwartaal of per jaar :?: :roll:

23 feb 2011 20:48
Profiel WWW Facebook 
Lada
Helemaal in het zuiden.
http://www.oldtimernederland.nl/info/motorrijtuigenbelasting.html

Toekomst vrijstelling
De belastingvrijstelling voor oldtimers wordt per 1 januari 2012 bevroren (ooit de beoogde ingangsdatum van de kilometerheffing). Alle voertuigen die op dat moment 25 jaar en jonger zijn (vanaf 1 januari 1987) zullen dan niet meer voor de belastingvrijstelling in aanmerking komen. Het ziet er nu naar uit dat de kilometerheffing er per 2012 (nog) niet komt. De bevriezing-regel is daarbij nog niet van de baan. Dit zou betekenen dat er dan weer belasting moet worden betaald voor de voertuigen van 1987 en jonger.

De belangenvereniging voor oldtimers (FEHAC) stelt zich op het standpunt dat de bevriezing gekoppeld was aan de invoering van de kilometerheffing en dat als deze geen doorgang vindt ook de vrijstelling met een glijdende bouwjaargrens weer zijn intrede zou moeten maken. De FEHAC gaat zich hiervoor hard maken bij een nieuw kabinet.

23 feb 2011 22:27
Profiel
Lada
Helemaal in het zuiden.
Van de belastingdienst zelf:

http://www.belastingdienst.nl/variabel/motorrijtuigenbelasting/motorrijtuigenbelasting-21.html#P1627_50945

Vrijstelling voor personenauto's van 25 jaar en ouder
Personenauto's van 25 jaar en ouder zijn vrijgesteld voor de motorrijtuigenbelasting. Als u een personenauto hebt gekocht die ouder is dan 25 jaar, krijgt u van ons automatisch bericht van deze vrijstelling. Als u niet automatisch bericht krijgt, terwijl u denkt dat u in aanmerking komt voor deze vrijstelling, moet u een verzoek bij de Belastingdienst/Centrale administratie indienen waarin u aantoont dat de personenauto inderdaad 25 jaar of ouder is. U kunt hiervoor het (buitenlandse) kentekenbewijs, een keuringsrapport of een ander bewijsstuk gebruiken.

In verband met de toegenomen rijwaardigheid van moderne personenauto's, zijn er steeds meer oudere personenauto's die - op reguliere basis - van de weg gebruikmaken. Daarom wordt deze vrijstelling per 31 december 2011 bevroren. Dat betekent dat personenauto's die op die datum 25 jaar of ouder zijn onder de vrijstelling blijven vallen. Personenauto's die op 31 december 2011 jonger zijn dan 25 jaar, kunnen geen gebruik meer maken van deze vrijstelling.

23 feb 2011 22:30
Profiel
Weert
Delnoy schreef:
http://www.oldtimernederland.nl/info/motorrijtuigenbelasting.html

Toekomst vrijstelling
De belastingvrijstelling voor oldtimers wordt per 1 januari 2012 bevroren (ooit de beoogde ingangsdatum van de kilometerheffing). Alle voertuigen die op dat moment 25 jaar en jonger zijn (vanaf 1 januari 1987) zullen dan niet meer voor de belastingvrijstelling in aanmerking komen. Het ziet er nu naar uit dat de kilometerheffing er per 2012 (nog) niet komt. De bevriezing-regel is daarbij nog niet van de baan. Dit zou betekenen dat er dan weer belasting moet worden betaald voor de voertuigen van 1987 en jonger.

Lees dat stuk eens aandachtig door, want het klopt niet :bang:

23 feb 2011 23:03
Profiel Facebook 
Ralf, jij als aankomend jurist, wat klopt er niet?....

23 feb 2011 23:05
Profiel
PorscheForum Junkie
1986 C1
Friesland
Of ze gaan in NL eens richting Duits stelsel; waar onderscheid wordt gemaakt tussen echte klassiekers en oude MB´s W126 die dood worden gereden door vrekken/hippies.
Maar dat zal wel te ingewikkeld zijn voor de gemiddelde treinrijdende, Prius aspirerende, beslisambtenaar.

NB1. €320 per jaar besparen op MRB is bij een renteniveau van 4% een prijsverschil, met 1987 en later modellen, waard van €8000 :wink:

NB2. Nog 2 maandjes :ba:

23 feb 2011 23:11
Profiel
Weert
Er moet nu ook belasting worden betaald voor 1987 en jonger. Wat ze voorstellen is om die bevriezingsregel van tafel te vegen omdat het rekeningrijden ook van tafel is (iig op dit moment). Dit zou inhouden dat de 25 jaar regel weer volledig van kracht wordt, en dat er juist geen belasting meer betaald hoeft te worden voor 1987 en jonger, zolang ze maar 25 jaar of ouder zijn.

23 feb 2011 23:17
Profiel Facebook 
Weert
bully schreef:
Ralf, jij als aankomend jurist, wat klopt er niet?....

En niet te vergeten fiscalist he :wink:

23 feb 2011 23:21
Profiel Facebook 
Antwoord op onderwerp   [ 82 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende