Wat zijn
'geen grote afstanden' om dagelijks te rijden? Een 993 is, zoals je wellicht weet, een luchtgekoelde 911 waar ong. 13 liter olie op temperatuur moet komen. Dat houdt in dat je 15-20 minuten onder de 3000/3500 toeren moet blijven voordat de auto op bedrijfstemperatuur is en voor je echt kan gaan trappen. Korte afstanden < 15 km zijn dan ook niet goed op lange termijn voor luchtkoelers. Hou dat even in de gaten, anders kan je wellicht beter een 996 kopen (waterkoeler en vergelijkbaar in prijs inmiddels).
Verder
'handbak (eventueel tiptronic)' een wereld van verschil. Ik zou je willen adviseren in allebei een uitgebreide proefrit te maken voordat je beslist wat je wilt op dit gebied. Dat kan je een grote teleurstelling schelen (zei de door-schade-en-schande-ervaringsdeskundige).
2 of 4 - als jij er dagelijks in gaat rijden en niet heel veel op het circuit de grenzen van de auto (die hoogstwaarschijnlijk verder liggen dan die van jou
) gaat opzoeken, ga je het verschil tussen C2 en C4 niet of nauwelijks merken. Ik heb bij mijn zoektocht gezegd dat ik C2 of C4 niet ga laten meewegen als ik een goed exemplaar tegenkom dat aan mijn wensen voldoet.
C4 gaat later, maar áls hij gaat kan je alleen nog bidden...Verder wat standaard tips van ook een leek op technisch gebied. Het zijn dure, relatief oude auto's. Neem de moeite om een gerenommeerde Porsche specialist een aankoopkeuring te laten doen vóórdat je een auto koopt. 200-250 euro well spent! Een druppel op de gloeiende plaat van de aanschafprijs en het kan je een hoop gezeik achteraf besparen. Verder: koop me je hoofd en niet met je hart. Je eerste 911 ziet er altijd gaaf uit, ook als hij krom en ex-schadegebakkie is. Je hebt geen ervaring met een 911 en droomt er al jaren van. Ook een afgeragd exemplaar gaat jouw hart sneller doen kloppen als je zelf achter het stuur kruipt. Dat is helaas die Porsche mystiek...
Laat er dus, voor je beslist, een kenner/specialist uitgebreid naar kijken.
Oja, geniet van de zoektocht!