Switch to full style
Vertel hier over jezelf.
Plaats een reactie

eigenaar van 914 1971... en hoe nu verder?

20 nov 2014 11:09

Ik ben sinds gisteren de trotse eigenaar van een willow green Porsche 914 uit 1971. :D
Nu dus nieuw op het forum.

Ik vraag me af hoe het gaat met inklaren bij de haven,
en hoe ik de auto (die in zeer goede staat is) klaar maak voor invoeren.
Ik regel zelf het vervoer vanuit rotterdam naar mn huisadres

wat dient er aangepast aan een Amerikaanse 914 tov een Europese versie?

Re: eigenaar van 914 1971... en hoe nu verder?

20 nov 2014 11:21

Welkom, ik mag aannemen dat je je daar wel een beetje in verdiept hebt alvorens je de auto kocht?

Re: eigenaar van 914 1971... en hoe nu verder?

20 nov 2014 11:30

inklaren is me duidelijk inmiddels,


het aanpassen niet, kan dat niet echt vinden ergens,
er schijnt iets te zijn met mistlampen?? en wat nog meer??
vandaar de vraag op dit forum, het duurt nog 2 maanden totdat hij hier is.

Re: eigenaar van 914 1971... en hoe nu verder?

20 nov 2014 11:42

Koplampen moet je sowieso aanpassen....

Re: eigenaar van 914 1971... en hoe nu verder?

20 nov 2014 12:06

Voor het invoeren hoef je nog niets aan te passen, alleen de invoerrechten en de btw afrekenen. Aanpassingen moet je hebben gedaan voor je (daarna) naar de RDW gaat om er een kenteken op te krijgen.

Re: eigenaar van 914 1971... en hoe nu verder?

20 nov 2014 12:28

invoerrechten zijn nvt op zo'n oude auto heb ik begrepen
blijft 6% btw over.

dan zijn de aanpassingen die ik moet doen nog een vraagteken.
de koplampen, mistlamp(?)

Re: eigenaar van 914 1971... en hoe nu verder?

20 nov 2014 12:32

Geen 21%? Sorry heb geen ervaring met invoeren van auto's buiten de EU.

Re: eigenaar van 914 1971... en hoe nu verder?

20 nov 2014 12:33

Zaken waar je rekening mee moet houden zijn de afwijkende koplampen. Het merendeel van de US auto's hebben andere koplampschijnsel dan in de EU is toegestaan. Hiervoor zul je de koplampen moeten vervangen. Verder kunnen de banden een probleem zijn als ze geen EU goedkeuring hebben. Ten slotte komt het nog wel meer dan eens voor dat de richting aangepast moet worden (moeten helder oranje knipperen) en dat er geen mistachterlicht aanwezig is (voor de keuring een opbouwdingetje monteren die na tijd weer verwijderen voldoet).

Re: eigenaar van 914 1971... en hoe nu verder?

20 nov 2014 13:45

Cloaca schreef:Welkom, ik mag aannemen dat je je daar wel een beetje in verdiept hebt alvorens je de auto kocht?

ken je het tv-programma 'ik vertrek'? je zult je nog verbazen hoeveel mensen impulsief iets doen zonder zich er vooraf in te verdiepen :wink: :mrgreen:

@marqw: welkom!

Re: eigenaar van 914 1971... en hoe nu verder?

20 nov 2014 14:02

Welkom op het forum en gefeliciteerd met je aankoop! Ik heb 3 914's gehad, ééntje nog steeds. Twee daarvan heb ik zelf geïmporteerd vanuit de USA. Op zich is het inklaren etc niet zo moeilijk, je hebt een bedrijf nodig dat de papierwinkel voor je in orde maakt maar ik ga ervan uit dat je dat al geregeld hebt. Je betaald inderdaad slechts 6% BTW over de aanschafwaarde die op de factuur staat. Ik weet niet of je al een factuur hebt maar de waarde die daarop staat houdt de belastingdienst aan. Ik wil je niet aanzetten tot fraude, maar.....Nou ja, vul de rest zelf maar in.

Wat betreft de aanpassingen valt het wel mee, afhankelijk van de uitvoering en of hij op bepaalde vlakken al aangepast is naar Europese uitvoering, iets wat regelmatig voorkomt bij 914's in de USA. In ieder geval moet je het volgende aanpassen/nakijken:

- Koplampen, in de USA sealed beams, mag in de EU niet, dus een paar nieuwe koplampen scoren;
- De zijknipperlichten op het voorspatbord mogen niet continue branden, voor zover deze nog aanwezig zijn. De meeste Amerikanen vinden ze zelf ook misstaan dus vaak zijn ze al verwijderd. Als ze er nog opzitten mogen ze wel mee knipperen met de gewone knipperlichten. Dus ofwel afsluiten zodat ze nooit branden of de draad van het knipperlicht doortrekken.
- een mistachterlicht is niet verplicht voor een auto uit 1971, als die er niet op zit kun je dat dus gewoon zo laten.
- De rode achterlichten mogen erop blijven zitten
- als er mistlampen opzitten mogen die niet met het dimlicht meegeschakeld worden, soms wordt dat in de USA wel zo doorgelust, als dat zo is tijdelijk afkoppelen of op de normale manier aansluiten. Ik heb ze op een losse knop gezet zodat ik ze als dagrijverlichting kan gebruiken.

Dat is alles! Nog een paar tips voor je naar de RDW keuring gaat: Afhankelijk van de productiemaand kan het zijn dat je ruitensproeiers verplicht zijn of net niet. Als ze de exacte bouwmaand niet kunnen achterhalen wordt het vastgesteld op 1 juni 1971 en dan moeten ze het wel doen. bij model 71 is dat nog met zo'n pielknopje op het dashboard en niet op de stuurschakelaar, die dingen willen nogal eens weigeren, misschien gelijk dan een elektrische pomp inzetten. Ten tweede weet ik uit ervaring dat veel keuringsmeesters moeite hebben met het serienummer in een 914. die is ingeslagen op een verhoging in het binnenspatbord en vaak denkt men dat het een opgelaste plaat is met alle gezeik en onderzoek tot gevolg. Misschien slim om wat foto's van andere 914's mee te nemen om te laten zien dat het altijd zo is.

succes met invoeren en keuren en zet eens wat foto's op het forum, ben erg benieuwd naar je aanwinst!

Groet,

Frank

Re: eigenaar van 914 1971... en hoe nu verder?

20 nov 2014 14:33

Hmmm wat die ruitensproeier betreft vind ik een andere datum op het internet.


Snelheidsmeter verplicht na 30 Jun 1967
Gordels verplicht vanaf 1 Jan 1971
Gordels zijn niet verplicht in een cabriolet zonder rolbeugel
Ruitensproeier verplicht vanaf 1 Sept 1971
Kachelventilator verplicht vanaf 1 Sept 1971
Blauwe kentekenplaten mogen gevoerd worden t/m bouwjaar 1977



Mijn klassieker is van 30-06-1971, en ik ben bijna zeker er van dat bij een APK keuring door de garagist werd gezegd: daar hoeft dus geen ruitenproeier op te zitten. Dus dan zou bovenstaande datum wel kunnen kloppen

Re: eigenaar van 914 1971... en hoe nu verder?

20 nov 2014 14:39

:)
Interessant, Frank. Dat van die 914-VIN nr. had ik nog niet gehoord, nochtans lees ik op PFB nog meer straffe keuringsverhalen. Meestal zit het chassisnr. ook nog op een metalen plaatje tussen de rubber achter de voorruit.
Er zijn ook nog de standlichten, je kan die bij de voorknipperlichten onder de knipperlamp steken met een (gedeeltelijk onderaan) doorzichtig glas of je steekt ze bij de klapkoplampen.

marqw,
:thumleft:
hebben ze al foto's gevraagd?
:popcorn:

(edit: Mijne is geleverd midden 1972 en heeft nog het oorspronkelijk systeem: geen pomp, druk via de reserveband en bediening met de ruitewisserhendel, die ook nog geen intervalstand heeft.)

Re: eigenaar van 914 1971... en hoe nu verder?

20 nov 2014 15:18

dank jullie,

ben er 6,5 jaar op zoek naar geweest en ga niet over een nacht ijs,
de vraag ging me met name om de RDW,

deze 914 heeft de productiedatum februari 1971, type aanduiding inderdaad bij het raam oa.
hier de link naar de 914 die ik gekocht heb, in mijn ogen een fraai exemplaar, niet van een actieve verkoper,
maar een collector die ze hobbymatig restaureert.

hij heeft deze 2 jaar geleden gekocht en gerestaureerd

http://smg.photobucket.com/user/Rfoulds ... t=6&page=1

Re: eigenaar van 914 1971... en hoe nu verder?

20 nov 2014 15:50

Ziet er goed uit, gefeliciteerd!

Re: eigenaar van 914 1971... en hoe nu verder?

20 nov 2014 17:45

wáánzinnige kleur :thumleft:

Re: eigenaar van 914 1971... en hoe nu verder?

20 nov 2014 18:23

Wat een mooie auto. 8) In het draadje over de Lotus Elise vs 914 zei ik al dat ik als klein kereltje de 914 mooier vond dan de 911. Als ik deze zie weet ik weer waarom! :drive: :drive: :drive:

Re: eigenaar van 914 1971... en hoe nu verder?

20 nov 2014 19:08

Wat een fantastische kleur en waanzinnig mooie auto! Zelden zo'n strakke 914 gezien. Paar punten nog:

Meestal zit het chassisnr. ook nog op een metalen plaatje tussen de rubber achter de voorruit.


Bij de USA uitvoering zit dat er standaard onder, is echter compleet waardeloos voor een RDW keuring. Dat is geen chassisnummer, alleen een alu ponsplaatje dat met twee popnageltjes vastzit zodat een luie politieagent in de USA niet onder de kap op zoek hoeft naar het chassisnummer. De RDW hecht nul en generlei waarde aan dit plaatje.

wat betreft de ruitensproeier zat ik er blijkbaar een paar maandjes naast....

Ben je al lid van de Porsche 914 Club Nederland? Ik ben secretaris daarvan en ik kan het lidmaatschap van harte aanbevelen, leuke club met veel leuke leden, mooie evenementen, technisch advies en hulp etc. Is zeker de moeite waard! Als je geintresseerd bent kan ik je wel een introductiepakket toe laten sturen, dan moet je me even je gegevens in een pm sturen.

Nogmaals gefeliciteerd, ik hoop hem in de zomer van 2015 in real life to kunnen zien!

Re: eigenaar van 914 1971... en hoe nu verder?

20 nov 2014 23:18

"Porsche 914 Club Holland", wat ik je brom.
Kan je deelnemen aan de sleuteldagen (met deskundige raad én taart én koffie) en de rondritten.

Mooie 914. Er zijn altijd uitzonderingen op de regel en de jouwe is misschien wel zonder roest, marqw. :wink: Geniet ervan. Kijk jongens, zo ziet een echt leuke sportwagen eruit in een vrolijk zuurstokkleurtje. Ieder zijn meug, maar ik snak naar afwisseling en kleur als ik 5 minuten naar het huidige verkeer kijk. Grijs, grijs, zwart, grijs, ... :pale: We hebben het nog nooit zo goed gehad, behalve wie echt pech heeft; We zijn nog nooit zo welvarend geweest en toch zijn we somber uit angst iets van onze overvloed te verliezen. Zo een vrolijke 914 uit de 70er jaren is het ideale tegengif.
Laatst bijgewerkt door hendrik914 op 20 nov 2014 23:27, in totaal 2 keer bewerkt.

Re: eigenaar van 914 1971... en hoe nu verder?

20 nov 2014 23:24

Topexemplaar, gefeliciteerd :thumleft:

Re: eigenaar van 914 1971... en hoe nu verder?

20 nov 2014 23:28

Schitterende auto in deze kleur (wel ff die radio er uit halen).

Re: eigenaar van 914 1971... en hoe nu verder?

20 nov 2014 23:29

deze? Nette auto! Van harte.

Re: eigenaar van 914 1971... en hoe nu verder?

21 nov 2014 11:35

dank voor de leuke reacties!
radio gaat er inderdaad uit tzt, en een originele erin

komende week gaat hij de trailer op.. spannend!

Re: eigenaar van 914 1971... en hoe nu verder?

21 nov 2014 13:36

gave bak en zeer mooie kleur! :thumleft:

Re: eigenaar van 914 1971... en hoe nu verder?

21 nov 2014 19:57

Waanzinnig mooi. Gefeliciteerd!

Re: eigenaar van 914 1971... en hoe nu verder?

21 nov 2014 20:08

Mooie gifgroene kleur.... 8)
Plaats een reactie