| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
Zonder Josef Ganz geen VW en dus geen Porsche? http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=17&t=6628 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | Black Betty [ 22 nov 2005 22:06 ] |
Berichttitel: | Zonder Josef Ganz geen VW en dus geen Porsche? |
Heeft iemand net de zeer interessante documentaire gezien op Nederland 1 over deze geniale constructeur? Er zijn tekeningen, brieven en ontwerpen van hem opgedoken waaruit blijkt dat het concept van de Kever eigenlijk -volledig- uit zijn koker stamt. Hij had zelfs al een auto ontworpen én gebouwd die sterk op de Kever leek (qua motorisering, wielophanging, aandrijving, maar ook qua vormgeving). Hij noemde dat ontwerp 'Maikäfer'. Ook had Ganz een auto ontworpen die het technische karakter van de Kever al had: de Superior. Hitler heeft deze auto uitvoerig bekeken bij de autotentoonstelling van -ik dacht- 1937 en was ervan overtuigd dat dát de Volkswagen moest worden die hem voor ogen stond. Ganz zou overigens zelfs de naam 'Volkswagen' hebben verzonnen... Ganz heeft Hitler vervolgens schetsen en ontwerpen gestuurd en deze met Hitler besproken. Die ontwerpen leken héél veel op de allereerste VW (de type 60). Toen ontdekte Hitler dat Ganz joods was en hij moest eigenlijk direct vluchten (naar Zwitserland) en men heeft zelfs geprobeerd om 'm daar te vermoorden, maar dat is mislukt. Later -toen de type 60- officieel werd gepresenteerd (en Hitler aan Porsche hiervoor zelfs een 'Anerkennung' had gegeven bij monde van Goebels) heeft Ganz vanuit Zwitserland nog even geprobeerd om onder de aandacht te brengen dat die auto eigenlijk gewoon zíjn ontwerp en idee was en dat de Nazi's ermee aan de haal zijn gegaan... Dat was echter nutteloos... Achteraf bleek de Kever de springplank voor Porsche en de 911 lijkt natuurlijk nog heel erg op die Kever. De vraag rijst dan ook of zonder deze Josef Ganz de Kever wel zou hebben bestaan en zelfs of dan de huidige 911 wel zou hebben bestaan... Just think about it: we zouden wel eens niet in een 'Porsche' gereden kunnen hebben, maar in een 'Ganz'... Zie ook: http://www.schouwer-online.de/technik/bungartz.htm |
Auteur: | ErikE [ 22 nov 2005 22:16 ] |
Berichttitel: | |
Tsja, bekend verhaal. Las ik eens in artikel van een VW magazine. Met tekeningen en foto's er bij enzo, razend interresant idd. Er wordt geschiedkundig een hoop onder het kleed geveegd. Neemt niet weg dat Ferdinand en de zijnen een leuk stukje werk hebben "gekloond" in de loop van de tijd.... |
Auteur: | Jort [ 22 nov 2005 22:17 ] |
Berichttitel: | |
Ik heb het ook gezien, interessant item. Nog wel was missing links (het geld dat Ganz later van VW ontving voor bewezen diensten, zou aardig zijn als daar een direct verband kon worden aangetoond bijvoorbeeld), maar het heeft er alle schijn van dat Ferdinand het concept niet volledig zelf heeft verzonnen. Hier valt het één en ander ook te lezen: http://www.ganz-volkswagen.org/book_project.htm |
Auteur: | Patrick964 [ 22 nov 2005 22:21 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Beter goed GEJAT dan slecht VERZONNEN. H Hoe zou porsche dan geheten hebben als Ganz niet Joods was |
Auteur: | horn [ 22 nov 2005 22:39 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Dan reed jij nu gewoon in een Gans 911 rond en zaten wij te OH'en op www.gansforum.nl... |
Auteur: | De Geus [ 22 nov 2005 22:47 ] |
Berichttitel: | |
konden we lekker wat afkwaken hier meeting begin dit jaar van het gansforum: eend?gans?het zwemt allebei laten we het daar maar op houden |
Auteur: | Jort [ 22 nov 2005 23:31 ] |
Berichttitel: | |
Hé buurman, nieuwe gans? Haalt het niet bij het comfort van mijn eend, maar toch een leuk bakkie. |
Auteur: | Black Betty [ 22 nov 2005 23:45 ] |
Berichttitel: | |
Maar wel altijd nog beter dan die Kever... Eeehhhh.... Kever??? |
Auteur: | John [ 23 nov 2005 11:19 ] |
Berichttitel: | |
Gans is een watervogel..............................vandaar. |
Auteur: | Devils son [ 23 nov 2005 11:32 ] |
Berichttitel: | |
Met alle respect, maar Ganz had weer leentjebuur gespeeld bij Tatra... De "bewijzen" van het jatwerk zijn mutatis mutandis van toepassing op de meeste automobielen. Nota bene wordt er geschreven dat beide auto's achterwielaandrijving hadden. Eind 20-er jaren was dat ook zoooooo bijzonder. De Kever was overigens niet de springplank voor Porsche. Die had al lang een paar bijzondere auto's op zijn naam staan. Vandaar dat hem werd gevraagd een auto voor het volk te ontwerpen. En de naam Volkswagen is er pas na de oorlog aan gegeven en wel door de geallieerden. Geschiedvervalsing derhalve. |
Auteur: | Ivo964C2 [ 23 nov 2005 11:37 ] |
Berichttitel: | |
Heb gisteravond de herhaling bekeken....het geeft je toch te denken. |
Auteur: | 1972T [ 23 nov 2005 12:50 ] |
Berichttitel: | |
Ganz kein Porsche? |
Auteur: | Black Betty [ 23 nov 2005 13:03 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | |||||||||||||||||||
Staan toch wat dingen in de historisch (onderbouwd) kennelijk wat anders lagen/liggen... Tatra heeft de techniek en ontwerpen van Ganz 'overgenomen' en nádat Ganz moest vluchten (omdat hij Jood was) en de op zijn naam staande patenten door de Duitsers werden 'afgevoerd' (Joden mochten/konden geen patenten (meer) op hun naam hebben) zijn deze patenten en ontwerpen aan Tatra doorgesluisd (die goede connecties met de Gestapo had, kennelijk. En een luchtgekoelde boxermotor boven de achterwielen in de set-up zoals wij die later bij de Kever zagen, werd helemaal niet zo vaak (eigenlijk niet) toegepast in de jaren 20...
Toch wel apart dat Ganz die naam dan al heeft gebruikt in de jaren '30! In 1932 the Standard Fahrzeugfabrik decided to serially produce the Standard Superior, a small car based on the Maikäfer, which was advertised as 'the fastest and cheapest German Volkswagen'. |
Auteur: | Devils son [ 23 nov 2005 13:51 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Laat ik het zo zeggen: ik heb anders vernomen. Maar ik heb er geen diepgravend onderzoek naar gedaan. Wat ik wel weet is dat vrijwel iedere stelling te onderbouwen is. En dat ik het vreemd vind dat de Nazi's patenten en ontwerpen niet aan een Duitse onderneming zouden overdragen. Zo onlogisch dat dat nooit het hele verhaal kan zijn. Goed en wel beschouwd is iedere auto "jatwerk", althans zijn er veel overeenkomsten tussen de diverse modellen. Iedere kleine auto zit in de basis hetzelfde in elkaar. Allemaal voorwielaandrijving, motor dwars voorin, enz. Jatwerk? Zo lust ik er nog wel een. In België menen ze dat een "carnavalskraker" uit Moeskroen door Madonna is gejat en dat zij daarmee een wereldhit scoorde (Frozen). Ik zeg dan: tuurlijk, joh. En ga over tot de orde van de dag. |
Auteur: | 911-lover [ 23 nov 2005 15:27 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Ze menen dat niet alleen , dat is na een grondig onderzoek met een gerechterlijk vonnis bevestigd waardoor deze plaat in België niet meer verkocht en gedraaid mag worden. |
Auteur: | Devils son [ 23 nov 2005 15:35 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Eigenlijk is dit grappiger dan welke Belgenmop ook... Maar nu je het zegt: klopt. Ik denk dat ik zo eens met het nummer Frozen op de stereo door België ga rijden. Wordt je daar ook voor geflitst? |
Auteur: | 911-lover [ 23 nov 2005 15:41 ] |
Berichttitel: | |
Jij bent geen radiozender hé (en daarbovenop ook geen Belg) |
Auteur: | Devils son [ 23 nov 2005 20:06 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Het scheelt maar 500 meter... |
Auteur: | Jort [ 23 nov 2005 21:27 ] |
Berichttitel: | |
Maar het concept was toen nieuw.. in tegenstelling tot de voorwielaandrijving met motor overdwars zoals we die nu kennen. Dat mag dan allemaal "gejat" zijn (van Morris?), maar het is intussen gemeengoed en het concept van de Kever zeker niet. Luchtgekoelde boxer boven/achter de achteras, achterwielen met pendelassen, centrale koker die de voor- en achtertrein verbindt.... etc. Eigenlijk het hele ontwerp voor het chassis linea recta onder de Kever gesodemieterd. Althans .. daar heeft het alle schijn van .. |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |