x driver schreef:Het budget voor de aanschaf zal om en nabij de 10000 euro liggen, aangezien dit me eerste auto wordt.
Budget is voor een klassieke 911 of 912 echt veel te laag.
Met een beetje pech heb je dat bedrag de eerste twee jaar al nodig om 'm rijdend te krijgen en te houden.
Voor onderhoud heb ik nog niet echt gekeken en kan ik ook niet echte hoogte van krijgen nog.
Oude auto's zijn niet goedkoop als de onderdelen zo duur zijn.
Aanschaf van een 912 of 911T (tot 1973) kost je snel tussen de 15,000 tot 25,000 euro. Daarna komen de kosten om 'm te rijden dus pas.
Om je een idee te geven: banden zijn speciaal en dus duurder, benzinetank vervangen (vanwege roest) kost je snel 500 euro, SSI uitlaatsysteem is 800 tot 1000 euro....
Verder is de verzekering duurder en loopt zo'n gebakje ongeveer 1 op 7.
De motor moet voor als eerste auto niet te groot worden. max. 2.5 liter
Dat treft:
912 heeft 1.6 liter 4 cilinder.
911 van mj 1965 tot mj 1973 heeft zes-cilinder motoren van 2 tot 2.4 liter.
De 'T' (touring) heeft ~130pk en is dus niet zo veel sneller dan een 912.
De 'E' (einspritzung) heeft ~160pk terwijl de 'S' (Sport) ongeveer 190pk heeft.
Dat geschreven hebbende vind ik persoonlijk zo'n auto nou niet echt geschikt om mee te beginnen. Doe je zelf een plezier en begin met een goedkopere en makkelijkere auto.
Bij Wheeler dealers zeiden ze dat als je een 911 wilde kopen dat je niet naar een Coupe of turbo moest kijken maar naar een targa, maar waarom die dat zei is me niet echt bekend.
Beste tip is om de meest moderne 911 te kopen voor je budget.
Dit omdat ieder model verbeterd is t.o.v de vorige (alhoewel de meningen over koeling en schakelmethode-verbeteringen nogal verdeeld zijn
).
Anyway, Targa is alleen aan te raden als je goed kan bekijken hoe het staat met roest. Ik kan me voorstellen dat men dat in die aflevering zei, omdat Targa rijden erg plezierig is en in het algemeen een targa wat goedkoper was (is?) dan een coupe.
De reden daarvoor weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat men i.h.a. liever een coupe heeft omdat dat minder tordeert en 't meer een rijdersauto is.
Turbo is pas later beschikbaar gekomen (op de 3.0 liter eind jaren zeventig) en ligt qua aanschafprijs een stuk hoger. Verder zijn deze eerste turbo's listiger vanwege het grote turbogat. Al helemaal geen auto om mee te beginnen dus.
Edit: 1970 en onder 10,000
kan wel....