Auteur |
Bericht |
ECT
|
Autobelastingen makkelijk te omzeilen
Las net dat BTW en BPM makkelijk te omzeilen is. Wat is hier het bekende addertje onder het gras? Het klinkt te mooi om waar te zijn???
--------------------------------------------------------------------------------
Bron: Telegraaf.
Autobelastingen makkelijk te omzeilen
Bpm-vrij rijden via huurtruc
door Martijn Koolhoven
OIRSCHOT - Op basis van een EU-wet is het sinds kort mogelijk om in Nederland auto te rijden zonder bpm en btw te betalen.
Bpm-vrij rijden via huurtruc
Op bijvoorbeeld de BMW X5 4.4 van 96.200 euro scheelt dat al 24.969 euro aan bpm en nog eens 11.373 euro btw.
Het nieuws over de nieuwe constructie verspreidt zich als een lopend vuurtje onder Nederlandse Bentley-, Porsche-, BMW en Mercedes-rijders, die het meeste voordeel kunnen behalen door de belastingen te omzeilen. Inmiddels rijden nu 120 Nederlanders, vooral met duurdere auto’s, bpm en btw-vrij.
De constructie is als volgt: de klant zoekt zelf een (nieuwe) auto uit. Deze wordt direct geëxporteerd naar Luxemburg, waardoor in Nederland de plicht vervalt bpm of btw af te dragen. De klant tekent een huurcontract voor minstens twee jaar met het door Nederlanders opgerichte verhuurbedrijf Global Car Rent in Luxemburg. Deze firma financiert de aankoop en zet de wagen op Luxemburgs kenteken.
Drie eenvoudige documentjes tonen aan hoe simpel de truc werkt. In één document ( Algemeen.doc ) staat wat algemene informatie over Global Car Rent, twee andere ( Pandakte.doc en Huurovereenkomst.doc ) tonen hoe het bedrijf de opmerkelijke contructie juridisch dicht heeft getimmerd.
Vrijheid
Normaal gesproken is het niet toegestaan om als Nederlander te rijden in een auto waar geen bpm over is betaald of met buitenlands kenteken. Juristen hebben echter uitgezocht dat op basis van artikel 49 van het Europees recht er binnen Europa vrijheid is van het leveren van goederen en diensten. Het verhuren van een auto valt ook onder deze diensten, wat betekent dat de burger vrij is waar ook in Europa een auto te huren.
Aan het einde van de huurtermijn is de klant vrij de auto ergens in Europa te verkopen of zelf af te nemen.
|
12 nov 2005 10:33 |
|
|
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
Ik weet niet wat ze in Nederland nieuw noemen , maar dit werkt toch al meer dan 1jaar zo.
En niet alleen in Nederland.
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
12 nov 2005 10:46 |
|
|
ECT
|
|
12 nov 2005 10:50 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
... niet nieuw
Wat wel nieuw is het aan de grote klok hangen van deze constructie ... maar mss omdat nu zeker is dat het gat in de wet is dichtgetimmerd
_________________________________________ In the Dutch mountains ...
|
12 nov 2005 10:52 |
|
|
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
Off-topic: of toch niet helemaal Nu wordt het wel eens tijd, dat ze in Nederland voor de Europese grondwet gaan stemmen Blijkbaar willen jullie alleen de voor- en niet de nadelen
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
12 nov 2005 10:56 |
|
|
ECT
|
Hoe zit het eigenlijk met leasen in het buitenland? De lease-tarieven daar zijn ook fors lager. Kunnen we daar ook gebruik van maken zonder teveel poespas?
|
12 nov 2005 10:58 |
|
|
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
Jij mag overal leasen waar je wil.
Je betaald als particulier BTW in land van aankoop.
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
12 nov 2005 11:00 |
|
|
LiB
996/2001Axel
|
Wat is dit nu weer voor onzin?
|
12 nov 2005 11:00 |
|
|
ECT
|
Dan levert de huurconstructie meer voordelen op. Ik ga het even uitzoeken hoe dat nu precies zit.
|
12 nov 2005 11:01 |
|
|
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
Dat iedereen de voordelen van Europa ziet, maar niet met de nadelen wil geconfronteerd worden.
Voor allerlei subsidies staan alle landen te springen, maar een algemene grondwet, dus in alle Europese landen gelijk, vind je plots overal tegenkanting.
@LIB emoticons, zijn niet voor niets uitgevonden
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
12 nov 2005 11:04 |
|
|
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
Koop jij je wagens zakelijk, of pivé?
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
12 nov 2005 11:05 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Re: Autobelastingen makkelijk te omzeilen
Ik denk dat men nat gaat. Waarom? Iedere aanbieder die in NL wil aanbieden mag dat: maar wel met berekening van BPM (dus op NL kenteken). Dus: geen belemmering, want iedere aanbieder moet de BPM aftikken.
Er is wel jurisprudentie die een deel deze richting opging, maar dat had met de auto van de zaak te maken en daar was de crux dat een Nederlander inhuren duurder werd door de BPM en daardoor vrij verkeer van personen werd belemmerd.
|
12 nov 2005 13:13 |
|
|
thijzer
1978-er 928Hulsberg (L)
|
Slagerijen hier in de buurt huren de auto in Groot Brittannië. Koelwagens met Brits kenteken rijden hier al jaren rond.
Eigenaar van een slagerij (en vast die andere ook) woont nl. in GBR en mag zo die auto's hebben omdat slagerij een VOF is en hij dus eigen rechtspersoon is. Zoiets dan.
Maar goed, het kan dus.
_________________________________________ Wear sunscreen.
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it. The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists whereas the rest of my advice has no basis more reliable than my own meandering experience…
|
12 nov 2005 13:14 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Zit er BPM op die koelwagens? Daarbij: andere situatie.
|
12 nov 2005 14:31 |
|
|
horn
PF #57
|
Waren een tijdje geleden bij PCZ en toen werden twee full option 997's afgeleverd met Luxemburgse platen. Op dezelfde trailer stond ook nog een McLaren SLR (die overigens bijna van de truck donderde... oeps...).
Zelfde werkwijze - je betaalt 50% aan, betaald de rest in 3 jaar als huur aan het Luxemburgse verhuurbedrijf en na 3 jaar en 1 dag importeer je hem en betaal je nog maar 43% van de originele BPM.
Is niets nieuws, gebeurt al jaren.
(edit door paSCal: plaatje ff toegevoegd, let op het kenteken )
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
12 nov 2005 14:36 |
|
|
ECT
|
Oke, geen BTW maar wel BPM betalen.
Maar de vraag is dan of je uiteindelijk voordeliger uit bent. Informatie als huurtarieven moet je dan bij de hand hebben en rekenen maar.
|
12 nov 2005 14:46 |
|
|
ECT
|
In Nederland geldt dat als je een auto importeert ouder dan 6 maanden en die meer dan 6000 km heeft gereden, je geen BTW hoeft te betalen! Rest alleen de BPM. Waarom heeft NL als enigste land in europa extra belasting in de vorm van BPM? Europa streeft toch naar uniformiteit in het belastingstelsel? NL schijnt zich hier niet aan te houden en is de BPM een illegale vorm van belasting. Fiscaal jurist hier aanwezig?
Het ruikt naar zakkenvullerij van Dagobert Zalm.
|
12 nov 2005 14:54 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Ga eens bij een Deen klagen over die 45,2% belasting die je moet betalen... men betaalt daar meer dan het dubbele. Ook Portugal heeft een registratiebelasting. We are not alone (schrale troost).
Afijn, ik heb serieuse bedenkingen bij de structuur. Ik acht het risico op naheffingen + boetes (50-100%) zeer zeker aanwezig.
|
12 nov 2005 15:15 |
|
|
thijzer
1978-er 928Hulsberg (L)
|
We kunnen er lang en breed over ouwehoeren, maar met behulp van die belastingcenten wordt wel onze welvaart bereikt. Het op twee na meest welvarende land TER WERELD en dan kuchen over belastingen.
Kijk eens naar België, dat vind ik dus een pauperig land vergeleken met hier. De auto is er goedkoper, maar dat is de materialistische benadering van het probleem.
Hetzelfde geldt voor het grijs kenteken. Jarenlang misbruikt omdat het bedoeld was voor bedrijfsauto's. Dan kocht iedereen een joekel van een Zjiep en dan kostte 'ie maar een schijntje. Ja want hij heeft een kuub laadruimte (of zo). Boeien? Je bent geen ondernemer dus misbruik van de wetgeving, ook al is het toegestaan.
Maar ja we verzanden in goed en fout en ieder's perceptie hiervan is verschillend dus dat wordt een lange draad.
Mijn devies: doe wat je wilt en niet laten kunt, maar niet gaan janken achteraf als het anders uitpakt.
_________________________________________ Wear sunscreen.
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it. The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists whereas the rest of my advice has no basis more reliable than my own meandering experience…
|
12 nov 2005 16:49 |
|
|
Dannyk
|
BTW zal inderdaad niet voorgefinancierd te hoeven worden. Uiteraard zal wel BTW moeten worden betaald over de huurtermijnen.
Voor wat betreft de BPM: adder onder het gras is dat je zelf verantwoordelijk bent en blijft voor de niet afgedragen BPM. Op grond van de wet moet je die betalen en daar zal een douanier en uiteindelijk de belastingdienst ook zo over denken.
Mocht je dus worden "gepakt" dan kom je er dus niet mee weg door te stellen dat "in de Telegraaf stond dat het kon". Je zult dus (uiteindelijk waarschijnlijk voor de rechter) je gelijk moeten halen, met alle kosten, stress en onzekerheid van dien gedurende de tijd van de procedure (die enige jaren kan duren).
Er ligt momenteel nog geen uitspraak van een rechter over een identieke casus waarop je je rechtstreeks kunt beroepen. De constructie is dan ook gebaseerd op gemeende strijdigheid van NL recht met EU recht. Die discussie ga je waarschijnlijk wel winnen (gezien EU jurisprudentie die aanverwant is aan deze problematiek), maar je moet dus wel een lange adem kunnen en willen hebben.
Qua constructie moet je ook zeker weten dat je een hoog bedrag aan borgsom aan een bedrijf wilt geven terwijl je daar een huurauto -en derhalve geen eigendom- voor terug krijgt. Wat nu als het bedrijf failliet gaat, of de aandeelhouder vertrekt met de noorderzon. Hoe krijg je dan je geld terug?
Vind het overigens wel een mooie constructie...en inderdaad bestaat hij al enige jaren, in Nederland rijden sommige mensen al jaren rond in een auto met buitenlands kenteken.
Gr,
Danny (een kritische fiscalist)
|
12 nov 2005 16:56 |
|
|
RicardoP
ex '87 3.2 Carrera Targa, wit , ex rijkspolitieSint Anthonis
|
Ik dacht niet op die zwarte met vlaggetjes !
|
12 nov 2005 17:03 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Wel "43% van de BPM" betalen... Da's bij een SLR zeker de moeite hoor... 50% van de BPM korting (614.000€ incl. BTW en BPM)
|
12 nov 2005 17:38 |
|
|
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
Wat is er dan zo pauperig aan België?
Autorijden en huizen, zal zowat het enige zijn dat beterkoop is dan in Nederland.
Ook niet vergeten , dat wij in België ook nog met een BIV zitten een een serieuze jaarlijkse verkeersbelasting.
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
12 nov 2005 18:52 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Rondpompen van geld levert geen welvaart op...
|
12 nov 2005 19:09 |
|
|
rufie
996 3.6 - 2002Gent - België
|
Het is hier zo pauperig dat vele Nederlanders toch liever in België wonen.
Lijkt me een heel ongefundeerde uiting
_________________________________________ Air or water, Porsches are COOL.
Blijf op de hoogte van alles wat me bezighoudt : http://www.RUFIE.be
|
12 nov 2005 21:00 |
|
|