arwik schreef: Audi kostte mij 2000 euro in twee jaar, aan offficiele beurtjes. (Een reparatie binnen de zes maanden garantie. )Maar ook vier nieuwe banden zaten er in die twee jaar bij.
2000 euro in twee jaar is dus ook al 1000 euro per jaar. En een reparatie die binnen garantie viel, maar anders was die er nog bij gekomen. Voor een Porsche heb ik destijds het advies gekregen via dit forum om met ca 1500 tot 2000E per jaar rekening te houden incl banden, vandaar het percentage wat ik aangaf met het betreffende budget. En in de afgelopen 6 jaar klopt dat wel ongeveer. Porsche dealer zal niet het goedkoopst zijn, bij een specialist kan je misschien iets besparen op uurtarief, ervan uitgaande dat die ook Porsche onderdelen gebruikt. Hoewel ik niet zo goed weet wat dat dan echt scheelt. Voor oudere modellen hanteert PC meestal ook aantrekkelijker tarief. Je kan verder besparen door geen Porsche onderdelen te gebruiken, maar ik heb zelf geen zicht op hoe die kwaliteit dan precies is. En ik neem persoonlijk liever geen risico's daarmee als ik het niet kan beoordelen maar wel 250+ rij op de Autobahn. Het is wel bekend dat Porsche zelf vrij nauwe toleranties hanteert wanneer iets wordt aanbevolen om te vervangen, daar zou je nog iets rek kunnen vinden. Maar dat overleg kan je ook bij een PC nog wel hebben tot op bepaalde hoogte.
Maar een auto van zeg 10+ jaar oud gaan op een bepaald moment gewoon dingen van stuk. En dat is niet goedkoop. Ik heb zelf niet heel veel gekke dingen gehad, alles was te verwachten, maar dan telt het best door. Het ene jaar is het een keer alleen APK en alarm keuring, andere jaar is het een rekening van bijna 3k omdat de condensers (1000 euro incl werk), bobines en bougies (500), groot onderhoud (700) en nog wat kleine dingen. Ander jaar ging de schakelkabelstuk (kan een keer gebeuren) a 850E. Achterbanden zijn bij mij na 10.000km op (2 jaar) = 600E. Remblokken achter was 500E. En heb ook een keer de bandenspanningssensoren laten vervangen. Als daar de batterijtjes van stuk zijn moet de hele sensor vervangen worden. Je kan ervoor kiezen dat niet te doen want de auto rijdt er niet anders van, maar ik vind dat als het erop zit, dan moet het werken
Maar dat was ook een grapje van 800E. Eigenlijk is er dan elke twee jaar wel iets waardoor je dat budget misschien toch wel nodig hebt. Maar zoals gezegd, het kan vast wat goedkoper als iemand wat goedkoper werkt en/of je ok bent met niet-Porsche onderdelen.
Overigens; bovenstaande is precies de reden waarom (tenzij je zelf heel handig bent) ik je zou aanraden heel goed op onderhoudshistorie te letten. Een Porsche kopen is 1, maar hem goed onderhouden en rijdend houden is wel iets anders. Je wil misschien niet een auto (of de prijs moet er naar zijn) waar men op onderhoud heeft bezuinigd omdat dit toch wat tegen viel en na 2 of 3 jaar er weer vanaf wil. En in ieder geval een aankoopkeuring doen om verborgen gebreken te vinden. Maar ook dan gaan er gewoon dingen stuk na verloop van tijd.
Maar het belangrijkste: het plezier wat je eraan kan beleven is natuurlijk ook onbetaalbaar!