Forumlid Ewout heeft bij de aankoop van zijn 997 een gelijkaardig dilemma gehad.
Zie hier:
viewtopic.php?p=1193288#p1193288 Niet een plof zoals in dit geval, maar dat de motor serieus door de toerenbegrenzer is geweest. Onder aan de lijn min of meer dezelfde conclusie: motor vervangen/reviseren. Verschil is dat de collateral damage in zijn geval binnen de perken bleef. Met een plof blijft het maar de vraag wat er allemaal meer stuk is gegaan en vervangen moet worden, kosten kunnen in beide gevallen varieren.
In het draadje komen bijna alle relevante overwegingen aan het bod. Ik zou het daarom gewoon eens rustig nalezen en dan evalueren wat voor jouw situatie eventueel relevant kan zijn.
in hetzelfde topic als boven vermeld:
viewtopic.php?p=1194332#p1194332en hier:
viewtopic.php?p=1195015#p1195015en hier:
viewtopic.php?p=1195083#p1195083Is de auto qua kleur en opties helemaal jouw ding. Zou ik een mooie prijs proberen af te spreken afh. van de revisiekosten (laten reviseren bij een partij naar jouw keuze!). Voordeel is dat je daarna weet wat je hebt. Met nog wat garantie erbovenop ook. Een auto met een 'nieuwe' motor waar zoveel mogelijk van de issues al zijn geaddresseerd. Maw voeldoet deze auto aan jouw verwachtingen qua specs dan is dit een opportuniteit!
PS: Als blijkt dat enkel IMS stuk is gegaan is de oplossing NIET simpelweg een nieuw lager er in en verder rijden. Ook in dit geval moet de motor VOLLEDIG gereviseerd worden!!! Op zijn minst gedemenonteerd, schoongemaakt en nagekeken worden. Metaaldeeltjes van het lager zijn in dit geval gedurende de voorafgaande slijtage van IMS lager door het motorblok gegaan en kunnen daar reeds voor significante slijtage aan zuigerveren, lagerschalen en andere bewegende delen hebben gezorgd. Als je zonder revisie gewoon weer verder rijdt is de kans zeer groot dat de motor op termijn gewoon stuk gaat door deze opgelopen nevenschade.
Laatst bijgewerkt door
Kheldar op 30 jan 2018 17:18, in totaal 3 keer bewerkt.