Dag autoliefhebbers,
Tja hoe moet ik dit uitleggen? Mijn autohistorie neigt namelijk niet 1-2-3 naar een 9-1-1. Thuis altijd met Citroenen opgegroeid, zonder kwaliteitsissues trouwens want die waren jong en goed onderhouden: GS, GSA, BX en Xantia. Comfortabel, ruim, en behalve de Xantia in ieder geval karakterbakken.
Toen ik na mijn eerste stage de centen begon te hebben voor een eigen vierwieler heb ik nog met een schuin oog naar Saab 900 classics (tja, karakterbak maar erg zwaar voor de studentenbeurs) en BMW E21 3-serie gekeken (alle niet versjonde exemplaren bleken nog boven budget). "Dus" kwam ik bij de oude historie terecht: een GSA X1. Luchtgekoelde boxer die het liefst toeren vreet, bij 140 km/u klinkt die als stofzuiger. Van barrel opgeknapt tot goede klassieker, geen concoursstaat, maar 8 jaar fijn mee gereden.
Daarnaast wel van alles anders, eerst vooral Frans: 205 Forever diesel (relatief luxe spaarpot van mijn vrouw toen die km moest draaien voor werk), CX 22 TRS (tja, grote GSA - nooit problemen mee gehad trouwens!), XM TurboD12 Ambiance (heerlijke zwever om voor een interim-opdracht veel km af te leggen), Xantia HDI Break (voormalige leaser van mijn vader, bekende historie en goede deal kunnen maken - comfortabel maar oh oh wat een saai hok) en wederom een XM V6 Exclusive automaat.
Toen voor het eerst "vreemd" gegaan: een FIAT Grande Punto MultiJet, klein maar fijn rij-ijzer. Toch miste ik het klassiekergevoel én doordat we minder gingen rijden moest de diesel er weer uit. Nu hebben we:
1. Op de oprit een BMW E91 320i Touring - na de eerste E21 zoektocht eindelijk een BMW, een jonge Touring want er moeten onderhand 2 koters mee (bijna 8 en net 6 jaar)
2. In de garage een klassieke Citroën CX 2400ie Pallas C-matic (ja, C-matic, da's een handgeschakelde 3-bak maar met hydraulisch bediende natte koppeling én koppelomvormer, van de 130pk van de GTi-motor komen er dus niet bijster veel aan de wielen
).
Zie overigens gewoon
Mijn Album voor geïnteresseerden in dit blik.
Maar ja, twijfel twijfel. In 1985 was ik 10 jaar, dus 3 maal raden naar de jongensdroomauto - "die Porsj waar ook de politie mee scheurt", natuurlijk. En ja, toen vrouwlief (toen nog verloofde) haar motor (een Ural, kent u die?) weg deed heb ik beloofd dat daar óóit een cabrio voor in de plaats komt. Nu heeft de CX wel een schuifdak, maar dat telt geloof ik niet
En de CX is nooit haar model geweest, dus nu ik de BMW voor dagelijks gebruik nodig heb, scoor ik geen punten geloof ik
Wel bij meneer Michelin trouwens, geloof dat ik de RWD iets meer inzet dan mijn vrouw deed
Al mist een 320i daarvoor eigenlijk de ruwe power natuurlijk.
Na een lang verhaal: ik denk serieus over een 911. En dan wel een "echte" Targa want ik
denk:
a. Dat de kinderen daar de komende jaren nog een beetje achter mijn 1m89 passen, heb al gelezen dat een Targa iets ruimer is dan een Cabrio doordat de laatste ook de kap nog kwijt moet (?)
b. Dat de rijwind daar minder erg voelbaar is dan in een volcabrio (?)
Ervaringsdeskundingen alhier Dan kom je al gauw uit op de 2.7/SC/3.2/964 natuurlijk. Nu vind ik de SC/3.2 dé jaren-80-Porsche-designs eigenlijk, maar is een 964 zeker niet lelijk te noemen. Las hier echter dat in een 2.7 en SC
geen rolgordels achter passen. Hoop dat dit niet klopt, want dat zou de zoektocht érg beperken.
Volgens wat Autoweek (...) reviews lijkt de 964 duurder onderhoud te zijn dan een 3.2 of 993. Gezien de bron even een checkvraag: klopt daar iets van of valt dat mee?
Maar zelfs al "moet" het een 3.2 worden, dan zoeken we gewoon rustig. In die zoektocht ben ik erg blij met al jullie ervaringen hier, het is een schat aan informatie. En wellicht moet ik binnenkort stiekum (verrassingseffect hé) eens gaan paszitten bij een van de specialisten, liefst in de buurt van Eindhoven maar las ook al goede dingen over Wolbert, Carlo van Krey en enkele andere specialisten. Want als het écht niet past, 1m89 dus en kinderen van nu ong. 1m20, dan heb ik een realisatieprobleem geloof ik
Mijn hoop is gericht op het feit dat we al weer even van de Maxicosi's en vooral van die 9mnd-3jr kolossen van kinderstoelen af zijn, maar toch
Alvast bedankt voor het lezen van dit epistel en eventuele reacties. En in ieder geval: veel plezier met jullie prachtige Porsches. Naast de 911 vind ik trouwens ook een Boxster een karakterbak (maar die mist 2 zitjes) en een 944/968 als Coupé erg mooi. Maar de 911 SC/3.2/964 in Targa-variant, tja, prachtig. Van de week bij Chateau St. Gerlach stond nog een prachtige rode 3.2 Targa, en ik maar denken dat ik niet zo van de rode auto's ben
Tot ziens!
EDIT: Titel aangepast
Laatst bijgewerkt door
Rogier1975 op 17 maart 2012 22:15, in totaal 3 keer bewerkt.