Ondertussen is het wel tijd om mij en mijn auto ook hier voor te stellen. Aangezien ik ondertussen zo'n 3 maanden in het bezit ben van een Cayman S.
Altijd al auto liefhebber geweest met in het bijzonder een zwak voor BMW en Porsche, ondertussen 32 jaar oud. Aangezien een Porsche eerder buiten mijn budget viel, heb ik het die tijd bij de BMW's gehouden. Na het behalen van het 'roze papiertje' begonnen met een 316i uit '88 en geëindigd in een BMW M3 sedan uit '96
Na lang twijfelen had ik besloten om de BMW E36 M3 te verkopen (inmiddels een aardig liefhebbers item geworden, staat overigens nog te koop bij AutoArp), die was op een punt beland waarop ik 'm moest gaan sparen of weg doen. En aangezien ik het zonde vind om een auto te laten staan, besloten om dus op zoek te gaan naar een leuke vervanger. Uiteindelijk kwam ik uit bij de Porsche Cayman S. Middenmotor, dus staat garant voor stuurplezier, heel wat anders dan de BMW maar een droom die uitkomt
De Cayman is precies van de opties/aanpassingen voorzien die ik als sportieve autoliefhebber kan waarderen:
- PCCB
- Sportstoelen
- Sportchrono
- Bilstein B16 PSS9
- PCM 2.1
- Bose surround soundsystem
- Leder-pakket (Deurbekleding, dashboard, middenconsole uitgevoerd in leder)
De keramische remmen maken de Cayman volgens mij redelijk uniek. Verbazend hoe goed die schijven er nog uit zien na 11 jaar, als nieuw! Of het ook daadwerkelijk beter remt kan ik nu nog niet direct zeggen, maar in remstof scheelt het zeker. De sportstoelen zitten als gegoten en het onderstel maakt het plaatje voor mij compleet. Toen ik de eerste keer instapte was ik eigenlijk gelijk verkocht, wat een verschil met de M3! De beleving is zo anders! Veel meer 'emotie' dan de M3, die vergeleken met deze auto toch een beetje braaf was, ondanks het hogere vermogen. Ondertussen al de nodige ritjes in het heuvelland gemaakt en wat heb ik genoten! Heerlijk hoe de Cayman de bocht om gaat, je hoeft niet eens zo idioot hard te gaan om toch lol te hebben. Hier ga ik geen spijt van krijgen dat hiervoor de M3 weg moest
Helaas kreeg ik wel snel na aankoop een storing. Na grondig onderzoek bleken de katalysatoren niet meer goed genoeg te functioneren (als ik op internationale fora ga zoeken lijkt dit een probleem te zijn dat meer voorkomt). Nieuwe Kats van Porsche zouden het probleem oplossen, maar zijn erg prijzig en garanderen niet dat het probleem weg blijft. Uiteindelijk bij een Belgisch bedrijf terecht gekomen, Carnewal, en van de nood een deugt gemaakt (Porsche centrum gaf zelf al 'onofficieel' aan dat die beter zijn dan origineel). De originele kats laten vervangen door sportkats van Carnewal. Erg net werk wat die man oplevert! De auto heeft een minimaal meer sportief geluid gekregen hierdoor, van de vermogenswinst merk ik niets / tot niet veel. En niet onbelangrijk, storingsvrij nu!
Paar foto's: