Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 13:35

Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Bizar: Peugeot 404 'plots' plus aan massa! Advies gevraagd! 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Fifties Café Racer a.k.a. Black Betty
Vinkeveen
Bericht Bizar: Peugeot 404 'plots' plus aan massa! Advies gevraagd!
Ik rijd al jarenlang met heel veel plezier rond met m'n éminence grise: een Peugeot 404 Berline uit 1962.

Afbeelding

Nu heb ik jarenlang een radio in de auto gehad en die speelde ook gewoon. Tot een jaartje of 3 geleden: toen stopte de radio er opeens mee. Ik had geen tijd om de radio na te laten kijken tot vorig jaar. Toen is de radio nagekeken en hij kwam terug met de mededeling dat er met de radio helemaal niets mis was... :shock:

Vervolgens heb ik afgelopen zomer geprobeerd om de radio weer aan het spelen te krijgen in de auto, maar dat lukte niet. :? Ik dacht nog 'hoe moeilijk kan het zijn?': plus aan plus, een massadraadje aan de radiobehuizing, de antenne d'rin en de speakers aansluiten... Maar: de radio gaf geen sjoege... :(

Thuis een proefopstellinkje gefabriekt en de radio aangesloten aan een losse accu, een speakertje eraan en een antenne erin en verd*md: de radio speelde!

Dus ik dacht weer 'inbouwen kan dan ook niet zo moeilijk zijn?': plus aan een plus en een mindraad van de massa aan de min van de radio en spelen maar... Maar nee hoor: nog steeds geen geluid! De radio werd aan de achterkant wel erg warm :? :? :? Dus meteen weer losgekoppeld en weer aan de proefopstelling. Op de proefopstelling deed de radio het weer als vanouds :shock: :shock:

Toen weer naar de auto en aangesloten. Toen viel mij op dat als ik de antenne in de radio stopte de mindraad als een gek begon te vonken! :shock: :shock: :shock:

Ik snapte er helemaal niets van...

Dus maar eens bij een kennis geïnformeerd wat dat zou kunnen zijn. Aangezien die nogal in de Britse klassiekers zit, zei hij direct dat het erop leek dat mijn auto -kennelijk- met de plus aan de massa geschakeld zou zitten. Ik heb hem eerst voor gek verklaard, omdat het om een Peugeot gaat en dat de radio eerst gewoon gespeeld had... Ik begon toch wel erg te twijfelen, dus ik heb vanavond een en ander maar eens gecheckt en verd*md: volgens mij had/heeft hij gelijk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb geen idee wanneer en door wie dit zo is aangesloten. Volgens mij wás de auto altijd al min-aan-massa geschakeld. Ik heb nog even zitten denken wat er een jaar of 3 à 4 geleden aan de auto is gedaan en wie de plus en min omgewisseld zou kunnen hebben, maar ik heb geen idee... :scratch:

Ik kan me van de andere kant ook niet voorstellen dat de auto altijd al zo geschakeld was. Zeker als ik bedenk dat ik deze radio zelf een jaar of 8 geleden zelf heb ingebouwd en dat deze radio jáááren lang 't gewoon heeft gedaan...

Bizar is ook dat van de sigarettenaansteker de laatste 3 jaar steeds de zekering eruit klapte en ik deze dus niet (meer) kon gebruiken. Vóór die tijd heb ik die sigarettenaansteker gewoon gebruikt en heb ik diverse apparaten ermee opgeladen (mobiele telefoons etc.).

Vraag: Kan ik nu gewoon de twee dikke kabels 'omwisselen' om de auto weer -zoals het hoort- min via massa te schakelen?

Moet ik daarbij ergens aan denken? Zijn er dingen die -als ik de auto 'ompool' stuk (kunnen) gaan of anders gaan functioneren?

Deze auto is technisch heel 'simpel'. Er zijn maar 4 zekeringen in deze auto, er is een ouderwetse gelijkstroomdynamo en een 'ouderwetse' ontsteking met puntjes en een bobine. Oh ja: er is wel een LPG-installatie.

Het vreemde/bizarre is dat alles nu gewoon functioneert, terwijl het toch niet goed is aangesloten...

Laatst bijgewerkt door Black Betty op 07 okt 2014 9:16, in totaal 3 keer bewerkt.

07 okt 2014 8:49
Profiel
>> 911 2.7 1977 << ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82
> Groningen PF #4 <
Bericht Re: Bizar: Peugeot 404 'plots' plus aan massa! Advies gevraa
'Bijna' alles....

Geen idee. Opmerkelijk dat je ook geen voorval uit het verleden kunt koppelen aan het 'omschakelmoment'. Ik blijf het draadje volgen.

BTW gave auto, zo'n 404. Ik ben zelf weg van de 403 Break.

07 okt 2014 9:08
Profiel
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2
Leiden
Is de accu er wellicht uitgeweest en omgekeerd teruggezet, of vervangen door een nieuwe met gespiegelde polen?

07 okt 2014 9:43
Profiel
Vinkeveen
Daar heb ik ook aan gedacht, maar de dikke kabels zijn dan ook 'omgewisseld' (de rode gaat gewoon naar de plus van de accu:

Afbeelding

07 okt 2014 9:46
Profiel
PorscheForum Junkie
911 3.0 SC & 911 2.4E Targa & Boxster 3.2S
Link naar instructie boekje http://www.fotojpa.com/peugeot404/peugeot_404_instructieboekje_1962.pdf

Leuk om te zien.

Op de laatste pagina electrisch schema

07 okt 2014 12:43
Profiel
Vinkeveen
Ik heb het originele instructieboekje uit 1962 nog bij de auto (weliswaar in 't Frans, maar toch) en daar had ik dit schema ook al in gezien.

Daaruit had ik ook afgeleid dat de auto - aan massa geschakeld zou moeten zijn én dat het bij mijn auto om de een of andere vage reden andersom is aangesloten.

07 okt 2014 13:57
Profiel
PorscheForum Rakker
Intermeccanica 356 Speedster, Formule Vee, VW 1302 S Karmann Cabrio #PF 613#
voor deze ene keer dan ... Vanwege mijn zwak voor de lion. Waarschijnlijk gebeurt met het monteren van een verkeerde accu. De minkabel, nu rood, hoort een zwarte vleugelmoer te hebben en een zwarte kabel naar het blok. Hiermee kon je makkelijk de stroom van de auto halen omdat de kabel aan de vleugelmoer vast zat. Je bent vanwege de kleur van de niet juiste kabel op het verkeerde spoor gezet. De juiste accu halen dus, aansluiten en de bedrading doorlopen naar met name relais, dynamo en startmotor. De rest, lampjes en andere schakelingen werkt gewoon ook als ze omgekeerd zijn aangesloten.
Is dus waarschijnlijk door degene die de accu verwisseld heeft gedaan.

07 okt 2014 14:28
Profiel
Vinkeveen
Als ik dit plaatje bekijk, denk ik inderdaad dat je gelijk hebt:

Afbeelding

Hierop zie je dat de min aan de voorzijde van de auto zou moeten zitten en dat die naar het oliefilterhuis zou moeten gaan; bij mijn auto is dat de (rode) pluskabel (die bovendien voorzien is van een rode plastic kap die ik -net als de min- d.m.v. van deze plastic kap twee hele slagen los te draaien van de accu kan 'ontkoppelen').

De minkabel van mijn auto (dus voorzien van een groene kunststof kap) gaat naar de startmotor...

Bij het vervangen van de accu heeft iemand kennelijk dus ook de moeite genomen om de bewuste kabels om te draaien... :shock:

En kennelijk werkte toen alles gewoon (nog); behalve de radio en de sigarettenaansteker...

07 okt 2014 14:58
Profiel
PorscheForum Rakker
Als je tellers mechanisch zijn dan zijn alleen de radio en de sigarettenaansteker de dingen die er last van hebben. Er is geen ABS, ESP en airco ofzo. :twisted: :drive:

Dus even checken -> bij een electrische toerenteller en kmteller moet je nagaan of deze negative ground of positive ground zijn (bij positive ground kan je de polen dus niet zomaar omwisselen dan moeten ook de tellers aangepast worden).
De rest zou het bij ompolen gewoon moeten doen bij een auto uit dat jaartal.

08 okt 2014 0:57
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 9 berichten ]