@AlexPorsche ik heb véél gelezen over de problemen en de modificaties, ook op dit forum. Daarnaast heb ik contact gehad met specialisten (ook Resto). Ik vind het alleen lastig om alle meningen op waarde te schatten. Iedereen heeft zijn eigen belangen en ervaringen. Echt objectieve informatie is schaars. Dit is wat ik er zelf uit gedestilleerd heb (correct me if I'm wrong!):
De beste info over de kans op IMS falen in een 3.6 vond ik hier:
http://rennlist.com/forums/996-forum/572305-996-40th-anniversary-edition-registry-and-faq.htmlZe houden daar een lijst bij van bekende 40th Anniversary modellen, die hebben een serienummer dat daar handig voor is.
Ze kennen er 80. 8 daarvan hebben en kapotte IMS gehad. 10% dus.
Ik denk overigens dat het werkelijke percentage daar onder ligt omdat mensen die grote problemen hebben sneller op een forum zullen posten (die 0,46% in de thread wel erg optimistisch).
Op basis hiervan moet die IMS gewoon vervangen worden.
AOS kan dan gelijk mee. Echter als IMS al gedaan is, maar AOS niet (bestaat dat?), dan kondigt een probleem met AOS zich tijdig aan voor het grote schade aanricht.
Dus vond ik dat niet iets om preventief aan te pakken.
Qua koeling heb ik begrepen dat hoewel de gevolgen groot kunnen zijn het probleem alleen voorkomt in extreme omstandigheden.
bv auto stil zetten of in file rijden na topspeed autobahn run. Dus veel thermische spanning op het blok.
Dit lijkt me iets wat je in gebruik vrijwel helemaal kan uitsluiten (net als een aanrijding).
Daarnaast heb ik begrepen dat er twee koelmodificaties zijn:
1. Het verlagen van de koeltemperatuur. Een van de specialisten wees me erop dat daarbij de radiatoren en dus de koelcapaciteit hetzelfde blijven en het dus niets doet voor de piektemperatuur in extreme omstandigheden. Het koelt wel sneller bij lage snelheden. Hij vroeg zich af of dat niet zelfs de thermische spanning kon verhogen in sommige situaties. Dat leek me plausibel, zeker van iemand geld kan verdienen door me de fix te verkopen.
2. Bij de C2 is er ruimte voor een 3e radiator. Daarmee wordt de koelcapaciteit wel verhoogd en dus de piektemperatuur in extreme omstandigheden verlaagd.
Dit is echter nogal ingrijpend (duur) en alleen zinnig als je een trackcar aan het bouwen bent.
Dus mijn conclusie was: geen koelmodificatie. Maar als ik iets gemist heb in mijn redenering, hoor ik dat natuurlijk graag!
Mbt die orig nav/audio: ik was niet van plan om 'm daadwerkelijk te gebruiken, ik heb een iphone voor navi en een klappenauspuff voor audio

.
Ik vind vooral die aftermarket blauwe ledjes kerstboom radio's lelijk en niet passen in de console. Een navi met cassetteslot vind ik juist wel tof staan.
Ik zal ook hier wel weinig medestanders vinden, dus verwacht ik die componenten wel te vinden als ze niet meer bij de auto zitten.