Switch to full style
Vertel hier over jezelf.
Plaats een reactie

Even voorstellen - Porsche 996

25 mei 2008 22:05

.
Laatst bijgewerkt door LarsW op 17 maart 2010 13:25, in totaal 5 keer bewerkt.

Gebruik

25 mei 2008 22:26

Gebruik ff zoek functie er is al een boel over geschreven. Persoonlijk zou ik de 996 overslaan maar ook weer afhankelijk van de type. Maar ik zou de cabrio zeker overslaan.

25 mei 2008 22:30

welkom lars & paps! suc6 met zoeken naar jullie droom! 8)
inderdaad even zoeken , er wordt genoeg over gefilosofeerd hier!

25 mei 2008 22:33

Welkom hier!


Lees wat verder op het forum en je zal ook wel positieve reacties lezen over die 3.4 in de 996... Veel succes!

Re: Gebruik

25 mei 2008 22:36

Gizmo schreef:Maar ik zou de cabrio zeker overslaan.

:shock: een beetje te veel :drunken: ? :wink:

Vanaf de 996 zou ik echt niet weten waarom je nog een coupe zou kopen! :lol: :mrgreen:

25 mei 2008 22:56

welkom op het forum en veel leesplezier :lol:

25 mei 2008 23:14

Welkom Lars en vader, als (nog) niet eigenaar van een Porsche kan ik je maar 1 advies geven ; heb geduld met de zoektocht en doe altijd een aankoopkeuring. Veel plezier hier :D

26 mei 2008 0:10

Welkom hier Lars (en vader), en veel wijsheid!

keuze

26 mei 2008 7:00

Ik zal het even beter uitleggen ik zal altijd voor een cabrio gaan maar niet van het model 996 wel weer voor de 997. Echter er zijn andere 996 modellen die ik wel mooi vindt, bijvoorbeeld de RS.

Re: Even voorstellen - Porsche 996

26 mei 2008 7:49

vraag :
LarsW schreef: Ik hoop dat jullie ons een aantal concrete punten kunnen toewijzen waarop wij moeten letten bij de aankoop.

antwoord :
3.4 : 4 tot 6 % had/krijgt een duur motorisch probleem....
Cylinderbreuk e/oOlie-Lekkage.
Zoek op "krukas-keerring",
3.4 met tiptr is betrouwbaarder dan met handbak,
de 3.6 is de betere, en betrouwbaar genoeg voor langdurig rijplezier,
het mechaniek van het cabriodak is subliem.
Zoek het lijstje van PaSCal, en laat een AKK doen.
Bij voorkeur dus 996 Mk2 (2002 en later) , met mobilit.garantie.

26 mei 2008 9:23

Leoh: waar baseer jij die 4 tot 6% op? (gewoon uit interesse, heb er nl. nog nooit een concreet % voor gezien)

26 mei 2008 9:30

Op een intensief gesprek met 2 medewerkers/monteurs van AG / motorenafdeling, vorig jaar. Deze namen geen blad voor de mond :wink:

26 mei 2008 9:32

.
Laatst bijgewerkt door LarsW op 17 maart 2010 13:25, in totaal 2 keer bewerkt.

26 mei 2008 16:10

Welkom, Lars en veel succes met jullie zoektocht.

26 mei 2008 16:23

Welkom hier,

LarsW schreef:OF zegt zo'n soort keuring meer dan dat en kunnen we dan nog vele probleemloze km. maken?
Gr. Lars :)


Een aankoopkeuring geeft een goed beeld van de technische staat en evt mankementen en/of eigenaardigheden (schade i/h verleden bijvoorbeeld)die er op dat moment aan de wagen zitten. Ze kunnen natuurlijk nooit binnen in de motor kijken. De meeste 'AKK Meesters' :D weten wel hoe een wagen hoort aan te voelen e.d. en kunnen aan de hand hiervan vaak ook nog conclusie's trekken.

Zo te lezen gaan jullie al heel gericht op zoek, maar voor de volledigheid, HET LIJSTJE VAN PASCAL :wink: :

yohanv schreef:Met dank aan het lijstje van PaSCal en de autotelegraaf :thumleft:

Orientatie

Algemene orientatie

• Wil je een coupe, cabrio of een targa
• schuifdak ?
• Schakelbak of tiptronic (bij een 3.2 - > 915 bak of G50 bak )
• C4 of C2 (in geval van de nieuwere wagens)
• Welke kilometerstand vind je aanvaardbaar!!!!

• MOET de wagen schade/ongeval vrij zijn?, of waar liggen je grenzen
• Wil je perse een orgineel NL (BE) auto
• "Orgineel" of mag hij aanpassingen hebben, let hier goed op. (Kleur,stoelen,stuur,spoilers etc.)
• Eventueel ombouw? (SC :arrow: 3.2, 3.2 :arrow: 964 etc)
• Wel of geen (volledige) historie (laatste jaren het boeiendst)
• In geval van historie bekend: Is er in de laatste periode goed onderhoud gepleegd. Per model is dit verschillend bij welke km stand bepaald onderhoud is te verwachten)

Interieur

• Interieur kleur
• Volleder of niet?
• Airco of niet?
• Audio?
• Navigatie?
• Telefoon/carkit?
• Airbags?

Exterieur

• Exterieur kleur
• Wel of geen vaste spoiler
• 3e remlicht ?
• Cupspiegels of niet
• Wel of geen achterwisser ?
• voorkeur voor welke velgen, of welke zeker niet


Kosten

• Onderhoudskosten (Is voorheen goed onderhoud gepleegd)
• Verzekrings kosten
• Brandstof
• Wegenbelasting/Houderschapsbelasting
• Is ontbrekend (en/of certificaat) alarm Installatie vereisd?  Inbouwkosten
• Vereiste stalling?  evt stallingskosten


Bezichtiging/Proefrit

Tips:

• Neem een onafhankelijk iemand mee, liefst iemand met verstand van auto's, maar zonder (of weinig) liefde voor Porsche. Die persoon kan de emotie uitschakelen en is dus heel erg nuttig!
• Bij een particulier: Let op hoe de persoon met de wagen omgaat, laat hij de kofferklep dicht vallen, of drukt hij hem dicht. Dit geeft vaak al aan hoe de persoon met zijn auto omgaat. Let echter wel op, dat je de wagen niet gaat lopen afkraken, om de prijs te drukken. Een echte liefhebber stoot je voor de borst en het kon wel eens andersom aflopen.
• Om de markt eerlijk te houden, een Porsche is geen wagen waar je even naar gaat kijken, proefritje in gaat maken en alleen wat tegen de banden trappen. Dat is niet prettig voor de verkoper en jij als koper bent ook niet echt geloofwaardig!
• Neem een magneetje mee als je twijvelt aan evt schade, om zo evt grote plekken plamuur te traceren. (Weet wel of het plaatdeel van staal moet zijn, en niet van kunststof, polyester of aluminium!)
• Neem een zaklamp mee om evt op de donkere plaatsen te kunnen controleren.



Checlist voor de proefrit:

Exterieur:

• Lakstaat, denk aan kleurverschillen (overgespoten?  Waarom?), krassen en poetskrassen en steenslag. (kans op roest)
• Staat van de rubbers (goed of uitgedroogd)
• Staat van de velgen.
• Staat van de banden, vergeet hierbij niet de wangen.
• Staat van een Cabriokap/Targa dak/ schuifdak. Bij een Cabrio: Kijk van binnen (donker) naar buiten (licht) en lichtpuntjes geven aan waar gaatjes zitten. En controleer of het goed aansluit op de rubbers. Controleer ook of het frame de kap niet raakt en daardoor beschadigt. Vertoont de plastic achterruit krasjes dan is het zicht erdoor slecht. Ook een vouw in de ruit belemmert de doorkijk (Een kap gaat ongeveer zo’n 8 jaar mee)
• Roestvorming: op alle naden/rubbers (onderaan de zijruitjes en in de hoeken onderaan de voorruit, bij de koplampen!)
• Roestvorming bij de deuren, onderaan de opening, bij de lasnaad, B stijl.
• Roestvorming bij de accu. (Bekend problem bij lekkende accu’s). Wanneer is de accu voor het laatst vervangen? (Richtlijn:gemiddeld elke 3 jaar)
• Haal (zover het kan) (Bij 911) de bekleding in de kofferruimte los. Til het tapijt op en let op condens, roest, lasnaden en kleurverschil met de carrosserie. Dit kan allemaal duiden op onvakkundig schadeherstel
• Check even de punten waar het water wegloopt. (Links + Rechts voorin.)
• Let op veel roetaanslag boven de uitlaat. Dit kan wijzen op veel oliegebruik.
• Controleer het chassisnummer ivm evt diefstal/ombouw
• Let op krassen, steenslag, dofheid van de voorruit
• Controleer uiteraard de naden bij de koffer- en motorklep, lopen deze scheef, dan is dit vaak (niet altijd!) een teken dat er schade is geweest. Om dit te kunnen beoordelen, moet je veel auto's zien
• Check ook of de deuren "recht" dichtvallen, ofdat ze iets omhoog moeten bij sluiten (vaak schade)
• Bij uitgebouwde versies: Hoe is het onder het kunststof?
• Zijn er matching numbers, of klopt in elk geval de motor bij wat aangeboden wordt. Als dit niet zo is, waarom?
• Schokdempers: Een echt goede indicatie van versleten schokdempers krijg je als je met de auto gaat rijden, maar een indruk doe je op als je op de voor- of achterzijde drukt van de auto en die vervolgens loslaat. De auto mag niet te lang naveren.

Interieur/Opties:

• Is het interieur orgineel, en/of past het bij de achterbank.
• Staat van de bekleding, (stoelen,hemel, deurpanelen,dashboard). Als de bekleding redelijk veel gebruikssporen laat zien en de wagen aangeboden wordt met een lage Km stand, kan dit wel eens wijzen op nattigheid.
• Voel of de bekleding nat aanvoeld, vooral achter de voorstoelen. (Belangrijk bij Targa/Cabrio/Schuifdak)
• Hoe is de afwerking van Audio/telefonie? Zijn er lelijke gaten geboord etc
• Airbags. (Auto’s na ’92 ongeveer een levensduur van 15 jaar)
• Functioneerd een aanwezige airco. Er hoort steenkoude lucht uit te komen.
• Functioneren alle electrische opties/lichten/knipperlichten.
• Functioneren de Gordels


Motor:

• Uiterlijke staat van de motor. Hierbij kijkend naar de bouten/moeren en staat van de rubber slangen. (Controleer deze op haarscheurtjes. Kleintjes worden groot)
• Kijk uiteraard naar duidelijke olievlekken, ondanks dat de motor snel schoongemaakt is, vergeet men vaak de oprit/garage


• Is alles orgineel porsche, of is het "aftermarket" replacement, en zoja, past dat allemaal wel goed

proefrit:

• Hoe start de auto (zorg dat de motor gewoon koud is en niet al voorverwamd; dit ivm eventuele slechte dynamo/accu)? Hoe loopt de motor stationair
• Let er bij een proefrit op of de auto niet een kant optrekt tijdens het rijden.
• Hoe remt de auto, trekt bij dan niet naar een kant toe? Geen trillingen in het rempendaal of stuur. ( remschijven)
• Hoe stuurt de auto? Scherp, speling in het stuur, trillingen in het stuur (slechte uilijning etc)?
• Hoe pakt de motor op? Zijn er bijgeluiden?
• Hoe schakelt de auto? Bij een automaat soepel? Bij een handbak; zijn alle versnellingen goed in te leggen, zijn er bijgeluiden? Hoe pakt de koppeling op; hoog, laag?
• Hoe remt de auto? Trekt de auto niet naar 1 kant bij hard remmen?
• Let er op of de auto ook dweilt.


Aankoopkeuring (AKK)

• Is de auto naar hoe jij hem kunt beoordelen naar wens. Doe een AanKoop Keuring bij een onafhankelijke Porsche specialist. (Geen ANWB of DEKRA). Uit deze keuring kunnen heel veel dingen naar voren komen die je zelf over het hoofd hebt gezien. Bij een Porsche specialist hebben ze gevoel en kennis van het merk en dit kan veel ellende in de toekomst besparen. Het is echter geen garantie voor probleemloos rijden, aangezien ze niet binnenin de onderdelen kunnen kijken.

26 mei 2008 16:32

Eert uw vader :P want da's een goeie.....
Veel plezier en succes met het zoeken naar jullie favoriete P.

Re: Even voorstellen - Porsche 996

26 mei 2008 21:13

LarsW schreef:We hebben besloten om onze droom waar te maken; een Porsche 911! :) In ons geval gaat het om het type 996, we zijn laatst wezen kijken bij een prachtige cabrio


Kan ik me zomaar bij aansluiten! :lol:

28 mei 2008 7:59

Komt aanstaande vrijdag een mooie zwarte 996c2 mk2 cabrio (handbak)binnen bij Porsche Rotterdam, met 65000 km op de klok. Moeite waard om te gaan kijken?

(was van een kennis van me, heeft nu een 997 S cabrio)

28 mei 2008 8:58

JanH schreef:Komt vrijdag een zwarte 996c2 mk2 Moeite waard om te gaan kijken? was van een kennis van me, heeft nu een 997 S cabrio)


Hmm apart ... was t een vage kennis of hoe moet ik dat zien!
je kent de wagen waarschijnlijk toch? Ga je toch met je kennis
praten! mischien kan hij ook nog voordeel halen als hij 'm niet inruilt!

28 mei 2008 9:54

zuugnap schreef:
JanH schreef:Komt vrijdag een zwarte 996c2 mk2 Moeite waard om te gaan kijken, was van een kennis van me, heeft nu een 997 S cabrio)


Hmm apart ... was t een vage kennis of hoe moet ik dat zien!
je kent de wagen waarschijnlijk toch? Ga je toch met je kennis
praten! mischien kan hij ook nog voordeel halen als hij 'm niet inruilt!


Is een hele goede kennis, ik weet ook precies de staat enz van die auto. Punt is dat hij al ingeruild ís, en dat zij aanstaande vrijdag de auto gaat omruilen voor de 997...

Heb zelf de knikkers niet, anders was hij nu van mij geweest. (4e auto, alleen zonvakanties en mooie zondagen, auto heeft in ieder geval de laatste 3 jaar (daarvoor andere eigenaar) alleen maar water gezien als er sop doorheen zat. Komt bij Theo Janssen vandaan.)
Verder:
Zwart buiten/binnen,
18" turbo look velgen (origineel porsche),
uitschakelbare sportuitlaat,
navi,
klima,
xenon en verder weet ik het zo 1-2-3 niet.
Laatst bijgewerkt door JanH op 28 mei 2008 12:24, in totaal 1 keer bewerkt.

29 mei 2008 17:56

.
Laatst bijgewerkt door LarsW op 17 maart 2010 13:25, in totaal 1 keer bewerkt.

29 mei 2008 23:29

Mooie auto met mooie specs (jammer van de tip) :wink:

30 mei 2008 7:00

zuugnap schreef:
JanH schreef:Komt vrijdag een zwarte 996c2 mk2 Moeite waard om te gaan kijken? was van een kennis van me, heeft nu een 997 S cabrio)


Hmm apart ... je kent de wagen waarschijnlijk toch? Ga je toch met je kennis praten! !


Volgens mij is JanH niet op zoek naar en auto... LarsW daarintegen wel. :wink:


LarsW schreef:het meest aantrekkelijke voor ons is om hem uit Duitsland o.i.d. te halen vanwege het grote prijsverschil met NL.!


BPM rekensommetje niet vergeten he. :idea:

30 mei 2008 11:04

Haha nee nee, die vergeten we niet! Ik heb uitgerekend dat de BPM ongeveer tussen de 6 en 7 mile zal liggen, afhankelijk van de nieuwprijs natuurlijk, maar dan komen we zo rond de 45 K uit en dat is vergeleken met NL een stuk goedkoper! :)

02 jun 2008 19:52

Mmm.. 45 mille ga je niet redden bij die C2 cabrio, dat ligt ruim onder de inruilwaarde die ik gehoord heb. Succes met zoeken!

@yohanv

Jan is wel op zoek naar een auto hoor, maar dan wel eentje die bij de inhoud van zijn spaarvarken past...
Plaats een reactie