Beste dames & heren Porsche-rijders,
Inmiddels heb ik al 12 jaar hier een account, maar me nog nooit voorgesteld. Nu was er op Porsche-gebied ook niet zo heel veel te melden buiten wat korte vrijages met 944's en 968'en voor op het circuit. Ik ben ook niet echt fan van een bepaald merk en eigenlijk niet eens zozeer van auto's maar meer van auto rijden. En eigenlijk ook niet van auto rijden, maar van auto racen.
In mijn dagelijkse werk ben ik voornamelijk werkzaam op de verschillende circuits in Europa als eigenaar van
www.driving-fun.com , inmiddels één van de grootste organisatoren van trackdays, (licentie-)cursussen en bedrijfsincentives op circuits in de Benelux. Daarnaast exploiteren we inmiddels een hotel in Nürburg (er schijnt daar ook een circuit in de buurt te liggen), samen met een vriend bouwen we her en der wat gebouwen en appartementen (meestal toevalligerwijze ook naast of in de buurt van een circuit…) en als grote hobby help ik als testrijder mee met de ontwikkeling van een Nederlandse endurance raceauto, de Hansen GTR. Maar daar zit geen Porsche-motor in, dus zal ik jullie hier niet mee vervelen.
Op mijn 18e, de inkt op mijn rijbewijs was nog nat, ging ik met een paar vrienden naar de Messe in Essen en daar stond buiten een zilvergrijze 996 GT3, toen net nieuw. Ik heb ongeveer 3/4e van mijn fotorolletje (ik had er maar eentje bij me ja, arme student…) daar buiten leeg geschoten op die auto, wat was ik onder de indruk van de lijnen van opzij, die achterspoiler, de enorme (hey, het was 1999) 18" velgen enz. enz. In één klap stond die auto op mijn droomauto lijstje, naast de McLaren F1, Ferrari F40 en Lamborghini Miura. Vanwege mijn werk heb ik in vrijwel al mijn droomauto's kunnen rijden en/of meerijden, de F430 Scuderia is er later nog bij gekomen, maar de 996 GT3 bleef trekken.
De afgelopen jaren heb ik enkele malen op het punt gestaan om er één te kopen, maar, er was inmiddels een maar. 360pk was in 1999 enorm veel vermogen, maar anno 2017 zijn er diesels op de markt met 100pk meer. Nu gaat het niet zozeer om de rechte lijn snelheid, maar begin dit jaar kreeg ik de kans om op Ascari in een geprepareerde 996 GT3 MkI te rijden. Die auto reed (en rijdt) echt fantastisch, alle turn-in onderstuur wat iedere 911 kenmerkt (zelfs de 991 GT3 RS heeft er nog iets last van) was weg en het kleinste beetje gas duwde de neus meteen naar binnen, ik was meteen weer helemaal verliefd op de balans en de rest van de auto, geen flippers, geen overbodige elektronica, geen onzin, maar gewoon een fantastisch uitgebalanceerd chassis dat met het gas te sturen is. Alleen, tot 150-160km/u helaas maar, want in de snellere bochten (en daar heeft Ascari er wel een paar van) merk je toch dat de motor net even wat vermogen tekort komt om alles uit het geweldige chassis te halen.
Inmiddels had ik ook al een keer in een 996 Turbo gereden, leuke auto om mee te toeren, absoluut geen circuitmonster, maar die motor maakte zeker wel indruk, daar zit wel het vermogen in wat een GT3 eigenlijk mist. En dan ga je jezelf een beetje inlezen op Amerikaanse fora en lees je dat ze daar GT2's en Turbo's naar een betrouwbare 700pk tunen. Maar als dat in je hoofd zit, ga je dat dan met een originele GT3 doen?
De oplossing kwam in de vorm met een Carrera 2 met origineel GT3 Aero pakket en verschillende GT3 upgrades aan onderstel en remmen. Maar geen origineel GT3 chassisnummer dus, nog 40pk's minder, maar qua handling en remmen minstens zo capabel. En hij was nog te koop ook. Enige kleine nadeeltje: hij stond in Japan.
Via iemand die heel veel Japanse (en andere) auto's uit die hoek haalt, was dat nadeel snel overkomen en de auto is nu dus onderweg uit Japan. Verwachting is dat hij de komende week op Nederlandse bodem aankomt en dan kunnen we ermee aan de slag.
Qua uiterlijk wil ik er niet veel aan doen, misschien de gele koplampen vervangen, misschien ook niet, maar dat is het enige.
De eerste modificaties worden:
*) Recaro Pole Position stoelen (standaard zit je in een 996 behoorlijk raar en hoog, dat wil ik er meteen uit)
*) 6puntsgordels (waarschijnlijk 3" van Sabelt)
*) Club Sport rolkooi (geen volledige kooi, want ik wil er ook nog zonder helm in kunnen rijden)
*) Suède Sparco stuurtje met naafverleger
En dan komt de uitdaging, want met de beelden van Stefan Roser in een Ruf CTR over de Ring in gedachten, moet er een turbo motor met wel rond die 700pk in komen. Maar wat ga je dan als basis nemen, een 996 Turbo motor of een GT2 blok? Wat moet je allemaal upgraden aan zaken als radiateur en oliekoeler om het heel te houden? Hoe zit het met de koppeling, versnellingsbak en aandrijfassen?
Dat zijn allemaal dingen waar ik me (liefst ook met alle mensen op dit forum) in wil verdiepen om het meteen goed te hebben. Uiteraard zullen er in het begin wel dingen onderbemeten zijn en stuk gaan, maar het moet geen bouwpakket worden.
De bouw mag het grootste gedeelte van 2018 in beslag nemen, maar daarna zal hij ook echt gebruikt gaan worden, zowel op straat als voor taxi-ritten op de verschillende circuits in Europa, met name de Nordschleife, Spa en Zandvoort.
Goed, stiekem is dit best een lang verhaal geworden, maar ik ben echt heel erg enthousiast om hiermee te beginnen; fijne kerst allemaal!