Switch to full style
Vertel hier over jezelf.
Plaats een reactie

Nieuw hier en aan een Porsche (997) toe

05 jun 2012 16:15

Hallo allemaal,

Na enige passieve zoekactie op het internet, heb ik mij hier aangemeld om kennis op te doen voor een eventuele aankoop van een 997 2005-2007 S/4S.

Over mij: 27 jr, eigen baas, redelijke petrolhead, Porsche historie: beperkt tot schaalmodellen, rijd al enige tijd achterwielaangedreven auto's.

Graag zou ik meer te weten willen komen, waarop ik moet letten bij de aanschaf van een Porsche [m.n. 997 '05-'07], dealers/merkspecialisten, onderhoud etc. (misschien dat iemand een thread link hiervoor heeft?]

gr.

Robert

Re: Nieuw hier en aan een Porsche (997) toe

05 jun 2012 17:09

welkom. 27 jr en dan een 997 S/4S - doe je goed :thumleft:

Re: Nieuw hier en aan een Porsche (997) toe

05 jun 2012 17:38

Wolbert--- Witmer&Odijk--- Hans Bos en vergeet de aankoopkeuring elders niet.

Re: Nieuw hier en aan een Porsche (997) toe

05 jun 2012 18:20

Welkom eigenbaasje :wink: ..... zou je dat wel doen zo'n 997? :mrgreen: zijn veelste mooi en schrijven ook nog eens hard af :wink:

Re: Nieuw hier en aan een Porsche (997) toe

05 jun 2012 18:43

Welkom. Ik rijd zelf een 997 4S Cabrio van 2010. Fantastische auto!! Al veel plezier van gehad. Geniet ook van de zoektocht!

Re: Nieuw hier en aan een Porsche (997) toe

05 jun 2012 21:07

welkom hier! niet slecht hoor een 997 op je 27ste!

Re: Nieuw hier en aan een Porsche (997) toe

05 jun 2012 22:00

Welkom, mooi hoor zo'n 997! 8) In welke business zit je?

Re: Nieuw hier en aan een Porsche (997) toe

06 jun 2012 0:29

Welkom Rob!
Very, very royal om een 997 uit te zoeken.
Keep us posted.

Re: Nieuw hier en aan een Porsche (997) toe

06 jun 2012 1:23

Welkom, de 997 heeft een goede reputatie, S of 4S zijn beide mooi, succes met je zoektocht,
hier kun je met de zoekfuncie vast wel wat info vinden. :thumleft:

Re: Nieuw hier en aan een Porsche (997) toe

06 jun 2012 7:00

Hier nog eens allemaal op één post, ik hoop dat je er iets aan hebt:

De 997 heeft 2 soorten nummeringen van motors , de M96 en de M97.
Hoewel velen denken dat de M97 de nieuwere is, heb ik documenten gevonden die toch het tegendeel bewijzen.
Vanaf 2006 is er in de loop van het jaar een verandering gebracht dat het probleem IMS zou tegen gaan.
De dubbele lager waarmee het IMS probleem zou voortkomen zou vervangen zijn door een 'enkele rij lager'.

Het probleem van het verhitten van de achterste cilinder waardoor de cilinderwand zou scheuren is iets anders.
Dit zou in de loop van 2008 verbeterd zijn, maar daar heb ik nog niets over gevonden. (997 MKI)

Ik kan wel enkele tips meegeven zodat het beslissen van wel of niet een AKK te laten uitvoeren zou kunnen vergemakkelijken.
Het zijn niet allemaal nieuwe tips en er zijn er ook al vele op het forum gepasseerd hier een kleine samenvatting:
Bij sommige heb ik een prijsindicatie gegeven, let op dit zijn onderdeel prijzen dus zonder montage. Indien je de werken laat uitvoeren in een officiële Porsche garage worden meestal de originele Porsche onderdelen geplaatst + werkuren.

1. De remmen aan de buitenkant geven sommigen een mooie schijn maar aan de binnenkant durven ze te roesten en dat geeft een niet zo'n mooi uiterliijk. Het rem-oppervlak van de schijf mag niet te grillig zijn of hoge randen hebben. Deze randen duidden op hoe sterk de schijven ingesleten zijn.

Prijsindicatie
vooraan:
schijven: origineel Porsche: 2x217€; OE :2x148,75€
remblokken: origineel Porsche: 279€; OE: 111,60€

achteraan:
schijven: origineel Porsche: 2x217€; OE :2x148,75€
remblokken: origineel Porsche: 166,15€

2. Vooraan zijn er luchthappers die de condensors en de radiators verse lucht geven. Als deze overvol met rommel zitten kan dit toch aantonen dat er meer kans is op thermische (motor)schade. Natte bladeren durven het koeloppervlak van de radiators verkleinen, veel bladeren...
Best even voelen, je ziet het niet altijd.

Prijsindicatie

condensor origineel Porsche: ong 2x 600€;OE: 2x308,55€
radiators: OE: 169,27€ sommige hebben ook een center radiator (tiptronic), maar deze kunnen ook bijgeplaatst worden de kit, met slangen en toebehoren kost: 220,77€; alleen de center-radiator: 169,27€

3. Controleer de banden over het gehele loop-oppervlak. Het gebeurt wel eens meer dat deze meer camber hebben en daardoor meer aan de binnenkant slijten. Ook kan je hier uit bepalen hoe de eigenaar met zijn wagen is omgesprongen. Als de krullen er op staan wil dit echter niet zeggen dat het een slechte auto is. Het kan bvb ook van een dagje (of 2 dagen :mrgreen: )Nordschleiffe zijn. Het gaat hier eerder om bijna tot de draadversleten banden, patineerstroken op de banden en ongelijkmatige slijtage. Dit wijst er op hoe liefdevol de eigenaar er de laatste maanden heeft mee gereden. Dit staat meestal in relatie met hoeveel hij over had voor onderhoud. Indien er nieuwe banden op liggen kijk naar de N-codering bvb N2.

Op de website van de bandenboeren kan je de nieuwe banden aanschouwen, sommigen hebben zelfs nieuw stroken waar geen uitsparingen zijn.

Prijsindicatie (ongemonteerd website: autobandenmarkt.nl)

vooraan 235/35 R19 W: Pirelli:2*228,50€; Bridgestone:2*231,30€; Michelin:2*260,70€
achteraan 295/30 R19 W: Pirelli:2*355,60€; Bridgestone:2*357,80€; Michelin:2*385,80€

4. Vooraan de vering controleren, door een testrit op een oneffen weg, als er vooraan iets zit te nokkelen kan dit wijzen op slijtage van onderdelen van de ophanging. Een gekend probleem zijn de draagarmen vooraan.

Prijsindicatie
Vooraan:
draagarmen: OE:2x191,34€ (kan ook gereviseerd krijgen)
controle-arm: Porsche origin: 2x231,60€ (kan ook gereviseerd krijgen)
draagrubbers torsiebar: 2x +- 15€
sway bars: 2x+-50€ (moeten niet samen vervangen worden)
schokbreker met PASM: Porsche:2x392POND

+-1,5 uur werk in garage. (zonder schokbrekers)

Achteraan:
draagarmen: origineel Porsche:341,50€ OE:147,30€
controle-arm: Porsche origin: 2x231,60€
draagrubbers torsiebar: 2x +- 15€
sway bars: 2x+-50€ (moeten niet samen vervangen worden)
schokbreker met PASM: Porsche:2x482,62€

5. Voor de handgeschakelde is de slijtage op de koppeling ook belangrijk, als die in zijn 5 vertrekt is er zeker iets mis. Wat ook een teken kan zijn is het laat aangrijpen van het koppelingspedaal. Ook gieren (niet het geluid van de banden :lol: ) tijdens het acceleren wijst erop dat er problemen zijn.

Prijsindicatie

OE Sachs Clutch kit, Cover ( pressure plate ) & center disc & release bearing for 997 3.8 S Models : 537,25€

De plaatsing neemt vooral bij handgeschakelde versies meer tijd in beslag.

6. Met een sportuitlaat, kan je een rammelende klep hebben, niet echt goedkoop speelgoed reparatie meer dan 1100€.

7. Controleer de einddempers deze durven wel eens roesten door condensvorming binnenin. ong. 750€ per stuk. (er zijn er 2)

Prijsindicatie

compleet nieuw uitlaatsysteem: 2462€
De dempers: OE:949,82€ (voor beide)
de tailpipes: 287,02€

8. Een lekkende krukaskeerring, dit kan je zien als je de wagen op een brug zet. Wanneer de onderkant in het midden olie heeft, kan men ervan uitgaan dat dit een lekkende krukaskeerring is. Keerring kost 2 keer niets maar wel een hele dag werk reken op meer dan 1000€

Prijsindicatie

Keerring kost 2 keer niets maar wel een hele dag werk reken op meer dan 1000€
IMS engineering: zie uitleg en prijzen (http://www.lnengineering.com/ims.html

9. Neem een potje met water en laat het in de afwatering lopen, het is de bedoeling dat het water mooi naar de grond komt en niet in de auto. Dit kan wijzen op een verstopt darmpje, dit is de kost niet maar we weten niet over welke termijn we spreken en wat er allemaal zoal zou kunnen beginnen te rotten, schimmelen, ....

10. De algemene staat van de auto, steenslag, krassen, kleine carwash-krassen, rubbers van het dak, deuren, de lakranden van de deuren, koffer, proper motorblok, interieur,...

11. Werkt alles, zijn er abnormale bijgeluiden door de ventilatie? doet de airco het? Zijn de spiegels te verstellen? Zijn de zetels te verstellen? Werkt de interval van de ruitenwissers. (automaat kan uitgezet worden in de PCM --> main menu --> set --> individueel geheugen --> ruitenwissers)

12. De batterij is bij een 997 steeds een minpuntje. (geplaatst 200 a 260€). Vraag naar wanneer de laatste batterij vervangen is.

Prijsindicatie

Varta: 175€

13. Check de onderhoudshistorie en vraag achter eventuele facturen. Kijk hoeveel km's de laatste jaren is gereden, vraag hoe dit komt.

12. Last but not least, de verkoper (indien particulier) wat is hij voor iemand, non chalant, liefhebber, gesteld op zijn wagen, wanneer laat hij een proefrit toe? mag je zelf rijden? heeft hij tijd voor de verkoper? kijkt hij in de ogen bij het geven van zijn antwoorden? is hij zenuwachtig? Weet hij hoeveel de wagen verbruikt? heeft hij de dagteller gebruikt? Wat is de reden van verkoop? Een slechte verkoper laat je best achterwege, er zijn nog genoeg anderen, iedere koper heeft recht op respect. Als dit respect nog niet bij de koop is, mag je er donder op zeggen hoe dit bij een eventueel volgend bezoek nog minder aangenaam zal zijn.

Mochten er toch op het eerste zicht al problemen zijn vastgesteld is er, indien je het zelf wenst, altijd een mogelijkheid om te onderhandelen met de verkoper (vergeet dit niet). Wijs hem erop dat er bij de verdere verkoop nog veel op gewezen zal worden. Dat voor de gangbare prijs er wel verondersteld mag worden dat de wagen in tip top staat mag verkeren. Laat de verkoper merken dat je geïnteresseerd bent maar dat de koop zeker nog niet doorgaat. Indien de verkoper geen moeite doet of alles uit de weg gaat, zoals dit is slijtage of dit is normale gebruikersschade weet dan te zeggen dat er nog veel Porsches te koop staan en dat niet enkel jij dit weet maar dat hij dat evengoed weet.

Neem altijd een naamkaartje mee, zodat de verkoper indien hij zich bedenkt steeds kan bellen. Dit geeft een mooie uitgangspositie als koper, zo weet je immers dat de verkoper wil verkopen.(als hij naar jouw belt)

Hopelijk helpt dit je verder en vergeet niet doe steeds een aankoopkeuring.

Veel succes,

Re: Nieuw hier en aan een Porsche (997) toe

06 jun 2012 7:36

Welkom en val in herhaling, AKK!!!
Kan je een boel ellende besparen. Ik heb het bij Porsche Service Centre Limburg laten doen incl. Omprogrameren van het alarm naar NL en SCM certificaat. Kost je 200 piek maar dan weet je wel wat je koopt.

Verder een uitstekende keuze zo'n 997 :thumleft:

Re: Nieuw hier en aan een Porsche (997) toe

06 jun 2012 7:56

Ik was nog iets vergeten: :ba:

Eens de P op een brug staat met de wielen te voelen dat de wielen gewoon kunnen ronddraaien. Gebreken zoals wiellagers zijn eerder op te sporen door ermee te rijden maar voelen kan geen kwaad. :mrgreen: Kardans (4S) kunnen ook gecontroleerd worden.

Wat ook op zelfs jonge leeftijd (soms al vanaf 40k km) is speling op het stuurgedeelte.
Als je de wielen zijdelings kunt bewegen terwijl het stuur vast staat. Zijn het ofwel de outer-ends of de steering rack.

prijsindicatie

Outer -ends: 62€
Steeringrack: Porsche +-1200€ revisie: +- 600€
(niet geplaatst)

En ook ik kan je gerust stellen, rijdt super die 997S!

Re: Nieuw hier en aan een Porsche (997) toe

06 jun 2012 19:34

Bedankt een ieder voor de tips :thumleft: 8) Ik heb weer wat te bestuderen en zal ze in acht nemen mocht ik een bezichtiging doen.
Hier en daar al wat gelezen over motoren met een gevoelige IMS lager. Komt er uit zo'n AKK naar voren of je te maken hebt met een plof motor? Is het een toegevoegde waarde om een 997 met langere garantie (bijv. 1jr) bij een merkspecialisten (Wolbert, Witmer e.d.) te halen? Welke zaken ''dek'' je hier mee?

Re: Nieuw hier en aan een Porsche (997) toe

06 jun 2012 19:47

Porsche Specialisten garantie weet ik niet of die "plof" schade dekken. Porsche Approved Garantie wel. Voorwaarde was een sluitende onderhoudshistorie en bij de intake doen ze de 111 punten check. Hebben ze bij mij ook gedaan. Kosten ca. 1900 per jaar. Verlenging ca 100 euro goedkoper.

http://imp.porsche.com/netherlands/nl/approvedused/au-porscheapproved/warranty/

Alle onderdelen met een korreltje zout nemen, niet op slijtage onderhevige delen zoals remmen e.d.
Vond de prijs wat aan de stevige kant dus ben er nog iet over uit of ik dit ga doen.
Plaats een reactie