Auteur |
Bericht |
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
Waarom kan die benzine (dan) niet goedkoper???
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
|
02 feb 2006 15:36 |
|
|
michael
Ex 911 [930] turbo, ex 356 speedster replikaReuver
|
Zijn vast aan 't sparen voor de toekomst, voor als de rommel een keer op is........
_________________________________________ 911 turbo, the boosted beast.
mhaschreurs.hyves.nl
|
02 feb 2006 15:39 |
|
|
Jort
Groningen
|
Re: Waarom kan die benzine (dan) niet goedkoper???
Het is niet Shell die de absolute prijs voor olie bepaalt. Vraag en aanbod zijn daarvoor verantwoordelijk. Er zijn een aantal grote tussenhandelaren die constant vechten voor grote partijen olie. Hier profiteren de grote jongens als Shell en Exon Mobil van.
Dus als antwoord op de gestelde vraag: komt door een gebrek aan (nieuwe) oliebronnen en een teveel aan vraag
|
02 feb 2006 16:03 |
|
|
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
de titel van dit topic zal wel niet zo bedoeld zijn maar ik word zo moe van dit soort statements daar het aangeeft hoe weinig men begrijpt van simpele economische business models.
In Amerika gaat nu ook al weer de roep op dat de oliebedrijven de winst weer gedeeltelijk terug moeten geven aan "jan met de pet"
Even voor alle duidelijkheid, ik werk dus bij Shell.
Een paar getalletjes:
- idd de hoogste winst ooit, mooi he, hoofdzakelijk door de hoge olieprijs en hogere raffinage marges maar uiteraard niet alleen hierdoor, er wordt ook nog gewerkt..
- dit jaar 23 miljard winst waarvan het overgrote deel weer wordt geinvesteerd, 19 miljard om precies te zijn. Deden we dat niet dan zitten we zo in het jaar met de laagst winst, zelfs al is de olieprijs hoog. Deze winst wordt dus niet zomaar in de achterzak gestoken. Dit investeren is dus wel zeker een behoorlijke bijdrage aan verscheiden lokale economien
- ja de winst was 23 miljard, 7% van de totale turn over, een vrij normaal getal en significant lager dan vele andere bedrijfstakken.
- er is in totaal 17 miljard uitgekeerd aan shareholders
- en idd de benzineprijs wordt bepaald hoofdzakelijk door de olieprijs die bepaald wordt door de handelaren op de markt = vraag/aanbod = vraag naar energie (ie China!!! en Amerika), beschikbare voorraden (ie koude winters) en andere invloeden op de productie (KAtrina !!!). Zo werkt het volgens mij altijd in een kapitalistisch gedreven economie.
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
02 feb 2006 16:35 |
|
|
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
maken wij niet meer mee, en "Peak Oil" (voor diegene die hiermee bekend zijn), is grote onzin.....
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
02 feb 2006 16:38 |
|
|
John
Cayenne
|
Zucht..............
Als je is wist wat die Jeans die je aan hebt uiteindelijk heeft gekost..........ga je nu naar de winkel om de verkoper op zijn hoofd te timmeren.
Als je is wist wat een gesneden witbrood kost als die uit de oven rolt ga je nu naar mij en...................oeps niks gezegd.
|
02 feb 2006 16:40 |
|
|
Rob Herfst
Panamera TurboRotterdam
|
Vergeet de belastingen en accijnzen niet!
Rob
die in laatst Oostenrijk euro 98 tankte voor €. 1,07 per liter die in laatst NL euro 98 tankte voor €. 1,44 per liter
|
02 feb 2006 16:44 |
|
|
Jort
Groningen
|
Dit vraagt naar meer...uitleg
Interessant onderwerp
PS: rond 2008 zullen waarschijnlijk de vruchten worden geplukt van de grote investeringen, maar het blijft toch gissen of dat wel behoorlijke vruchten zullen zijn?
|
02 feb 2006 16:51 |
|
|
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
Da's mooi, hoeft mijn oude 11je niet alsnog hybride te worden of op frietvet te gaan rijden
Patrick -die-een-op-zes-rijdt-met-dat-dure-98-spul
_________________________________________ Just don't lift mid-turn.
|
02 feb 2006 17:04 |
|
|
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
Investeringen in de olie industrie blijven een moeilijke materie daar de investeringen hoog zijn, de terugverdien periodes vaak lang, terwijl de variabelen (ie olie prijs) erg schommelen waardoor het erg moeilijk (lees onzeker) is om een accurate voorspelling te doen wanneer "break-even" en dus winst gemaakt gaat worden. Dat is ook 1 van de redenen waarom grotere projecten vaak op een vrij lage olieprijs gescreend worden op levensvatbaarheid, en daardoor dus ook hogere winsten als het dan ook eenmaal rendabel is...maar 1 goed jaar verzekerd nog niet dat het gehel project over zijn levenssduur dan ook rendable is daar olievelden vaak een levensduur hebben van 10-tallen jaren en er in die jaren heel veel kan gebeuren...en je bij een lage olieprijs ook niet zomaar de kraan kunt dichtdraaien zonder wederom hoge kosten....
dus veel koffiedik kijken, die olie business, risiko's spreiden, kosten beheersen in goede en slechte tijden
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
02 feb 2006 17:30 |
|
|
michael
Ex 911 [930] turbo, ex 356 speedster replikaReuver
|
Misschien, maar of het spul nog betaalbaar is over 40 jaar .....
_________________________________________ 911 turbo, the boosted beast.
mhaschreurs.hyves.nl
|
02 feb 2006 17:32 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Goed dat je zo opkomt voor je werkgever hoor; zou ik ook doen.
En als je de winst die hier genoemd wordt volledig terug zou geven door verlaging van de benzineprijs; dan is dat effect op de literprijs waarschijnlijk peanuts (hoeveel miljard liter wordt er wereldwijd verkocht door Shell ?)
Maar de uitleg rond "herinvesteren" gaat niet herlemaal op; investeren in nieuwe zaken is gewoon ongoing business en zit dus ook al in het resultaat......
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
02 feb 2006 17:35 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
heel veel engelstalige lectuur over, hier een nederlandse site:
http://members.home.nl/johnmeilink/
http://www.peakoil.nl/
leef je uit
_________________________________________ Got coffee?
|
02 feb 2006 17:39 |
|
|
Jort
Groningen
|
Dank voor de links, maar ik ken het begrip. Ik was meer geïntresseerd in de visie van Marcel.
@ Lindemans:
Marcel heeft al uitgelegd dat Shell de benzineprijs niet kan verlagen met het nu behaalde resultaat. Oftewel, "teruggeven" van de winst klinkt leuk maar kan niet.
Ook heeft hij uitgelegd dat de oliemarkt een wispelturige is. Investeren is inderdaad een ongoing zaak maar om de productie op peil te houden zullen in de nabije toekomst gigantische extra investeringen gedaan moeten worden. Goede resultaten zoals die nu worden geboekt, zullen daarvoor opzij gezet moeten worden, want de garantie dat de resultaten in de toekomst voldoende zullen zijn om dermate hoge investeringen te kunnen bekostigen heb je gewoonweg niet.
Laatst bijgewerkt door Jort op 02 feb 2006 18:08, in totaal 2 keer bewerkt.
|
02 feb 2006 18:01 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Ik ook. Vooral nadat ik iemand sprak die in de oliehandel zat, die eveneens lachte om "peak-oil" en het zwendel noemde... Maar de uitleg erbij is minstens zo interessant.
|
02 feb 2006 18:04 |
|
|
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
uitleg over herinvestering was niet alleen bedoeld betreffende winst maar ook betreffende de titel van dit topic die suggereert dat er nu de winst zo hoog is er ook maar "iets" teruggegeven moet worden aan "het volk". Teruggeven kent vele vormen waarvan cash er een is en waarschijnlijk de minst duurzame. Herinvestering in nieuwe activiteiten komt de economie uiteraard ten goede en daar profiteren wij allen van..
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
02 feb 2006 18:09 |
|
|
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
En we klagen vervolgens wel als verzekeringsmaatschappijen de premies verhogen omdat de resultaten tegenvallen, of zelfs verlies draaien op een bepaalde verzekeringsvorm...
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
|
02 feb 2006 19:23 |
|
|
EvR
ex 911 TargaDordrecht
|
Shell zou ook z'n prijzen kunnen verhogen als ze verlies maken of zelfs als ze hun marge te laag vinden en dan klagen we ook....
Maar dat is heel wat anders dan de prijzen moeten verlagen omdat er (teveel) winst wordt gemaakt.........
Het gaat gewoon om marktwerking.....
|
02 feb 2006 19:33 |
|
|
horn
PF #57
|
Hoorde vanochtend op de radio de reactie van de vz RvB van Shell.
'Natuurlijk had de hoge winst ook te maken met de gestegen olieprijzen'...
Natuurlijk? Dus als de olieprijzen stijgen maakt Shell automatisch meer winst... Ik hoop dat morgen de meubelprijzen stijgen...
Het afgelopen jaar hebben we 60-70% nieuwe oliepotentie gevonden tegen 100% wat we uit de natuur weggenomen hebben. Maar dat moet je in een cyclus van 4 jaar zien. In 2007 en 2008 maken we dat allemaal weer goed en staat het percentage over 4 jaar weer op 100%...
Aha, ze weten nu al dat ze dit jaar nog niet zo veel nieuwe bronnen gaan vinden, maar in 2007 en 2008 gaan ze die wel vinden. Dat weten ze nu al.
Ik vind het een mooi verhaal. De olieprijzen stijgen, de kosten stijgen niet navenant. Derhalve maken we een mooie extra winst. Doe er dan niet zo moeilijk over. Shell bepaalt toch wat ze aan de pomp vragen? Als die prijs een paar centen lager was geweest hadden ze dezelfde winst gemaakt als vorig jaar. Dat zou een drama zijn geweest...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
02 feb 2006 20:30 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
_________________________________________ Got coffee?
|
02 feb 2006 20:32 |
|
|
horn
PF #57
|
Jaja... de communicatietrein rijdt op volle toeren...
tenzij je met 'wij allen' jezelf en je collega's bedoelt... Als wij volgend jaar meer winst draaien krijg ik een hogere winstbonus en dan ga ik meer kopen bij de Albert Heijn en dan kan daar de prijs omlaag. Koop dus morgen allemaal je meubeltjes bij mij, doe je eigen huishoudboekje een plezier
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
02 feb 2006 20:33 |
|
|
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
02 feb 2006 21:03 |
|
|
horn
PF #57
|
Je wilt niet weten hoe hard ik daarmee bezig ben...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
02 feb 2006 21:08 |
|
|
Teun
991.2 GT3, 964 Carrera 2 en 911 3.0 SC
|
Ik hoop dat de bezineprijs nog een beetje stijgt zodat ik wat meer ruimte op de weg krijg.........
_________________________________________ 991.2 GT3 (handbak), 964 Carrera 2 en TVR Griffith 5.0
|
02 feb 2006 21:23 |
|
|