Na de verkoop van mijn 993 wilde ik een wat puurdere Porsche terugkopen, zonder al te veel toeters en bellen. Het liefst een 964RS maar ja, die zijn de laatste jaren zo in prijs gestegen en dat wilde ik niet voor een auto uitgeven. Buiten dat had ik zoveel geld ook niet liggen dus die optie viel af. Als tweede keuze was er de GT3 MKI. Ook niet goedkoop maar wel betaalbaarder. Heb her en der advies gevraagd over te koop staande wagens, avonden lang over het www gesurfd op zoek naar iets moois. Ik keek in Duitsland, Belgie, Frankrijk en kwam op een gegeven moment op een Zweedse site terecht, een autosite. Daar stond behalve wat GT3's ook een 964RS te koop. Bij een dealer nog wel en heb via mail wat meer informatie over dat ding gevraagd. Was een mooie en goede wagen maar had rechsvoor ooit schade gehad. Heb het daarbij gelaten en hoorde later via via dat de wagen verkocht was. Op diezelfde site stond nog een 964RS te koop. De advertentie was voorzien van een vage foto en een summiere tekst. Dat zal wel niets zijn dacht ik maar heb er een mailtje aan gewaagd. Kreeg 's avonds uitgebreid antwoord en een heleboel foto's. Het verhaal klonk goed: 99K km's gereden, 3e Zweedse eigenaar die allemaal familie van elkaar waren, nooit schade gehad, 1e lak, geen roest, geen lekkage uit het blok, complete onderhoudshistorie erbij en helemaal origineel. Na nog wat heen en weer mailen en bellen besloot ik te gaan kijken en ben eind augustus op het vliegtuig naar Stockholm gestapt. Ik had de verkoper, David bij een door mij aangegeven specialist een afspraak voor een AKK laten maken zodat iemand met kennis van zaken de wagen kritisch kon bekijken. Om half elf 's ochtends stapte ik uit het vliegtuig en buiten de terminal hoorde ik David al aankomen. Wat een geluid! En wat een nette wagen! David had mij voor vertrek gezegd dat ik niet teleurgesteld zou zijn als ik de wagen zou zien en dat was ook zo. Gewoon een nette Porsche met gebruikssporen.
We gingen op weg naar naar de specialist voor de keuring en hadden tijd genoeg, zei David. dat hadden we ook totdat we in een gigafile terecht kwamen en anderhalf uur verspeelden. Toen we eenmaal weer reden ging het gas er goed op totdat......... de motor uitviel. Zo maar, van het ene moment op andere hield ie er mee op en ik heb zelden iemand zo verbouwereerd zien kijken. Na een paar minuten sloeg de motor weer aan en liep alsof er niets aan de hand was. Bij de specialist aangekomen het mankement uitgelegd en de conclusie werd snel getrokken, het DME relais. Deze werd verwisseld en hoogstwaarschijnlijk was het probleem hiermee verholpen, zeiden ze. Porsche op de brug en de keuring kon beginnen. Geen enkel spoor van schade te vinden, motor kurkdroog, geen gekkigheid. Proefrit gemaakt en ook daar kwam niets bijzonders uit. Wel was ie toe aan een grote beurt en de schijven voor waren aan vervanging toe. Ik wist genoeg, kroop zelf achter het stuur en was verkocht. Wat een rijbeleving! En wat stuurde dat strak! En wat was het wennen aan de koppeling! Daar bleek dus een sinter koppelingsplaat in te zitten met 2 standen: aan en uit. Na mijn ritje wat over de prijs gepraat en de wagen gekocht. Na m'n vakantie zou ik em ophalen. Het werd voor mij tijd om mij weer op het vliegveld te melden en de reis terug ingezet. En ja hoor, net voor Stockholm weer file. Toen die voorbij was het gas op de plank en het zag er naar uit dat ik mijn vliegtuig terug wel zou halen. En gelukkig maar want latere vluchten zaten vol en ik had op m'n paspoort na niets bij me. En toen, een km of 30 voor het vliegveld viel de Porsche weer stil. En ik ook. En net zoals eerder die dag sloeg de motor na een paar minuten weer aan. Wat nu te doen? Ik heb telefonisch met wat mensen overlegd en die vertelden mij dat het waarschijnlijk een sensor oid zou zijn. Heb toen met David afgesproken dat ik de P alleen maar zou nemen als het mankement verholpen zou worden en hij beloofde mij dat hij de wagen direct weer terug naar de specialist zou brengen voor reparatie. Al met al was het zag het er naar uit dat ik te laat zou zijn voor de vlucht terug maar gelukkig was ik nog net op tijd.
Tijdens mijn vakantie contact met David gehouden en nadat er wat sensors vervangen waren was het probleem niet meer terug gekomen dus verleden week woensdag was de grote dag, RSje halen. Samen met Mike 's ochtends vroeg in het vliegtuig gestapt en net na de middag konden we op weg.
Spannend ook omdat het probleem met uitvallen van de motor misschien terug zou komen maar de wagen reed fantastisch. Lekker ontspannen rijden daar in Zweden: weinig verkeer, goede weg die wel bezaaid lag met steentjes wat aan de voorkant van mijn P ook goed te zien is. De rit verliep vlot en met z'n tweeen is het ook een stuk gezelliger, nogmaals dank Mike!
Na 1.480 probleemloze kms waren we om 04.00 uur 's ochtends weer thuis, een beetje moe maar niet gebroken.
De volgende dag naar de RDW en na wat strubbelingen over het bouwjaar en uitvoering (gelukkig had ik een CVO bij Pon opgevraagd) was ook dat voor elkaar en heb em hier bij de garage neergezet voor een beurt en nieuwe remmen.
Je moet em poetsen zei Mike. Ja, zei ik maar de komende dagen heb ik geen tijd. Dan doe ik dat wel zei ie en zie hier het resultaat:
Bijna als nieuw!
Ik ben erg blij met m'n nieuwe bezit en denk gevonden te hebben wat ik zocht: een rauwe Porsche die heel veel plezier biedt en waarmee je ook nog eens een lange afstand kunt rijden want echt, dat is goed te doen. Morgen is het kenteken binnen en kan het grote genieten beginnen.