Switch to full style
Vertel hier over jezelf.
Plaats een reactie

Voorstellen: 911 SC targa uit 1983

01 mei 2015 14:03

Na in september vorig jaar samen met mijn vader een 911 SC bij Schipper Classic Cars in Almelo gekocht te hebben, stel ik me nu voor op dit forum. We hebben een rode (indischrot) 911 SC targa gekocht, geïmporteerd uit Californië. De carrosserie is in goede staat (hard), maar het dashboard heeft een typische scheur door droogte daar. Daarnaast zat er een niet-origineel Lecarra-stuur in op een Moto Lita-naaf. Inmiddels heb ik in Duitsland een origineel stuur kunnen bemachtigen. Duur, maar in de toekomst zullen ze niet goedkoper worden.

Een plaatje van het apparaat:
Afbeelding

We waren al een tijdje op zoek naar een geschikt G Modell met een open dakje (cabriolet of targa). Niet voor circuit- of concourswerk, maar om mee te touren op een dag met goed weer en om wat aan te sleutelen. Voor we bij deze targa uitkwamen, hebben we een paar andere wagens bekeken. De 911's die we gezien hadden die in ons budget pasten hadden ofwel veel aandacht nodig (roest..) of waren dusdanig verbouwd door de vorige eigenaar dat er van enige originaliteit nauwelijks sprake meer was. Vóór aanschaf van deze targa hebben we een aankoopkeuring door Astara laten uitvoeren. Zij concludeerden dat het een goede auto was in de basis, maar dat er veel puntjes op de I gezet konden worden. Wat kleine dingetjes ontbraken of waren kapot - mooi om zelf aan te werken. Uiteindelijk de stap gezet en de auto aangeschaft. Daarna bij Peter van Dillen in Roggel een grondige controle en grote beurt laten uitvoeren. Auto loopt in principe keurig sindsdien, op een paar kleine zaken na. Daarvoor hoop ik binnenkort van jullie kennis op dit forum gebruik te kunnen maken 8)

Re: Voorstellen: 911 SC targa uit 1983

01 mei 2015 14:07

Welkom!
Wat voor een kleine zaken moeten er gebeuren dan?
Iig veel toer-plezier gewenst....en geen ruzie maken wie mag rijden hé :wink:

01 mei 2015 14:27

mooie laro 110

01 mei 2015 16:22

Hoi Ben welkom op het forum. Auto ziet er mooi uit een een goede kleur voor een targa. Succes met het fixen van de kleine puntjes dat heeft iedere nieuwe aankoop en is ook leuk om hem helemaal perfect te maken. :cheers: :thumleft:

01 mei 2015 19:02

Van harte welkom en veel plezier gewenst op het forum.

01 mei 2015 23:02

Welkom! :drive:

04 mei 2015 9:45

Bedankt voor de leuke reacties!

Neppert schreef:Welkom!
Wat voor een kleine zaken moeten er gebeuren dan?
Iig veel toer-plezier gewenst....en geen ruzie maken wie mag rijden hé :wink:

Aangezien het origineel een Amerikaans model betreft, is hij uitgerust met Lambda K-jetronic/CIS, zodat hij oorspronkelijk kon voldoen aan de emissie-eisen in the US. Echter is de lambda-sonde niet aangesloten, waardoor hij eigenlijk het feedbackmechanisme mist op zijn mengsel te optimaliseren. Een Bosch Lamdasonde met een Porsche-onderdeelnummer erop geplakt kost ruim 140 euro, maar het Bosch OEM-equivalent is stukken beter betaalbaar - zo'n 40 euro. De moeite waard.

Je merkt dat hij eigenlijk te rijk loopt als de motor op bedrijfstemperatuur begint te komen. Het stationair toerental "zaagt" een beetje, maar stabiliseert daarna alsnog. Ik verwacht dat als ik een goede lambda-sonde erin zet, de CIS-doos onder de bijrijdersstoel het mengsel onder die omstandigheden verarmt.

Daarnaast zit er nu een vrij "aanwezige" uitlaat onder. Als we de Porsche starten, gaat het alarm van de andere auto af.. Ik hoor 'm graag lopen, maar het is wat te veel van het goede. Vooral op stationair toerental. Peter had nog wel een originele uitlaat liggen. De huidige uitlaat heeft aan beide kanten één sierstuk (links en rechts). Daarom wordt het dus ook nog even zoeken naar een origineel onderstuk voor de achterbumper met één uitsparing voor een sierstuk aan de linkerkant. Mocht iemand nog iets weten of hebben liggen, dan hoor ik het graag :)

Verder zit er nog een originele airco op. Toen deze airco-units nieuw waren schenen ze al niet al te veel indruk te maken, maar nu is hij helemaal nutteloos. Zeker in het Nederlandse klimaat, met een groot gat in het dak. Ik heb er lang over getwijfeld of ik 'm zou laten zitten of eruit zou halen, maar denk dat eruit halen toch de betere optie is. Natuurlijk alle componenten bewaren, daar niet van. Schijnt zo'n 60kg te schelen, maakt onderhoud aanzienlijk makkelijker en ruimt het motorcompartiment op. Heb er ook nog heel even aan gedacht om het systeem weer in ere te herstellen, maar het eerste probleem is dat het systeem gevuld hoort te zijn met R12, dat uit milieu-overwegingen niet langer verkocht mag worden, en dat het systeem dan moet worden omgebouwd naar R134a. En dan is nog maar de vraag of het systeem netjes lekvrij is overal.

Art35 schreef:mooie laro 110

Bijna goed, is een 90 TD5 uit 2004. Niet van mij overigens :wink:

18 mei 2016 12:29

Hallo Ben,
Mooie auto, die Targa!
Ook ik was op zoek naar een Targa, maar ben uiteindelijk gezwicht voor een heel mooie coupe, net als die van jou uit de VS, ook bouwjaar 1983.
Het "probleem" van de airco speelt bij mij ook. Mijn SC wordt begin juni afgeleverd. Een van de eerste zaken, die ik wil regelen is de airco. Ook ik heb nog even overwogen om de airco te verwijderen, maar ik ga dat niet doen, omdat die airco origineel bij het voertuig hoort. Er zijn mogelijkheden om deze R12 airco weer in bedrijf te krijgen, zonder dat de zaak moet worden omgebouwd. Het systeem wordt dan gevuld met R437a. Elders op het forum is dit al eens ter sprake geweest.
Hier zijn twee links:
http://www.aircoservicemijdrecht.nl/
http://www.aircobolt.nl/
Succes, en veel plezier met de nieuwe aanwinst.
Jan

18 mei 2016 12:40

Paar andere aansluitingen op de AC en klaar, vullen maar ;)
Welkom, mooie P. :thumleft:

18 mei 2016 17:07

Ben_911SC schreef:Na in september vorig jaar samen met mijn vader een 911 SC bij Schipper Classic Cars in Almelo gekocht te hebben, stel ik me nu voor op dit forum. We hebben een rode (indischrot) 911 SC targa gekocht, geïmporteerd uit Californië. De carrosserie is in goede staat (hard), maar het dashboard heeft een typische scheur door droogte daar. Daarnaast zat er een niet-origineel Lecarra-stuur in op een Moto Lita-naaf. Inmiddels heb ik in Duitsland een origineel stuur kunnen bemachtigen. Duur, maar in de toekomst zullen ze niet goedkoper worden.

Een plaatje van het apparaat:
Afbeelding

We waren al een tijdje op zoek naar een geschikt G Modell met een open dakje (cabriolet of targa). Niet voor circuit- of concourswerk, maar om mee te touren op een dag met goed weer en om wat aan te sleutelen. Voor we bij deze targa uitkwamen, hebben we een paar andere wagens bekeken. De 911's die we gezien hadden die in ons budget pasten hadden ofwel veel aandacht nodig (roest..) of waren dusdanig verbouwd door de vorige eigenaar dat er van enige originaliteit nauwelijks sprake meer was. Vóór aanschaf van deze targa hebben we een aankoopkeuring door Astara laten uitvoeren. Zij concludeerden dat het een goede auto was in de basis, maar dat er veel puntjes op de I gezet

konden worden. Wat kleine dingetjes ontbraken of waren kapot - mooi om zelf aan te werken. Uiteindelijk de stap gezet en de auto aangeschaft. Daarna bij Peter van Dillen in Roggel een grondige controle en grote beurt laten uitvoeren. Auto loopt in principe keurig sindsdien, op een paar kleine zaken na. Daarvoor hoop ik binnenkort van jullie kennis op dit forum gebruik te kunnen maken 8)

Allereerst gefeliciteerd met je mooie Porsche. Voor de scheur in je dashboard, is dit misschien een tip. Color glo.
Ik wil zelf mijn stoelbekleding laten doen. :drive:

22 mei 2016 10:44

Welkom !

Mooi apparaat hoor !

29 mei 2016 11:28

Gefeliciteerd. Mooie Targa.

29 mei 2016 19:29

Welkom mooie auto. Veel plezier ermee.
Plaats een reactie