Hallo allemaal,
Sinds ik mij vanaf de zomer van vorig jaar oriënteer op aanschaf van een 996, lees ik regelmatig posts op dit forum.
Goeie sfeer en nuttige uitwisseling van info valt me daarbij op. Zodoende lid geworden. Leuk!
Overigens gaat mijn interesse uit naar de 996 omdat ik dit het mooiste 911 model vind. Het wordt een "bijtellings-vriendelijke hobby".
Welnu, mijn "oriëntatie op een mooie 996", leidde gisteren tot een proefrit. Een geweldige ervaring op zich.
Het betreft een 996 C2 Coupe Tiptronic uit 1998 met 170.000 "geloofwaardige" kilometers op de teller en NAP. (Sinds import uit Dld met 110.000 km).
Bijzonder trouwens hoe herinneringen van een aantal ritten in een 911 (ik meen 'n 964 C2, nu meer dan 10 jaar geleden) tijdens deze rit boven kwamen…
De stijfheid van de carrosserie, de directheid in het stuur, de kwaliteit van het contact met alles wat er met de auto gebeurt eigenlijk… Heerlijk.
Natuurlijk zit ik nu met de vraag, wordt dit 'm? Qua uitvoering is het volmondig "Ja".
De auto komt erg eerlijk over. Ingevoerd uit Duitsland, laatste onderhoud 15.000 en 2 jaar terug bij PC Twente, morgen checken. Hij schijnt daar ook door de vorige eigenaar gekocht te zijn.
Als ik m'n best doe op een goeie poetsbeurt (bijna net zo leuk als erin rijden wat mij betreft) staat 'ie er werkelijk als vrijwel nieuw bij, zowel exterieur als interieur. Nergens tekenen van misbruik of desinteresse in onderhoud. De motor liep erg mooi, koude start zonder bijgeluiden, vermogen leek er allemaal te zijn, bak schakelt mooi en snel. Alle accessoires werkten (!).
Twijfels zij er echter ook;
Bij vol accelereren trekt de auto naar rechts, en hij is erg 'zoekerig'. Hij staat overigens op vrijwel nieuwe Michelin banden. ("N" codering niet gecheckt)
Ook hoorde ik heel in de verte een geluid dat doet denken aan een versleten wiellager. En bij aanvang vd proefrit was de tank vrijwel leeg, maar na 15 liter getankt te hebben, stond de meter nog steeds op vrijwel leeg. (Heeft een 996 een heel grote tank?)
Wordt verkocht door een Camperhandelaar, zonder garantie, zonder franje.
Al met al vind ik 'm met 19K best aan de prijs maar daar valt vast nog wel over te praten, na een AKK.
Wiellager en eventueel benzinemeter-probleem lijken mij niet zo spannend. (?)
Maar dat naar rechts trekken icm zoekerig stuurgedrag, daar wil ik niet op gaan leeglopen.Natuurlijk is het lastig er iets zinnigs over te zeggen, zelfs bij een AKK wellicht. Of is het een "veilige aanname' dat uitlijnen daarvoor de oplossing is? De demping voelde prima strak en ik hoorde geen vreemde geluiden in de ophanging.
Ik heb overigens geen vliegende haast en kan 'm laten staan, ook al is het exact de uitvoering die ik zou willen.
Eigenlijk is de vraag die ik mezelf nu stel of ik er een AKK aan zal wagen…
Mochten jullie zinnige tips hebben over zoekerig weggedrag en of dat een dure grap kan zijn, alvast dank.
Hoe dan ook, de komende tijd zal ik vaker op dit leuke forum vertoeven.
Groet!
DV911
Laatst bijgewerkt door
DV911 op 07 feb 2016 17:40, in totaal 1 keer bewerkt.