Al jaren rij ik BMW, dat is zo van huis uit gekomen en na wat omzwervingen als student met Mazda, gevolgd door een serie lease auto's van divers pluimage ben ik bij een E39 touring uitgekomen in 2008. Die heb ik nog steeds, nu met 360.000km op de klok en door goed onderhoud gaat de 4 ton er ook nog wel op komen. En nee, geen diesel maar een heerlijke 6 cylinder met 230 pk en zo'n beetje alles aan accessoires erop wat er destijds te bestellen viel.
Na aanschaf stopte de CD wisselaar er mee en niet alleen bij de mijne: de CP600BMW (sd kaart ipv CD's als vervanger van de wisselaar) was geboren. Meegewerkt aan de ontwikkeling er van als aardig projektje er naast. Maar dat is nu dus 8 jaar geleden en er is nog steeds vraag naar. Dus nu ook bezig met de opvolger de CP700BMW die ook de modellen tot vandaag moet kunnen bedienen. Simpele reden: mijn touring zal ook een keer niet meer te redden zijn en dan zal het toch iets nieuwers worden.
Maar goed, terug naar de Porsche. Mijn eerste Cabrio was een Peugeot 205 Cti, een heerlijk autootje met alle klassieke cabrio-perikelen van toen: vochtig bij regen en daarna, veel poetsen en onderhoud voor weinig afstanden. Die is vervolgens naar Friesland gegaan want we moesten verstandige auto's rijden als beginnend gezin.
Dat duurde niet zo lang en daar kwam de E30 323i Baur TC2, een praktischere cabrio en na het ophalen uit Regensburg heb ik er flink tijd in gestoken om 'm tip top te maken met OEM of betere onderdelen. Dat was echter een 'pre-cabrio': ooit ontworpen en gemaakt door Baur in samenwerking met BMW maar BMW wilde toch zelf een vol-cabrio maken (de Baur heeft een roll-bar en een gedeeld dak (harde plaat boven je hoofd die in de kofferbak kan en een stoffen achterdeel wat omlaag klapt. zeer praktisch, dat wel) en die werd prachtig: steile voorruit en vlakke streep tot aan de kofferbak. Ik kon er een via via kopen en dus ging de TC2 weg naar Amsterdam en haalde ik de Royal Blau met beige interieur 325i Cabriolet op. Wederom alles aangepakt wat moest maar ja, dat stoffen dak en in die staat kon de auto niet buiten blijven staan en in de garage werd het drukker dus uiteindelijk ging de cabrio naar de Eiffel en leeft daar in stijl voort.
We werden verstandig en er kwam @#$%$#^ - iets anders. En driekwart jaar later heb ik een E46 325i opgehaald uit Duitsland. Met hardtop dus die kan buiten slapen.
En als je dan zo hier en daar je verhaal verteld, dan komt er soms zo'n tip en kun je kiezen. Er kwam dus een Boxster S op m'n pad. Eentje die erg weinig gereden werd de laatste jaren. Na grondige revisie werd er verhuisd, garage minder, kind er bij en de Boxster stond er bij en keek er naar. Lang verhaal kort: vorige week met de Boxster naar huis gereden en komende week mag zij/hij/het de weg op in Nederland. Dan algemeen onderhoud plegen, vloeistoffen, APK, dat soort gedoe en genieten maar. Technisch is ze in uitstekende staat, optisch eigenlijk ook, zo bleek na de eerste wasbeurt, dus na nog wat intenser poetswerk wordt het weer een plaatje.
Ik verkocht al enige tijd de telefoonmodule voor de PCM 1 en 2 (zie elders op dit forum) dus kende de wagens wel van de uit- en inbouw maar het gezegde: een Porsche begrijp je pas als je er zelf eentje hebt, is mij nu wel duidelijk.
De kleine knopjes, simpele interieur, matige zitpositie (ik ben nogal lang) is allemaal totaal onbelangrijk als je er eenmaal mee (door Duitsland) rijdt. Wat een genot! Het moeiteloze van bochtenwerk, remmen, accelereren... en dat met een lekkere soundtrack is helemaal fantastisch.
Of ze kan blijven valt nog te bezien (ruimte, kids, dat soort dingen) maar tot de verkoop zal ik elke kilometer genieten!
Paar foto's: