Mijn eerste posting is gedaan in het topic "Wat vinden porsche rijders van de 924". Veel van de informatie in deze post komt dan ook uit die eerste posting, maar nu dan op de juiste plaats.
Ik ben nu 37 jaar en woon in de omgeving Amersfoort. Ik ben al ruim 16 jaar een Porsche rijder, al ben ik
nog nooit verder gekomen dan de 924 lijn.
Mijn eerste auto was een Talbot Samba, een enorme roestbak met wel een 1.0L motor die met de wind mee, zon in de rug en heuvel af wel 140 km/h kon halen. Ik heb daarna wat gesnuffeld aan de VW lijn (1.1, Sprinter, 1.6, Diesel en 1x 1.6 GTI) en ben geeindigd met die zwarte Golf GTI mk I (bj. '80). Erg leuke auto en ach ja... Ik was toen nog jong en het stereotype golf rijder paste mij dan ook prima
Voor de calculators onder ons, deze 6 auto's in een 3 jaars tijdsbestek.
In 1994 ruilde ik mijn GTI in tegen een rode 924 (bj. '77). Doordat deze auto's nog niet volledig verzinkt waren had hij dan ook wat last van ongewenste oxidatie verschijnselen (ROEST). In 1996 kocht ik een andere rode 924 (bj '77) erbij voor de onderdelen. Deze was echter zelfs beter, dus heb ik alle goede onderdelen van mijn oude over gebouwd naar de "nieuwe". Omdat beide auto's een 4 versnellingsbak hadden heb ik er nog een witte 924 (bj. '83) met 5-bak erbij gekocht. Deze had vriesschade, door bevroren koelwater in het motorblok, waardoor het blok gescheurd was. Die 2.0L rode 924 heb ik tot 2002 gereden (hij bestaat nog steeds in het RDW bestand!), maar door het gebrek aan vermogen en hoognodig restauratiewerk deed mij besluiten om een 924s te kopen. Deze laatste heb ik nog steeds en gebruik ik dagelijks voor mijn woon-werk verkeer.
Die 924s is echt een heerlijke auto, mooi in balans een oersterk/degelijk. Hij is ooit van een oud vrouwtje geweest!!!! (het kentekenbewijs heb ik ter bewijs) en heeft nu 175.000 km gelopen. Zelf heb ik aan het uiterlijk nog niets gedaan. Hij heeft ooit schade gehad aan de linker voorkant, wat wel hersteld is maar de naden kloppen niet helemaal. Onderhuids heb ik wel het een en ander er aan verspijkerd. Er ligt een 163pk blok van een 944 uit 1984 in (oude blok, 150pk, had een gescheurde kop, verstopte koelingskanalen en uiteindelijk een kapotte oliekoeler), RVS uitlaat, nieuwe lederen bekleding, nieuwe benzine tank en verder regulier onderhoud. Er zijn nog wel wat dingen die ik zou moeten aanpakken, zoals die carroserie naad (spatbord/motorkap) en een iets te hoog CO uitstoot (middels een trucje komt hij nu steeds door de APK). Omdat de motor toch al niet meer origineel is, zit ik er aan te denken om er een 944 S2 aandrijflijn in te zetten, just for fun... In Engeland zijn die auto's redelijk goedkoop door de hoge verzekeringspremie. Heb ik meteen alle onderdelen (motor, remmen en kabelboom).
Mijn vriendin rijdt in onze gezins auto, een Volvo V70 D5 (bj. '02) die we sinds 2005 in bezit hebben.
Ik heb wel een beetje spijt van het weg doen van mijn originele VW Golf GTI, maar ik zou hem nu niet in willen ruilen tegen mijn 924s. Ik zou hem er wel bij willen hebben...
Mijn droom porsche is overigens een 356, helaas zal deze wel altijd buiten budget blijven. Ik had er bijna één gekocht voor Fl. 40.000,- maar ja, mijn vriendin wilde toe per sé een huis kopen
Als ik nu een 356 die in diezelfde staat zou verkeren, dan moet ik nu minstens € 50.000,- meenemen. Een mooi alternatief is de 993, maar ook daarvoor is mijn banksaldo (nog) niet toereikend. Nog ff door sparen
Voor mij is een 924 een echte Porsche. Hij is en blijft door Porsche ontworpen, O.K. al was het ontwerp oorspronkelijk bedoeld voor Audi. Het nadeel van een 2.0L 924 is de wat matige motorisering, maar ook een merk als Porsche is niet zonder foutjes. Ik hoor van mensen binnen V.A.G. dat de Panamera regelmatig in de garage staat voor een complete motor wissel.
p.s. Foto's zal ik er binnenkort bij posten, tot dan moet je het ff doen met mijn avatar.
EDIT: Nu economisch total loss
Laatst bijgewerkt door
Paris op 10 dec 2010 12:35, in totaal 1 keer bewerkt.