Hoi Patrick,
Ik zal je als S2 eigenaar mijn visie geven.
Ik rijd als inmiddels al weer ruim 2 jaar in een 944 als 2e auto.
Ik heb nooit in een n/a gereden, maar mij altijd gericht op een turbo of S2.
Dit in verband met de looks en het vermogen. Een n/a heeft 163 pk, een S2 211 en een turbo 220 of 250pk. De S is een gulden middenweg met 190pk die mist voor mij alleen de looks van de S2/turbo.
Tussen de S2 en de turbo zit weinig verschil in kosten van onderhoud, gebaseerd op gelijkwaardig auto's met onderhoudsverleden. Ik ken zelfs artikelen waarbij de turbo als betrouwbaarder wordt aangemerkt. In vergelijking tot de n/a zal het onderhoud duurder zijn. Beide motoren hebben immers enkele complexere onderdelen verwerkt.
Bij de S2 is dit de geleideplaatjes voor de kettingspanner tussen de nokkenassen. Rond de 180.000 wordt het raadzaam deze plaatjes te vervangen. Als de koppeling nog niet eerder vervangen is, kun je rond de 190.000 ook een nieuwe koppeling verwachten. Prijzige beurtjes, maar weer goed voor de nodige jaren en km's.
Als je de auto puur voor de winters wilt gebruiken, zou ik zelf niet kiezen voor een turbo. Het plotselinge vermogen van de turbo lijkt mij niet prettig om dagelijks over de winterse wegen te rijden. De S2 is dan veel meer in balans en voelt zich zomer of winter, stad of snelweg goed thuis. Wij zijn agelopen jaar met de S2 op wintersport geweest, dus meer dan geschikt. Zorg wel voor goede winterbanden, zonder grip doe je niets.
Verbruik van een S2 is rond 1:10 ron 95, de n/a is iets zuiniger maar moet weer ron 98 hebben. Dus daar zou ik het niet voor laten.
Ik denk dat je vooral moet overwegen wat je budget is, een S2 is nou eenmaal in aanschaf en onderhoud duurder dan een n/a. Je krijgt daarvoor ook een andere auto. Maar je kunt beter een goede n/a kopen dan voor hetzelfde geld een slechte S2.
Heb je ook gedacht aan de mx-5 eruit en een S2 cabrio erin voor het gehele jaar