Auteur |
Bericht |
JaPo78
|
996 Turbo
Yo!
Ben Jaap uit de omgeving Nijmegen. Al een tijdje aan het meelezen en hierdoor veel te weten te komen, dank voor alle info.
Overweeg om een Porsche te kopen en kijk voornamelijk naar een 996 Turbo in het zwart of zilver met zwart interieur. Uiteraard met een kloppende geschiedenis met ca 100.000 km.
De P zal ik gebruiken voor "zondagse" ritjes maar ik zie de aankoop ook als een belegging. Ik verwacht dat de 996 ( en de turbo helemaal) de komende jaren in prijs zal gaan stijgen. Delen jullie deze mening?
Op dit moment denk ik de volgende jaarlijkse kosten te maken:
Regulier (APK) onderhoud: ca. € 1000,- per jaar Verzekering: ca. € 1250,- (allrisk) Garagebox huur: ca. € 1100,- Wegenbelasting: ca. € 900,- Verwachte jaarlijkse kosten ca. 4250,-
Is dit een goede inschatting?
|
23 feb 2015 21:38 |
|
|
chelsea
ex: 3.2 Targa
ex 964 c2 coupe
ex 993 Targa
BMW 02 1975
|
Re: 996 Turbo
Ik ben geen belegger en zie niet dat de komende tijd de waarde van 996 Turbo gaat stijgen...maar als je vrouw dit wil laten geloven en je er een laat kopen dan ben ik het met je eens
_________________________________________ Nie janken.
|
23 feb 2015 21:43 |
|
|
Kappi2907
|
Re: 996 Turbo
Verzekering kan voor de helft Onderhoud het dubbele.
|
23 feb 2015 21:46 |
|
|
Gizmo
911 C2 CabrioDen Haag
|
Re: 996 Turbo
potje onverzien €15.000.
|
23 feb 2015 21:58 |
|
|
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Re: 996 Turbo
Dat lijkt me dan weer zwaar overdreven.
Wat niet wegneemt dat een 996 turbo geen interessante "belegging" is.
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
23 feb 2015 22:04 |
|
|
Ivo 3.6
Cayman S MKII Speedgelb
Cayenne 957 3.6 Crystal Silber Met.
Stromer ST1 Platinum
|
Re: 996 Turbo
Tien jaar geleden was de 964 niet veel waard. Laat staan een goede belegging. Hoe anders kan het gaan in een korte tijd. Wil niet zeggen dat dit ook met de 996'en gaat gebeuren maar uitsluiten kn ook niet. Marktwerking is zeer onvoorspelbaar. Maar om nu een 996 (turbo) als belegging te kopen is net als een lot in de staatsloterij. Vooralsnog koop je nu een 996 om mee te rijden. Wat de waarde wordt zal je af moeten wachten. Tot die tijd gewoon genieten en geld uitgeven aan brandstof en de rest.
_________________________________________ http://www.speedgelb.nl Speedgelb Meeting uitgesteld life is too short to drive boring colors
|
23 feb 2015 22:23 |
|
|
JaPo78
|
Re: 996 Turbo
Ik verwacht ongeveer 5.000 km per jaar te gaan rijden. Dien ik dan rekening te houden met ca. €2000,- regulier onderhoud per jaar?
|
23 feb 2015 23:18 |
|
|
jacobt
Civiel TechnischGroningen
|
Re: 996 Turbo
Ik denk dat het wel uitmaakt hoe je rijdt. Als je wilt kun je voor 2000 euro aan bandjes oproken. Draagarmpjes, remblokjes, luchtmassa meter, beurtje bij de Stealert, keertje uitlijnen, al met al denk ik dat je meer richting de 3500 euro per jaar gaat. Dan heb je nog niet eens een leuk uitlaatdempertje, mooi cup stuurtje of wat leuke velgen. Als je dat soort wensen toch krijgt naar verloop van tijd zit ja op 5000 per jaar. Ik ben ervaringsdeskundige
_________________________________________ 997 Gt3 mk2 Kia E-niro
|
23 feb 2015 23:50 |
|
|
Master Ken
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 TargaGemert, N-Brabant
|
Re: 996 Turbo
Veel heeft ook te maken met wat de vorige eigenaar al vervangen heeft, was het een liefhebber/historie beschikbaar etc. De 996 Turbo's zijn allemaal tussen de 10/15 jaar oud en ondanks de km-stand kan er toch al veel "versleten" zijn. Bijna alle turbo's staan lang te koop. Schrik niet als deze bijv. Al meer dan 1 jaar te koop staat (Die zwarte bij wolbert staat al sinds 2013 te koop ondanks de geweldige specs)
|
24 feb 2015 0:08 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: 996 Turbo
als je het als belegging ziet: niet doen. 996 turbo is een gave kar maar ik verwacht dat alleen de exemplaren met weinig km's echt zullen stijgen in waarde. De rest wordt afgeschrikt door het onderhoud, zeker bij km standen boven een ton. verder rijden en genieten. zoals ze hier vaak zeggen: 'turbo rijden is turbo betalen'...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
24 feb 2015 8:39 |
|
|
Pacoloco
|
Re: 996 Turbo
Met je geschatte jaarlijkse kosten lijkt me een goede belegging niet haalbaar. Wel een hele gave auto waar lekker mee kan
_________________________________________ footers zuigen! :D
|
24 feb 2015 8:49 |
|
|
Marcel1967
Almere
|
Re: 996 Turbo
De 996 turbo zal waarschijnlijk niet zo snel in waarde stijgen als dat überhaupt al gaat gebeuren. Wel heb je geen afschrijving meer en zal hij bij goed onderhoud waardevast zijn. Qua onderhoud schat ik in dat je gemiddeld 2,5K kwijt bent per jaar ook afhankelijk van je rijstijl. Normaal onderhoudsbeurt zal idd 1000 euro per jaar bedragen. Is wel een heerlijke auto om in te rijden
_________________________________________ www.Flatsix-Sportscar-Collectables.nl Speciale Forumprijzen, pb voor meer info
|
24 feb 2015 9:39 |
|
|
JaPo78
|
Re: 996 Turbo
De zwarte van Wolbert wil ik binnenkort gaan bekijken. Kwam bij Kobus Tuning een zilverkleurige Turbo tegen: http://www.kobustuning.nl/porsche/index.php/Occasions/spec/67/ kent iemand deze auto? (weet iemand de vraagprijs?)
|
24 feb 2015 11:58 |
|
|
caelin
Nu 991.2 GT3
ex 991.1 GTS
ex 981 GT4
ex 997 Turbo S
ex Cayman S
|
Re: 996 Turbo
turbo rijden is turbo betalen maar ook turbo genieten trouwens, TS stelt niet dat het een "goede" belegging moet zijn. Hij ziet het als een belegging en bij een belegging weet je dat die over 2 jaar niets meer waard kan zijn (maar indien je denkt dat 'n 996 turbo z'n waarde zal houden of stijgen: zorg dat het een handbak is met de juiste opties en specs. en zo min mogelijk rijden....)
_________________________________________ Match je auto altijd aan de juiste muziek!
|
24 feb 2015 12:03 |
|
|
outletvalve
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
|
Re: 996 Turbo
<speculatiemode aan> De pre-impactbumpers en de luchtbakkers (met name de 964RS, 993 S/4S/turbo) zijn op dit moment goede beleggingen. De kans dat de waarde daarvan drastisch zal dalen is klein. Wil je echt iets wat zeker zijn waarde houdt en momenteel snel stijgt koop dan een 911 uit 64 of 65 (onbetaalbaar) die gaan door het plafond, of een pre-impact S die zijn ook een halve of hele ton meer waard geworden. <speculatiemode uit>
Voor leuk rijden is zo'n 993 (zonder tip) aan te raden. Maar elke 911 (weinig) rijdend of niet kost jaarlijks geld. Hoeveel? Kijk in de glazen bol!
_________________________________________ https://www.instagram.com/outletvalve/
"Racing is life. Anything before or after is just waiting."
|
24 feb 2015 13:01 |
|
|
porsonly
|
Re: 996 Turbo
Beleggen in een Porsche kan geen kwaad. Maar verwacht niet op korte termijn rendement. Als de eerste tien jaar niets gebeurt "verlies" je €42.500,- + nog eventuele afschrijving. Die moet je dus eerste 'terugverdienen'. Wel heb je natuurlijk het genot van het rijden. Maar wat anderen al schrijven, je weet nooit. Zelfs de 924 en 944 liften mee op de prijsstijgingen van Porsches. Maar ik zou er 'lekker' eentje kopen om van te genieten.
_________________________________________ http://www.porsonly.com
|
24 feb 2015 13:10 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: 996 Turbo
Ik denk dat het al te laat is om de modellen die jij noemt 'op dit moment goede beleggingen' te noemen. Prijzen zijn al dermate gestegen dat ik me serieus afvraag of dat nog een tijdje zo door gaat. Maar ja, het was dan ook in de speculatiemodus
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
24 feb 2015 18:24 |
|
|
ErikP
997 S cabrio in Speedgelb,
Ex Boxster 986Schiedam
|
Re: 996 Turbo
Die 1000,- onderhoud per jaar ben ik voor m'n Boxster 2.5 al zo ongeveer kwijt, en die is qua onderhoud (gemiddeld genomen) stukken voordeliger dan een 911 Turbo. En die 1000,- omvat alleen de reguliere grote/kleine beurt, bougies, motor/rem olie etc. Vervolgens heb je de reeds genoemde slijtage-onderdelen te betalen; draagarmen, vering, misschien eens een elektrisch mankement (laatst bijvoorbeeld een xenon-lampje; 114,- euro), en uiteraard remmen en banden. Ik hoop totaal rond de 1.500 per jaar uit te komen. Tot nu toe (nu tweede jaar in bezit) lukt dat. Of dat blijvend is... Overigens laat ik hem om de kosten te drukken onderhouden bij een Porsche-specialist, niet bij Porsche zelf. En zoals JacobT al schreef; dan is er nog niets aangeschaft om de auto (nog) mooier/beter te maken. Iets wat je natuurlijk zo gek kan maken als je vrouw toestaat Aan de andere kant kan die verzekering een stuk voordeliger; geef de term "verzekering" maar eens in bij de zoekfunctie. In mijn geval reken ik trouwens de benzine als 100% kosten mee, afgelopen jaar ca 1300,- euro obv ca 10.000 km, aangezien die benzinekosten anders volledig voor rekening van de werkgever zouden komen (leasebak). Overzichtje: Onderhoud 1500,- per jaar Verzekering all-risk met inzittenden is 380,67 per jaar wegenbelasting is 624,- per jaar ANWB Europa lidmaatschap: 75,- per jaar Benzine 1300,- per jaar Stalling heb ik gelukkig geen kosten aan door garage aan huis. Maar wat ben ik blij dat ik dit allemaal moet betalen... want dat betekent ook dat ik van die heerlijke auto genieten!!!
|
24 feb 2015 21:42 |
|
|
auto mt motortje achterin
|
Re: 996 Turbo
Zeker een 996 turbo is geweldig om te rijden. Een "koude" kostenberekening is te maken en is ook niks mis mee. Je weet dan waar je staat. Een speculatie over toekomstige waarde is ook een favoriete bezigheid bij de keuze van een Porsche. Het mooiste is om af en toe een ritje te maken in je Porsche. Dat zijn geluksmomenten en die zijn "ONBETAALBAAR". En zeker in een 996 turbo zijn het wel erg snelle geluksmomenten die niet lang genoeg kunnen duren. Als je de begroting enigszins kloppend kan maken, zou ik zeggen "DOEN" Als je toch twijfelt? Dan toch doen!. Anders krijg je later spijt dat je het niet gedaan hebt. Had ik maar, Als ik het toen wist, als ik met de wijsheid van nu, etc. etc. etc. Dooddoeners.
_________________________________________ allemaal ex-en: 3.2 cabrio '86, 993 cabrio '94, 993 c2 coupe '94, 996 c2 coupe '99, 3.2 coupe '87, 3.2 coupe '88
|
24 feb 2015 22:51 |
|
|
JaPo78
|
Re: 996 Turbo
Als eerste bedankt voor alle informatie en tips. Dat het beleggingsdeel wat los maakt op dit forum is me wel duidelijk geworden en daar is niets mis mee. Dat mijn veronderstelling een zeer onzekere is was me ook al duidelijk. Maar het allerbelangrijkste is natuurlijk het rijden van de Turbo en het genieten. Ik heb nu twee Turbo's in het vizier: - een zwarte bij Wolbert http://www.wolbert.nl/default.asp?mod=OCCASIONINFO&id=1099613- een zilvere bij Kobus http://www.kobustuning.nl/porsche/index.php/Occasions/spec/67/Weet iemand iets over de auto bij Kobus en weten jullie nog andere Turbo's die mijn aandacht verdienen?
|
25 feb 2015 10:23 |
|
|
porsonly
|
Re: 996 Turbo
In elk geval zijn mijn ervaringen met Wolbert zeer positief.
Kobus heb ik geen ervaringen mee. Vindt wel de kleur mooier trouwens. Rare garage dat als je iets verkoopt je geen prijzen vermeld. Alleen daarom zou ik geen eens de moeite nemen te gaan kijken.
Succes.
_________________________________________ http://www.porsonly.com
|
25 feb 2015 10:30 |
|
|
Master Ken
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 TargaGemert, N-Brabant
|
Re: 996 Turbo
Die zwarte bij wolbert stond eerst te koop in bergen op zoom bij Van Oorschot, prijs was 34k. Auto heeft achterstallig onderhoud en rechterpaneel voor is gespoten en velg is vervangen. Auto stond daar te koop sinds 2013. Deze turbo is enkele weken geleden overgenomen door wolbert. Auto maakt verder een nette indruk en heeft mooie specs.
|
25 feb 2015 10:54 |
|
|
Nine-eleven
981 Boxster GTS
|
Re: 996 Turbo
Leuk kenteken ook bij bovengenoemde . . . 07-K oB uZ-2 Persoonlijk zou ik, hou mij ten goede en zonder iets negatiefs te willen zeggen over Kobus, iets meer vertrouwen hebben bij Wolbert.
_________________________________________ Trained by GP E L I T E
|
25 feb 2015 13:07 |
|
|
outletvalve
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
|
Re: 996 Turbo
gewoon een AKK laten doen bij een goede specialist, en dan weet je wat je hebt ( als het goed is). Dat geldt voor beide auto's...
_________________________________________ https://www.instagram.com/outletvalve/
"Racing is life. Anything before or after is just waiting."
|
25 feb 2015 13:10 |
|
|
Remmel
ex 928-S4 ClubSport
ex 928-S4
ex 928-S3nu Alpine en Lotus
|
Re: 996 Turbo
Waardevolle bijdrage Master Ken!
_________________________________________ 80% van het salaris is voor mijn auto, de rest verknoei ik.
|
25 feb 2015 15:33 |
|
|