Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 17 nov 2024 7:34

Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ] 
start & stop systeem zinvol? 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
997 4S cabrio ex 964 cabrio 92 midnight blue
Bericht start & stop systeem zinvol?
Ik rij sinds 4 maanden in mijn DD (opel insignia sport tourer) met het nu wel bekende start & stop systeem. Buiten dat ik het als erg vervelend vind dat de motor steeds afslaat, en dat dan tevens de airco ook stopt ,vraag ik mij eigenlijk af, of het nu echt zin heeft(uitstoot vermindering ). Het lijkt me trouwens ook dat zo'n startmotor wel heel erg snel stuk gaat, met iedere keer weer opnieuw starten.
Was is jullie mening/ ervaring?

MOD: VERPLAATST NAAR: DISCUSSIE OVERIGE ZAKEN

29 okt 2012 22:17
Profiel
PorscheForum Junkie
ex 996 Carrera 4S ex 993 Carrera S ex 3.2 Carrera
West-Vlaanderen
Bericht Re: start & stop systeem zinvol?
Bij mij stopt de airco (althans hij blijft koude lucht blazen) niet, maar als ik langer stil sta gaat de auto meestal weer uit zichzelf starten om de airco weer koud te maken.

Het zal wel milieuvriendelijker zijn, anders zouden al die automerken dat nooit op hun auto's bouwen. Het slaat toch nergens op als je het milieu aspect wegneemt. Tenzij je langer stil staat.

Maar ik heb me wel altijd afgevraagd hoe het zit met die keren dat de motor stopt en dat je binnen een paar seconden weer moet vertrekken. Kan de motor op zo weinig brandstof terug starten dat het milieuvriendelijker is om de motor af te leggen voor die korte tijd, dan dat de motor gewoon zou blijven doorgaan?

29 okt 2012 22:26
Profiel
PorscheForum Rakker
In de spits staan hier in de stad (rotterdam) autos vaak langer dan 10 seconden stil voor stoplichten etc. Ik durf wel te garanderen dat wanneer elke auto is uitgerust met een start/stop systeem dat een heleboel overbodige uitstoot scheelt.

In het boekje van mij staat geloof ik ergens dat start/stop echt zinvol is als je langer dan 10 seconden stil staat, en na een minuut op 3 start de auto vanzelf weer. Echter is de koppeling dusdanig zwaar dat je zo ongeveer wordt gedwongen om te ontkoppelen.

Of de systemen lang genoeg mee gaan zal moeten blijken. Overigens is het bizar dat dit soort logische dingen nu pas worden toegepast.

29 okt 2012 22:35
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2 - zwart - MY1992
Ik heb sinds kort een Toyota Prius Plug-In als daily driver. Waar zo'n start-stop bij andere auto's alleen voor de uitstootcijfers is gemonteerd, is het bij een Prius echt onderdeel van de opzet. Een Prius heeft sowieso al een electrisch aangedreven airco , stuur- en rembekrachtiging die het dus gewoon blijven doen als je benzinemotor niet draait. En de startmotor is één van zijn twee electromotoren, en die zijn zo krachtig dat de benzinemotor binnen no-time draait. Je merkt het nauwelijks. Plus dat mijn Plug-In gewoon electrisch wegrijdt en als je veel gas geeft de benzinemotor vervolgens pas start. Je hoeft dus niet te wachten met rijden totdat de benzinemotor is gestart zoals bij die halfbakken start-stop systemen van niet-hybrides.

Voor mij is het qua milieutechniek: Prius all the way. Op de terugweg uit Duitsland dit weekend toch ook nog 187 op de teller gehad, dus hij rijdt best wel een beetje door. En gemiddeld over de trip van 1400km 1-op-17,5 met een gemiddelde snelheid van 98km/u inclusief files door Berlijn. Voor zo'n gemiddelde snelheid rijd je als je wel door kunt rijden continu 150-160-170, dus dan is 1-op-17,5 erg mooi.

29 okt 2012 22:43
Profiel
Cayman S 2009, 924 1977
het evt snel kapot gaan van een startmotor weegt blijkbaar niet op tegen de lagere emissie-uitstoot en de daarbij behorende lagere BPM.
dat het onderhoud van deze auto's (iets?) hoger zal zijn ivm een auto zonder dit soort systemen, heeft tot op heden er niemand van weerhouden om zo'n wagen aan te schaffen. Wie vergelijkt er nu bij het kopen van een nieuwe middenklasser naar de onderlinge onderhoudsprijzen? de leaserijder sowieso niet en het is maar de vraag of men al weet wat het aan extra onderhoud/reparaties zal vragen. De tijd zal het leren......

(zie nu al voor me op de voorpagina van de Autoweek 2015 :IS EEN START?STOP-SYSTEEM EIGENLIJK WEL ZO VOORDELIG VOOR DE PORTEMONNEE? WIJ MAKEN NA 3 JAAR RIJDEN DE BALANS VOOR U OP")

29 okt 2012 22:46
Profiel
997 GTS C2 cabrio '11 zwart ex 964 Jubi #445 '93 viola ex 996TT '03 zwart ex 993 TT '98 ex 993 cabrio '94 ex 997 C2 '05
vlakbij de Koekstad....
Heb het op mijn DD, bmw 320 EDE, ook zitten, en ben er eigenlijk best aan gewend inmiddels. Heel zelden is het irritant, als je net weer snel wilt optrekken om ergens nog even voor langs te kunnen, is hij net afgeslagen... Verder vind ik het prima en laat ik het systeem meestal zijn werk doen, je kunt het ten slotte ook uitzetten.

29 okt 2012 22:49
Profiel
frankv schreef:
Voor mij is het qua milieutechniek: Prius all the way. Op de terugweg uit Duitsland dit weekend toch ook nog 187 op de teller gehad, dus hij rijdt best wel een beetje door. En gemiddeld over de trip van 1400km 1-op-17,5 met een gemiddelde snelheid van 98km/u inclusief files door Berlijn. Voor zo'n gemiddelde snelheid rijd je als je wel door kunt rijden continu 150-160-170, dus dan is 1-op-17,5 erg mooi.

187?
Dan ga ik naar vierde :drive:
6 liter op 100 km is echt niet zo fantastisch hoor, I hate to rain on your parade, en er zijn filmpjes genoeg die auto's laten zien met een pak meer PK's dan de gesofisticeerde, batterij meesleurende Prius die dan ook nog eens minder verbruiken.

29 okt 2012 22:55
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
frankv schreef:
Voor mij is het qua milieutechniek: Prius all the way.

Jammer dat d(i)e Prius alleen "commercieel" z'n steentje bij draagt aan een beter milieu .... want per saldo richt deze meer schade aan het milieu dan menig andere "niet-milleu-vriendelijke" auto ...

29 okt 2012 23:00
Profiel WWW Facebook 
Porsche 911 2003
Waterland
Ik heb ook een start-stop systeem op mijn 964: als ik naar mijn werk rij, start de motor, tijdens mijn werk staat hij heel veel uren uit, en als ik weer terug rij, dan doet ie het gewoon weer (ook de airco!). En thuis gaat het stop-systeem weer in werking

Zonder alle files en oponthoud, zou een dergelijk systeem totaal overbodig zijn. Dus door nalatigheid van de overheid wordt het milieu ernstig en onnodig belast, en denkt men dat een start-stop-systeem een bijdrage levert aan het milieu. Daarbij zetten de meeste automobilisten dit systeem uit, dus doelstelling gemist.

29 okt 2012 23:21
Profiel
997 4S Cabrio ex. 993 4S, ex. 964 C4, ex. 968
Nederland
Heb het op mijn BMW 528 ook echter inclusief automatische rem (automaat) als de motor afslaat, dus dat is wel praktisch. Je moet er aan wennen dat wel. Slaat binnen no time weer aan, maar heeft natuurlijk wel enige vertraging.
Bij mij blijft de airco gewoon aan trouwens.

29 okt 2012 23:40
Profiel
PorscheForum Rakker
Ben benieuwd hoe dat stop en go functioneert als de auto's een aantal jaren rondrijden. Heb zo het idee dat startmotoren en op langere termijn de versnellingsbakken het bovengemiddeld gaan begeven. Mocht het ooit in mijn volgende auto aanwezig zijn, dat zet ik het systeem uit.

29 okt 2012 23:53
Profiel
Ja, dat doe ik dus nu ook steeds het systeem maar handmatig uitzetten. Echter kan je met die knop het systeem niet permanent uitzetten.

29 okt 2012 23:57
Profiel
3.2S
010
Bij mij zit het er ook op en het stoort mij niet (Audi A4). Ik denk dat het wel iets zuiniger is. Ik heb ook niet het idee, dat ik meer tijd nodig heb om op te trekken. Na 4 maanden zou je er wel aan gewend moeten zijn. Mijn vraag is, waar erger jij je aan?

Er is ook nog een voordeel. Slaat je motor een keertje af, dan gaat tie automatisch weer aan.

30 okt 2012 1:17
Profiel WWW
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Maba44 schreef:
Ben benieuwd hoe dat stop en go functioneert als de auto's een aantal jaren rondrijden. Heb zo het idee dat startmotoren en op langere termijn de versnellingsbakken het bovengemiddeld gaan begeven.

VW had dit al jaren terug als proef en het starten ging toen via de dynamo (soort dynostarter) zodat de startmotor niet teveel wordt gebruikte en de ANWB reed er mee proef.
Weet niet hoe het starten tegenwoordig gaat, startmotor of dynostarter :?:
Kreeg vorige week een nieuwe 1 serie mee en sloeg ook steeds af voor het stoplicht :?

30 okt 2012 1:32
Profiel
PorscheForum Rakker
Voor zover ik weet zijn de startmotoren kwalitatief beter bij een start stop systeem. Zouden dus net zo lang meegaan als een cheapo startmotor. De accu zal ook wel wat zwaarder zijn denk ik. Start stop is zinvol als je vaak stilstaat tijdens het rijden.......wat een rare contradictie :scratch: o ja en tijdens de testcyclus natuurlijk, die niemand hier dagelijks rijd!
Zou niet graag startstop op de Porsche gebruiken, dan sta ik te vaak stil :drive:

30 okt 2012 2:13
Profiel
PorscheForum Rakker
987 Boxster S
070
Wij rijden al ruim vier jaar met een Smart met start/stop (MHD). Werkt prima, hoort gewoon bij de auto en past natuurlijk bij het type versnellingsbak (immers een soort tiptronic :mrgreen:). Went snel. Ik maak me geen illusies over de invloed op het verbruik, dat is bij de Smart in de stad sowieso niet bijzonder. Uiteraard is de MHD gewoon bedoeld om de uitstootscijfers een aantal gram aan de goede kant van het energielabel te krijgen.....

30 okt 2012 7:00
Profiel
Moderator
PF #57
heb op mijn mini cooper s works ook een startstop systeem. moest er aan wennen. is vast niet voor het milieu daar verder niks aan die auto milieuvriendelijk is. oja, en het systeem werkt ook niet als ik geen gordel om heb :cheesy:

30 okt 2012 22:04
Profiel
barolo schreef:
Bij miij de vraag is, waar erger jij je aan?

Als die afslaat vooral als het koud is verwarmt die ook niet meer dus. En bij een warme dag voor het stoplicht of in een file geen koude airco lucht meer!

30 okt 2012 23:32
Profiel
718 Cayman S
Loosdrecht
Start stop is volgens mijn info alleen maar ontwikkeld om aan de uitstootciteria in de stad-test-cyclus te voldoen. Bij mijn wagen werkt het alleen als ik de koppeling los laat en de versnellingsbak in zijn vrij heb. Dus ik hou mijn koppeling altijd ingetrapt bij het stoplicht. Ik vind het helemaal niets toevoegen, dat start-stoppen.

31 okt 2012 0:19
Profiel
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.
Nieuwerkerk a/d IJssel
Het roept bij mij herrinneringen op aan de oude fiesta van mijn schoonmoeder waar ik wel eens in reed.
Die sloeg ook nog wel eens spontaan af bij een stoplicht of zomaar midden op een kruising :pale:

31 okt 2012 0:30
Profiel
Moderator
PF #57
Bij mij ook. Het werkt alleen als je je gordel om hebt, koppeling los en auto in zijn vrij. Oja, en je moet stilstaan :lol:
Maar je kan dat systeem ook gewoon uitzetten, dan heb je nergens last van. Ik vind het niet heel irritant, maar ben er ook nog steeds niet echt aan gewend....

31 okt 2012 7:49
Profiel
Cayman S MKII Speedgelb Cayenne 957 3.6 Crystal Silber Met. Stromer ST1 Platinum
Ewout schreef:
Het roept bij mij herrinneringen op aan de oude fiesta van mijn schoonmoeder waar ik wel eens in reed.
Die sloeg ook nog wel eens spontaan af bij een stoplicht of zomaar midden op een kruising :pale:

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Een start-stop systeem is zeker zinvol omdat zoals eerder hier al vermeld is dat er een gunstig energie-albel aan gegeven kan worden en wij minder hoeven te betalen bij aanschaf. Of het in de praktijk echt zoveel scheelt is onwaarschijnlijk maar alle beetjes helpen zeker als dit in de portemonnee scheelt. Toch?

31 okt 2012 8:29
Profiel WWW Facebook  Twitter 
3.2S
010
Ik heb nog eens extra zitten opletten op het start - stop systeem van de Audi. Ik vind het zelfs vervelend alstie niet automatisch stopt of halverwege toch aanslaat. Er zit overigens een knop op om dit mechanisme uit te zetten.

05 nov 2012 20:33
Profiel WWW
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.
Nieuwerkerk a/d IJssel
Koop toch een jaguar, dan heb je dit soort onzin niet :wink:

05 nov 2012 20:52
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Rad911 schreef:
Dus ik hou mijn koppeling altijd ingetrapt bij het stoplicht.

Afhankelijk van je (eigen) bouwjaar heb je dat ook zo geleerd met (rij)lessen :wink:

ik moet echt verder dan nummer 3 in de rij staan - wil ik 'm in z'n vrij zetten .. en ook dan slaat m'n van gele milieu sticker voorziene A4 ook niet af :wink:

05 nov 2012 21:59
Profiel WWW Facebook 
Antwoord op onderwerp   [ 25 berichten ]