Switch to full style
Vertel hier over jezelf.
Plaats een reactie

Missie: Porsche 911 Carrera 3.0

28 jan 2014 21:50

Dag allemaal.
Mijn naam is Rob.
Al jaren ben ik liefhebber van mooie klassieke automobielen en voormalig bezitter van een Jaguar E-type.

Sinds kort is mijn garage weer leeg en heb ik mijn zinnen gezet op iets heel anders: een Porsche 911 Carrera 3.0. (76' en '77)
Even iets heel anders dus. Ik ben mij nu aan het verdiepen in dit type en ben op zoek naar tips over het bezit/ onderhoud van dit model
en waar ik op moet letten bij aanschaf.

Uiteraard hoor ik het graag als iemand een goede te koop weet staan.

Groet en Porsche groeten,
Rob

Re: Missie: Porsche 911 Carrera 3.0

28 jan 2014 21:55

Welkom Rob.

Wat zoek je precies, en wat wil je weten :lol:

http://suchen.mobile.de/auto/porsche-91 ... itCountry=

Ergens tussen de 30 en 70K is wel moois te koop.
Laatst bijgewerkt door André op 28 jan 2014 22:07, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Missie: Porsche 911 Carrera 3.0

28 jan 2014 22:00

Welkom Rob,
Geweldig auto de Jag E-type. Altijd als ik die auto zie ben ik weer onder de indruk van de vormen.
Had je hem er niet bij Hunnen houden :lol:
Succes met het vinden van jouw P.

Re: Missie: Porsche 911 Carrera 3.0

28 jan 2014 23:54

Dank vast, als ik wat verder ben meld ik mij weer.

groet, Rob

Re: Missie: Porsche 911 Carrera 3.0

28 jan 2014 23:56

Wat zoek je: een opknappert of een die klaar is?

Re: Missie: Porsche 911 Carrera 3.0

29 jan 2014 12:22

Kijk ook eens op http://911carrera3.com. In je research zijn het Paul Frere boek http://www.amazon.co.uk/Porsche-911-Story-9th-Edition/dp/1844259900/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1390990883&sr=8-1&keywords=Paul+frere+porsche+911, het Peter Morgan boek http://www.amazon.co.uk/Original-Porsche-911-Production-1963-98/dp/1901432165/ref=sr_1_13?ie=UTF8&qid=1390990918&sr=8-13&keywords=Peter+Morgan+porsche+911 goede starts.

De periodieke road tests zijn ook niet te versmaden. Voe je vrij om een hoop vragen over te mailen: als en wanneer ik even tijd heb, zal ik je antwoorden!

MvG,

Bert

Re: Missie: Porsche 911 Carrera 3.0

29 jan 2014 12:42

@ maarten,

Ik zoek geen totaal restauratie project maar een beetje werk is ok.
weet je iets te staan?


groet, Rob

Re: Missie: Porsche 911 Carrera 3.0

29 jan 2014 12:53

@ Bert,
Ok thanks, die Carrera site ken ik ja.
groet, Rob

Re: Missie: Porsche 911 Carrera 3.0

29 jan 2014 12:54

Nee. De mijne heb ik 2 jaar geleden verkocht. Ze zijn vrij zeldzaam. Timo (CCR) heeft er een op MP staan: . Die zal aardig in de buurt van de 100% komen (met dito prijs).
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Maarten op 29 jan 2014 14:49, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Missie: Porsche 911 Carrera 3.0

29 jan 2014 13:46

ja ik heb die zien staan.
Heb je enig idee wat de waarde van zo'n auto zou moeten zijn?

Re: Missie: Porsche 911 Carrera 3.0

29 jan 2014 14:12

Wat de gek er voor geeft :joker:

http://www.gaspedaal.nl/Porsche/911/?tr ... 978&srt=pr NL

http://suchen.mobile.de/auto/porsche-91 ... itCountry= DE

Re: Missie: Porsche 911 Carrera 3.0

29 jan 2014 14:30

laaglander schreef:ja ik heb die zien staan.
Heb je enig idee wat de waarde van zo'n auto zou moeten zijn?


inkoop 20
werk 25
winst 10
---------------
€55K

Re: Missie: Porsche 911 Carrera 3.0

29 jan 2014 14:52

Of de optelsom klopt weet ik niet maar 50k lijkt mij redelijk voor deze.

Re: Missie: Porsche 911 Carrera 3.0

29 jan 2014 15:06

930 zitten ook in de range

Re: Missie: Porsche 911 Carrera 3.0

29 jan 2014 15:24

Ik raad je aan eens te gaan rijden met zowel een 930 (wellicht een 3.3: de turbo 3.o is erg zeldzaam) en een normally aspirated Carrera 3.

Twee totaal verschillende beesten: (sorry voor de copy/paste )

The 930 are fickle beasts, but once set up, used regularly, overserviced to iron out any fatigue each year and stretched on loooooooooong motorway journeys, they are very reliable. The best memory was seeing my wife doing 240km/h on the french motorway to St Tropez and thinking "christ, she can shift that lorry around somewhat". I vmaxed it 165 mph on the german autobahn later that holiday and for the purpose of chasing faster german Audi RS's AMG mercs etc, it was brilliant.

Afbeelding

But a turbo is wasted in the UK with these small A roads and congested motorways. You either wring its neck (1st does 65mph, 2nd 95mph, 3rd 130 mph, 4th the rest) and use 1st and 2nd and shift, or you drive off boost and any normally aspirated 911 will beat you. Either/or is the mantra with the turbo and I got tired of it.

Best regards,

Bert




but the principle of "needing to have a turbo on the boil or nothing happens" is a bit illustrated by this table.
Afbeelding

To illustrate it with a real life example: '83 turbo 3.3 vs '77 carrera 3, driving shotgun on B roads 30 to *caugh* and dual carriageways 30 to *caugh*

Afbeelding

C3: 2nd gear, on cam at 4200rpm at 50mph, accelerate up to 6300rpm, shift into 3rd, come on cam and you are into the illegal territory if you are not careful.

Engine is punchy, ready, hangs on the gas etc.

Turbo 3.3: at 50mph you are either making loads of noise in 1st, or are off boost at 2200 rpm and need to be near 65mph for the boost to come in. The C3 has meanwhile shifted into 3rd, is long gone with its 1090kgs (vs 1378kgs of the 3.3) and the turbo is left panting.

Very very annoying. It really took the crust of turbo ownership for me.

But on the motorway in Germany, driving between 100 and 160 mph (so 160km/h to 250km/h) meaning near the redline in 2nd, 3rd and shifting into top: that's awesome.
VW kombi comes into the fast lane? No problem: nose against windscreen (930 brakes), shift into 2nd at 65mph, let it come on boost and progress rapidly to 95 mph, shift into 3rd, redline, etc. Repeat at will.

The 930 really stood out with its 930 brakes, the turbo tie rods and the 7 and 9 x 16 fuchs on Conti sport contacts, and in combination with bilsteins and well set up made for one of the most predictable, comfortable, reliable and steady 911 experiences I ever had.

But I am more in the UK than over there, so.... C3 it is. Put a C3 or non-turbo shaped car on Billies, corner weighted, with turbo tie rods and 7 and 8 x 15 fuchs with a light tire such as a Michelin Pilot Sport Cups and YOU ARE FLYING.

Bert


HTH,

Bert

Re: Missie: Porsche 911 Carrera 3.0

29 jan 2014 17:40

@ Bert,

Ja ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt..:)

Re: Missie: Porsche 911 Carrera 3.0

29 jan 2014 17:42

Nu weer een vraagje.. wat is een Carrera US 2.7 uit 1975?

Best lastig al die verschillende types en ik dacht dat er in 1975 geen Carrera's werden gemaakt?

http://www.bxb.nl/pg-998-7-45217/pagina ... anbod.html

Re: Missie: Porsche 911 Carrera 3.0

29 jan 2014 17:46

Carrera 2.7 impact bumper zijn gemaakt in model jaar 1974 (Sep '73 =>jul '74) , 1975 EN 1976. Carrera 3.o zijn gemaakt in MJ 1975 en 1976.

De US carrera 2.7 is net als een Rest of the World Carrera (fuchs 6 and 7 x 15, bredere heupen, spoiler pakket, bilsteins, enz) maar met een motor van de model jaren 1974 en 1975 911S: een 2.7 liter K-jetronic met 175 pk. De 210 pk Carrera 2.7 motor (type 911/83) was niet legaal onwille van de smog in the USA.

HTH,

Bert

Re: Missie: Porsche 911 Carrera 3.0

29 jan 2014 19:30

dus vooral optische verschillen want motorisch niet veel anders dan de gewone 2.7 s.

Re: Missie: Porsche 911 Carrera 3.0

29 jan 2014 23:30

Nog een vraagje over een Carrera 3.0 targa deze heeft als bouwjaar 1975. Kan dat wel. zijn er Crrera's 3.0 gebouwd in dat jaar?
zie er mooi uit maar klop het wel?

http://www.classicdriver.com/en/car/por ... 975/202426

Re: Missie: Porsche 911 Carrera 3.0

29 jan 2014 23:48

Bouw of model jaren lopen van september (na de fabrieks sluiting in Augustus om de productie lijn te updaten) tot Juli volgend jaar.
Dus, bv Model Jaar 1975 is van Sep '74 tot juli '75, MJ or model Year '76 is van Sep '75 tot Juli '76 enz.

Een Carrera 3 heeft chassisnummer 911660 xxxx('76 c3 coupe) of 911661 xxxx ('76 c3 targa)
of 911760 xxxx('77 c3 coupe) of 911761xxxx ('77 c3 targa).
Uitzondering is de zeldzame 911 Carrera 2.7 RS voor de zwitserse en duitse markt om de 2.7 liters 210 pk nog steeds gehomologeerd te hebben voor de Bergrennen: die hebben chassis nummers 9116619XXX ('76 coupe) en de targa's ('76 9116619xxx), waarvan de belgische rijkswacht/gendarmerie er een aantal hadden, geleverd en gelabeld met een 911S chassis en uitrusting, maar met de 210 pk 911/83 motor.

Afbeelding

HTH,

Bert

Re: Missie: Porsche 911 Carrera 3.0

30 jan 2014 0:04

Heb het geluk gehad in een 2.7 en 3.0 Carrera gereden te hebben.
Ook in de (gewone) 2.7 en later de 3.0 SC van 188 en 204 pk en de 3.2 Carrera.
Zal wel meer de emotie zijn want elke (goede) 911 rijdt als een beer.
De 2.7 met 165 pk heb ik 8 jaar gehad en dat was werkelijk een topper.
Een kennis van me had een Carrera 3.0 van 1977 en heb daar veel aan gewerkt en hij nam mijn 2.7 wel eens mee en wist niet wat hij voelde, zo moet de mijne ook rijden melde hij.
Je moet gewoon een goede / perfecte 911 zien te vinden en daar ga je veel plezier van ondervinden :thumleft:

Suc6

Re: Missie: Porsche 911 Carrera 3.0

30 jan 2014 0:15

laaglander schreef:Nog een vraagje over een Carrera 3.0 targa deze heeft als bouwjaar 1975. Kan dat wel. zijn er Crrera's 3.0 gebouwd in dat jaar?
zie er mooi uit maar klop het wel?

http://www.classicdriver.com/en/car/por ... 975/202426

Je hebt je er al lekker in verdiept :wink: :res:

Re: Missie: Porsche 911 Carrera 3.0 > Matching nummers?

31 jan 2014 13:01

Thanks voor alle input sofar. Nog een vraagje.

Stel je hebt het voertuignummer en het motornummer en beide zijn van het juiste type. En dus met een correcte Carrera motor.
Hoe of waar kan je dan checken of het de originele motor is die bij die auto hoort. Dus matching nummer?

Re: Missie: Porsche 911 Carrera 3.0 > Matching nummers?

31 jan 2014 14:10

laaglander schreef:Hoe of waar kan je dan checken of het de originele motor is die bij die auto hoort. Dus matching nummer?


Verschillende bronnen:

1. Nationale importeurs zoals bv Pon hebben een (beperkt) computer systeem dat mogelijkerwijs kan nakijken met welke optiecodes, motor en gearbox nummer jouw chassis nummer geleverd is. Jammer genoeg (bv UK, Belgie en Frankrijk) hebben we leden gehad die bij mij kwamen, zeggende "Mijn Carrera 3 is blijkbaar geleverd met Porsche boxster velgen in 16 inch?" of de kleurcode correspondeerd met een 2012 kleurcode. Je moet natuurlijk de optie lijst van het corresponderende jaar bij de hand hebben en dat is niet altijd legio bij de importeurs. Bovendien is dit systeem in mijn ervaring niet waterdicht, maar kan het wel snel een uitsluitsel geven of het een matching number wagen is. Deze mensen hebben de opdracht alleen te bevestigen of de wagen al dan niet "matching" is: zij kunnen of willen niet het originele motornummer geven als dit *edit* NIET in de wagen zit, om vervalsingen te vermijden. Misschien niet zo een probleem met een, zeg maar veel geproduceerde Porsche 944, maar voor een collectors car, sja, dan loont het al financieel snel om een matching numbers wagen te "verkrijgen" na een restauratie... Er zijn gevallen bekend in de Carrera 2.7 IB en RS series, waar twee of zelfs drie dezelfde motornummers circuleren.

2. Je kan zelf bij Porsche AG informeren, maar ideaal gezien zoe je toch een "bewijs van Ownership", bv inschrijvingsbewijs, verzekeringsbewijs edm moeten insluiten.

3. Het Carrera 3 register: Ik heb contacten bij Porsche AG maar die mensen staan niet altijd te wachten op mijn emails- maar ze antwoorden me as-and-when, within reason.

MvG,

Bert
Laatst bijgewerkt door Bertroex op 31 jan 2014 14:48, in totaal 1 keer bewerkt.
Plaats een reactie