Hallo allemaal!
Mijn naam is Friso, 31, IT-consultant van beroep en ik woon in regio Hoorn.
Sinds een week of twee ben ik een trotste eigenaar van een Porsche Boxster S 986 uit 2001
De Daily driver is een Audi A5 coupe 3.0 TDI quattro (325pk 615nm)
Als fanatiek Audi fanaat maak ik een zeistap naar porsche omdat ik de boxster S een fantastische rijders auto vind.
De boxster is met 146.000 km in erg goede staat, er zijn amper slijtage sporen aanwezig.
Opties aanwezig:
- PSM
- Stoelverwarming
- Facelift Xenon koplampen
- Facelift achterlichten
- Facelift knipperlichten
- 3 spaaks stuur
- Glazen windstopper
- Board computer
- Climate control
- 18" licht metaal
- Porsche Becker CD speler (zonder wisselaar... of ik heb deze nog niet gevonden....)
- Zwart leer
Nadat ik de boxster kocht heb ik wel wat probleempjes gevonden:
-Geen koffiebeker houder !!!! )*&^%&$(*&%!!
-Irritante rammel bij de uitlaat
-knipperlicht gaat niet uit na insturen
-achterbumper heeft een keer een kusje ontvangen
-knipperlichten aan de zeikant van de auto zijn verschillend... 1 smoke en 1 clear.....
-Laatste beurtje was langer dan een jaar geleden.
Afgelopen zaterdag (8-10-2016) was het dus tijd om de boxster eens onder handen te nemen.
Besteld:
- Inzet koffiebekerhouder!
- Originele Oliefilter
- Originele benzinefilter.
- Beru Bougies
- K&N luchtfilter
- Bosch intrieurfilter
- Castrol Edge turbo-diesel 5W40 (opvolger van de edge.... diesel deed even pijn maar dit is echt kneiter goede olie)
- Aero Ruitenwissers, weg met die stellages van vroeger...
Op de brug viel mij meteen op dat de koelwaterslangen onder de auto zijn vernieuwt. Ook zit er een nieuwe Dynamo in de wagen.
De nieuwe accu is wat klein (60A)... in de papieren staat dat er minimaal 73A in moet... iemand ervaring met de boxster en een kleine accu?
Wat is de boxster superdegelijk gebouwt, het viel mij op hoe makkelijk ik bij de middenmotor kwam en hoe toegankelijk de wagen in elkaar zit.
De bougies waren ouder dan 5 jaar (keramiek werd al bruin!) en waren nodig aan vervanging toe...
De K&N filter geeft direct resultaat, de wagen pakt sneller op en klinkt vanaf het eerste moment al frisser! heerlijk!
De rammel bij de uitlaat kwam van een hitteschild van de linker KAT. Ik heb alle 3 de klemmen vervangen. probleem opgelost!
Helaas komt er bij zo`n brugbezoek altijd wat anders naar boven...
- klem van achter stabilisator mist een stuk...? steen gepakt?
- Waterpomp lekt net boven de flens... scheur in de aluminium behuizing
Het leek ook alweer te mooi om waar te zijn... een particulier gekochte auto zonder problemen...
2e ronde Besteld:
- Beugel van stabilisatorstang
- Waterpomp van Magneti Marelli incl pakking
- Thermostaat van Gates incl pakking (los)
- Contitech Riem
- 20L gedestileerd water (opgehaald bij de Makro) om het koelwater systeem te spoelen
- 18L Koelvloeistof Carex G12+ (ja! G12+ heeft identieke specs als het met-kraanwater-te-mengen-porsche-spul) alleen is dit niet te mengen dus vandaar dat ik het systeem spoel.
Update 15-10-2016:
We zijn begonnen met het leeg laten lopen van het koelwatersysteem. Aangezien de porsche 17L koelvloeistof heeft is dit nog een pittig klusje.
Het makkelijkste was om een gat te boren in een conische rubbere motorsteun en hier de compressor op te zetten. Langzaam bliesen we zo alle systemen en radiatoren leeg.
Er kwam een gigantische drap uit, dit was geen olie maar het resultaat van jarenlang koelvloeistoffen mixxen.
Nadat het systeem leeg was hebben we de oude thermostaat uit het thermostaathuis geslagen en het huisje terug gezet. We gaan immers het systeem spoelen met gedestileerd water. Dit gaat stukken sneller als er geen thermostaat aanwezig is.
Thermostaathuis er weer op en vullen maar! de eerste 10 liter gingen er direct in.... maar hier begon het drama... Ondanks dat de ontluchter open stond wilde er niet meer water in.
Na 2 uur in slangen geknepen te hebben was er nog geen resultaat. (dit eufel is bekent bij alle forums)
We hebben besloten de achterkant van de auto op 2 steunen te zetten en de brug 50cm te laten zakken. Zo kwamen de achterwielen net van de brug af en stond de boxster schuin met de achterkant omhoog.... doordat de lucht uit de radiatoren makkelijk naar het reservoir kon lopen was het vanaf nu een fluitje van een cent.
Nadat er 16.5 liter in zat hebben we de motor 10 minuten stationair laten lopen om het systeem eens goed rond te pompen.
Gedestileerd water er weer uit.... wederom een bruine Gel-achtige bende... bah! slangen er weer af, thermostaathuis en waterpomp eruit. het systeem was aanzienlijk schoner.
Direct even het reservoirtje gespoeld met de laatste liters water. En hup, alles er weer in.
Door het luik achter de stoelen kom je erg gemakkelijk bij de riem en bovenste 2 bouten van de pomp. Dit was echt een fluitje van een cent.
Pomp, thermostaat en riem er weer op, slangen aansluiten en direct de auto schuin gezet. Nu werd het vullen van het systeem kinderwerk, 16L vloog erin.
Omdat de thermostaat er weer in zat hebben we wel na 10L vloeistof de motor moeten opwarmen, her duurde 5-6 minuten voordat de thermostaat openging.
Voor de reparatie had ik 3-4 uur geplanned. Dit heeft toch wel een uur of 6-7 in beslag genomen... (ook vanwege afkoelen van het systeem x2)
Tijdens het rijden had ik nog wat last van een uitlaat rammel... dit bleken 2 andere kleine hitteschilden te zijn.... deze zijn nu verwijderd
Update 11-12-2016
Na een misfire storting op Cilinder 1 heb ik gesloten nog wat meer te vervangen.
Bestelde onderdelen:
- Beru bobines met nummer 997 602 107 02 incl boutjes: 900 385 025 01
- 1 nieuwe Beru Bougie
Bobines zijn vervangen en de motor loopt als nooit tervoren. Startte sneller en loopt rustiger stationair.... !
Van nature ben ik nogal van de retrofitting... Ik overweeg de upgrade naar cruise control aangezien mijn huidige schakelaar is overleden... Nu nog even een geschikte unit vinden
Als iemand nog andere ideeën heeft, dan hoor ik dat graag!
Laatst bijgewerkt door
Freeze-o op 11 dec 2016 22:21, in totaal 2 keer bewerkt.