Bedankt voor het warme welkom!
Het lijst(je) van Pascal heb ik gezien, en geprobeerd in te vullen maar ik vind het nog moeilijk om te bepalen wat mijn “eisen” en wensen nou echt zijn. Er valt voor de leek zoals ik, ook echt veel te kiezen: Coupé, Cabrio of toch Targa, Carrera 2 of 4, handgeschakeld of Tiptronic en dan zijn er nog allerlei opties mogelijk zoals: Volledig of gedeeltelijk leer, airo, achterruitenwisser en eventuele “upgrades” zowel cosmetisch als technisch: Cupspiegels, Cupvelgen, Cuprohr, Bilstein met HR veren. (al zijn deze natuurlijk ook achteraf te doen). Verder merk ik dat ik nog niet consequent ben: Dan stel ik eisen en vervolgens toon ik dan toch weer belangstelling voor Porsches die daar niet aan voldoen. En dan is er nog het budget…
Maar genoeg ‘gemaard’, dit zijn de eisen die ik tot nu toe heb:
• Porsche 964 Coupé
• Een motor die olie lekt is mijn grootste angst dus ofwel een gemodificeerde motor of een Porsche 964 vanaf modeljaar 1992.
• Km. Stand vind ik dan ook moeilijk om aan te geven. Maar grofweg tot 175k zonder, en tot 235k indien de motor recent gereviseerd is.
• Mijn op één na grootste angst is roest (Eigenschuld: Ik had het thread: Projecten / make me beautiful, 964 c4 rood niet moeten lezen) dus de auto moet wel roestvrij zijn.
• Het interieur moet wel echt netjes zijn, wat dat betreft kan ik echt een zeikerd zijn. Ik verwacht van een auto van 20 jaar natuurlijk geen nieuwstaat maar er moet wel met zorg mee omgegaan zijn.
• Onderhoudshistorie moet bekend zijn.
• Onderhoud uitsluitend door Porsche dealer of Porsche specialist.
• Aankoopkeuring is voor mij een must, ik ben echt een controlfreak en moet perse weten wat mij te wachten staat, al heb je die garantie met een klassieker natuurlijk nooit
Laat ik dan ook stellen dat ik het risico op onverwachte tegenslagen zoveel mogelijk probeer te beperken.
Dan nog een aantal wensen:
• De Porsche gaat gebruikt worden als tweede auto en ik voorzie dat deze alleen met mooi weer gereden wordt dus een Carrera 4 acht ik niet nodig. Gezien de gewichtsbesparing van 100 kilo, neig ik naar een Carrera 2 maar het is geen “must”.
• Ik ben geen echt sportieve rijder en ik zal de Porsche waarschijnlijk gaan gebruiken om lekker te gaan toeren maar mijn gevoel zegt me dat in een Porsche een handbak “hoort”. Ik besef mij terdege dat dit puur een vooroordeel is en wie weet als ik een Porsche met Tiptronic rijdt dat het mij heel goed bevalt.
• Ik houd absoluut niet van een hoog pimp my ride gehalte maar verfraaiing d.m.v. originele Porsche onderdelen vind ik wel o.k. De Cupspiegels en velgen vind ik erg mooi staan!
• Zoals gezegd beschouw ik mijzelf niet als sportieve rijder en waarschijnlijk zal ik het dan ook niet echt nodig hebben maar een verlaagd onderstel vind ik de 964 beter staan. Mits het onderstel dan niet keihard is…
Tot slot het budget: In eerste instantie was dit gewoon te laag, namelijk 17,5k. Ik zocht naar Porsches die bij mijn budget pasten en dat is niet de goede manier. Eén van de forumleden die ik benaderd had heeft mij wat dat betreft goed uit de droom geholpen door te stellen dat ik beter eerst kan kijken wat ik nou echt wil anders loop ik het risico straks te eindigen met een 964 die qua budget wel bij mij past maar qua wensen niet… Waarvoor nogmaals dank!
Ik houd mijn ogen natuurlijk nu al open voor die ene buitenkans maar reken erop dat ik nog door moet sparen tot 20k - 22k.
Verder las ik ergens: Kijken, Rijden, Keuren, Kopen. Die gaat ook zeker nog van pas komen!
Laatst bijgewerkt door
Stephan Hoekstra op 02 sep 2010 17:45, in totaal 1 keer bewerkt.