Welkom Chris,
Welkom.
Mooie plannen en zeker een jongensdroom, die heb ik ook altijd nageleefd en heb een tijdje geleden alweer mijn 4de P gekocht.
Er wordt veel geschreven en gepraat over kinderziektes. Ja die zijn er maar laat je niet gek maken want het ene verhaal is nog erger dan het andere.
Ik heb lang geleden een 986 Boxster gereden met heel veel plezier en geen problemen gehad met al die ellende die toen al de ronde ging.
Daarna heel wat jaren in een 996 MK2 gereden ook met heel veel plezier. Ook met deze wagen (die bij velen Porsche rijders als groot probleem bestempeld wordt) ontzettend genoten en veel km's gereden. Nu in het bezit van een Cayman S en ja ook deze heeft dezelfde motorproblemen zegt men. Vergeet niet dat het overgrote deel rondrijd zonder problemen en dat maar een relatief klein deel van de motoren stuk gaat.
Wat je moet doen is zorgen dat je een exemplaar koopt met een goede motor. advies is om de cilinderwanden tijdens de AKK te laten nakijken met een camera.
Daarnaast een compressie meting laten doen. Ook zorgen dat je bij de koude start bent en de kleur rook controleren en of deze snel verdwijnt.
Motor controleren op tikken, maar daar luisteren ze ook naar als het goed is met de AKK.
Als dat goed is zeg ik gewoon kopen en laat dan als je dat rust geeft de twee belangrijke modificaties erop bouwen. Dat is de AOS mod en de temp mod voor cilinder 4, 5 en 6. En laat dan gelijk je IMS controleren en als nodig de upgrade uit laten voeren. Kosten van dit pakket zit ergens rond de 1700 euro dus goed te doen.
Ik kan je zeggen dat dan het grootste risico is geweken en je lekker kan genieten van de wagen.
Het heeft mij er nooit van weerhouden om deze wagens te kopen.
Wat onderhoud betreft zorgen dat je alles netjes doet volgens het boekje en ik zelf ververs elk jaar of elke 10k km's de olie.
Verse olie is cruciaal voor de motor omdat er geen vuil in de lagers mag komen en zeker niet in het IMS lager als deze nog origineel is.
En misschien wel het allerbelangrijkste is het rustig warm rijden, ik rij zeker de eerste 30km onder de 3000 toeren, daarna maakt het niets meer uit en kun je helemaal los.
Heel veel plezier met je zoektocht en vergeet vooral niet te genieten, want ook de zoektocht is al een feest op zich.