Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 13:35

Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Bizar: Peugeot 404 'plots' plus aan massa! Advies gevraagd! 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Fifties Café Racer a.k.a. Black Betty
Vinkeveen
Bericht Bizar: Peugeot 404 'plots' plus aan massa! Advies gevraagd!
Ik rijd al jarenlang met heel veel plezier rond met m'n éminence grise: een Peugeot 404 Berline uit 1962.

Afbeelding

Nu heb ik jarenlang een radio in de auto gehad en die speelde ook gewoon. Tot een jaartje of 3 geleden: toen stopte de radio er opeens mee. Ik had geen tijd om de radio na te laten kijken tot vorig jaar. Toen is de radio nagekeken en hij kwam terug met de mededeling dat er met de radio helemaal niets mis was... :shock:

Vervolgens heb ik afgelopen zomer geprobeerd om de radio weer aan het spelen te krijgen in de auto, maar dat lukte niet. :? Ik dacht nog 'hoe moeilijk kan het zijn?': plus aan plus, een massadraadje aan de radiobehuizing, de antenne d'rin en de speakers aansluiten... Maar: de radio gaf geen sjoege... :(

Thuis een proefopstellinkje gefabriekt en de radio aangesloten aan een losse accu, een speakertje eraan en een antenne erin en verd*md: de radio speelde!

Dus ik dacht weer 'inbouwen kan dan ook niet zo moeilijk zijn?': plus aan een plus en een mindraad van de massa aan de min van de radio en spelen maar... Maar nee hoor: nog steeds geen geluid! De radio werd aan de achterkant wel erg warm :? :? :? Dus meteen weer losgekoppeld en weer aan de proefopstelling. Op de proefopstelling deed de radio het weer als vanouds :shock: :shock:

Toen weer naar de auto en aangesloten. Toen viel mij op dat als ik de antenne in de radio stopte de mindraad als een gek begon te vonken! :shock: :shock: :shock:

Ik snapte er helemaal niets van...