Vertel hier over jezelf.
01 jul 2011 12:22
Hallo Porsche liefhebber,
ik zal even kort wat over mijzelf vertellen:
Ik ben Kelvin, 20 jaar en kom uit de buurt van nijmegen. Al van jongs af aan bezeten van auto's zoals sommige dat kennen. nadat ik mijn rijbewijs gehaald had reed ik eerst 2 jaar in de auto van moeders, een fiat punto 1.2. Daarna werd het tijd voor een eigen auto, dat werd een reanult clio rs. Echter ik ben al van jongs afaan gek op porsche, het geluid, geschiedenis, luxe ga maar door ga maar door. Dus ik zit er nu serieus over na te denken om een porsche { oud type belastingvrij} aan te schaffen. Ik durf gerust van mezelf te zeggen dat ik een liefhebber ben, en ik vind dat een auto dat ook verdiend!!
Echter zie ik dat die oude auto's en types voorbij komen: 924, 928, 944, veelal geimporteerd zijn en daar ben ik een beetje huiverig voor: hoe is de vorige eigenaar ermee omgegaan, heeft hij echte kilometers gedraaid, heeft hij geen onzichtbare schades gehad..
ik vind dat moeilijk om te beoordelen, daarom hoop ik van jullie kenners, liefhebbers wat meer informatie te krijgen zodat ik weet waar ik op moet letten.
En hoe zit het met het onderhoudt van de oudere porsche's? is dat betaalbaar om betaal je daar net zoals bij bijv. een reanult clio 3.0 v6 3x de hoofdprijs voor?
ik hoop hier veel van op te steken en zal mij eens op dit forum gaan verdiepen!!
greetz,
Kelvin
01 jul 2011 12:54
Welkom hier Kelvin,
Of het onderhoud voor jou betaalbaar is hangt natuurlijk af van je budget.
Ga er maar vanuit dat geen enkele Porsche goedkoop is in het onderhoud.
Als het wel of niet betalen van wegenbelasting meespeelt in de financiële overweging om er eentje aan te schaffen is het misschien niet zo verstandig om er aan te beginnen.
Onderhoudskosten kunnen rustig oplopen tot enige duizenden per jaar. Daar komen de overige kosten (brandstof, verzekering e.d.) uiteraard nog bij.
Succes met de beslissing.
01 jul 2011 13:59
Hoi Ewout,
Ik snap dat het onderhoud niet goedkoop is, maar als ik er 1 aanschaf die bijv pas de distributieset vervangen heeft gehad en nog 1,5 apk heeft scheelt het je natuurlijk wel kosten de eerste tijd. De reden dat ik een wegenbelastingvrije wil nemen is natuurlijk omdat ik de geldboom nie top de rug heb hangen, maar ook omdat ik niet al mijn centen in een auto wil stoppen, er is nog meer in het leven. ik heb natuurlijk een budget in mijn hoofd wat ik er aan uit wil geven, en daarnaast houd ik ook rekening met de kostenvan o.a. benzine, want dat zal ook niet mals zijn. Maar verder vind ik een 944 ook gewoon een mooie auto. En oldtimer verzekering is toch ong 100/150 euro per jaar?
ik ben me op dit moment puur aan het orienteren en rondvragen, ik heb geen haast met mijn beslissing, ik wacht liever een maand of wat langer af dat ik een goede koop, dan dat ik snel snel een kat in de zak koop, want dat is geen leuke ervaring!!
01 jul 2011 14:04
Welkom! En er kunnen niet genoeg Porsches zijn in de regio Nijmegen!
01 jul 2011 14:17
Ik begrijp dat Porscherijden verleidelijk is, maar misschien moet je dit topic eens doorlezen:
http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=1&t=32052
01 jul 2011 14:51
Dat is een leuk draadje maar niet heel relevant voor de (onderhouds)kosten van een 944. Aan de andere kant, als je jezelf al serieus zorgen maakt over wegenbelasting en brandstof kosten dan betwijfel ik of je Porsche (of überhaupt een auto) moet gaan rijden. In plaats van de vraag dan hier stellen of jij dat kan betalen (ik kan niet in je beurs kijken) kun je beter gewoon even de kosten voor jezelf op een rijtje zetten. Wegenbelasting, verzekering, brandstof is allemaal vrij eenvoudig op te vragen en uit te rekenen. In excelletje zetten, maandelijkse inkomsten/budget ernaast en klaar.
Oh ja, Welkom!
01 jul 2011 16:08
@ MarkS: Het is nie zo dat ik mij zorgen maak, maar ik ga niet mijn hele hebben en houwen in een auto steken. Ik ben zuinig op mijn spullen en als ik ergens aan begin dan bekijk ik dat van te voren ook allemaal goed. Nogmaals ik hoef niet binnen nu en een week te beslissen, ik orienteer mij eerst goed!! Natuurlijk is het mooi om te kunnen zeggen dat je porsche rijd, maar het moet ook relevant zijn. Mocht je ook sites hebben waar je onderdeelprijzen, kosten e.d. kan vinden over cerschillende modellen, mag je ze plaatsen!!
Over wegenbelasting, benzine enzo maak ik mij geen zorgen. Ik rijd nu een clio rs die ook niet bepaalt zuinig is in verbruik { 1:11}. En qua wegenbelasting heb ik geen kosten aangezien ij wegenbelastigvrij is en de oldtimerverzekering is rond de 100 euro per jaar. Dat calculeer ik allemaal in. alleen zal het onderhoud dan wat prijziger zijn lijkt me aangezien het niet echt een ''daily'' auto is. Qua aanschafbuget is het ook verschillend. Als je een hele goede auto vind ben je bereid er iets meer voor neer te tellen. Mijn bugdet is ong 5000-6500 euro. Ik DENK dat je daar een mooie 944 of 928 voor kan halen.
oja, iedereen bedankt voor het warme welkom
01 jul 2011 16:37
Ik zou dan eerder gaan voor een 944. Een 928 is duurder in gebruik.
01 jul 2011 17:35
een 944 heeft ook mijn voorkeur, ik vind zijn uitstraling een stuk mooier. Wat zijn de punten waar je een beetje op moet letten? ik heb al wat over roest gelezen. Zijn er verder nog specifieke porsche kwalen? En wat is ong een richtprijs voor een nette 944. { lees met nieuwe apk en eventueel distributieset vervangen}.
01 jul 2011 17:53
Hoi Kelvin, een 944 is een goede keuze. Voor het door jou aangegeven budget moet je best een nette kunnen kopen en nog een 1000 tot 1500 in je zak hebben voor wat onderhoud. Je hebt zelfs ruimte om een S2 op de kop te tikken.
Er zijn best wat zaken om op te letten. Roest bij dorpel/achterwielen. Ongelijke naden, roken (walmen, langdurig tikken etc etc), ketting en glijdplaatjes bij 16 kleppers.
Op het
944 forum vindt je in de naslagwerken een zeer uitgebreide checklist welke je nalopen kan. Op dhet 944 forum evenals hier op het Porsche forum is enorm veel kennis.
Onderhoud kost geld, maar is niet heel idioot, er zijn een aantal specialisten die een stuk goedkoper zijn dan een merkendealer en zeker zoveel kennis hebben zo niet veel en veel meer. Ter info, ik heb voor de laatste grote beurt van mijn voirge wagen een 944S2 cabrio (inclusief plaatsen van nieuwe voorremmen, welke ik zelf nog had) iets van 300 euro betaald.
Ben je een beetje handig kan je best wel e.e.a. zelf en wordt het onderhoud goedkoper.......
O ja en heel belangerijk, niet verliefd worden op het eerste hok dat je bekijkt.
Succes!
01 jul 2011 19:03
Thnx Dreamer voor de info.
Ik durf gerust van mezelf te zeggen zonder arrogant over te komen dat ik ik zuinig ben op mijn geld en spullen waaronder de auto. Als ik een auto koop weet ik dat er kosten aan zitten, zowel qua onderhoud als de normale kosten als benzine. Het enige nadeel is dat ik zelf a-technisch ben dus er weinig verstand van heb, ik heb mij zojuist al aangemeld op het 944 forum om meer informatie te verschaffen.
Als ik op marktplaats kijk staat er een man, genaamd frawi die diverse porsche's aanbied. ken jij deze garage of zijn hier recensies van binnen de club?
En idd als je naar een dealer toegaat betaal je de hoofdprijs, daarom hoop ik als ik er ooit 1 vind dat ik in de buurt van arnhem/nijmegen hem bij een specialist kan onderhouden.
Dat verleifd worden valt wel mee, moet ook relevant blijven, eerst wat dingen vergelijken, tegenover mekaar zetten en dan kan je de beslissing nemen.
Ik heb nu een clio rs die ik wel na 1 keer kijken meteen gekocht had omdat hij bij een bekende garage stond, achteraf loop je toch dingen tegen het lijf waar je spijt van hebt, dus er is altijd een leer voor de volgende keer
ik zal het eens rustig door gaan lezen en dan zal het vast wel goed komen.
01 jul 2011 19:15
944 N/A is prima keuze! Type 2?
Laat je niet afschrikken. Iedereen met een baan kan zo'n auto rijden, m.i.. Het gaat er meer om of je bereid bent meer dan gemiddeld aan onderhoud uit te geven (en daar zit nog een rijstijl-afhankelijk deel in)....maar als je liefhebber bent heb je dat er voor over en als je uitkijkt met wat je koopt ga je er echt niet failliet aan.
Spreek uit ervaring: ben zelf begonnen met de 944 als student en geen moment spijt van gehad.
Check iig distributie en waterpomp (calculeer evt. in wat vervanging kost) en ga lekker poetsen & rijden.
01 jul 2011 19:23
Heej Sebastiaan,
ik werk op dit moment als beveiliger, ong 24 uur in de week, dus heb wel wat ter beschikking. en idd, mocht je er niet mee rondkomen, dan kan je hem ook weer verkopen. Maar als je een droom hebt... je kent het wel haha. En wat ik al eerder aangaf als de distributieset vervangen is en hij heeft nog 1,5 jaar apk rijdt je in prinicpe redelijk kostenvrij de eerste tijd. Alleen waar ik een beetje huiverig voor ben is de import, je weet niet hoe een ander ermee is omgegaan. Die verborgen gebreken kom je vaak achteraf pas achter.
Welk type weet ik nog niet, 2 schijnt mooier te zijn en iets moderner, maar een sportieve oldtimer is ook wel lekker natuurlijk. Ik merk nu wel nu ik een rs rijd dat snelheid allemaal leuk is, alleen de ''fun om de snelheid heen'' mis je wel een beetje. En ipv grote velgen spoilers en uitlaten geef ik dat liever aan een sportieve oldtimer uit
en dat poetsen zit sowieso wel goed, heb er een hekel aan om in een vieze auto te rijden haha.
thnx!!
01 jul 2011 19:38
Welkom Kelvin,
mijn verstand zei ook rustig rondkijken, vergelijken, AKK en dan pas kopen ...
Maar ik werd plots verliefd en sloeg dus wat stapjes over
Het is wel goed gekomen, maar het duurde wat langer dan verwacht
Veel wijsheid dus de komende tijd tijdens het zoeken.
En anders ga je toch wat extra uurtjes werken en wat meer sparen?
01 jul 2011 20:36
Kelvin1990 schreef:Heej Sebastiaan,
Alleen waar ik een beetje huiverig voor ben is de import, je weet niet hoe een ander ermee is omgegaan. Die verborgen gebreken kom je vaak achteraf pas achter.
Yep, maar dat geldt ook als je in NL koopt? Hoewel een specialist in NL nog wel eens een paar mnd garantie wil geven en een PPI makkelijker te regelen zal zijn.
Maarre, ik zou er niet aan beginnen, al dat gedoe en extra risico van die import. 944 is toch niet zo zeldzaam dat je daarvoor in het buitenland moet shoppen, gewoon wat geduld hebben.
01 jul 2011 20:52
@ Boxtur,
alles komt goed, alleen het heeft soms tijd nodig haha. Daarom wil ik ook niet meteen overstag gaan, vaak zie je door je blijdschap de -punten niet. Haha dat krijg ik bij mij huidige werkgever niet, dus maar rondkijken en ergens adners uren erbij pakken
@ sebastian,
nee ik bedoel de import auto's die al in nl rijden. Als je bijv. via mp kijkt staat erbij import auto 9 vd 10x ja. Dan kan de laatste eigenaar er wel netjes mee zijn omgesprongen, maar heeft die eigenaar in duitsland, zwitserland etc. dat ook gedaan??? Als hij hier 90k heeft gedraaid heeft hij misschien in het buitenland al wel 190k extra gedraaid. Ik koop hem gewoon hier in nl hoor
Ik weet iig de punten waar je op moet letten dus dat scheelt wel wat.
03 jul 2011 16:51
Welkom!
voor een 944 T2 gaan en lekker
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.