Switch to full style
Vertel hier over jezelf.
Plaats een reactie

Nieuw(sgierig)...

09 sep 2008 18:25

Ik ben op zoek naar een tweede auto (eigenlijk een eerste) waar ik circa 15.000 per jaar mee zal moeten kunnen rijden. Ik heb al een Italiaans cabriootje en wil eigenlijk mijn jongensdroom erbij verwezenlijken.

Waarschijnlijk niet geheel conform jullie gedachtengoed wil ik een wat oudere Porsche dus gaan gebruiken als woon-werk auto. Als ik dan denk aan een wegenbelastingvrij Porsche is die dan ook te rijden door mijn vrouw? Denk hierbij aan oa stuurbekrachtiging mogelijk zelfsairco? (of vloek ik dan al te erg)

Ik zoek dus geen concoursauto maar een "gebruiksvoorwerp" dat er lekker uit ziet?

Is een Porsche in die leeftijdscategorie überhaupt geschikt voor 15k per jaar? En aan hoeveel onderhoud mag ik dan ongveer denken?

09 sep 2008 18:29

Afbeelding

09 sep 2008 18:41

Alleen stuurbekrachtiging in een belastingvrije Porsche. :roll:

Stuur ze dan maar al naar de sportschool, of ze moet van beroep kapster zijn, die kunnen er wel met rijden. :mrgreen:

Trouwens welkom Ruudje. :wink:

09 sep 2008 18:41

Welkom Ruudje!
Mijns inziens is menig P. daar wel voor geschikt, mits wel goed onderhoud
natuurlijk! :wink:

09 sep 2008 18:50

Stuurbekrachtiging, airco én je vrouw in een wegenbelastingvrije Porsche? :roll: :wink:

09 sep 2008 18:54

Tja...

Ik moet haar ook happy zien te houden. ;) Wegenbelastingvrij is overigens geen directe vereiste. Ze is wel wat gewend hoor, maar met de hoeveelheid files en beperkte parkeerplaatejs in de randstad is stuurbekrachtiging wel handig.

09 sep 2008 18:58

Tsja, dan zal je minimaal moeten upgraden naar de 964 :!:

09 sep 2008 18:59

Als stuur- en rembekrachtiging geen must is dan zou een 3.2 prima kunnen. Die zijn er ook met airco en de modellen met G50 bak schakelen wat korter/moderner (niet noodzakelijkerwijs beter).

Als bekrachtiging (en wat meer comfort) wel een issue is dan kom je op de modellen vanaf de 964 (1989/90) terecht. Die schijnt overigens wel wat duurder (tov 3.2 zo'n 50%) in het onderhoud te zijn.

Heb zelf ruim 5 jaar een 3.2 gereden als 3e auto. Geen centje pijn natuurlijk. Geen airco. Maar belangrijkste nadeel vond ik de "werking" van de kachel/verwarming. Heb daar niet veel lol aan beleefd om 's winters bij lage temperaturen en/of slecht weer mee te rijden. Ook niet echt geschikt voor korte stukjes rijden maar dat geldt min of meer voor alle luchtgekoelde types.

Enne, waarom niet de italiaanse cabrio eruit en een Porsche Boxster erin? Je schrijft immers niet speciaal op zoek te zijn naar een 911.
Laatst bijgewerkt door MarkS op 09 sep 2008 19:05, in totaal 1 keer bewerkt.

09 sep 2008 19:04

Aan hoeveel meer onderhoud moet ik dan denken als dit 50% meer is?

Als ik heel simplistisch denk...

Stel ik koop een nieuwe fiat 500 van € 19.000 dan schrijf ik daar zo'n 3-4 duizend per jaar op af de eerste 2 jaar. Dus als ik het onderhoud voor een Porsche per jaar bij 15k p/jr op circa datzelfde bedrag hou is er niet aan de hand financieel gezien toch?

09 sep 2008 19:12

MarkS schreef:Enne, waarom niet de italiaanse cabrio eruit en een Porsche Boxster erin? Je schrijft immers niet speciaal op zoek te zijn naar een 911.


Da's geen optie met de Italiaan hebben we een te grote emotionele binding die gaat nooit meer weg. ;)

Ik heb al eens in een Boxster mogen rijden en we willen eigenlijk niet 2 cabrio's dus de voorkeur gaat toch wel naar een dichte auto. Met mijn beperkte Porsche kennis komt dan meteen de 911 bovendrijven.

Het woon-werk traject is ca 25 km buiten de kilometers die ik zelf moet maken naar klanten. Overigens zullen mijn klanten ook wel even moeten wennen denk ik. :D
Laatst bijgewerkt door Ruudje op 09 sep 2008 19:22, in totaal 1 keer bewerkt.

09 sep 2008 19:13

Heb er zelf nooit meer dan zo'n 4000 per jaar mee gereden maar even een snel rekensommetje leert dat ...

15000km tegen gemiddeld 1:8 = 1875 liter x 1,60 per liter = 3000 euro brandstof

Verzekering (all risk) zal minimaal ook nog 1000-1500 euro per jaar kosten. Klassieker verzekering weet ik niet of je daarvoor in aanmerking komt met 15000km per jaar.

Wegenbelasting 150 euro per 3 maanden = 600 euro

Zit je dus op zo'n 5000 euro aan brandstof, belasting en verzekering zonder je onderhoud.

Onderhoud zou je met dat jaarkilometrage toch ook nog wel 1500-3000 euro per jaar voor moeten reserveren.

Dan ga ik uit van een 964, maar ongetwijfeld lezen er 964-rijders mee die de administratie bij de hand hebben.

Afschrijving op een 3.2 heb je denk ik weinig last van, op een 964 weet ik eerlijk gezegd niet of die nog in prijs dalen.

Met 3-4k per jaar alleen voor onderhoud zou je volgens mij een heel eind moeten kunnen komen.
Laatst bijgewerkt door MarkS op 09 sep 2008 19:16, in totaal 2 keer bewerkt.

09 sep 2008 19:13

Ok,maar dan rijdt je dus niet in een P. maar in een Fiat, is dat wat je wil?

Oudere auto's kosten nu eenmaal bakken met geld, zeker om ze rijdende te houden, maar als ze dan rijden, heb je ook weer wat.....
, nou vul zelf maar in.

Ik wens je veel succes! :wink:

09 sep 2008 19:20

Alvin ik geef geen keuze aan maar slechts een rekenvoorbeeld. ;)

De tweede auto die we nu hebben rijdt gemiddeld 1 op 10 dus dat maakt niet heel de wereld uit lijkt mij.

Het feit dat ik hier kom informeren geeft al aan dat het rijplezier best iets mag kosten. Wat belangrijker weegt is betrouwbaarheid, ik moet er wel dagelijks mee op pad kunnen. ;)

De verzekering en wegenbelasting overleven we wel. Het zal meer de "rationele" keuze zijn van weegt de afschrijving van een "nieuwe" auto op tegen het onderhoud van een Porsche?

09 sep 2008 19:31

Ook niet onbelangrijk, welk budget heb je voor de aanschaf?

Die 19k uit je voorbeeld voor de aanschaf van een nieuwe andere auto bijvoorbeeld is misschien wel genoeg voor een redelijk tot goede 3.2 maar volgens mij koop je daar geen 964 voor waarbij je de jaren daarna kunt volstaan met regulier onderhoud.

Als je niet na aanschaf nog eens een fors (onbekend) bedrag (of bedragen) wilt investeren om de auto goed en betrouwbaar te maken dan zul je dus direct een goede moeten kopen. Denk dan aan vanaf prijzen voor een 3.2 zo rond de 18k, een 964 rond de 25k en een 993 rond de 35k.

09 sep 2008 19:34

Ik hoop op max € 17.500 voor de aanschaf... en dan nog ca. € 2.500 om hem (haar?) helemaal in orde te krijgen...

09 sep 2008 19:38

voordeel van een 964 is iig het feit dat hij 15 jaar oud is en dat je hem tegen dagwaarde kan opvoeren bij de belasting, als je tenminste eigen baas bent.

964 zeker geschikt als daily driver (o.a. devils son hier doet het ook). 25 km is net genoeg om hem goed warm te rijden... dat is wel wat minder. al die relatief korte stukjes zijn niet heel goed voor een luchtgekoelde motor. Nu is 25 km toch vaak wel een half uurtje rijden, dus het kán wel. Als je de mogelijkheid hebt, waarom niet. Het is niet de zuinigste, het is niet de goedkoopste, het is niet de onderhoudsarmste, maar het is wél een van de allerleukste auto's in die prijsklasse om elke dag in te mogen rijden!

Succes met je zoektocht. Budget is echt krap voor een goede.

Re: Nieuw(sgierig)...

09 sep 2008 19:42

Ruudje schreef:Waarschijnlijk niet geheel conform jullie gedachtengoed wil ik een wat oudere Porsche dus gaan gebruiken als woon-werk auto. Als ik dan denk aan een wegenbelastingvrij Porsche is die dan ook te rijden door mijn vrouw? Denk hierbij aan oa stuurbekrachtiging mogelijk zelfsairco? (of vloek ik dan al te erg)


:lol:
Welkom Ruudje! Airco, geen probleem, open dakje. En mijn eeg rijdt ook in onze P Targa van 1989, maar heeft sportschool XXL :wink:
Wij hebben onze Targa redelijk in de buurt van jullie budget gevonden. Zoeken en vooral... :roll: :bang: GEDULD Vergeet vde AKK niet :!:

09 sep 2008 20:02

Een goede 928 moet voor dat geld wel (redelijk makkelijk) te vinden zijn. Is geen 911 maar wel een brute kar en ook wel met stuurbekrachtiging.
Zelf zou ik dan voor een 928s of hoger gaan (310pk ipv 240 en een betere automaat) maar die zijn volgens mij pas vanaf 1985 dus nog niet wegenbelasting vrij.
Alleen is het verbruik wel wat aan de hoge kant.

09 sep 2008 20:06

Aiiiiii maarten, laat ik de 928 nou net niet mooi vinden... Dan zou ik liever "even" doorsparen.

10 sep 2008 13:54

Welkom Ruudje. Mijn vrouw, 1.65 meter en absoluut geen kolos, rijdt met gemak in de 964. Als je stuurbekrachtiging wilt en meestal ook a/c naar mijn mening absoluut geschikt....Succes

10 sep 2008 15:50

Welkom, Ruud en ook ik vind dat je minimaal aan een 964 (of jonger) moet denken als daily driver.

10 sep 2008 21:23

Mijn vrouw is ca. 1.75 en weegt zo'n 53 kilo een vedergewichtje dus. ;)

We zijn nu nog even in Zuid Spanje met het Italiaantje aan het touren. Volgende week woensdag zijn we weer in NL en dan moesten we maar eens serieus aan het zoeken gaan.

Zover in elk geval al heel erg bedankt voor de adviezen!

11 sep 2008 10:20

Ruudje schreef:
MarkS schreef: Met mijn beperkte Porsche kennis komt dan meteen de 911 bovendrijven.


Nog meer dichte Porsches;

924
944
928

Wel echte porsches, ook als oldtimer te koop, vaak ook met optie airco en zeker niet langzaam te noemen. 928 heeft motoren t/m 350 pk.

Succes met je keuze!

L..

11 sep 2008 12:02

Wil je mij geen qoutes in de mond leggen die ik nooit heb gedaan? :?

Ik én beperkte Porsche kennis, hoe verzin je het. :wink:

12 sep 2008 15:53

Leander, bedankt voor de tip(s) maar het zal toch echt een 911 model moeten worden als het Porsche verhaal doorgang gaat vinden.

Vooralsnog lijkt de 964 de meest voor de handliggende keuze tenzij mijn eega in een oldtimer kan en wil rijden. Dat gaan we ergens volgende week eens proberen uit te proberen.
Plaats een reactie