Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 1:27

Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
participatiemaatschappij?? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Vergane glorie: 993 2S Vesuvio
Zwijndrecht
Bericht participatiemaatschappij??
Wie heeft er persoonlijke ervaringen met een participatiemaatschappij??
Ik hoor graag zowel positieve als negatieve ervaringen.

*Was maatschappij erg bedreven in netwerken?
    *zaten ze uitsluitend achter geld aan
    *zaten ze uitsluitend op de stoel van de directeur
    *of waren ze er juist ter ondersteuning???

Graag uw zinninge aanvulling.... :idea:

Mauk

25 apr 2006 19:19
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
*in between Porsches* ex 993 C2 coupe ex 993 C2 cabrio ex 964 C4
Bericht 
Misschien domme vraag, maar wat is (i.h.a.) de functie/zin van een Participatiemaatschappij ?

25 apr 2006 19:37
Profiel
PorscheForum Rakker
Zwijndrecht
Bericht 
participatiemaatschappij zorgt voor risicokapitaal bij een bedrijfsovername. Maatschappij beweegt zich vaak NAAST een bank, welke minder van het risico zijn.....
Vaak is het geinvesteerde kapitaal verdeeld in een (achtergestelde) lening en een som voor een gedeelte van het aandelenpakket. Dit kan zowel een minderheidsbelang als een meerderheidsbelang zijn.....

Mauk

25 apr 2006 20:29
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Zuid Limburg
Bericht 
Geldwolven zijn het allemaal. Je hebt wel het onderscheid tussen mensen die hun dienst goed leveren en iets doen voor het geld en de mensen die denken dat alles vanzelf gaat ;)

Ook denk ik dat deze ervaringen zeer verschillend per bedrijf zijn!

25 apr 2006 20:32
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
*in between Porsches* ex 993 C2 coupe ex 993 C2 cabrio ex 964 C4
Bericht 
Mauk schreef:
participatiemaatschappij zorgt voor risicokapitaal bij een bedrijfsovername. Maatschappij beweegt zich vaak NAAST een bank, welke minder van het risico zijn.....
Vaak is het geinvesteerde kapitaal verdeeld in een (achtergestelde) lening en een som voor een gedeelte van het aandelenpakket. Dit kan zowel een minderheidsbelang als een meerderheidsbelang zijn.....

Mauk

OK, dank voor de heldere uitleg. Jij overweegt hiermee in zee te gaan begrijp ik ?

25 apr 2006 20:59
Profiel
PorscheForum Rakker
Een keer een 986, 997, 993, 964, 911E en een 944.
Utrechtse Heuvelrug
Bericht 
Heb daar wel ervaring mee. Belangrijk is toch vooral waar je een PM voor wilt "gebruiken". MBI, MBO, overname, groei etc. Daarbij zijn de verschillen erg groot.

De ene PM wil alleen minderheidsbelang, de ander wil juist een meerderheidsbelang. Er zijn er die zich primair richten op VC kapitaal, wat weer afhankelijk is van de levensfase waar de onderneming zich bevind. Er zijn er die zich intensief met de operatie bemoeien (moet je maar net willen).

Kortom alles is mogelijk, mits je voldoet aan de voorwaarden die de specifieke PM stelt.

Maar ga vooral bij jezelf te rade waar je een PM voor nodig hebt, of dat de enige manier is of er geen alternatieven zijn. En bovenal denk na over wat je exitstrategie is, binnen hoeveel jaar en met welk rendement.

Mischien kan je je vraag specifieker maken?

25 apr 2006 21:00
Profiel
PorscheForum Rakker
Zwijndrecht
Bericht 
@Rob964Tip: you've got mail!

Mauk

26 apr 2006 9:25
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Zwijndrecht
Bericht 
Zijn er hier maar zo weinig mensen die enige ervaring hebben met een participatiemaatschappij???

Mauk

26 apr 2006 11:26
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Volkswagen 356 Kever Cabrio
Brecht Antwerpen België
Bericht 
Mauk schreef:
Zijn er hier maar zo weinig mensen die enige ervaring hebben met een participatiemaatschappij???

Mauk

Blijkbaar wel, of weten er niet veel wat er bedoeld word met een participatiemaatschappij.
Ik ken het niet, maar kan me er wel iets bij voorstellen, maar misschien zit ik wel goed fout dan, dus geef me eens een woordje meer uitleg over zo'n participatiemaatschappij?

Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.

26 apr 2006 11:33
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Zwijndrecht
Bericht 
@ Paul: zie mijn 3e post boven aan dit draadje. Kan er wel een ellenlang stuk over schrijven, maar dit is de basis.

Mauk

26 apr 2006 12:17
Profiel WWW
Volkswagen 356 Kever Cabrio
Brecht Antwerpen België
Bericht 
Zo, nog even verder gegoogeld, en dit is zoiets als de GIMV in Vlaanderen.
Eigenlijk komen deze mensen op den tonelen, als de firma of de overnemer zelf niet over genoeg kapitaal of garanties voor het te belenen kapitaal bezit.

Dit houd dan wel in dat ze maatschappij medezeggingsschap hebben, en met een deel van de winst gaan lopen.
Ik heb dan zoiets van, je moet het wel zelf doen, maar je krijgt wel iemand die constant over je schouders meekijkt, en indien dat zij het nodig vinden op je vingers tikt. Het enige voordeel is eigenlijk, dat je beschikking krijgt over kapitaal, dat je anders via je privé of bankrelatie niet kon realiseren.
Of sla ik de bal nu volledig mis?
Ik weet niet of ik hiervoor een deel van mijn vrijheden als ondernemer zou willen voor opgeven. Dan misschien maar de projecten iets kleiner bekijken.

Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.

26 apr 2006 12:30
Profiel WWW
Ex 993 c2, Ex 997 4S, Ex 964 c2 '92, 991.2 S
Sint Pancras
Bericht 
Mauk schreef:
participatiemaatschappij zorgt voor risicokapitaal
Aha, je hebt een Turbo S gevonden :wink:

26 apr 2006 12:46
Profiel
PorscheForum Rakker
Zwijndrecht
Bericht 
ppp 356 schreef:
Eigenlijk komen deze mensen op den tonelen, als de firma of de overnemer zelf niet over genoeg kapitaal of garanties voor het te belenen kapitaal bezit.
Dit houd dan wel in dat ze maatschappij medezeggingsschap hebben, en met een deel van de winst gaan lopen.
Ik heb dan zoiets van, je moet het wel zelf doen, maar je krijgt wel iemand die constant over je schouders meekijkt, en indien dat zij het nodig vinden op je vingers tikt. Het enige voordeel is eigenlijk, dat je beschikking krijgt over kapitaal, dat je anders via je privé of bankrelatie niet kon realiseren.
Of sla ik de bal nu volledig mis?

Nee Paul. je zit goed raak!

Die blik over je schouder is per maatschappij wel erg wisselend. Sommigen zien zich het liefst als dagelijks leidinggevend, vaak ook in het bezit van een meerderheidsbelang, maar er zijn er ook die juist naar de match tussen nieuwe inversteerder en het bedrijf kijken, hierin willen investeren en de dagelijkse leiding juist aan deze ondernemer overlaten.
Naast de dagelijkse leiding zijn er echter zeker ook voordelen te bedenken voor samenwerking met dit type bedrijven. Bij de juiste instelling hebben ze de beschikking over een zeer groot netwerk aan connecties. Wanneer deze op een juiste manier worden aangewend kan een participatiebedrijf niet alleen kennis maar zeker ook heel veel ervaring toevoegen....

Ik zoek er 1 waarbij ik gewoon de dagelijkse leiding houd, ze moeten gaan voor een minderheidsbelang van omstreeks 30%, actief hun netwerk mogen/kunnen gebruiken, geen exit binnen 5 jaar en een hele hoop kennis/ervaring.

Waar is deze speld????

Mauk

26 apr 2006 12:55
Profiel WWW
PorscheForum Rookie
993 cabrio
ouderkerk aan de amstel
Bericht 
Heb wel enige ervaring met deze heren. Ze zitten er feitelijk gewoon zakelijk in. Ze weten dat het gaat om ondernemers. En zij weten veel van het geld. Het is vaak lastig om te bepalen welke participatie maatschappij echt toegevoegde waarde heeft. Waarom is het geld van de een beter dan dat van de ander. Veel is gelegen in het netwerk en ervaring van de fondsmanager. Als deze een voor jou relevant netwerk met relaties, prospects, leveranciers, etc heeft dan kan het een overweging waard zijn met hen in zee te gaan. Financieel gezien werken ze allemaal hetzelfde ze kijken naar je begroting en bus.plan en je moet je doestellingen gewoon halen, anders komen ze langs voor een toelichting. Bij grote problemen parachuteren ze een financieel directeur in je bedrijf.

Vaak stellen ze wel eisen aan de wijze van participatie, wil je aandelen uitgeven ( verwateren ) of hen laten inkopen. Daar zijn ze strikt in is mijn ervaring. Je mag niet zelf cashen ( in grote mate) op hun kapitaalinjectie. Het is bedoelt voor de onderneming.

Suc6

26 apr 2006 13:10
Profiel Facebook 
Antwoord op onderwerp   [ 14 berichten ]