Sebastiaan, 36 jaar, klassieke jongensdroom.
Mijn droom is zoals die van velen om eens in een luchtgekoelde 911 rond te rijden (van mezelf wel te verstaan). Door de 'recente' prijsstijgingen zal dat echter nog even op zich moeten laten wachten.
Vanaf 1 oktober heb ik een nieuwe baan en zal ik 200km per dag moeten rijden. Tot op heden maakte ik de forensenkilometers in een Volvo V70 D5. Degelijke auto, en zeker voor de langere (vakantie)afstanden een heerlijke auto om te cruisen over bijvoorbeeld de autobahn, met de vrouw en kinderen veilig achter alle Zweedse veiligheidssystemen. Maar daar heb ik nu het wel mee gehad.
Ik had naar mijn idee 2 mogelijkheden: a) een zo zuinig mogelijke auto kopen, zodat het financieel zo aantrekkelijke mogelijk is, óf b) een auto kopen waarin ik iedere kilometer geniet en dus nooit op ga zien tegen de 'lange' rit van of naar het werk.
Gelukkig vond mijn vrouw het ook tijd dat ik maar eens echt in een Porsche ging rijden ipv er alleen maar over te dromen en dus heb ik goedkeuring gekregen om onze tweede auto, een C1 (nee, niet de Corvette, maar een Citroën), te verkopen en op zoek te gaan naar een Porsche.
Het budget ligt tussen de 25.000 en 30.000 euro en de auto die er tot nu toe voor mij in die prijsklasse tussen uit springt is de Porsche Cayman S, type 987c.
Natuurlijk zou ik liever meteen een 911 kopen, maar aangezien ik de 996 vanwege de koplampen echt de enige niet goed gelukte 911 vind, en dat in die prijsklasse de enige optie is (met ook nogeens te hoge kilometerstanden en/of aankomende grote onderhoudskosten), stel ik die droom nog even uit.
Mijn meest concrete vraag aan jullie is, waar moet ik op letten in mijn zoektocht? Als ik het goed begrijp is het IMS probleem in de 987c verholpen. Zijn er andere zwakke punten bekend? Ik vond hier op het forum wel een mooi overzichtje van geadviseerd onderhoud per kilometerstand van een 911, maar niet van een Cayman. Is dat heel vergelijkbaar? Hoeveel geld moet ik achter de hand houden voor eventueel direct uit te voeren werkzaamheden en hoeveel per jaar? Ik las hier op het forum iets over 1500 euro per jaar, is dat reeel? En misschien wel de belangrijkste vraag. Wat is een kilometerstand vanaf wanneer jullie een auto gewoon niet meer zouden kopen? Ik ga maar 3 dagen de week werken, dus ik rijd 28000 km per jaar voor het werk. Inclusief de auto uitlaten in het weekend wordt dat dus zo'n 35.000 km per jaar en ik hoop de auto over een jaar of 3 in te leveren voor die langverwachte 993 of 964. Alle input is welkom, ik kijk zo uit naar die eerste kilometers.... (Porsche rij-ervaring tot nu toe alleen als bijbaan als privé-chauffer tijdens mijn studententijd in een Cayenne GTS en een uitgebreide testrit in een 997 4S).
Tot slot: Ik ben woonachtig in Nijmegen. Zouden jullie een aankoopkeuring gewoon bij Porsche centrum Gelderland adviseren of eerder bij bijvoorbeeld Erpa in Beneden-Leeuwen.