Hallo,
Sander hier, 30 jaar en woonachtig in Amersfoort.
Mijn nickname staat misschien wat gek maar die heb ik al een jaar of 15 dus gemakshalve houd ik dat zo
Nadat ik een hele rits autos heb gehad de afgelopen 12 jaar vond ik het nu tijd voor iets totaal anders.
Ik heb dagen zitten denken over iets wat zowel wat anders als normaal is en wat bij mij zou passen.
De Touareg en Cayenne kwamen voorbij. Ik kan zelf alle VAG modellen uitlezen dus de touareg stond voor.
Echter na bezichtiging van verschillende exemplaren was ik erover uit. Toch een Cayenne. Dagen heb ik zitten pluizen op dit forum en ook op rennlist. Opties zijn leuk, maar betrouwbaarheid vind ik belangrijker. Ik ben totaal geen trapper en een extra groot vermogen hecht ik niet alteveel waarde aan. Een beetje cruizen dat is meer mijn stijl.
Nadat ik in een 3.2 zonder luchtvering had proefgereden kreeg ik toch twijfels. Want ik vond het totaal niet lekker rijden.
Toevallig stond een 4.5 cayenne s in de buurt. Daarna was ik eruit, het moest gewoon een 8 cilinder worden met luchtvering.
Op zowel dit als het amerikaanse forum las ik dat de 4.5 blokken nog wel eens last hebben loslatende cilindercoating met 'scored cilinders' tot gevolg. Een reparatie die de auto bijna total loss maakt omdat het zeer veel werk is om te vervangen. Vaak zag ik een ruilblok wat was geplaats maar dan weet je ook weer niet wat je hebt. Ik zag dat dit probleem bij modellen met een lagere kilometerstand voorkwam en ook met een kilometerstand van rond de 3 ton. De verkopers hadden het dan over 'een klein tikje'.
Dus.....
Ja.....
Lastig.
Totdat ik las dat de Cayenne Turbo modellen een iets ander motorblok hebben. Namelijk het m48.50 ipv het m48.00 voor de normale non turbo cayennes. Dit Turbo blok scheen extra oliekanalen te hebben en mogelijk ook een andere cilindercoating. Ik vond op internet slechts 1 eigenaar die schreef over een kapot blok. Helaas waren de Turbo modellen toch iets boven budget.
Wel stond er aan de duitse grens een mooi model te koop. Bouwjaar 2004 modeljaar 2005 met een lage kilometerstand van 143dkm, in de juiste kleur en met de juiste opties. De extra winterwielenset, ingevulde onderhoudsboekjes, bonnen en reeds vervangen koelslangen waren een mooie bonus.
Na een proefrit heb ik de particuliere verkoper mijn maximum bod verteld. Na een minuut of vijf overleg met zijn vrouw gunde hij mij toch de Porsche. En daar ging ik dan, op naar huis in de nieuwe wagen met een enorm vermogen van 450pk. Dat er onderhoud nodig was en wat andere kleine zaken zoals vocht in de achterlichten nam ik voor lief.
Ik heb een lijst gemaakt met alles was ik wil doen aan de auto.
Stukje bij beetje natuurlijk.
Het eerste wat gaat gebeuren is verversing van de bakolie. Dit laat ik preventief doen. Ik heb bij mijn andere auto's gemerkt dat ook als er geen problemen zijn de bak toch nog soepeler schakelt en tevens is het ook behoud van de bak zelf.
De olieverversing doe ik zelf en in de zomer heb ik gepland staan
Ik zal zo nu en dan eens wat posten, hopelijk heb ik er veel geluk mee.
Hier wat plaatjes: